Diskussion: Jag anser att överklocka grafikkort är meningslöst;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är ganska ovan att överklocka, däremot har jag i princip maxat både processor och nuvarande grafikkort.Och ja, 10fps kan göra underverk. Jag är mest rädd för att gå för högt i spänning och förstöra något.

Du säger ju emot dig själv så det skriker om det. Du säger att det är onödigt att överklocka men ändå har du gjort det på både cpu och gpu? Samtidigt som du säger att 10 fps ökning inte är märkbart säger du att det kan göra underverk.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem

On Topic: Själv klockar jag för att får det mesta ur den rigg jag för tillfället använder och har man/du bara bra på fötterna så är det "chill"

citat
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nja tror inte klockningen minskar livslängden på grafikkortet så mkt det är nog mera temperaturen som dödar än överklockning och dessutom hinner man nog byta grafikkort innan det går sönder fast man klockar livet ur den
har inte klockat mitt grafikkort dock (ska testa senare när det blir vinter och när jag får lite pengar så jag kan fixa bättre kylning till det) har gjort det med

alla andra gpuer jag haft dock och dem funkar än (radeon x1650 pro som fortfarande funkar fint har en bekant liggandes som jag körde något lite överklockat i ett halvår men slutade för att datorn pajade heh åskan slog ner och dödade moderkortet genom nätverksporten när jag inte var hemma.) har även utt fullt fungerande hd 3650 ddr2 512 mb som jag klockade till 960 mhz från stock 800 körde med den i nästan ett år och sen ett hd 5770 som farsan använder det hade jag i ett år

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Sedan finns det vi som vill se hur mycket man kan få ut ur hårdvaran av ren nyfikenhet och inte av prestandaskäl.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag anser att inte överklocka grafikkort är meningslöst;)

Nä men seriöst. Det är inte svårt och det förkortat knappast livslängden på grafikkortet nämnvärt. Varför inte överklocka?

Det känns lite som TS har svårt med åsikterna. Hur är det nu, överklockar du eller inte? Du tycker att det är meningslöst men ändå inte. Så tolkar jag jag dina inlägg hittills. Velande i åsikterna men ändå en så starkt tydlig rubrik...som sagt...velande.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart. Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Du är full av skit. Klart man vill få ut optimal prestanda ur sina komponenter. Sen får man ju balansera det med med temperaturer och strömförbrukning. Kan ju säga att det är ganska stor skillnad på mina 6970 i CF om man jämför 880/1375 med 1010/1475. Från att inte kunna maxa tex BF3 till att kunna göra det utan problem.

Men det är klart. Har man inte en klockad CPU som pallar med den höga klocken på GPU kan du tom få lägre prestanda. Sen det där med livslängden är ju bara skitsnack. Istället för att hålla 15 år så kanske kortet håller 5 och efter 5 år är kortet ändå redan förlegat.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag kommer inte på några specifika tester just nu, jag pratar om egen erfarenhet. Både med ett och två grafikkort. Fan, ni tar ju allt här på blodigaste allvar. Chill!

Trådar är till för diskussion, var beredd på att vissa kan bli upprörda

Om ämnet, jag ser poängen i din åsikt, att du inte tycker risken är värd belöningen. Men om du ser på grafikkortstillverkare är det ju precis samma sak de gör från fabrik. Ett exempel är ju 6950 och 6970, där du kan byta ut firmware för att få samma prestanda som det dyrare kortet. Tillverkare under-och överklockar sina kort hit och dit för att kunna sätta lägre eller högre priser.

Exempel: Du köper ett grafikkort som tillhör en ny arkitektur (ex. Kepler), du väljer det billigare kortet (ex. 670). Grafikkortet skiljer sig väldigt lite från det dyrare och snabbare top-of-the-line kortet (ex. 680) Låt säga att 680't kör sin GPU i 5-10 grader högre temperatur på grund av högre frekvens. Kortet är byggt för dessa temperaturer. Varför skulle det vara farligt att överklocka sitt 670 till samma prestanda som 680't om man hamnar runt samma temperatur? Det är i grunden samma kort.

