Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

För er som har problem med tvåfingerscroll - testa det här programmet: TwoFingerScroll. Jag har en annan Fujitsu-modell (AH531) där tvåfingerscroll visserligen fungerar out-of-the-box men med extremt dålig "responsiveness" (den liksom fastnar om man scrollar flera sidor, svårt att förklara). TwoFingerScroll-programmet löser detta för mig och erbjuder dessutom möjligheten att invertera scrollen som på MacBook (dra två fingrar uppåt för att scrolla nedåt) om man föredrar det. Jag tycker det är klockrent. Förhoppningsvis funkar det även på NH532.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

För er som har problem med tvåfingerscroll - testa det här programmet: TwoFingerScroll. Jag har en annan Fujitsu-modell (AH531) där tvåfingerscroll visserligen fungerar out-of-the-box men med extremt dålig "responsiveness" (den liksom fastnar om man scrollar flera sidor, svårt att förklara). TwoFingerScroll-programmet löser detta för mig och erbjuder dessutom möjligheten att invertera scrollen som på MacBook (dra två fingrar uppåt för att scrolla nedåt) om man föredrar det. Jag tycker det är klockrent. Förhoppningsvis funkar det även på NH532.

Tack för tipset! Ska kolla om det funkar.
Trackpad:en har stöd för multi-touch, man kan bland annat ställa in pinch-to-zoom på den, så man kan ju hoppas på det bästa.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tvåfinger-scroll funkar!

Skrivet av John L:

Det funkar väldigt bra faktiskt.

Lite småbuggigt ibland men det kan man absolut leva med om man vill scrolla med två fingrar.
Det finns massor med inställningar, som t ex dubbeltapp=högerklick (funkar väldigt bra) och tre-fingrar-upp=Aero flip (funkar sådär). För mig funkar det inte att ha vertikal och horrisontell scrollning på samtidigt, rycker iväg aldeles för mycket då.

Nu har vi multi-touch på riktigt. Tusen tack John!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det funkar väldigt bra faktiskt.

Lite småbuggigt ibland men det kan man absolut leva med om man vill scrolla med två fingrar.
Det finns massor med inställningar, som t ex dubbeltapp=högerklick (funkar väldigt bra) och tre-fingrar-upp=Aero flip (funkar sådär). För mig funkar det inte att ha vertikal och horrisontell scrollning på samtidigt, rycker iväg aldeles för mycket då.

Nu har vi multi-touch på riktigt. Tusen tack John!

Går att ladda ner en inofficiell uppdatering på Synaptics hemsida också.
http://www.synaptics.com/resources/drivers
Men den ska också vara lite buggig.

Permalänk
Medlem

Några frågor angående grafikinställningar..
Om man går in i Nvidia-inställningarna, globala 3D-inställningar och väljer 640M LE innebär det att man "stänger av" det interna och kör helt på det dedikerade?
Hur pass resurskrävande är det att endast köra med det dedikerade? Drar det mycket mer batteri, minne, processorkraft?
Samma fråga om man överklockar grafikkortet, är det krävande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu överklockat med MSI Afterburner + 135 core clock + 50 mem clock. tempen går ej över 62 grader idle: 43grader

Skulle inte rekommendera att klocka mem till +195 som jag såg någon gjort då iaf jag fick flimmer i MSI kombustor!!

Vad jag har fattat är 640m och 640m LE samma kort men LE är nerklockat för att spara ström?

Permalänk

Det verkar finnas en del olika versioner av AH532 och både priser och modeller ser ut att skifta en del hos cdon. Jag är intresserad av den cdon har för 3390 just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Har ett par frågor, är det någon som har just den, i så fall intryck av den?

Jag streamar mycket sport med viaplay. Läste i ett tidigare inlägg att någon har problem att streama med i3-varianten, räcker den inte till ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brorgustav:

Det verkar finnas en del olika versioner av AH532 och både priser och modeller ser ut att skifta en del hos cdon. Jag är intresserad av den cdon har för 3390 just nu.

Har ett par frågor, är det någon som har just den, i så fall intryck av den?

Jag streamar mycket sport med viaplay. Läste i ett tidigare inlägg att någon har problem att streama med i3-varianten, räcker den inte till ordentligt?

Ja det finns en del olika modeller av ah532 men denna tråden handlar om nh varianterna (17" skärm, gtx 640le mm)

Anhående den modellen som du länkade så funderar jag också på att köpa en sån flr att ha till skolan nu när 17" varianten med i3 inte verkar säljas längre:(

Permalänk
Medlem

Är sugen på att sälja datorn och köpa en sån här: http://www.inet.se/produkt/1969463/asus-k53tk istället.

Anledningen till att jag vill sälja den är att fläktarna går igång och låter sjukt mycket när man ska spela. Jag kanske bara har fått ett dåligt exemplar.

Den borde ju vara likvärdig i spelprestanda (?) och det enda minuset jag ser är att den inte är 1080p.

Jag har den med i3 om det spelar någon roll.

