Återköp efter reparation

Permalänk
Medlem

Återköp efter reparation

Hejsan köpte en dator hos inet för snart 1 månad sen och när jag fick hem den så var det fel på nätaggregatet(OCZ ZT-750W) och fick göra felanmälan och skicka in den, när jag fick hem den igen så hade jag fått den med det nya nätaggregatet (Corsair TX 750W) som det verkar som det också är fel på, den gör ett konstigt surrande ljud även när datorn är avstängd, undrar om jag kan kräva pengarna tillbaka för hela datorn, jag kan inte göra återköp på deras hemsida längre för att det har gått längre än 16 dagar bara för att den har varit inne på reparation.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Surrar den när den är avstängd? Annars kan det ju vara coilwhine.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Surrar den när den är avstängd? Annars kan det ju vara coilwhine.

Ja den surrar även när datorn är avstängd, sen om man stänger av den på baksidan så fortsätter den surra för cirka 15 sekunder så slutar den.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectiondg:

Ja den surrar även när datorn är avstängd, sen om man stänger av den på baksidan så fortsätter den surra för cirka 15 sekunder så slutar den.

Låter som en kondensator/spole som vibrerar vid laddning. I mina ögon ett fabrikationsfel eftersom det endast kan åtgärdas genom att du öppnar agget och stabiliserar den del som vibrerar med tex smältlim. Då detta skulle förverka din garanti är det inte ett alternativ.
Vore det jag skulle jag lätt skicka tillbaka den igen eftersom de bytt till ett annat nätagg än det du beställt (förutsatt att det inte lät sådär om det gamla vill säga...).
Om du klarar att byta agget själv så kanske du kan be dem att skicka ett nytt och sedan skicka tillbaka det befintliga för att slippa vara utan datorn?

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte gå in o fixa något i nätagget mig själv, jag har gjort felanmälan, får hoppas på tredje gången gilt!

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Låt Inet reparera den en gång till och skulle nätagget mot förmodan klappa ihop igen ger det dig rätt att häva köpet enl. konsumentköplagen.
Det kan dock hända att du kan hävda ångerrätt då du inte haft produkten hos dig sen du köpte den.

Lycka till!

felstavat
Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectiondg:

Hejsan köpte en dator hos inet för snart 1 månad sen och när jag fick hem den så var det fel på nätaggregatet(OCZ ZT-750W) och fick göra felanmälan och skicka in den, när jag fick hem den igen så hade jag fått den med det nya nätaggregatet (Corsair TX 750W) som det verkar som det också är fel på, den gör ett konstigt surrande ljud även när datorn är avstängd, undrar om jag kan kräva pengarna tillbaka för hela datorn, jag kan inte göra återköp på deras hemsida längre för att det har gått längre än 16 dagar bara för att den har varit inne på reparation.

Kvaliten på TX 750 verkar tveksam. Har själv fått två krånglande agg av den serien. Men i mitt fall så var det fläktarna som krånglade (vägrade varva ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Låt Inet reparera den en gång till och skulle nätagget mot förmodan klappa ihop igen ger det dig rätt att häva köpet enl. konsumentköplagen.
Det kan dock hända att du kan hävda ångerrätt då du inte haft produkten hos dig sen du köpte den.

Lycka till!

Okej, tack för infon. Får hoppas att det inte blir något mer fel. Datorn lär väll snart falla sönder av allt åkande I bilar

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Pilla inte i nätagget själv vad du än gör.
Skicka den till Inet så att de kan bekräfta att det är fel på den (de kommer inte försöka laga den själv heller, de vill bara kontrollera felet) och sen lär de ge dig ett nytt nätagg.

Otur att du har fått två dåliga exemplar i följd, men det kan ju tyvärr hända.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Låt Inet reparera den en gång till och skulle nätagget mot förmodan klappa ihop igen ger det dig rätt att häva köpet enl. konsumentköplagen.

Det är ingen lag utan en rekommendation som seriösa företag håller sig till och dit hör ju Inet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst, du har rätt i sak att det inte nämns specifikt i kkl att säljaren har två reparationsförsök på sig, men det nämns i förarbetet och i propositionen till lagförslaget och har därför blivit praxis hos ARN. Vad jag vet så har denna regel inte blivit prövad i rätten ännu, men med tanke på lagstiftares nämnda förarbete till lagen skulle jag bli förvånad om det inte bedöms likartat i händelse att man driver det till domstol. Nu behövs med all sannolikhet inte detta eftersom Inet är en seriös aktör.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Det är ingen lag utan en rekommendation som seriösa företag håller sig till och dit hör ju Inet...

Konsumentköplagen är en lag och rätten till hävning är lagfäst i konsumentköplagen. För att man ska ha rätt att häva krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen, vilket får avgöras i det enskilda fallet.
I övrigt kan du se Bläckmans svar angående antalet reparationsförsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Konsumentköplagen är en lag och rätten till hävning är lagfäst i konsumentköplagen. För att man ska ha rätt att häva krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen, vilket får avgöras i det enskilda fallet.
I övrigt kan du se Bläckmans svar angående antalet reparationsförsök.

Jag syftade givetvis på antal gånger som en vara får repareras och förut så var det bara ett förslag och inte praxis.

PS. Sorry Bläckman Missade helt dit andra inlägg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Jag syftade givetvis på antal gånger som en vara får repareras och förut så var det bara ett förslag och inte praxis.

PS. Sorry Bläckman Missade helt dit andra inlägg...

Okej, förstått