Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Stackars dig. Ska vi byta?
Vi får ungefär 15/2.5 och pröjsar 349kr/mån, så klaga inte.

Låter som ett mobilt bredband...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nivv:

Betaler det hutlösa priset 399kr/mån för 100/10 hos ComHem. Hade gärna betalt 300 extra för gigabit. Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Skrivet av anden12:

Stackars dig. Ska vi byta?
Vi får ungefär 15/2.5 och pröjsar 349kr/mån, så klaga inte.

Varför betalar ni så mycket för? Finns det inga billigare alternativ? Själv betalar jag 239:- för mitt 100/10, och då var det ändå inte billigast, utan jag valde en leverantör jag tyckte verkar bra.
Bara för att strö lite salt i såren så kan jag ju berätta att studenter får/fick 100/100 för 99:- av ComHem.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

en femte kanske snackar i telefon.
.

Ett IP-telefoni-samtal tar ca 100kbps/samtidigt samtal, så bandbredden är inte speciellt kritisk. Om SIP-protokollet används, och man inte köra t.ex HD voice. Däremot är det viktigare att QoS är aktiverat, så att paketen kommer fram i rätt tid.

Permalänk
Medlem

Att de även tänker erbjuda en "free" plan tycker jag är det som låter mest intressant. Gigabit har vi varit på väg emot ett tag och en del operatörer erbjuder som sagt det idag. Men att erbjuda fritt internet... det är något som jag inte tror någon svensk operatör skulle våga sig på.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Hur nära stadskärnan i stockholm bor du då?

6.9km till t-centralen enligt google maps, fågelvägen då såklart.

Skrivet av Haglund:

Låter som ett mobilt bredband...

eller ADSL..

Skrivet av Phukkitt:

Varför betalar ni så mycket för? Finns det inga billigare alternativ? Själv betalar jag 239:- för mitt 100/10, och då var det ändå inte billigast, utan jag valde en leverantör jag tyckte verkar bra.
Bara för att strö lite salt i såren så kan jag ju berätta att studenter får/fick 100/100 för 99:- av ComHem.

För att det är vad som finns när inte fiber erbjuds. Finns billigare, ja, men inte bättre.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ozo64:

kommer nog aldrig hända. vissa platser är helt enkelt för dyra att bygga ut med fiber. bor för lite folk i glesbygd för att det ska löna sig. i storstäderna dröjer det nog inte länge innan de flesta har Gbit

Mitt fiber kommer igång på måndag jag bor i glesbyggd. Du får eu stöd osv för att bygga. Vårat fiber är ett av många som privatpersoner tar på sig.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Varför betalar ni så mycket för? Finns det inga billigare alternativ? Själv betalar jag 239:- för mitt 100/10, och då var det ändå inte billigast, utan jag valde en leverantör jag tyckte verkar bra.
Bara för att strö lite salt i såren så kan jag ju berätta att studenter får/fick 100/100 för 99:- av ComHem.

Fiber för 239 eller?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nivv:

Fiber för 239 eller?

Inte en aning om det är "fiber" eller ej, vad gör det för skillnad? Poängen är väl att jag får ut hastigheten som lovas, stabilt och med låg ping?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Inte en aning om det är "fiber" eller ej, vad gör det för skillnad? Poängen är väl att jag får ut hastigheten som lovas, stabilt och med låg ping?

Nej, leverantör?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Betaler det hutlösa priset 399kr/mån för 100/10 hos ComHem. Hade gärna betalt 300 extra för gigabit. Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Snarare 50 MB/s vilket är bra mycket mer än en 100 Mb/s-anslutning klarar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Fiber för 239 eller?

Pyntar 239 för vårat 100/10 fiber.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nivv:

Nej, leverantör?

Bahnhof. Nu när jag kollar så verkar de dock ta 249:-, kanske är det jag betalar eller så har de höjt en tia sedan jag beställde. Jag är hur som helst nöjd med hur det funkat hittills.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Varför betalar ni så mycket för? Finns det inga billigare alternativ? Själv betalar jag 239:- för mitt 100/10, och då var det ändå inte billigast, utan jag valde en leverantör jag tyckte verkar bra.
Bara för att strö lite salt i såren så kan jag ju berätta att studenter får/fick 100/100 för 99:- av ComHem.

Då har du tur, hos oss gick inte 100/10 att få ner längre än till 273, vi valde en dyrare vi litade på för vi litar inte på de billigare företagen. Vill vi ha 100/100 är 373 kr det billigaste vi över huvud taget kan få.

