Permalänk
Medlem

Hur du bygger din första dator!

Välkommen till denna förenklade guide som är till för de personer som vill lära sig att sätta ihop en dator!

Det tog lite tid att skriva den här guiden så en gillning uppskattas väldigt mycket!

Först går vi igenom datorns olika delar och sammanfattar dessa lite kort. Sedan går vi in på hur vi sätter in de olika komponenterna så att vi får våran dator!

Datorns olika delar:

Moderkort
Moderkortet är centralkortet i en dator som man kopplar in alla de olika komponenterna i
t ex processorn, internminnen och grafikkort. Några komponenter som redan sitter på moderkortet är följande:
Chipset: Chipset på moderkortet kan man kalla för datorns hjärta. Det är chipset som pumpar runt all information i en dator till alla de olika komponenterna.
Processor socket: På moderkortet finns också en processor socket det är där man sätter dit processorn. Där sitter också ett spänne till processorn så att man kan låsa fast processorn.
Batteri: Det finns även ett batteri på moderkortet som t ex håller koll på tiden när datorn inte har någon ström eller är avstängd.
Portar för mus, tangentbord och USB.
Minnesplatser: Det är där du fäster dina minnen (RAM).
PCI-platser: Här fäster man instickskort som t ex grafikkort, nätverkskort och ljudkort.
SATA-anslutningar: Här kommer du koppla in din hårddisk. Om man inte har ett äldre moderkort med PATA anslutningar som gamla hårddiskar använder sig av.

Alla moderkort passar inte alla chassin (datorlådor) så därför är moderkort utformade efter olika formfaktorer. Några formfaktorer är ATX, mini-ATX och Flex-ATX. Det var bara några få formfaktorer. Moderkort passar bara chassin med samma formfaktor eller vissa chassin som har större formfaktor.

Processorn
Processorn, även kallad CPU (Central Processing Unit) är vad man kan kalla för datorns hjärna. Det är en liten fyrkantig sak som utför beräkningar och exekverar program (Verkställer instruktioner).

Man måste se till så att Processorn passar moderkortets processor sockel.

Processorkylare
Processorkylaren sitter på processorn för att hålla den sval så att den inte överhettas. Om du någon gång ska byta processor eller kylare och du behöver ta bort kylpastan så är T-röd väldigt effektivt.Ta en tops tillsammans med T-röden och ta bort kylpastan. Det gäller att vara försiktig när man gör rent dessa komponenter så att inget går snett!

Grafikkortet
Det är grafikkortet (GPU – Graphics Processing Unit) som sköter det som visas på datorskärmen. Processorn i datorn skickar den binära koden till grafikkortets egna minne. Där översätter grafikkortet och beräknar hur det kommer se ut på skärmen och skickar sedan iväg en videosignal till datorskärmen som sedan visar bilden. Grafikkortets uttag sticker oftast ut på datorns baksida och det är där man kopplar in datorskärmen. Det finns grafikkort med både PCI och AGP anslutningar. Vissa moderkort har också integrerad grafik, detta gör att du inte behöver ha något grafikkort (dock måste du ha en CPU som klarar av integrerad grafik)

Nätaggregat
Nätaggregatet är oftast en fyrkantig låda som finns i datorer som förser hela datorn med ström. Nätaggregatet har anpassad ström, spänning och frekvens efter vilka komponenter som ska få strömmen. Nätaggregaten blir ofta väldigt varma och därför behöver de ha en egen fläkt. Det är nätaggregatet som man kopplar in i vägguttaget. Nätaggregaten sitter oftast längst ner eller högst upp i en dator.

Chassi
Chassit är själva lådan som alla komponenter till en dator sitter i. Precis som moderkorten så har alla chassin olika formfaktorer. Det gäller att man tittar så att ditt moderkortets formfaktor passar i chassit. Om ditt chassi t.ex. klarar av ATX och mATX så måste du köpa ett moderkort som har formfaktorn ATX eller mATX.

Hårddisk/SSD

Hårddisk:
Hårddisken även kallad Hard Disk Drive (HDD) från engelskan är den komponent där du t.ex. installerar ditt operativsystem på. Nästan all information i en dator ligger på hårddisken. I hårddisken finns det en eller flera stycken magnetiska skivor och en läsarm över skivorna som läser av eller skriver in information. Skivorna snurrar i olika hastigheter, så kallade RPM (Revolutions Per Minute). Det finns hårddiskar med Parallel ATA (PATA) och Serial ATA (SATA) anslutningar. Sata är mycket vanligare än PATA för det är både smidigare och snabbare. SATA används också till DVD-läsare/brännare.

SSD:
SSD:n (Solid State Drive) fyller samma funktion som hårddisken, skillnaden är att SSD:n inte har några rörliga/mekaniska delar. Dessa diskar läser/skriver av data mycket snabbare än hårddiskarna.

