Panik! Grafikkortet strular?

Permalänk
Medlem

Panik! Grafikkortet strular?

Hej! Har precis fått hem min dator och har installerat windows samt drivisar för processorn etc, allting såg bra ut...
Men när jag körde in skivan för grafikkortet och installerade drivrutiner för den och starta dom datorn...
Då vart allting skitfult, 400x600 i upplösning, knappt några färger oh så...
Har nu system återställt det, och ser "normalt" ut igen... Men varför blir det så?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Dra ner dom senaste drivrutinerna från nätet från Nvidia eller AMD vilket du nu har, det har du missat att skriva nämligen;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Ladda ner drivrutinerna från amd eller nvidia, kasta skivan

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Skall prova detta nu!
Står dock när jag använde skivan att "du har inte kopplat in en skärm till GPU"
bla bla bla, men prövar att installera från internet nu D:

Permalänk
Medlem

Hade lite problem med internetet ett tag också, darför jag prövade med skiva igen...
Men är detta som brukar hända?
Ganska mycket dålig på just hård/mjukvara, men vill lära mig!

Permalänk
Skrivet av Eckl:

Skall prova detta nu!
Står dock när jag använde skivan att "du har inte kopplat in en skärm till GPU"
bla bla bla, men prövar att installera från internet nu D:

Du kanske har kopplat skärmen till moderkortet och kör på processorns integrerade grafik...

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Humh, om jag installerar drivrutiner till ett grafikkort, tar det "över" moderkortets grafikkort?
För samma visa igen, laddade ner från internet, och har mitt lilla söta "8 pixliga" skärm... Och jag tror(?) jag har kopplat in i rätt, prövat med både Hdmi-vga
Dvi-vga och inget av dom funkar...

Permalänk
Skrivet av Eckl:

Humh, om jag installerar drivrutiner till ett grafikkort, tar det "över" moderkortets grafikkort?
För samma visa igen, laddade ner från internet, och har mitt lilla söta "8 pixliga" skärm... Och jag tror(?) jag har kopplat in i rätt, prövat med både Hdmi-vga
Dvi-vga och inget av dom funkar...

Det finns utgångar för bild både på moderkortet och grafikkortet. Se till att du kopplar din skärm till grafikkortet.

HDMI - VGA låter ju lite suspekt annars.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckl:

Humh, om jag installerar drivrutiner till ett grafikkort, tar det "över" moderkortets grafikkort?

Ja, och det du kallar "moderkortets grafikkort" är fel benämning. Det är processorns integrerade grafik som sköter jobbet

Permalänk
Medlem

Yes, Men jag kan inte ens koppla in Hdmi / DVI i moderkortet eller?
Grafikkortet ska ha dock ha plats för 2 Dvi samt 1 hdmi (Gtx 570)
Ska pröva installera en äldre version av drivrutiner så får vi se...
Så vet inte om det blir ett tillbaka skick på grafikkortet eller hela datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckl:

Yes, Men jag kan inte ens koppla in Hdmi / DVI i moderkortet eller?
Grafikkortet ska ha dock ha plats för 2 Dvi samt 1 hdmi (Gtx 570)
Ska pröva installera en äldre version av drivrutiner så får vi se...
Så vet inte om det blir ett tillbaka skick på grafikkortet eller hela datorn?

Du skall koppla in skärmen till grafikkortet, kontakten är parallellt med ditt bord/golv om du har en ståede dator.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Yes, men jag är hundra på att jag kopplar in i rätt.
Finns 1 dvi- 2 Hdmi.
Sen under det finns det en till Dvi, och den kan jag inte ens koppla in i...
Men nu har jag prövat att ladda ner från internet, och det funkar inte heller, både den nyaste, samt en äldre version...
Vet inte om jag ska pröva att ladda ner en ännu äldre?

Permalänk
Medlem

Om du är osäker kan du öppna upp chassit och se vad det är du kopplar in i. Du vill se ett kort (d.v.s. en stor tjock klump) som erbjuder uttag - det är ditt grafikkort. Går uttagen direkt till moderkortet så är det inte vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och avaktivera grafikkretsen på moderkortet/i cpu;n.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer ifall jag avaktiverar grafikkortet på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Är inne på ASROCK Uefi Setup utility, är jag fel ute eller visst är det bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckl:

Är inne på ASROCK Uefi Setup utility, är jag fel ute eller visst är det bios?

UEFI är det nya BIOS kan man säga

Permalänk
Medlem

Förmodar att du kopplat in 1(en) kabel i taget och inte flera samtidigt på utgångarna..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.