Skrivet av Marcusk:

Finns redan på många ställen i Sverige. (Alltså inte Googles egna) Kostar väl runt 500-1000kr för 1Gbit/s.

Kollade precis priserna på vår portal (Via Europa) och i vårt område är spridningen på 1000 Mb/s precis den du sa, från ca: 500 kr till ca: 1000 kr i månaden. 6 olika leverantörer är det som erbjuder gigabit...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Sen när är dollarn värd 10kr? $70 dollar är 475kr...

För övrigt skulle jag utan problem betala 500kr/mån för 1gigabit

Precis! Sedan är det ju även 1Gb upp (vilket inte är så jävla billigt)!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Nej, en vanlig 5400RPM hårddisk klarar runt 100MB/s eller snabbare nu för tiden, så man kan få ut cirka 1000Mbit/s med de bättre green diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, en vanlig 5400RPM hårddisk klarar runt 100MB/s eller snabbare nu för tiden, så man kan få ut cirka 1000Mbit/s med de bättre green diskarna.

Så pass. Jag har då aldrig kommit upp i sådana hastigheter i windows-överföring på en fil på 10GB. Inte ens från mekanisk -> SSD. Och då läser den från en Samsung F3. Wai?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, en vanlig 5400RPM hårddisk klarar runt 100MB/s eller snabbare nu för tiden, så man kan få ut cirka 1000Mbit/s med de bättre green diskarna.

Du får tänka på att 100MB/s är endast sekventiell skrivning. Använder du bittorrent-teknik t.ex. så klarar en sån hårddisk endast 40-60MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Betaler det hutlösa priset 399kr/mån för 100/10 hos ComHem. Hade gärna betalt 300 extra för gigabit. Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Här i Finland betalar vi 39,90€ (motsv 330 SEK) för 5/1Mbps ADSL. Det du.

Permalänk

Detta låter väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

Googles fiber har vi haft ganska länge i form av stadsnät, inget nytt direkt.

Priset är helt ok (sjukt bra i usa) med tanke på att det är 1000/1000 och så ingår ett fett kanalpaket och en android set top box som man kan styra via mobilen. Folk gillar helhetslösningar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ojoj va dyrt Internet folk har, betalar 450kr i _kvartalet_ för 100/100 med Bahnhof som ISP och Servanet som nätägare. Måste nog till lite kunkurens bland ISPer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaalex:

och här sitter jag med 24/1 (men får bara ut 10/1 hähäh)

Phew. Jag sitter med 8/1, kan inte få högre av någon operatör. Får ut 5/0,4. Bor 7km utanför stan. F yea.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TorrentKatten:

Ojoj va dyrt Internet folk har, betalar 450kr i _kvartalet_ för 100/100 med Bahnhof som ISP och Servanet som nätägare. Måste nog till lite kunkurens bland ISPer!

Men jag förmodar att du betalar andra delar av totalkostnaden via tex hyran och dina 150kr/månad står för "komunikationsdelen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Tjena, hörde nyss om detta och tänkte dela med till er! (kanske är efter?)

https://fiber.google.com/about/

Tänk dig om detta fanns i Sverige.

Google skulle dock utan problem kunna bli ISP även i Sverige eftersom dom peer'ar med alla leverantörer idag, dom sätter minst 1st 10Gbit länk till de leverantörer vi har i Sverige med vissa lokala avvikelser. Några som kanske mins deras "flush your TP and google will connect you to the internet" prank för några år sedan, lustigt att om vi tar bort flush så är det i princip möjligt idag för Google att leverera internet till vem som helst.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

som flera sagt, det finns redan 1000mbit, finns att få i Skövde från bbb på dem flesta ställen.

det som mest imponerade för mig var deras koncept med "free internet" med en en-gångs avgift eller månads avgift i 12 månader. det är riktigt intressant... om dem fortsätter så, så kommer internet bli lika jävla standard som el eller rinnande vatten i folks hem snart (då snackar vi inte i Sverige, utan i andra länder som har det lite sämre)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deegan:

Google skulle dock utan problem kunna bli ISP även i Sverige eftersom dom peer'ar med alla leverantörer idag, dom sätter minst 1st 10Gbit länk till de leverantörer vi har i Sverige med vissa lokala avvikelser. Några som kanske mins deras "flush your TP and google will connect you to the internet" prank för några år sedan, lustigt att om vi tar bort flush så är det i princip möjligt idag för Google att leverera internet till vem som helst.

