Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vår första var en Atari ST med 8Mhz. Så du kan ju känna dig ägd i antal FPS i spel som t.ex. Stunt Car Racer.

Fanns några Atari 520ST i bekantskapskretsen också Inga fel det heller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

486 DX 33 var den första datorn ja själv började pilla på!
Mor o far hade dock en dator innan den till företaget som pappa hade i källaren vid den tidpunkten
Som sagt lite väl tilltaget alternativ där 0-499 Mhz fan ^^
Kommer ihåg när polarens familj köpte en Pentium 90 helvete vilken monsterdator de va ^^

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

En sån här var min första egna dator:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_TI-99/4A

Sen C64, Atari 1040 ST(E), A500, A1200, A4000... sen gled jag in på pc med en 486 DX2 66

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att det fanns flertalet spel som gick för snabbt när farsan skaffade en 386a.. hade någon tidig version av Pac-Man som blev ospelbar. Så första familje datorn borde vart en 286:a, min egen första dator var 486 någonting.. kommer inte ihåg exact :/

Spelade Pac-Man, Space Invaders, Prince of Persia och andra spel.
Tidiga spel hade ju i princip bara 2 färger.. grönt/rosa och även svart/vitt

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kommer ihåg att det fanns flertalet spel som gick för snabbt när farsan skaffade en 386a.. hade någon tidig version av Pac-Man som blev ospelbar. Så första familje datorn borde vart en 286:a, min egen första dator var 486 någonting.. kommer inte ihåg exact :/

Spelade Pac-Man, Space Invaders, Prince of Persia och andra spel.
Tidiga spel hade ju i princip bara 2 färger.. grönt/rosa och även svart/vitt

http://media.giantbomb.com/uploads/0/8272/829746-1076939505_0...

http://media.giantbomb.com/uploads/0/8272/829747-1076939541_0...

Källa

Hehe... Good times

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Moderator
Moderator

IBM XT. Spelet: Donkey, tryck space för att byta fil och undvik åsnor.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Commodore
Pentium 1
75 mhz
8 mb ram
1mb videominne
1 gb hdd
1.6000 kr

Permalänk

Första datorn: 1,02MHz (Commodore VIC-20)

Första datorn jag använde för mer än spel: 50MHz (AST(?) med en Cyrix 486DX2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

http://www.148apps.com/wp-content/uploads/2012/01/mzl.sorlmcu...

IBM XT. Spelet: Donkey, tryck space för att byta fil och undvik åsnor.

Kul att åsnan verkar leda dessutom

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Samma här, med minimal hårddisk, så jag körde nåt program som jag inte kommer ihåg namnet på för att få mer utrymme på bekostnad av läshastighet (tror jag iaf, det är ju typ tjugo år sedan).

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det gjorde vi ocskå. 2MB RAM och hela 80MB HDD, med komprimering så tror jag det vart ~120-140MB men självklart också väldigt slött.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

IBM XT. Spelet: Donkey, tryck space för att byta fil och undvik åsnor.

Är det inte det spelet som Bill Gates sägs ha varit med och utvecklat? Det råder lite delade meningar om hur mycket av programmeringen han stod för, men tillräcklligt mycket för att folket på Apple ska ha garvat när de i smyg köpte en IBM PC/XT för att se vad konkurrenterna åstadkommit.

Permalänk
Medlem

Första datorn jag hade, eller ärvde, var en Amiga 500. En klockfrevkens på 7,09 MHz. Så jävla roligt man hade, hade flera hundra disketter med spel som storebror hade kopierat.

Älskade spelen Zool, paperboy, något Mcdonalds spel..

Tänk egentligen, nu sitter man på en Quad-core på 4000 Mhz med flera miljoner Kb i RAM. Men var är spelglädjen? Har spelen blivit så tråkiga eller växer man i från det hela?

Amigan var de roligaste MHz:en någonsin i mitt liv kan jag garantera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Får väl visa upp cupfinal till c64 istället, observera att det är skuggor från bollen, det här var väl det första spelet som hade "realistiska" människor överhuvudtaget om jag inte minns fel, åtmninstone det första realistiska spelet som blev stort, det är ju snart 30 år sedan och demensen börjar komma
http://www.youtube.com/watch?v=N_LbPeheqlo

Citat:

Actua Soccer är en fotboll sport videospel serie som utvecklats av Gremlin Interactive som en del av Actua Sport -serien, och var en av de första att använda 3D-grafik.

Saxat från Wikkipedia och skulle tro att det var ett av de första spelen, tillsammans med Wolfsein och sedan Quake som drog nytta av de första 3D grafik-korten. Rätt mig om jag har fel Jag var i alla fall otydlig om att det gällde 3D-spel som krävde särskilda grafikkort för att man skulle få full utbyte av dem.

Citat:

1990-talet skulle visa sig vara ett årtionde som datorspelens utveckling genomgick den största förvandlingen. Utöver spelkonsolen fick PC spelen ökad popularitet. Spelen blev mer verklighets baserade samtidigt som de började få stöd för 3D-grafikkort. Olika datorspelsgenrer växte sig starka, exempelvis First-person shooter, ofta förkortat FPS. Datorspelet Wolfenstein 3D som utgavs 1992, är känd för att vara det stora genombrottet för FPS-genren.