HDD

SSD

Ljudkort
Ljudkortet i en dator spelar upp allt ljud från en dator.
Moderkort nu för tiden har oftast inbyggda ljudkort men annars så fäster man instickskortet i PCI platserna.

RAM
RAM står för Random Access Memory. Minnet lagrar hela tiden temporär information för att förbättra datorns prestanda. Man kan ha flera än en RAM-modulen i en dator, men bara om moderkortet har fler platser för det.
Till skillnad från hårddisken där all information finns kvar även fast du stänger av datorn så raderas all information på
RAM-modulen när du stänger av datorn.
Man fäster Internminnena (RAM-modulen) i minnesplatserna i datorn.

CD och DVD-brännare/läsare
CD/DVD-läsaren läser av skivor och CD/DVD-brännaren
Kan läsa och skriva information till skivor.

Fläktar
Många datorer har fläktar i chassit för att förbättra luftcirkulationen så att inte dator komponenterna blir för varma.

Nu när vi har gått igenom alla de olika komponenterna så ska vi titta på hur vi sätter ihop dem.

Hur du bygger ihop din dator:
Innan vi går in på det så måste man göra några förberedelser:

  • Se till så att alla delar du har köpt passar till de andra delarna t.ex. att chassit inte är för litet för grafikkortet osv.

  • Se till att du har ett städat bord så att du inte tappar bort skruvar eller delar.

  • Du ska inte ha någon duk på bordet, en antistatisk matta kan vara bra att ha på bordet.

  • Inga husdjur i rummet så att det kommer päls bland datorkomponenterna.

  • Stå inte på någon matta, det gör att du laddas upp av statisk elektricitet och det är skadligt för dator komponenterna.

  • Ingen mat eller dryck medan du monterar datorn.

  • Det kan vara bra att köpa ett ESD-armband innan du börjar med bygget av din dator. Du klämmer då fast krokodilklämman i chassit för att få samma laddning som chassit. Detta är för att du inte ska skada dina datorkomponenter.

  • När det gäller verktyg så behöver man nästan bara en vanlig stjärnskruvmejsel. Man kan ju ha en plattskruvmejsel och en näbbtång också men annars är det inte så mycket mer man behöver. Man kan köpa speciella verktygskit till datorer och då får du allt du behöver och lite till.

Nu kör vi igång!

Chassi
Innan du börjar bygga och installerar komponenterna så får man ta och öppna chassit och det gör man oftast via skruvar på baksidan av chassit. I/O-plåten är den del på chassits baksida som moderkortets ut och ingångar sticker ut. Man får de flesta gångerna byta ut den mot den plåt som man får med moderkortet.
För att får bort den är det bara att trycka ut den och för att sätta dit en ny så är det bara att trycka in den nya. Medans man monterar alla komponenter är det lättast att ha chassit liggandes.

Processor
Nu är det dags att installera processorn på moderkortet, det är mycket lättare att göra det innan man sätter in moderkortet i chassit.
Processorn fäster man på moderkortets processor socket. Det finns alltid markeringar på alla processorer där du ser hur den ska ligga i processor socketen. De kan vara allt från en liten trekant i hörnet som ska passa in på trekanten som är på socketen eller att kanterna har något speciellt mönster så att den bara passar på ett sätt i socketen. Processor socketen har en spärr eller en lås-arm som man får öppna först och sedan försiktigt lägga processorn på plats. Sedan drar man ner lås-armen och processorn är nu på plats.

Processorkylare
Nu efter vi har installerat processorn så är det dags att sätta dit processorfläkten.
Alla processorkylare sätter man inte fast på samma sätt. Men oftast så är det ganska enkelt att se hur man ska få fast den uppe på processorn. Kylpasta är något som man har emellan processorn och kylaren. Det är för att processorn ska få maximal kontakt med kylaren. De flesta kylare har redan kylpasta på sig när man köper dem. Om inte så smetar man ut kylpastan på ovan sidan av processorn i ett tunt lager.
Processorkylaren lägger man på processorn och sedan sätter fast den på moderkortet. Den ska sitta hårt så att den inte kan röra sig åt något håll. Om du är osäker på hur du ska göra så kolla alltid i manualen som du får med processorkylaren.
Nu är det dags att koppla in strömmen till kylaren och det gör du genom att fästa sladden från fläkten till ett sådant här uttag som du ser här nedan. Det brukar också stå på moderkortet vad de olika uttagen är till för. Som där du kopplar in fläkten står det CPU_FAN.

RAM
Nu är det dags att installera RAM. Nedan ser du vart du ska fästa dem. Börja med att öppna låsen där RAM ska sitta.
Tryck sedan ner dem tills det klickar till på båda sidorna, låsen ska låsa sig automatiskt när man trycker ner minnet. Ibland får man ta i ganska hårt och kanske hjälpa till lite med fingret så att låsen låser sig.

