Vilket Windows till Mac?

Permalänk

Vilket Windows till Mac?

HEJ!

Har precis skaffat Mac och undrar vilket Windows som rekommenderas om man ska köra det igenom Parallels på sin Mac?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Vilket som, kör själv Enterprise x64 på min, bootcamp med VMware Fusion.

Permalänk

Jag gillar windows 7 professional 64bit fast jag har ingen mac

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

går bra med vilket windows 7 som helst, men jag rekommenderar att du köper en 64 bitars version bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergioboy:

HEJ!

Har precis skaffat Mac och undrar vilket Windows som rekommenderas om man ska köra det igenom Parallels på sin Mac?

Tack i förhand!

Home Premium? Räcker egentligen för det mesta!

Permalänk

Parallels rekommenderar att man håller sig under 2gb "internminne" på den virtuella windows-maskinen. Då kan ju 32-bitars vara en idé eftersom den kräver mindre minne. Klappa i 8gig i macen så den får lite flås.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Tack för era tips!

Funderar på windows 7 proffesional 64bit.

Har 8GB ram, bör jag ändå inte välja en 64 bit, vad blir skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergioboy:

Tack för era tips!

Funderar på windows 7 proffesional 64bit.

Har 8GB ram, bör jag ändå inte välja en 64 bit, vad blir skillnaden?

Finns ingen anledning att välja 32-bit till en modern dator.
I mitt parallels (7) rekommenderas max 4GB, men jag tror det är mest för att det inte ska bli för lite kvar till OS X.
Jag märkte då inget negativt av att tilldela 8GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Finns ingen anledning att välja 32-bit till en modern dator.
I mitt parallels (7) rekommenderas max 4GB, men jag tror det är mest för att det inte ska bli för lite kvar till OS X.
Jag märkte då inget negativt av att tilldela 8GB.

Tack för tipset!

Får bli windows 7 64 bit!

När jag ändå är igång så har jag en till fråga XD Vad är det för skillnad med att köra det som en PC alt som en MAC i parallels ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergioboy:

När jag ändå är igång så har jag en till fråga XD Vad är det för skillnad med att köra det som en PC alt som en MAC i parallels ?

Förstår inte frågan?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Förstår inte frågan?

Tror han/hon undrar vad skillnaden är att köra bootcamp eller Parallels

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Tror han/hon undrar vad skillnaden är att köra bootcamp eller Parallels

Isåfall är det att i boot camp startas det som på vilken pc som helst.
Med parallels körs det som ett program i OS X, vilket innebär att man tappar lite prestanda, framför allt i spel / saker som använder grafikkortet.
CPU/minne kan tilldelas för att få nästan full prestanda (men en del minne bör behållas för OS X, så tilldela inte allt som finns, spara minst 2GB imho)
Gissar att man tappar en del diskprestanda också, men jag har inte märkt av det.

Kan tillägga att kör man inte på en liten SSD är det värt att installera windows med boot camp och sen kan parallels använda den installationen.
Så har man möjligheten att boota upp "på riktigt" för att få extra prestanda.
Nackdelen är att man måste offra hårddiskutrymme, boot camp / windows behöver en egen partition. Minst 40GB + de program/spel man tänkt installera skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk

haha tack för tipsen! Men jag undra hur det var att köra macen som en PC alt som en Mac, i programmet parallels när man ska installera windows

Permalänk
Medlem

Det bästa Windows är Windows Embedded 7 som bara tar ca 5 GB i hårddiskutrymme! Du kan spela i Parallels om du har en något sånär modern dator. Annars får man oftast bättre prestandard i Bootcamp då datorn blir helt i Windows. Du kör ju två operativystem samtidigt om du kör med Parallels. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergioboy:

haha tack för tipsen! Men jag undra hur det var att köra macen som en PC alt som en Mac, i programmet parallels när man ska installera windows

Parallels är ett fönster i OS X, som vilket program som helst.
Alternativt när det väl är installerat kan man öppna windowsprogram som egna fönster i OS X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergioboy:

Det här är dina val:
Installera Windows på en egen partition på datorn och boota direkt till Windows på hårdvaran. (Aka Bootcamp)

Installera Windows som en virtuell maskin i parallels under Mac OS.

Installationen ter sig i stort sett likadant oavsett vad du väljer. Vilket är precis som om du hade installerat det på en vanlig PC.
Men den ena utspelar sig i en virtuell maskin i parallels och Mac OS. Json_81 skriver dessutom om vilka för/nackdelar de båda har.

Eller vad är det egentligen du frågar efter?
Du har ställt frågan två gånger nu och tydligen inte fått ett svar.
Du har inte funderat på att göra frågan tydligare då du inte fått något passande svar?