Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

Fick nyss i7an men är det bara jag som upplever att skärmen är grynig ?
Kan de va någon skyddsplast eller nåt liknade ?
Har tittat väldigt noga efter de men ser ingen skyddsplast.
Ingen annan som upplever samma problem ?
Har en äldre dell dator hemma skärmen känns mycket bättre på den.

De matta Fujitsu-skärmarna upplevs som gryniga av vissa, detta problem är inte med de blanka. Har också sett grynigheten på en annan modell och det störde mig lite också. Det fanns någon i tråden som hade lämnat tillbaks datorn pga grynigheten, kolla lite längre bak. Finns inget att göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

Fick nyss i7an men är det bara jag som upplever att skärmen är grynig ?
Kan de va någon skyddsplast eller nåt liknade ?
Har tittat väldigt noga efter de men ser ingen skyddsplast.
Ingen annan som upplever samma problem ?
Har en äldre dell dator hemma skärmen känns mycket bättre på den.

Håller med dig om grynigheten, men inget som stör mig så jättemycket ännu iaf.
Däremot stör jag mig mer på det dåliga ljudet.. Låter som ett par skitdåliga diskanthögtalare (jo, jag har testat ALLA ljudinställningar).

Permalänk

Regerade också på skärmen, det känns lite som jag bytt tillbaka till en gammal CRT skärm hehe, men man vänjer sig nog.

En jobbig grej jag har märkt är att space inte fungerar om man håller ner två tangenter t ex W och D.
Det gör det helt omöjligt att spela t ex Quake.

Någon annan som har samma problem?

Jag kör på grundinstallationen förutom ny grafikdrivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

De matta Fujitsu-skärmarna upplevs som gryniga av vissa, detta problem är inte med de blanka. Har också sett grynigheten på en annan modell och det störde mig lite också. Det fanns någon i tråden som hade lämnat tillbaks datorn pga grynigheten, kolla lite längre bak. Finns inget att göra åt det.

vadå finns de samma modell med blank skärm också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

vadå finns de samma modell med blank skärm också eller?

Inte på CDON:s hemsida. Då dom beställde in den tog dom matta

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Inte på CDON:s hemsida. Då dom beställde in den tog dom matta

vart kan man hitta den datorn utan matt skärm då?
Eller går de ta bort matta ytan på något sätt utan att förstöra datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

vart kan man hitta den datorn utan matt skärm då?
Eller går de ta bort matta ytan på något sätt utan att förstöra datorn?

Det står att det finns på Fujitsus hemsida. Förmodligen har CDON bara beställt matta skärmar. Du kan inte göra någonting åt saken tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Det står att det finns på Fujitsus hemsida. Förmodligen har CDON bara beställt matta skärmar. Du kan inte göra någonting åt saken tyvärr.

Jasså då blir de nog skicka tillbaka datorn om de går.
står inte ut med den matta ytan.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad de skulle kosta att byta till blank skärm? Om man köper en lös skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danux91:

Någon som vet vad de skulle kosta att byta till blank skärm? Om man köper en lös skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det går att hitta en lös skärm.

CDON har 14 dagar öppet köp och det går bra att lämna tillbaka den så länge du inte har pajat datorn.

Jag kommer göra det, mest för att tangentbordet är så dåligt. Det går inte att trycka vissa knappkombinationer som man behöver i många spel. Senast jag stötte på det problemet var runt 15 år sen.

Permalänk

How long does a full charge of the battery last approximately, if on idle? (i7 version) Anyone got a clue?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeezyball:

Jag kommer göra det, mest för att tangentbordet är så dåligt. Det går inte att trycka vissa knappkombinationer som man behöver i många spel. Senast jag stötte på det problemet var runt 15 år sen.

Vad är det för knappkombinationer som inte fungerar? Störs man i det i vanlig mjukvaru/Windowsanvändande?

Har någon upplevt problem med överhettning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Överklocka

Ni som överklockat, har ni rört volten?

Har också beställt en btw.

En i7

Permalänk

Märkte att dom tagit bort i3an med 17tumsskärmen (den med 640m LE grafikkortet) och man får heller inget svar angående om den skall komma tillbaka eller inte
Finns det någon likvärdig för det priset? tittade på deras andra lifebooks men det fanns bara med 525kortet (osäker på stavningen) samt en för 4500 med hd inbyggt grafikkort.