Moderkort
När man installerar moderkortet i chassit så skruvar man inte fast det direkt på chassit, man använder speciella skruvar som kallas för distanser som man skruvar fast i chassit som moderkortet ska ligga på. Man får sätta ut distanserna i chassit så att varje hål i moderkortet får en distans under sig.
Innan du skruvar fast moderkortet se till så att du har bytt ut I/O-plåten på baksidan av datorn så att den passar moderkortet. Lägg sedan ner moderkortet åt rätt håll och skruva sedan fast det genom hålen.

Det är på ena sidan av chassit som du ser på bilden som du fäster moderkortet på. Hålen som man ser är till för distanserna som ska skruvas fast där.
För att få startknappen och lysena framtill på chassit att fungera så måste man koppla in sladdarna som redan sitter i chassit när man köper det (de sladdar som är inringade i blått). De sladdarna kopplar man i Front-Panel uttagen som man ser här under. Som man ser så står det på moderkortet vilka sladdar som ska sitta vart. Front-panelen består alltid av ett antal piggar som står rakt upp. Om man har USB uttag på framsidan av chassit så är den sladden här också bland de andra. Det står på varje sladd vad det är för något och på den det står USB på kopplar du in i uttagen som du ser på bilden till här nedan.

Grafikkort
Nu när moderkortet är på plats är det dags att sätta in grafikkortet. Det finns grafikkort med AGP och PCI anslutningar. Här nedan ser du vart du sätter fast ditt grafikkort.

På baksidan av chassit sitter det små plåtar som man kan ta bort (oftast bara genom att skruva loss en skruv som sitter uppe på plåten). Ta bort en plåt så att man kan fästa grafikkortet. Där du tar bort plåten kommer grafikkortet sticka ut och det är där du fäster bildskärms sladd. Sätt ner grafikkortet i PCI anslutningen och tryck fast det.
Nu är grafikkortet på plats och det är dags att sätta in ljudkortet i datorn.

Ljudkort
Ljudkortet sätter man fast på samma sätt som grafikkortet. Ta bort en plåt på baksidan av chassit så att uttagen på ljudkortet kan sticka ut.
Tryck sedan fast det i en av de andra PCI anslutningarna.

Hårddisk
Nu är det dags att installera hårddisken i datorn. Hur man fäster hårddiskarna i datorerna beror på hur chassit ser ut. Men det är oftast ungefär likadant. Nedan ser du vart man ska sätta hårddiskarna just i det chassit. Man skjuter in hårddisken i hållaren och skruvar sedan fast den med skruvarna som kom med hårddisken.
Hårddiskar har antingen PATA eller SATA anslutningar. SATA blir allt mer vanligare än PATA och det är mycket smidigare att installera och är snabbare. Här under ser du en bild på en SATA och en PATA hårddisk.

Nedan ser du hur SATA sladdarna ser ut. Ena änden kopplar du in i hårddisken och den andra änden kopplar du in i SATA uttagen på ditt moderkort. Du ser på den andra bilden hur uttagen ser ut.

CD/DVD-brännare/Läsare
Läsaren fäster man högts upp i chassit på framsidan. Det är också lite olika här hur man fäster dem på grund av vilket chassi man använder. Börja med att ta bort plast skyddet som sitter i chassit där du ska skjuta in din läsare. Det är bara att trycka ut den. Du ser på bilden.
När du har fått bort den är det dags att skjuta in din CD/DVD-läsare. Du skruvar fast den med hjälp av skruvarna som kom med läsaren. Du skruvar fast den på sidorna om den.

Fläktar
De flesta datorer har fläktar som är fastskruvade i chassit för att göra så att det blir bra luftcirkulation i chassit. Det är väldigt lätt att montera in en fläkt i en dator. Du skruvar fast den med hjälp av skruvarna som du fick med fläkten på en fläktplats i chassit och sedan kopplar du bara in sladden till moderkortet till ett 3-pins uttag. Det är ett uttag med 3 pinnar sim sticker upp.

Nätaggregat
Nu är det dags att alla våra delar ström i datorn. Nätaggregatet monterar man oftast längst ner eller högst upp i chassit. Skjut in nätaggregatet i rätt position och skruva sedan fast det från baksidan av chassit med de skruvar som man fick med nätaggregatet.
Nätaggregatet ska sitta hårt och ska inte röra på sig när chassit rör sig.
Nu ska vi dra alla sladdar till de olika komponenterna. Kom ihåg att om en kontakt ser likadan ut som uttaget så passar dem. T.ex. 24-pins kontakten passar bara på ett ställe och det är på moderkortet.

Här under finns en lista på kontakter från nätaggregatet och vart de ska kopplas:
ATX 24-pins kontakt som kopplas till moderkortet.

ATX 4-pins kontakt som kopplas till moderkortet.

ATX 8-pins kontakt som kopplas till moderkortet.

PCI Express 6-pins kontakt som man kopplar till grafikkortet.

SATA kontakt som kopplas till hårddiskarna och CD och DVD-läsaren/brännaren.

