Bygga liten filserver

Permalänk

Bygga liten filserver

Jag skall sätta ihop en filserver till nätverket där hemma och har plockat ihop dessa delar:

AMD Duron 1100MHz 200MHz Bus
Soyo SY-K7VTA-Pro KT133A 5PCI 1AGP 3DIMM Audio SocketA ATX
Original 512Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
Point Of View GeForce2 MX400 64Mb SDR TV-out Retail AGP
Seagate Barracuda IV 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
3Com 3C980C-TXM 10/100 Server PCI

Totalt pris: 4489:-

Det som saknas är låda och kylning till processorn. Cd och nätdel finns redan.

Nu till mina frågor

Burken skall gå 24/7 så det skulle vara schysst om den låter så lite som möjligt. Jag har inte så bra koll på kylning för duron så någon kanske skulle kunna rekommendera något? Ska man kanske byta till en Celeron? Vet ej heller om grafikkortet har någon fläkt, det kanske finns andra kort utan fläkt som kostar ganska lite?

Har även funderat på scsi istället för ide-diskar, men det känns inte ekonomiskt försvarbart.

Sedan kommer vi till chassit, jag letar efter ett bra 19" rackbart chassi med platser för några diskar så att jag kan bygga ut senare, men de som finns kostar en förmögenhet. Någom har någon idé?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

- scsi är onödigt när det gäller filserver för hemmabruk, kommer kosta mer än övriga burken

- skaffa ett gammalt matrox g450 eller 550 om du nu inte tänker latja spel på filservern. håller högre kvalité än POW kortet

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

geforce 2 mx känns väldigt overkill för en server. Skaffa ett gammatl pci för 100 kr elle nått.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

well...
- själv skulle jag föredra nya prylar, inget begagnat
- agp kort för at tinte ta upp en värdefull pci slot om man vill smacka in kontrollerkort för fler ide diskar
- ett självklart stöd i kommande win os för en krets som är skit vanlig så slipper man framtida strul...
- gf2mx är inte syrt nytt, 500-700 kr max

Visa signatur

weeee

Permalänk

Varför int eett mobo med integrerat grafikkort ??

Byggde själv en server precis med ett Shuttle mobo
med celeron 1700MHz, kortet har Lan, Audio, Grafik, DDR, SDRAM platser, skit bra....

Funkar kanon !

Kortet heter..... återkomme rmed det då jag inte e hemma.

Visa signatur

Laptop: Asus F3Ja, 2 GB Minne, Omega Drivers

Permalänk
Medlem

tänk bara på att det skall vara fullstort ATX moderkort eftersom han skall ha det i 19" rackchassi och nog kunna utnyttja alla pci platser till fullo...
så inget m-atx kort eller liknande

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

poW ?

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Re: Bygga liten filserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
...
Soyo SY-K7VTA-Pro KT133A 5PCI 1AGP 3DIMM Audio SocketA ATX
...

Har du kollat om det är aktiv eller passiv kylning på n-bridgen? De där små 40mm brukar ha en tendens att låta mer än nödvändigt. Inte för att det är speciellt mycket, men ändå.
Sen om du ska ha det riktigt tyst bör du sätta disken i nån silentdrive eller dylikt. Har en likadan och den är ju inte heltyst direkt..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Mitt Asus (7100-t)Geforce 2 MX med tv-ut har ingen fläkt utan bara en kylfläns jag tror det kostar 400 nytt eller så.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,