Vore tacksam om någon kunde säga en värdig efterföljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Märkte att dom tagit bort i3an med 17tumsskärmen (den med 640m LE grafikkortet) och man får heller inget svar angående om den skall komma tillbaka eller inte
Finns det någon likvärdig för det priset? tittade på deras andra lifebooks men det fanns bara med 525kortet (osäker på stavningen) samt en för 4500 med hd inbyggt grafikkort.

Vore tacksam om någon kunde säga en värdig efterföljare

Den här är definitivt likvärdig.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=746305

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mrvision:

Det är ju en hyffsad kandidat men det är en del ganska stora skillnader.
Först och främst skärmen, 15" och bara 1366 x 768 till skillnad från 17" och 1920x1080.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er om jag har fattat fel eller kanske missat något. Jag köpte en I7:a först men skärmen var trasig. Kollade ändå lite på burken via en extern skärm. Då kollade jag snabbt in i Windows egna benchmark (vad den nu heter). Nu när jag beställde en ny tänkte jag att om enda skillnaden är processorn så provar jag I3:an istället.

Men Värdena i denna Windows betygssystem skiljer sig avsevärt. kan någon hjälpa mig lite och se om jag e dum eller vad som är problemet.

Det finns fem olika saker som betygsätts.
Processor I7:an 7.8 I3:an 6.8
Minne I7:an 7.8 I3:an 7.4
Windows aero I7:an 6.9 I3:an 4.9
Spelgrafik I7:an 6.9 I3:an 6.8
Hårdisken var samma.

Nu till frågan varför skiljer det på minnet och varför skiljer det på windows aero?? Känns lite sniket att man får 4.8 på det stora betyget för den skiten.

Någon som vet som kanske kan posta sina värden. Blir nog att skicka tillbaka I3:an om det skiljer sig såpass mycket.

Om det är någon som var sugen på den fast den inte fanns kvar PM:a så kanske vi kan lösa något.
Fick den igår så den är fortfarande brand new

Permalänk
Medlem

Ni som har i7.an, NH532

Skulle någon av er som har i7:an vilja svara på några små frågor, alternativt göra ett litet test åt mig?

Jag undrar om pekplattan har stöd för multitouch? Specifikt om man kan använda två fingrar för att scrolla?
Sen har Squeezyball klagat på att tangentbordet var dåligt, att den inte klarar av att använda WASD och Space samtidigt. Kan någon bekräfta detta eller var det bara hans exemplar som var dåligt?
Hur upplever ni ljudet från högtalarna?

Skulle verkligen uppskatta ett eller fler svar!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Tack för svaret, får skriva in alla speccs i prisjakt och se vad som kommer upp, postar här när jag hittat en trotjänare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls att det skiljer mellan I3an och I7an så, I7an har en snabbare minnesbuss iom Ivy Bridge och snabbare minne (1600) än vad som sitter i I3an.

Aero är inte konstigt heller skulle jag tro. Om den mäter med interna grafikkortet i CPUn så är det 2 olika generationer, HD3000 Sandy Brige mot HD4000 Ivy bridge, det låter som en korrekt skillnad.

Men det ska även sägas, och det kan sägas tusen gånger om, WEI är det mest värdelösa verktyget som finns för att mäta prestanda...

Edit: Nu är jag iofs inte helt säkert det är 1333 minne i I3an, men oavsett är det 2 olika generationer på minnesbussen.

Skrivet av Roflan:

Tänkte kolla med er om jag har fattat fel eller kanske missat något. Jag köpte en I7:a först men skärmen var trasig. Kollade ändå lite på burken via en extern skärm. Då kollade jag snabbt in i Windows egna benchmark (vad den nu heter). Nu när jag beställde en ny tänkte jag att om enda skillnaden är processorn så provar jag I3:an istället.

Men Värdena i denna Windows betygssystem skiljer sig avsevärt. kan någon hjälpa mig lite och se om jag e dum eller vad som är problemet.

Det finns fem olika saker som betygsätts.
Processor I7:an 7.8 I3:an 6.8
Minne I7:an 7.8 I3:an 7.4
Windows aero I7:an 6.9 I3:an 4.9
Spelgrafik I7:an 6.9 I3:an 6.8
Hårdisken var samma.

Nu till frågan varför skiljer det på minnet och varför skiljer det på windows aero?? Känns lite sniket att man får 4.8 på det stora betyget för den skiten.

Någon som vet som kanske kan posta sina värden. Blir nog att skicka tillbaka I3:an om det skiljer sig såpass mycket.