Här nedan ser du hur de olika kontakterna ska kopplas in:
24-pins kontakten ska in där det är markerat med rött och 8-pins kontakten där det är grönt

6-pins kontakten ska in här:

Bios inställningar
När det gäller hårdvara så är nu datorn färdig.
Bios inställningarna är det första som kommer upp när man startar datorn för första gången. Det står alltid i början av datorns start vilken knapp du ska trycka på för att få upp bios.
Bios ser olika ut beroende på vilken moderkort du har. Det här är de viktigaste bios inställningarna att ha koll på. Namnen på de olika kategorierna kan variera mellan olika moderkort.
Standard CMOS Features – Här ställer du in klockan och du ser vilka hårddiskar som är inkopplade.
Advanced BIOS Features – Här kan du ställa in i vilken ordning de olika enheterna ska starta. Det är t.ex. bra att göra så att CDROOM ska starta först om du ska installera operativsystemet från CD skiva.
Hard Disk Priority – Här ordnar du hur datorn ska starta från hårddiskarna. Om man har flera hårddiskar ska man se till så att den som operativsystemet ligger på som första hårddisk.
PC Health Status – Här kan du se temperaturer på moderkort och processorn. Kontrollera fläkthastigheter och spänningar.

Operativsystem
Nu är det dags att installera operativsystemet. Det är väldigt enkelt. Man stoppar in CD skivan eller USB-minnet i datorn och följer sedan instruktionerna på skärmen.

Nu var denna långa gudie slut men jag hoppas att den har hjälpt någon. Lycka till med byggandet!

Gilla gärna och skriv en kommentar om vad du tyckte om guiden!

Fixade de brutna bildlänkarna.
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för denna guide! Har lärt mig en massor av denna, ska snart bygga min första dator. Och jag tror jag har koll på det mesta nu.

Permalänk
Medlem

Hinner bara läsa halva ikväll, men jag får spader om du inte ändrar processorfläkt till processorkylare och RAM-minne till RAM :#

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Bra guide med grundliga kunskaper och uttryck att ta in om man är nybörjade och ska anta utmaningen att göra sitt första egna datorbygge. Jag själv behöver inte ta del av guiden men tror det finns andra som kommer ha bra nytta av denna.

5/5 - För jag hittade inga direkta missar eller brister i guiden

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Tackar så mycket för denna guide! Har lärt mig en massor av denna, ska snart bygga min första dator. Och jag tror jag har koll på det mesta nu.

Gött att du gillade guiden!

Skrivet av smacked:

Hinner bara läsa halva ikväll, men jag får spader om du inte ändrar processorfläkt till processorkylare och RAM-minne till RAM :#

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ändrat!

Skrivet av niddan:

Bra guide med grundliga kunskaper och uttryck att ta in om man är nybörjade och ska anta utmaningen att göra sitt första egna datorbygge. Jag själv behöver inte ta del av guiden men tror det finns andra som kommer ha bra nytta av denna.

5/5 - För jag hittade inga direkta missar eller brister i guiden

Tack!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Wow vilket jobb, snyggt! Klister på denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Bra guide! Men du kommer nog får argumentera en hel del om dina "antistat-metoder". T ex så hjälper det inte att ta i ett element innan man börjar då man snabbt blir laddad igen(räcker bara med att lyfta armen för att bli laddad). Huvudsaken är att du har samma laddning som chassit(eller komponenterna, kommer inte ihåg vilket). ESD-bandet ska helst sitta på en lackfri plats så att man har bra kontakt!

Ta dock inte det jag skriver som fakta! Någon annan kommer rätta mig där jag har fel

Men i övrigt en bra guide

Permalänk
Medlem

Lite små missar som t.ex. att batteriet är till för klockan (jag skulle nog tipsat om att det kan nollställa datorn om det blir fel), eller att chassin bara kan ta exakt samma moderkort som dess storlek (ITX fungerar bra i de allra flesta ATX chassin) och säkert några till...

Men huvudsaken var ju att detta var en fantastiskt fint skriven guide, och jag tror faktiskt min mamma skulle kunna bygga en dator efter att ha läst den (hon är alltså en nybörjare) och det får väl säga sitt...

87/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Välkommen

Massa text och bilder

Du glömde det viktigaste och hade du tagit med den så hade du kunnat skippa förklaringen om själva bygget helt och hållet.

RTFM kort och gott, skulle alla presumtiva datorbyggare verkligen göra detta inte bara en utan två tre gånger innan dom sätter igång och ha den tillgänglig under hela tiden bygget fortskrider så är det inte mycket som kan gå fel...