Överklockning är inget riskfyllt i sig såvida du inte är helt oinsatt i hur det fungerar, komponenterna tar inte mer skada om man vet vad man gör.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Mest för att det är kul. Märker inte direkt någon skillnad på överklockning av CPU, speciellt inte i spel, ändå gör jag det.
Samma med GPU, varför inte? Roligare än att sitta och spela röj en kväll!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag spelar Skyrim med mitt 680, och har väldigt många grafikmods, men innan jag överklockade kunde min FPS sjunka till ~30FPS som lägst på visst ställen, efter överklockningen sjunker den aldrig under 45FPS, vilket är en väldigt välkommen förbättring, och har ju inte ens rört spänningen (duh, går ju inte på 680), så tempen är ju den samma, och inget extra slitage på kortet tillkommer. Jag vore en idiot om jag inte utnyttjade detta

Har man dessutom en 120Hz skärm som kan utnyttja frame rates över 60 så är 10-20FPS i varje spel alltid välkommet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag kommer inte på några specifika tester just nu, jag pratar om egen erfarenhet. Både med ett och två grafikkort. Fan, ni tar ju allt här på blodigaste allvar. Chill!

Klart folk tar det på allvar om du skriver något så dumt Säg t.ex att man som jag gillar att spela Skyrim med massa krävande grafikmods, då kommer FPSen att droppa under 60 vid många tillfällen, ibland långt under. Du föreslår att jag ska köpa ett bättre grafikkort, jag kontrar med att fråga vilket som är bättre än 680? Du föreslår kanske att jag ska köpa ett till grafikkort, men i Skyrim så funkar SLI/CF värdelöst, så lär inte ge mig någonting, med mina förra 7970s i CF så fick jag sämre prestanda av att använda båda korten.

Verkar vara en svår nöt att knäcka, men så plötsligt kom jag på att Nvidia gömt ca 10-15 FPS extra i mitt kort, som jag med ett par knapptryckningar kan få fram, istället för att behöva betala ca 4-5k extra för att få göra det lite skönare att spela. Att det skulle förkorta livslängden avsevärt med överklockning ser jag gärna lite bevis för, speciellt om man som jag har ett 680, och då inte kan höja volten. Överklockar man sitt grafikkort så det blir överhettat är det klart att livslängden blir kortare, men hur många gör egentligen det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte vilja få ut lite mer av sitt grafikkort. Bara genom att höja 25MHz så får jag ut ytterligare lite kräm som jag har nytta av i bla Metro 2033 och smått tungdrivna Witcher 2.

Permalänk
Medlem

Varför ska jag inte få ut prestanda över ett GTX 580 med ett enamst GTX 570 när jag kan det? Temperaturen går inte ens över 68c i furmark och kombuster.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Varför ska jag inte få ut prestanda över ett GTX 580 med ett enamst GTX 570 när jag kan det? Temperaturen går inte ens över 68c i furmark och kombuster.

För mig var de så att jag köpte ett GTX 570 för att när jag köpte mitt grafikkort så var GTX 5xx serien så ny att ett GTX 580 hade ätit hål i min budget.

Så då köpte jag ett GTX 570 som jag sen direkt clockade upp till samma prestanda om ett standard GTX 580 har.

Alltså man skulle kunna säga att jag kunde både äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

För mig var de så att jag köpte ett GTX 570 för att när jag köpte mitt grafikkort så var GTX 5xx serien så ny att ett GTX 580 hade ätit hål i min budget.

Så då köpte jag ett GTX 570 som jag sen direkt clockade upp till samma prestanda om ett standard GTX 580 har.

Alltså man skulle kunna säga att jag kunde både äta kakan och ha den kvar.

Precis

Dock vill jag bara påpeka att det är runt 890-900MHz ett gtx 570 presterar som gtx 580 av vad jag sätt på prestandatester.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Utifrån Sweclockersmarknaden att döma är det väldigt ovanligt att man klockar varken CPU eller GPU

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Avstängd

Att ta kärnan på 5750 från 700 till 870Mhz gör en hel del skillnad. Slitage tror jag inte så mycket på eftersom volten är på samma nivå samt kylningen är bättre än original (20-30C skillnad).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart. Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

I princip håller jag med, men det finns ju undantag. I vissa fall kan en gpu (och även minnena) klockas upp ordentligt, och ge betydligt mer än några futtiga fps skillnad. Detta kan man förstås ha nytta av om man t.ex. inte har råd (eller inte tycker det är värt pengarna) att köpa en värstingmodell, utan klockar upp en billigare enklare modell till motsvarande prestandanivå.