Men de kommer att bygga egna fysiska nät i usa, det är inte riktigt samma sak som att hyra in sig i befintlig infrastruktur.
Google lär inte börja plöja ned fiber i sverige, stamnäten finns redan med skaplig kapacitet och den kan oftast byggas ut genom att byta ut utrustningen i ändarna på fibern om man vill uppgradera kapaciteten, i sverige har vi behov av att uppgradera sista biten av anslutningarna, den ägs i stort sett bara på 2 sätt om man bortser från flerfamiljshus i storstäderna, privat genom tex en kabeltv förening eller någon annan form av mindre lokal sammanslutning, de flesta "comhem anslutningar" är ju egentligen ägda av bostadsägaren och inte comhem, comhem kan däremot gå in och sponsra ett bygge eller anslutning mot att de får ensamrätt under en viss tid.
Det andra (största) accesnätet är via skanova som äger alla teleledningar och alla som kör (x)dsl lär använda skanovas kablage.
Att google skulle börja dra ut egna fibrer till sina kunder i sverige lär alltså inte hända, de flesta hus i sverige är redan anslutna till ett ganska välfungerande nät, däremot är inte alla telestationer anslutna med snabb fiberuppkoppling så att de kan erbjuda vdsl tjänster.
Det som skulle kunna hända är att google hyr sista biten av skanova och drar fiber till en "telestation nära dig" på samma sätt som övriga teleoperatörer, men troligen kommer det inte att ske här ändå, eftersom de övriga teleoperatörerna inte verkar ha tyckt att det är en lönsam affär.

Troligen fån man lösa fiberaccesen själv om man inte bor i flerbostadshus, men som sagt, kostnaden behöver inte vara högre på landet än i en stad, men den är för hög för att ge snabb återbetalning, så inget it/telebolag kommer troligen att vara intresserad av att fixa det, jag vet inte vad de har för maxkostnad per kund för att de ska göra det, men den lär inte vara hög, max nån 1000lapp så de kan nå vinst/breakeven på ett år för att de ska våga göra det.
Situationen är annorlunda i usa, där finns det inte nått fungerande nät alls på många platser, bara gammla teleledningar som maxar ut med 56Kbit modem (om vädret är bra)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nivius:

som flera sagt, det finns redan 1000mbit, finns att få i Skövde från bbb på dem flesta ställen.

det som mest imponerade för mig var deras koncept med "free internet" med en en-gångs avgift eller månads avgift i 12 månader. det är riktigt intressant... om dem fortsätter så, så kommer internet bli lika jävla standard som el eller rinnande vatten i folks hem snart (då snackar vi inte i Sverige, utan i andra länder som har det lite sämre)

Man blir så fri som man kan bli när man får se på googles reklam de har visat intresse att bli en aktör i tv branschen, har de då några miljoner tittare på ett smalare program och kanske några 100 miljoner på nått större eller via nån populär serie de strömmar så lär de ta betalt den vägen, så fritt betyder att du är fri att titta på den reklam de säljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker tanken på Google som ISP är lite tveksam ur ett integritetsperspektiv? Google har ju kritiserats gång på gång för att samla för mycket information om användarna genom sina tjänster, fatta då vilken kartläggning de kan göra av användarna om precis all trafik går genom dem.

Vad det gäller reklamfinansierad internettillgång (för fritt i ordets riktiga bemärkelse kommer det aldrig bli) finns väl redan Joors eller vad de heter här i Sverige. Visst, det är väl mer eller mindre en startup, det finns inga garantier för att det finns kvar om ett år, och man kan väl tycka vad man vill om deras rätt fula grepp att ta ut en femhundring i startavgift (läs: riskkapital du aldrig kommer få någon avkastning från), men idén testas i alla fall live.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Varför betalar ni så mycket för? Finns det inga billigare alternativ? Själv betalar jag 239:- för mitt 100/10, och då var det ändå inte billigast, utan jag valde en leverantör jag tyckte verkar bra.
Bara för att strö lite salt i såren så kan jag ju berätta att studenter får/fick 100/100 för 99:- av ComHem.

betalar 92 spänn för 100/100 en fördel med stor bostadsrättsförening. går att förhandla till sig bra pris då

Permalänk
Medlem

Detta vill jag ha.