Permalänk

Bra skriven och jag önskar att jag hade läst denna för ca. 6 år sedan när jag skulle göra mitt första egna bygge. En sak som kan vara värt att tillägga är att 99% av alla cpu-kylare har kylpastan färdigsmetad, så folk inte kör på dubbel kylpasta... det är aldrig bra.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Bra, men särskilj gärna på PCI och PCI-E.
Någon/några bilder på hur 24/4/8p ska sitta vore bra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Bra guide! Men du kommer nog får argumentera en hel del om dina "antistat-metoder". T ex så hjälper det inte att ta i ett element innan man börjar då man snabbt blir laddad igen(räcker bara med att lyfta armen för att bli laddad). Huvudsaken är att du har samma laddning som chassit(eller komponenterna, kommer inte ihåg vilket). ESD-bandet ska helst sitta på en lackfri plats så att man har bra kontakt!

Ta dock inte det jag skriver som fakta! Någon annan kommer rätta mig där jag har fel

Men i övrigt en bra guide

Tack!

Skrivet av medbor:

Lite små missar som t.ex. att batteriet är till för klockan (jag skulle nog tipsat om att det kan nollställa datorn om det blir fel), eller att chassin bara kan ta exakt samma moderkort som dess storlek (ITX fungerar bra i de allra flesta ATX chassin) och säkert några till...

Men huvudsaken var ju att detta var en fantastiskt fint skriven guide, och jag tror faktiskt min mamma skulle kunna bygga en dator efter att ha läst den (hon är alltså en nybörjare) och det får väl säga sitt...

87/100

Det där med klockan, jag tog bara ett exempel på vad batteriet är bra till. Givetvis gör det mer än att bara hålla koll på klockan. Annars roligt att du gillade guiden!

Skrivet av fredrikstorm:

Bra skriven och jag önskar att jag hade läst denna för ca. 6 år sedan när jag skulle göra mitt första egna bygge. En sak som kan vara värt att tillägga är att 99% av alla cpu-kylare har kylpastan färdigsmetad, så folk inte kör på dubbel kylpasta... det är aldrig bra.

Nu har jag ändrat det!

Skrivet av SirMacke:

Bra, men särskilj gärna på PCI och PCI-E.
Någon/några bilder på hur 24/4/8p ska sitta vore bra.

Bilder på det ligger nu uppe!

Tack för att ni kommenterar och säger vad som är bra/dåligt!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av riille:

Datorns olika delar:

Allmän stilanmärkning: du blandar i detta stycke långa bindestreck "–" (var de nu kommit ifrån, inget man råkar trycka dit med tangentbordet) med korta "vanliga" streck "-". Många paragrafer innehåller också enkla radavstånd, vilket är onödigt och får texten att brytas sämre.

Skrivet av riille:

Processor socket
PCI platser
SATA anslutningar

Särskrivningar. "Socket" heter "sockel" på svenska, så "processorsockel", "PCI-platser", "SATA-anslutningar".

Skrivet av riille:

Alla moderkort passar inte alla chassin (datorlådor) så därför är moderkort utformade efter olika formfaktorer. Några formfaktorer är ATX, mini-ATX och Flex-ATX. Det var bara några få formfaktorer. Moderkort passar bara chassin med samma formfaktor!

Kan nämnas att mer eller mindre alla moderkort är ATX, om man inte specifikt är ute efter något annat. De flesta (alla?) mindre ATX-standarder är också kompatibla att sätta in i fullstorleks ATX-chassin (t ex Micro-ATX i ATX), så den sista meningen är inte sann.

Skrivet av riille:

Utan processorn så fungerar inte datorn.

Det gäller de flesta delar du nämner (minne, moderkort, nätagg, ...), så det kan nästan skippas .

Skrivet av riille:

En Processor innehåller följande saker:
Ett antal register
En aritmetisk logisk enhet (ALU), som utför matematiska beräkningar så som addition, subtraktion, division och multiplikation.
En klocka med en oscillerande kristall, kristallen brukar oftast placeras utanför på grund av sin storlek.
Tre bussar, bussarna är ledningarna i processorn som informationen skickas via. De tre vanligaste bussarna är databussen som överför instruktioner och data mellan enheterna, adressbussen som överför minnesadresser mellan enheterna och kontrollbussen som hanterar signalerna som synkroniserar hela systemet.

Passar detta in i "Hur du bygger din första dator?"? Det blir mest information som är i vägen för vad du egentligen vill berätta om.

Skrivet av riille:

Det finns grafikkort med både PCI och AGP anslutningar.

Nä, men det finns både grafikkort med PCI- och med AGP-anslutningar (och det finns integrerade grafikkort, etc.).

Skrivet av riille:

Nätaggregatet är en liten fyrkantig låda som finns i datorer som förser hela datorn med ström. Nätaggregatet anpassar ström, spänning och frekvens efter vilka komponenter som ska få strömmen.

"Liten" kan diskuteras, men det är inte så viktigt. Nätaggregatets funktion är att omvandla växelström från vägguttaget till likström med olika spänningar. Nätaggregatet anpassar alltså inte frekvens efter vilken komponent som kopplas in - nätagget ger likström, vilket inte har någon frekvens (eller 0 om man så vill, eller så kan man prata om att DC definitionsmässigt visst kan ha en frekvens, men det är inget relevant begrepp i datorsammanhang i vilket fall).