Eller så gör man det mest för att det är kul.

Nackdelarna är givetvis högre strömförbrukning, mer värme, mer oljud (kylarfläktar som går upp högre i varv), större risk för instabilitet och kortare livslängd på komponenterna. Det är en avvägningsfråga, helt enkelt.

För min del överväger nackdelarna (speciellt med tanke på att jag lyckades dräpa mitt 4870 senast jag pysslade med det för en bunt år sedan), så jag kör 100% vanilj.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av vipah:

Utifrån Sweclockersmarknaden att döma är det väldigt ovanligt att man klockar varken CPU eller GPU

Ska man tro marknaden på sitt ord så sitter var annan nisse på komponenter som är 2-3 år gamla men helt oanvända, som de bara stoppat i och "testat", tagit ur, och låtit ligga i x-antal år, för att sedan komma på att de kan sälja den

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

[...] Att det skulle förkorta livslängden avsevärt med överklockning ser jag gärna lite bevis för, speciellt om man som jag har ett 680, och då inte kan höja volten. Överklockar man sitt grafikkort så det blir överhettat är det klart att livslängden blir kortare, men hur många gör egentligen det?

Om man håller ned temperaturerna på originalnivå så bör rimligtvis livslängden inte påverkas ett skvatt, men även med lite högre temperaturer så kommer grafikkortet sannolikt ändå att hålla betydligt längre tid än man kommer använda det.

Livslängden på det 4870 jag dräpte blev mindre än ett år, men det berodde på att den tredjepartskylare jag placerat över vrm:arna var katastrofusel. När gpu-z började visa vrm-temperaturer så fick jag veta att de låg på 125+ grader. Åtgärdade detta, men för sent, då någon av vrm:arna dog några dagar senare och där satt jag med en tegelsten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle överklocka mitt grafikkort, om det inte blev mer ljud, gtx 580 ger mycket värme! Blir bra på vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Att få kanske 5-10 mer fps är inte värt dom extra spänningsökningar/slitage på korten som detta ger och inte märkbart. Kan du inte spela för det laggar? Då har du för dåligt grafikkort och borde skaffa ett bättre, inte överklocka. Varför utsätta kortat för denna påfrestning för några få mer fps som oftast oftast inte är märkbara? Dagens grafikkort är så kraftiga att överklockning inte behövs. (om man inte ska bencha) Brukar ni överklocka era gtx 670/680 eller hd 7979 etc? Märker ni någon skillnad när ni spelar? Nej just det... är du i behov av mer fps, köp ett bättre grafikkort!

Ja, jag märker skillnad.
Och alla har inte, vill inte spendera dom pengarna för det bästa gfx på marknaden konstant.
Då är det ofta ett bra val att köpa ett medel kort som klockar bra för en bra peng.

Rätt logiskt.

Anledningen folk blir pissed är för din post var skit, och provocerande.

Formulera dig på ett trevligare sätt så kanske folk inte blir så pissed på skitpost.

Permalänk
Medlem

Jag underklockar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om man håller ned temperaturerna på originalnivå så bör rimligtvis livslängden inte påverkas ett skvatt, men även med lite högre temperaturer så kommer grafikkortet sannolikt ändå att hålla betydligt längre tid än man kommer använda det.

Livslängden på det 4870 jag dräpte blev mindre än ett år, men det berodde på att den tredjepartskylare jag placerat över vrm:arna var katastrofusel. När gpu-z började visa vrm-temperaturer så fick jag veta att de låg på 125+ grader. Åtgärdade detta, men för sent, då någon av vrm:arna dog några dagar senare och där satt jag med en tegelsten.

Haha xD Jag har överklockat mitt 680 från 1059/1502 till 1169/1665 vilket blir 1234/1665 i boost, av detta gick tempen upp 2C

Försöker jag överklocka mer kraschar tyvärr mina drivers i BF3 om jag inte höjer volten...Oh wait, man kan inte höja volten på 680 xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har råd att köpa ett 690 om jag vill det. MEN har annat att lägga pengar på som lägenheten, bilen och kommer få en son nu i november. Så då ska jag låta bli att spela som är ett av mina största intressen?