Om det är någon som var sugen på den fast den inte fanns kvar PM:a så kanske vi kan lösa något.
Fick den igår så den är fortfarande brand new

Permalänk
Medlem

I7 modellen av den här datorn intresserar mig klart, dock undrar jag lite över vad som skrivits ovan:

1) angående grynigheten på skärmen; hur pass stor skillnad är det mot en vanlig med glare?

2) Är det verkligen sant att man inte kan trycka ner mer en 2-3 tangenter samtidigt? Det är ju ett måste för spel.

3) Någon som skrev att ljudet är dåligt, något ni andra även upplevt?

Kanon om någon av er som äger ett ex kan ge ett klart svar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

I7 modellen av den här datorn intresserar mig klart, dock undrar jag lite över vad som skrivits ovan:

1) angående grynigheten på skärmen; hur pass stor skillnad är det mot en vanlig med glare?

2) Är det verkligen sant att man inte kan trycka ner mer en 2-3 tangenter samtidigt? Det är ju ett måste för spel.

3) Någon som skrev att ljudet är dåligt, något ni andra även upplevt?

Kanon om någon av er som äger ett ex kan ge ett klart svar.

Tack på förhand!

Det går att använda 3 samtidigt!
Ljudet är halvdåligt, men hur ofta använder man det?
Hade en glatt skärm förut och tycker att denna är precis lika bra!
CD-enheten känns väldigt billig!

annars är den grym!! BLIXT SNABB MED SSD!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex:

Det går att använda 3 samtidigt!
Ljudet är halvdåligt, men hur ofta använder man det?
Hade en glatt skärm förut och tycker att denna är precis lika bra!
CD-enheten känns väldigt billig!

annars är den grym!! BLIXT SNABB MED SSD!!

Tack så mycket för dina klargöranden!

Då beställer jag en nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Skulle någon av er som har i7:an vilja svara på några små frågor, alternativt göra ett litet test åt mig?

Jag undrar om pekplattan har stöd för multitouch? Specifikt om man kan använda två fingrar för att scrolla?
Sen har Squeezyball klagat på att tangentbordet var dåligt, att den inte klarar av att använda WASD och Space samtidigt. Kan någon bekräfta detta eller var det bara hans exemplar som var dåligt?
Hur upplever ni ljudet från högtalarna?

Skulle verkligen uppskatta ett eller fler svar!

Någon som kan svara på hur pekplattan ter sig? Kan man scrolla med två fingrar?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av p1er:

Någon som kan svara på hur pekplattan ter sig? Kan man scrolla med två fingrar?

Det går inte nej, inte som standard. Skrevs dock i tråden något om att det skulle gå att hacka så man kan använda två.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Tack för svaret, får skriva in alla speccs i prisjakt och se vad som kommer upp, postar här när jag hittat en trotjänare

Skickades från m.sweclockers.com

Nu går den att köpa igen.

Permalänk

Jag är väldigt sugen på att köpa den här datorn, men är inte så kunnig.
Efter att ha läst tråden har jag förstått att det är en väldigt bra dator för pengarna, men är det fortfarande det efter att den gått upp 1000kr i pris?

Det är den med i7:an jag tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Jag är väldigt sugen på att köpa den här datorn, men är inte så kunnig.
Efter att ha läst tråden har jag förstått att det är en väldigt bra dator för pengarna, men är det fortfarande det efter att den gått upp 1000kr i pris?

Det är den med i7:an jag tänker på.

Jag har förgäves fösrsökt hitta en likvärdig laptop till samma pris. Jag kan knappt hitta en lika bra för 9000 kr.

3:e gen i7 med matt FullHD-17", 6 gig RAM (16GB max), plats för extra lagring (t ex SSD-hårddisk) och BluRay är en kombination som inte är helt lätt att hitta. Men det som gör att den sticker ut från mängden är, för mig, dess grafikkort. Det är 30-45% bättre, poängmässigt (3Dmark), än de vanligaste grafikkorten i denna prisklass.

Dessa är väl det närmaste jag kan komma, men då går vi upp 1500-3000 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1271960,1178596,1272789,...
Där får du 2GB mer RAM och ca 25% bättre grafikkort, 60% bättre på den dyraste, men förlorar FullHD och BluRay på samtliga.
Sen kan man tydligen ganska enkelt överklocka 640M LE till samma frekvens som 640M, dock väntar vi på att BIOS till Fujitsun uppdateras.

Jag kan säga att även jag lagt en beställning på denna dator nu.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Tack för svar!
Då blir det en order på denna, suttit här och velat lite. Men nu fick jag den där lilla knuffen över kanten som behövdes!

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Nu går den att köpa igen.

Står att den är slut ?