Skrivet av riille:

Chassi
Chassiet är själva lådan som alla komponenter till en dator sitter i. Chassiet måste ha samma formfaktor som moderkortet för att moderkortet ska passa.

...eller större.

Skrivet av riille:

Hårddisk
Hårddisken även kallad Hard Disk Drive (HDD) från engelskan är den komponent som man sparar all information på.

En HDD är specifikt en magnetisk hårddisk. En SSD är ingen HDD, men den går ju också att spara information på, så ovanstående är ofullständigt, och egentligen falskt (man måste inte spara all information på en "hårddisk").

Skrivet av riille:

I hårddisken finns det flera stycken magnetiska skivor

...fast ibland bara en.

Skrivet av riille:

Det finns hårddiskar med Parallel ATA (PATA) och Serial ATA (SATA) anslutningar. Sata är mycket vanligare än PATA för det är både smidigare och snabbare. SATA används också till DVD-läsare/brännare.

Framför allt är skillnaden att SATA är en nyare standard som möjliggör högre hastigheter och smidigare kablar.

Skrivet av riille:

Processorkylare

Tycker det kan nämnas att T-röd är bra för att få bort kylpasta om man t ex vill ta bort den förapplicerade pastan på kylaren (många köper egen).

Fastsättning av processorkylare är också ett av de vanligaste ställena där hemmabyggare förstör processorer/moderkort. Ofta får man ta i en del i detta steget, och har något hamnat snett så kan det också gå snett. Tycker detta kan accentueras lite i texten - ta det lugnt och fint i detta steg.

Skrivet av riille:

Man får sätta ut distanserna i chassit så att varje hål i moderkortet får en distans under sig.

Skulle här också vilja att det uttryckligen nämns att man inte ska sätta ut fler distanser än det finns hål, för då kortsluter man med stor sannolikhet moderkortet och har skaffat sig en ny dörrstopp.

Skrivet av riille:

Bios är inställningarna är det första som kommer upp när man startar datorn för första gången

Nej, BIOS är den minimala mjukvara som finns för att kunna kommunicera med datorns kringutrustning och konfigurera vissa småsaker på moderkortet (klocka, på vissa moderkort lite överklockningsmöjligheter, etc.). Det man kan gå in i när datorn startar är inställningarna för BIOS, inte BIOS. Dessa inställningar lagras inte i BIOS, de lagras på en minneskrets som läses av BIOS vid uppstart.

Det kan tyckas petigt, men skillnaden på "BIOS" och "BIOS-inställningarna" är något som är enormt vanligt att ignorera, men ska det vara en guide som ska lära folk om datorer så får det vara rätt.

EDIT: Ser nu att du har ett extra "är" i den meningen, så om det första skippas så ser det bättre ut. Men BIOS är fortfarande inte "det första som kommer upp", det är POST-rapporten som man ser. BIOS-inställningarna är det man når efter att man tryckt en viss knapp. Skilj på BIOS, BIOS-inställningar och POST-rapportering.

Skrivet av riille:

Operativsystem
Nu är det dags att installera operativsystemet. Det är väldigt enkelt. Man stoppar in CD skivan till operativsystemet och följer instruktionerna på skärmen.

Kidsen idag installerar inte sällan från USB eller nätverk eller andra saker också, kan nämnas. Åtminstone USB, speciellt om man t ex inte har en DVD-läsare (vilket inte är helt ovanligt att skippa idag).

---

  • Du får leta mer efter "RAM-minnen".

  • Stavfel: "igeom", "processor" behöver inte stå med stor begynnelsebokstav, "medans"->"medan", "gudie".

  • Du använder uttrycket "internminne" utan att ha sagt att det är samma sak som "RAM".

  • Ibland skriver du "chassit", ibland "chassiet". Båda är OK, men du får välja ett av de orden konsekvent.

  • Vid avsnittet "Hur du bygger din dator" så använder du en sorts UTF-8 bullet-points. Forumet har denna funktionen genom att skriva
    {list}
    {*}Punkt 1
    {*}Punkt 2
    {\list}
    (byt ut måsvingar mot hakparanteser) vilket kommer rendera bättre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

phz, tack för att du har lagt ner en sån tid på att rätta min text/guide! Jag har försökt att rätta till så mycket som möjligt.
Jag har ju försökt att skriva denna guide så förenklad som möjligt så att vem som helst ska kunna sätta ihop en dator. Men är det något mer som är lite knas så skriv gärna

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Hur du bygger ihop din dator:

Det kan vara bra att köpa ett ESD-armband innan du börjar med bygget av din dator. Det är för att du ska vara jordad när du monterar din dator för datorkomponenter tar skada av statisk elektricitet. Annars om du inte har något sådant armband så ta alltid i ett element innan du rör komponenterna.