Skrivet av ceogar:

Lägg till lite fler alternativ 133 mhz är lite väl långt ifrån 4-16 Mhz

Tiden före 133 Mhz var väll PC inte så vanlig i hemmen men kör till, jag ger mig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

OBS-första valet i omröstningen ska var upp till 499Mhz

Hittade den här gamla beställningssidan:

http://www.classroom-resources.co.uk/acatalog/Online_Catalogu...

Kom då att tänka på min första dator PACKARD BELL CLUB 300:

http://www.easyinfo.co.za/htm/custom/necpackard/packardbell/m...
som vilken morden mobiltelefon nu slår på fingrarna.

Undrar om det finns fler som fick en Internet on CD med sin dator i slutet av 1900-talet och någonsin använde den. Själv klickade jag meningslöst runt några gånger för att sedan beställa ett abonnemang från Tele2. Mitt användarnamn var i stil med mNy~8'~hjkbr och lösenordet inte enklare. Efter att i tre dagar slagit in fel hjälpte till slut kundtjänst mig att komma ut på internet. 56k i en lång förlängningssladd genom hela huset gjorde bara min sambo förbannad... tills även hon började gilla piiip,rrrr,piip internet.

Fotbollsspelet "Actua Soccer 2 - the first football game to use full 3D graphics" som kom med datorn fascinerade mig för att det hade sådan fantastisk grafik och bra flyt.
CHw6K0ue-ck

Kom ihåg att jag i månader jagade efter ett AGP 3D grafikkort innan jag hittade det. Allt för att få uppleva de nya 3D spelen. Ni yngre ska inte förväxla det med dagens 3D med glasögon.

hederliga gamla 56k, då blir det inget porrsurfande i smyg på kvällarna iaf

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Jodu, hade en arbetskamrat som fick en Internet-räkning på 12 000 kr pga av lekande under skrivbordet. Men nu har han bredband sedan många år.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Spectrum ZX 81 upphottad till 48k hade farsan köpt till någon jul/födesedag.
Sen blev det en C64 som byttes ut mot en Atari 520ST, sen fick jag lite andra intressen så Atarin såldes och skateboard köptes.
Sen var det långt uppehåll, hann gå datorutbilding och jobba något år som PC-tekniker innan jag släpade hem en överbliven IBM PS/1 från jobbet, var väl 486:a 25Mhz om jag inte minns fel.

Den enda jag har kvar från den tiden är Spectrumen med en TAC-2 och en bunt kassetter med spel, ska kopplas in någon tänker jag då och då, men jag har inget kassettdäck längre...

Men från 486:or och senare har jag alldeles för mycket skrot liggandes även fast jag slängt pallvis med grejer.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Avstängd

Pentium 133Mhz. 8MB RAM. Uppade sedan till 16MB RAM och ett 3dfx kort som hette nåt i stil med Righteus 3D 4MB VRAM. Första liret jag spelade online var quake med 33.6 modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

128kb ram anyone? ^^

"... ought to be enough for anyone"

Saknar gamla dubstepmodemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kommer ihåg att det fanns flertalet spel som gick för snabbt när farsan skaffade en 386a.. hade någon tidig version av Pac-Man som blev ospelbar. Så första familje datorn borde vart en 286:a, min egen första dator var 486 någonting.. kommer inte ihåg exact :/

Spelade Pac-Man, Space Invaders, Prince of Persia och andra spel.
Tidiga spel hade ju i princip bara 2 färger.. grönt/rosa och även svart/vitt

http://media.giantbomb.com/uploads/0/8272/829746-1076939505_0...

http://media.giantbomb.com/uploads/0/8272/829747-1076939541_0...

Källa

CGA-paletten är grym. Det stämmer att många tidiga spel gick på tok för snabbt på senare CPU:er. I mitten av 90-talet fanns det ett program som var populärt på abandonware-sidorna som hette "moslo" som fick ner processorcyklerna som användes till DOS-applikationen. På samma sätt som man kan skruva på cyclerna med Ctrl+F11/F12 i dosbox.
Huruvida de gick för snabbt eller inte berodde ju emellertid på hur de var programmerade. En del gamla CGA-spel går i samma fart även på snabbare hårdvara, t.ex. IBM's Alley Cat.

Skrivet av adde_mufc:

Saknar gamla dubstepmodemet

Haha! Jag VISSTE att jag hört den musikstilens sound många gånger tidigare.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att rösta, datorer på 500Mhz är fortfarande modernt

Dock är det väl ungefär såhär det såg ut:
C64 <1Mhz
286 10Mhz 1Mb (senare 2,5Mb), 30Mb HDD
386 DX20+387DX 12Mb 170+115Mb
Cyrix 6x86 120Mhz ?
K6-2 400@500
Duron 700@933
T-bird 1000, senare 1400@1600

Ska man räkna alla gamla burkar man fått o lekt med innan man kom upp i över 499Mhz på huvudsakliga datorn är det nog med lätthet 20st.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

C64..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Internet on CD:

All you need to run The Internet on CD is an Internet Browser such as Netscape or Microsoft Explorer. One of these will have come free with any machines purchased in the last year, or they can be easily downloaded for free from the Internet.

Man ska alltså ha 'Internet' på en CD för att man inte har tillgång till Internet och så ska man ladda hem en webbläsare från Internet ?!? Fin tankevurpa där.
Kunde de inte skickat med en webbläsare på något vis... kanske på en CD ?

Permalänk
Avstängd

Min kom med Netskape AOL och Explorer 3 förinstallerad.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)