Jag drömmer om att köpa min första riktiga stationära dator. Köpråd uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag drömmer om att köpa min första riktiga stationära dator. Köpråd uppskattas

Hej!

Historia: Jag gick in på webhallen i stan och frågade killen bakom disken vilken dator som är bäst för oss som vill redigera film och bilder och har en budget på 10 tusen kronor, skärm bör ingå i priset.

Hans val till mig blev denna datorn: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157561-asus_cm6730-nr022o-core_i7-3770-6gb-1tb-gt640_3gb-dvd-win_7_hp
Och denna skärmen: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131993-benq_24_tft_gl2440hm

Min budget: 10.000:-

Mitt önskemål: En bra välfungerande (MYCKET SNABB) dator som håller i många år framöver och en bra skärm.

Vad jag ska ha den till: Att blogga med, redigera bilder i Photoshop och Indesign, redigera full HD filmer, osv osv

Vill inte: Sätta ihop en själv från de andra sidorna även då det blir billigare. Vill köpa ett paket som redan är gjort.

Tillsammans blev hans förslag 10 tusen exakt, det är så att min mobro äger en firma, så om jag köper den för 10, så ger jag kvittot till han och då får jag tillbaka 30% av tio tusen. Så jag slipper betala momsen, alltså sparar jag ett par tusen på att göra detta.

Många kanske tycker att det är onödigt att köpa en sådan "dyr" dator om man inte gör viktigare saker med den, men jag vill ha:

1: Mycket snabb dator som aldrig hackar eller laggar
2: Dvd
3: 24 tums skärm bör räcka till att blogga med
4: Det ingår 2 års garanti i den här uppe.

Min fråga till dig är: Finns det någon bättre dator där ute i Sverige, där jag hade fått mer för mina pengar?
Där jag hade fått en ännu smartare, bättre, smidigare deal för exakt 10 tusen kronor och som jag kan slippa betala momsen på?

Jag ville inte gå in på butiker som OnOff,Elgiganten, Siba, Mediamarket eftersom jag känner att det inte är rätt ställe att vända sig till om man vill köpa en bra dator som ska hålla många år. (LITAR EJ PÅ DOM)

Jag har planerat att använda den till redigering och inte till att surfa på internet med, då jag ofta får virus och inte vill köpa dyra virusprogram.

Tack för alla råd som kommer in. Uppskattar dom.

Permalänk
Medlem

Försök hitta en dator med en SSD. Samt en skärm med IPS-panel. Då blir du garanterad nöjd och den kommer vara mycket snabb på att öppna dina program, uppstart osv.
IPS-panel är väldigt skönt att ha vid redigering av bilder, filmer osv. då färgerna blir mycket mer korrekta.

Att man skulle få virus av att använda Internet är skitsnack. Sluta klicka på "du har vunnit en miljon-skyltar" och var bara inne på sidor du vet är riskfria.

Vad jag minns ligger moms på 25% och inte 30%.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Försök hitta en dator med en SSD. Samt en skärm med IPS-panel. Då blir du garanterad nöjd och den kommer vara mycket snabb på att öppna dina program, uppstart osv.
IPS-panel är väldigt skönt att ha vid redigering av bilder, filmer osv. då färgerna blir mycket mer korrekta.

Att man skulle få virus av att använda Internet är skitsnack. Sluta klicka på "du har vunnit en miljon-skyltar" och var bara inne på sidor du vet är riskfria.

Vad jag minns ligger moms på 25% och inte 30%.

Vad är en SSD på enkel barnsvenska?

Vad skiljer en IPS panel från andra skärmar?
Är dom dyrare än vanliga?

Men är det inte så att vissa sidor eller bloggar har virus?

okej då struntar jag i att köpa viruskydd

Jag ska skriva upp dina ideer
1: SSD
2: IPS panel på en skärm.

kommer jag nå detta med tio tusen kronor?

Permalänk
Medlem

Jag gillar det att det är det NYASTE, känns bra att ha det som inte många andra har nu än, men den har I5, och den där uppe har I7
Men det kanske ej spelar roll
den du gav mig är på rea, 30% låter helt okej

i like it alot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Vad är en SSD på enkel barnsvenska?

Vad skiljer en IPS panel från andra skärmar?
Är dom dyrare än vanliga?

Men är det inte så att vissa sidor eller bloggar har virus?

okej då struntar jag i att köpa viruskydd

Jag ska skriva upp dina ideer
1: SSD
2: IPS panel på en skärm.

kommer jag nå detta med tio tusen kronor?

En hårddisk som är mycket snabbare och mindre än en vanligt mekanisk disk.
Billigaste IPS-skärmen dock bättre än en vanlig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Du kan ju ladda ner ett gratis, bättre än inget.

Det bör du absolut göra.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

En hårddisk som är mycket snabbare och mindre än en vanligt mekanisk disk.
Billigaste IPS-skärmen dock bättre än en vanlig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Du kan ju ladda ner ett gratis, bättre än inget.

Det bör du absolut göra.

Den skarpa skärmen har fått bra kritik.
Jag gillar den
23 tum

tror du att man kan handla den i en vanlig butik, eller sådana måste oftas beställas online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Den skarpa skärmen har fått bra kritik.
Jag gillar den
23 tum

tror du att man kan handla den i en vanlig butik, eller sådana måste oftas beställas online?

Jo då, det kan du.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?map=955003

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Jag gillar det att det är det NYASTE, känns bra att ha det som inte många andra har nu än, men den har I5, och den där uppe har I7
Men det kanske ej spelar roll
den du gav mig är på rea, 30% låter helt okej

i like it alot

Enda gången det verkligen är värt att köpa en i7:a är när man ska redigera bilder osv då de programmen utnyttjar HT väldigt bra och det får man inte på en i5. I just bildredigering och liknande applikationer ger dig en i7:a ungefär ~25% mer kraft än en i5:a.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Enda gången det verkligen är värt att köpa en i7:a är när man ska redigera bilder osv då de programmen utnyttjar HT väldigt bra och det får man inte på en i5. I just bildredigering och liknande applikationer ger dig en i7:a ungefär ~25% mer kraft än en i5:a.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Okej så desto högre "I"'s desto bättre prestanda och dator?

Tack för tipset.

Anser du att jag gör ett bra val av att inhandla datorn för 8500:- som har i7, 8 MB, den som ligger högst upp och är en ASUS dator?

jag har läst om att ASUS inte gör bra datorer, men rätta mig gärna om jag har fel.

Hade du beställt en på nätet eller hade du hellre köpt en över en disk, där du har personal som ger dig råd och hjälper dig med problem osv?

uppksattar mer tips innan jag slänger ner 10 tusen kronor på skärmen och datorn där uppe.