ESD armbanden är inte till för att man ska vara "jordad", utan att man ska ha samma potential som chassit och övriga komponenter som ska monteras i det. Att ta i ett element hjälper inte på något sätt mot ESD-skador om inte chassit redan är jordat mot elementet det med. Du kan lägga till att ESD-armbandet ska användas genom att man kopplar krokodilklämman till chassit, så att man får samma elektriska potential som det, och att känsliga komponenter kommer i antistatiska påsar som ska jämna ut laddningar mellan dig själv/chassit och komponenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

ESD armbanden är inte till för att man ska vara "jordad", utan att man ska ha samma potential som chassit och övriga komponenter som ska monteras i det. Att ta i ett element hjälper inte på något sätt mot ESD-skador om inte chassit redan är jordat mot elementet det med. Du kan lägga till att ESD-armbandet ska användas genom att man kopplar krokodilklämman till chassit, så att man får samma elektriska potential som det, och att känsliga komponenter kommer i antistatiska påsar som ska jämna ut laddningar mellan dig själv/chassit och komponenten.

Tack! Jag skrev om den delen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Fint upplagd guide kan nog hjälpa många med första dator bygget

8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Fint upplagd guide kan nog hjälpa många med första dator bygget

8/10

Tack!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

bra guide för första byggare:) många tummar upp för "dåliga/löjliga" frågor som förhoppningsvis slipps i framtiden:)

Edit: skriv och visa hur man ställer om boot, några kan hamna fel där då original boot är hdd/ssd:) såg att du har en liten notis om det men de bör stå för sig då det är en stor del i att installera os med skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

bra guide för första byggare:) många tummar upp för "dåliga/löjliga" frågor som förhoppningsvis slipps i framtiden:)

Edit: skriv och visa hur man ställer om boot, några kan hamna fel där då original boot är hdd/ssd:) såg att du har en liten notis om det men de bör stå för sig då det är en stor del i att installera os med skiva

Kul att du gillade den! Tack för tipset, ska nog fixa det

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Bra tips till en nybörjare som ska bygga första datorn, tummen upp.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Tydligt med bilder etc. Dock stör jag mig lite på meningsuppbyggnad och särskrivning och lite sådant:)

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilssonFFD:

Bra tips till en nybörjare som ska bygga första datorn, tummen upp.

Tack!

Skrivet av Brexour:

Bra skrivet! Tydligt med bilder etc. Dock stör jag mig lite på meningsuppbyggnad och särskrivning och lite sådant:)

Tack! Jag ska försöka göra texten lite renare och "piffa" till den lite

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Chassi
Chassit är själva lådan som alla komponenter till en dator sitter i. Chassit måste ha samma formfaktor som moderkortet för att moderkortet ska passa.
http://www.freeth3mes.se/wlsc/dator/chassi.jpg

Nja, Chassin har faktiskt också formfaktorer. (t.ex. miditower, microtower med flera) chassin med stöd för ATX har oftast stöd för även mATX.

Citat:

Hårddisk
Hårddisken även kallad Hard Disk Drive (HDD) från engelskan är den komponent som man sparar all information på. I hårddisken finns det en eller flera stycken magnetiska skivor och en läsarm över skivorna som läser av eller skriver in information. Skivorna i dagens hårddiskar snurrar ca 7 200 RPM (Revolutions Per Minute). Det finns hårddiskar med Parallel ATA (PATA) och Serial ATA (SATA) anslutningar. Sata är mycket vanligare än PATA för det är både smidigare och snabbare. SATA används också till DVD-läsare/brännare.
http://www.freeth3mes.se/wlsc/dator/hdd.jpg

Som tidigare påpekat är "all information" lite överdrivet. BIOS inställningar sparas i CMOS. Det som nollställs när batteriet tas ut. Hårdiskar finns med flera olika rotationshastigheter. Det är en ballans mellan ljudnivå, prestanda och strömförbrukning.

Citat:

RAM
RAM står för Random Access Memory. Minnet lagrar hela tiden temporär information för att förbättra datorns prestanda. Man kan ha flera än ett RAM i en dator, men bara om moderkortet har fler uttag för det.
Till skillnad från hårddisken där all information finns kvar även fast du stänger av datorn så raderas all information på
RAM när du stänger av datorn.
Man fäster Internminnena (RAM) i minnesplatserna i datorn.
http://www.freeth3mes.se/wlsc/dator/ram.jpg

"RAM" är minnes typen eller snarare en kort beskrivning utav hur det fungerar. Det funkar inte riktigt att säga "flera än ett RAM" utan man får säga flera än en RAM-modul eller flera än en RAM-sticka.