Så vad tror ni är jag dum i huvudet om jag säljer fujitsun och köper Asus datorn?

Permalänk
Medlem

Hur "aktiverar" jag grafikkortet? Den använder bara intel graphics än så länge..

Permalänk
Medlem

Så det går alltså att få scroll osv på den billiga NH531 med i3? Är jävligt intresserad på det isåfall.. Såg någon kommentar på cdons hemsida att man måste använda pilarna när man surfar. Någon som vet om det går att få en fingers scroll? är så jäkla van att scrolla på höger sida med ett finger eftersom ja använt en gammal acer dator. Annars tycker ni de e mer värt att köpa AH532 med i3 och betala 389kr mer? Man får finare design, chiclet tangentbord, usb 3.0 portar istället för 2.0.

vs
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Snälla ett råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Så det går alltså att få scroll osv på den billiga NH531 med i3? Är jävligt intresserad på det isåfall.. Såg någon kommentar på cdons hemsida att man måste använda pilarna när man surfar. Någon som vet om det går att få en fingers scroll? är så jäkla van att scrolla på höger sida med ett finger eftersom ja använt en gammal acer dator. Annars tycker ni de e mer värt att köpa AH532 med i3 och betala 389kr mer? Man får finare design, chiclet tangentbord, usb 3.0 portar istället för 2.0.

vs
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Snälla ett råd?

Nej det finns enfingersscroll. Han har nog inte hittat inställningarna för scrollen är avaktiverad då den kommer. Frågan är väl vad du tycker är nödvändigt. Du får ett kap i vilket fall som helst :). Det står att det sitter inne ett snabbare ram-minne men jag vet inte om i3-2350m stödjer 1600Mhz eller om det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Nej det finns enfingersscroll. Han har nog inte hittat inställningarna för scrollen är avaktiverad då den kommer. Frågan är väl vad du tycker är nödvändigt. Du får ett kap i vilket fall som helst :). Det står att det sitter inne ett snabbare ram-minne men jag vet inte om i3-2350m stödjer 1600Mhz eller om det är fel.

Ok tack för info. Det jag tycker är största problemet är väl att AH531 verkar se förjävlig ut rent design mässigt medans AH532 versionen är i mkt finare design. Skillnaden på AH532 i designen mot NH532 verkar vara att AH är blank medans NH e matt. Priserna på båda är ju otroligt bra. Får väl se vilket val jag väljer, lutar väl åt AH532 ändå..

Permalänk
Medlem

i7an har droppat i pris igen till 5990 kr

Permalänk
Medlem

Jäklar Undra om man hinner få en.. väntar på pengar får dom innan onsdag hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Jäklar Undra om man hinner få en.. väntar på pengar får dom innan onsdag hehe.

Inte för att pressa dig men det finns ju faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Inte för att pressa dig men det finns ju faktura

Är 17 år dock, väntar på pengar från Dustin hoppas dom är snabba så kan ja betala med kort

Permalänk
Medlem

Nu är det svårt att stå emot...

Tycker det har varit lite varierande åsikter om ljudnivån på fläktar. Hur mycket låter den i idle/lätt surf?

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 830 64GB för OS och en Verbatim 128GB för lagring, dvs endast SSD:er i min.
Väldigt tyst!

Skrivet av OllO:

Tycker det har varit lite varierande åsikter om ljudnivån på fläktar. Hur mycket låter den i idle/lätt surf?

Permalänk
Medlem

Låter bra!

Hur upplever du tangentbord/touchpad och plastigheten i själva chassiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

I idle/surf låter inte mina fläktar speciellt mycket men när man spelar eller gör tyngre grejer låter fläktarna jätte mycket.

Jag ska byta laptop nu för att jag inte orkar med fläktarna.

Permalänk
Medlem

För mig är det inga problem om den låter när man spelar. Det gör de flesta laptops. Däremot måste den hålla klaffen när jag ligger och slösurfar

Den har ju plats Expresscard med såg jag just. Vad kan man stoppa i för kul där?

Skrivet av Fock_it:

Hur gör jag för att kunna trycka ner fler än 2 knappar samtidigt ? SJUUUUUUUUUUUUKT irriterande när man spelar måste finnas något program eller NÅGOT ?

Hmm, hur gör man då ctrl+ alt+ delete? Nån annan som har detta problem?

Har just beställt en!

Permalänk
Medlem

Hur formaterar jag hårddisken?

Efter att ha läst denna tråden i fredags beställde jag Fujitsu LIFEBOOK NH532 i7-3610QM 6GB 500GB 17.3 W7HP Blu-ray
på cdon.