Därför köper jag ett 670 och överklockar det hur enkelt som helst till mer prestanda än ett kort som kostar mer än 1000 kr till.
Inte för att jag är snål utan för att jag är smart. Har annat att lägga pengar på förutom MINA intressen. Folk har familjer och andra utgifter. Man kan inte gå i skolan och bo hemma hela livet.

Jag kör förövrigt min cpu helt standard.. Utan turbo. Så den går alltid i 3.4ghz max. Det räcker just nu. Men i framtiden kanske jag behöver klocka då har jag ju den möjligheten istället för att sälja den för ingenting och köpa en helt ny processor.

För mig är överklockning ett sätt att faktiskt få saker att hålla längre.. Har då aldrig märkt att några av mina komponenter gett med sig i förtid pga överklockning..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat överklocka mitt grafikkort om det inte hela tiden ska komma upp att AMD's grafikdrivrutiner har slutat fungera och bla bla.. Allt detta händer efter att jag har överklockat det med bara 20 i core clock.

Just nu så sitter jag på ett 7870 och fpsen när jag spelar BF3 på ultra är strax under 60 och det är märkbart att det laggar om man inte överklockar det. Det stör mig onekligen att att jag inte har möjlighet till att uppnå just 60 fps då det laggar när jag spelar. Så jag tycker att du har helt fel Catwoman, överklocka är bara bra. Det är gratis prestanda.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag underklockar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite likadan faktiskt.. Köper en 2600k och Disable på tubo-mode och undervoltar den så mycket det går för att få sjukt låga temperaturer istället + bra prestanda..
Nu under sommaren har det iofs inte varit jätte varmt men varmaste tempen jag sett på cpu är nog 45 grader

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag tycker TS har en poäng.
Väldigt få av de grafikkorten jag har haft genom åren har fått någon påtaglig prestandavinst av överklockning.
Några fps extra vilket gör i stort sett noll skillnad.

Men visst, vissa kort finns det säkert betydligt mer prestanda att hämta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Om det nu är så lätt att överklocka ett grafikkort utan någon som helst risk, som alla här verkar eniga om, snälla berätta då för mig som aldrig klockat något i mitt liv hur jag ökar prestandan på mitt 560ti, eller var vänlig och skicka en länk till en sida som innehåller enkla instruktioner!

Har spelat snart 200h BF3 med denna rigg och spelet valde automatiskt High-inställningarna, så de har jag kört med, men misstänker att min fps inte är den bästa, hur ser man den i bf3 f.ö. anyone?

Tack!

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Om det nu är så lätt att överklocka ett grafikkort utan någon som helst risk, som alla här verkar eniga om, snälla berätta då för mig som aldrig klockat något i mitt liv hur jag ökar prestandan på mitt 560ti, eller var vänlig och skicka en länk till en sida som innehåller enkla instruktioner!

Har spelat snart 200h BF3 med denna rigg och spelet valde automatiskt High-inställningarna, så de har jag kört med, men misstänker att min fps inte är den bästa, hur ser man den i bf3 f.ö. anyone?

Tack!

Tanka ner MSI Afterburner och prova dig fram. I princip höjer du klockfrekvenserna och testar i ett spel. Om det krashar har du klockat för högt, då sänker du frekvenserna eller höjer spänningen för att få allt stabilt. Sen fortsätter du tills du nått en gräns där du är nöjd. Spänningshöjningar ställer krav på grafikkortskylare, håll koll på temperaturen.

Det finns mer detaljerade guider att följa.

Du kan se FPS genom att skriva "render.drawfps 1" (utan ") i konsolen. Vet inte hur man plockar upp den men antar att det är § i spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShockCore:

Om det nu är så lätt att överklocka ett grafikkort utan någon som helst risk, som alla här verkar eniga om, snälla berätta då för mig som aldrig klockat något i mitt liv hur jag ökar prestandan på mitt 560ti, eller var vänlig och skicka en länk till en sida som innehåller enkla instruktioner!

Har spelat snart 200h BF3 med denna rigg och spelet valde automatiskt High-inställningarna, så de har jag kört med, men misstänker att min fps inte är den bästa, hur ser man den i bf3 f.ö. anyone?

Tack!

Om du nu spelat med high, funkar det inte som det skall? FPS är inte allt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)