Skummade mest men kunde ha lite fler bilder på hur man sätter in komponenterna.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Bios inställningar
När det gäller hårdvara så är nu datorn färdig.
Bios inställningarna är det första som kommer upp när man startar datorn för första gången. Det står alltid i början av datorns start vilken knapp du ska trycka på för att få upp bios.
Bios ser olika ut beroende på vilken moderkort du har. Det här är de viktigaste bios inställningarna att ha koll på. Namnen på de olika kategorierna kan variera mellan olika moderkort.
Standard CMOS Features – Här ställer du in klockan och du ser vilka hårddiskar som är inkopplade.
Advanced BIOS Features – Här kan du ställa in i vilken ordning de olika enheterna ska starta. Det är t.ex. bra att göra så att CDROOM ska starta först om du ska installera operativsystemet från CD skiva.
Hard Disk Priority – Här ordnar du hur datorn ska starta från hårddiskarna. Om man har flera hårddiskar ska man se till så att den som operativsystemet ligger på som första hårddisk.
PC Health Status – Här kan du se temperaturer på moderkort och processorn. Kontrollera fläkthastigheter och spänningar.
http://www.freeth3mes.se/wlsc/dator/bios.jpg

Jag skulle rekommandera att du skippar BIOS-biten då det är en annan, lång, historia. Att du endast nämner Phoenix-relevant information och inget om t ex Award gör att det kan bli mycket svårt för en som har annat BIOS än Phoenix. Även är vi på väg från traditionellt BIOS till UEFI vilket inte gör uppgiften att förklara det lättare.

Annars tycker jag det är en bra guide.

Just det ja, vet inte om det är jätterelevant, men du skriver om interna anslutningar som kopplas gällande grafikkortet. Kanske kan vara bra att nämna att det finns även en hel uppsjö av externa anslutningar i dagsläget. Du kan ju ha VGA och kanske köpt en monitor med endast HDMI och DVI? De standarder jag känner till idag är: VGA, DVI (av en del olika varianter), DisplayPort, Micro-DisplayPort, HDMI, Micro-HDMI och till slut vissa tillverkares egna fantastiskt okompatibla anslutningar. Finns även någon som går från specialanslutning till RGB och sedan får man omvandla den från RGB (3x RCA - har jag för mig att de kallas).

GJ i alla fall!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Nja, Chassin har faktiskt också formfaktorer. (t.ex. miditower, microtower med flera) chassin med stöd för ATX har oftast stöd för även mATX.

Som tidigare påpekat är "all information" lite överdrivet. BIOS inställningar sparas i CMOS. Det som nollställs när batteriet tas ut. Hårdiskar finns med flera olika rotationshastigheter. Det är en ballans mellan ljudnivå, prestanda och strömförbrukning.

"RAM" är minnes typen eller snarare en kort beskrivning utav hur det fungerar. Det funkar inte riktigt att säga "flera än ett RAM" utan man får säga flera än en RAM-modul eller flera än en RAM-sticka.

Skummade mest men kunde ha lite fler bilder på hur man sätter in komponenterna.

Jag gjorde lite ändrar utifrån din kommentar. Jag lade även in SDD där jag beskriver lite om den sortens diskar.

Tack för din kommentar, hittar du något mer anmärkningsvärt så skriv gärna en till kommentar

Skrivet av Qupid:

Jag skulle rekommandera att du skippar BIOS-biten då det är en annan, lång, historia. Att du endast nämner Phoenix-relevant information och inget om t ex Award gör att det kan bli mycket svårt för en som har annat BIOS än Phoenix. Även är vi på väg från traditionellt BIOS till UEFI vilket inte gör uppgiften att förklara det lättare.

Annars tycker jag det är en bra guide.

Just det ja, vet inte om det är jätterelevant, men du skriver om interna anslutningar som kopplas gällande grafikkortet. Kanske kan vara bra att nämna att det finns även en hel uppsjö av externa anslutningar i dagsläget. Du kan ju ha VGA och kanske köpt en monitor med endast HDMI och DVI? De standarder jag känner till idag är: VGA, DVI (av en del olika varianter), DisplayPort, Micro-DisplayPort, HDMI, Micro-HDMI och till slut vissa tillverkares egna fantastiskt okompatibla anslutningar. Finns även någon som går från specialanslutning till RGB och sedan får man omvandla den från RGB (3x RCA - har jag för mig att de kallas).

GJ i alla fall!

Tack!

Som du nämnde: "vilket inte gör uppgiften att förklara lättare", därför valde jag att bara skriva om denna variant för det verkade bättre än att inte skiva om någon

Får se om jag gör skriver något om de externa anslutningar, tack för din kritik!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom hela utan jag bara bläddrade igenom, men du får en tumme upp pga att detta verkar vara den enda vettiga och faktiskt nyttiga guiden såhär länge.
Lycka till

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Orkade inte läsa igenom hela utan jag bara bläddrade igenom, men du får en tumme upp pga att detta verkar vara den enda vettiga och faktiskt nyttiga guiden såhär länge.
Lycka till

Riktigt roligt att höra!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bra guide

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa igenom den just nu så det får vänta tills imorgon. Men den verkar lovande!

Visa signatur

#framtiden