Skrivet av Fonzi:

Det medföljer allt du behöver till installationen, skruvar och skivor. Om du ska klona din systemdisk innan så finns det kloningsprogram på intels hemsida. De har även ett optimeringsprogram som heter intel toolbox som du kör efter installationen för optimering.
Länk till ssd toolbox : http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Jag ville ha en clean install så jag gjorde som följer:
1. Körde igång datorn med den vanliga mekaniska för att kolla så allt var ok, kollade ljud och skärm. Har tydligen varit lite problem med de har jag förstått i tråden och pallade inte få krångel med Fujitsu om datorn hade varit sönder.
2. Laddade ner drivrutiner för trådlöst nätverkskort och la på usb, följer inte med på installationsdisken.
3. Bytte hdd mot ssd och körde igång recovery skivan. Se till så att du endast har ssd disken i datorn, annars kan det krocka.
4. Åt en smörgås medans w7 installerades.
5. Körde igång drivrutinerna för nätverkskortet, laddade ner uppdates och kollade av så allt fungerade bra.
6. Satte i hdd i andra sloten. I med recoveryskivan och in i advanced mode där man väljer partitioner och annat. Plocka bort alla som har med hdd`n att göra. RÖR EJ SSD PARTITIONER=)
7. Gå in i datorhanteringen i windows och lägg till disken genom den lilla guiden som kommer upp.
Kolla länk om du inte vet hur man gör det: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Can-I-repart...
Såg dock i dag att de har sänkt priset till 5990 kr, så nu är den ännu mer prisvärd.

Sen ska det vara klart!=)

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_i7-3610qm...
Beställde även SSD-disken Vertex 4 256 GB.
Hämtade paketet på posten i dag. Startade datorn, stängde av den och tog ut hdd och satte in ssd:n.
Installerade Windows med skivorna som medföljde.
Lyckades inte gå ut på nätet då jag inte laddat ner drivrutinerna till nätverkskortet innan. Fick koppla kabel och installera drivrutinerna.
Allt fungerar bra, men jag lyckas inte formatera den gamla hårddisken.
Jag ser att den har 4 partitioner i diskhanteringen men den går inte att formatera.
SSD:n har bara en partition och jag vill inte ha fler.

Är hittills nöjd med datorn, den startar från död till körbart Windows på 25 sekunder.
Enligt Windows klassifcering:
Pricessor: 7,6
Minne: 7,6
Grafik: 6,8
Spelgrafik: 6,8
Primär hårddisk: 7,9

Har inte heller lyckats fixa scrollen fast jag laddat hem TwoFingerScroll.
En lite dum sak är att Delete-kappen sitteren knapp till vänser och där den borde sitta sitter Paus-knappen.
Hoppas någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qljohan:

Efter att ha läst denna tråden i fredags beställde jag Fujitsu LIFEBOOK NH532 i7-3610QM 6GB 500GB 17.3 W7HP Blu-ray
på cdon.

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_i7-3610qm...
Beställde även SSD-disken Vertex 4 256 GB.
Hämtade paketet på posten i dag. Startade datorn, stängde av den och tog ut hdd och satte in ssd:n.
Installerade Windows med skivorna som medföljde.
Lyckades inte gå ut på nätet då jag inte laddat ner drivrutinerna till nätverkskortet innan. Fick koppla kabel och installera drivrutinerna.
Jag ser att den har 4 partitioner i diskhanteringen men den går inte att formatera.
SSD:n har bara en partition och jag vill inte ha fler.

Är hittills nöjd med datorn, den startar från död till körbart Windows på 25 sekunder.
Enligt Windows klassifcering:
Pricessor: 7,6
Minne: 7,6
Grafik: 6,8
Spelgrafik: 6,8
Primär hårddisk: 7,9

En lite dum sak är att Delete-kappen sitteren knapp till vänser och där den borde sitta sitter Paus-knappen.

Minitool Partition Wizard kan göra lite mer än den vanliga diskhanteraren. Prova den
http://download.cnet.com/MiniTool-Partition-Wizard-Home-Editi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qljohan:

Har du provat att ta bort partitionerna som Fonzi förklarade här: #12586858 ? Alltså starta windows från recovery-skivan, gå in i advanced och ta bort alla HDD-partitioner..

Angående finger scroll, har du installerat programmet så att det finns i aktivitetsfältet nere till höger? Du måste in i programmet och ställa in hur du vill scrolla. Mitt funkar rätt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Har du provat att ta bort partitionerna som Fonzi förklarade här: #12586858 ? Alltså starta windows från recovery-skivan, gå in i advanced och ta bort alla HDD-partitioner..
Angående finger scroll, har du installerat programmet så att det finns i aktivitetsfältet nere till höger? Du måste in i programmet och ställa in hur du vill scrolla. Mitt funkar rätt bra.

Jag har provat att starta med recovery-skivan, är dock inte helt säker på att det är rätt skiva. Men när jag gör det kommer jag till Windows-installationen och den vill installera Windows igen. Kanske ska prova med en av de andra skivorna? Fick 4 skivor med.
Angående finger scroll har du helt rätt. Programmet fanns i aktivitetsfältet och när jag ändrade inställningarna i det fungerade det kanon : )

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga graffekortet GT640M fungerar va utan att man behöver koppla till extern skärm?

Permalänk
Medlem

Frestande tråd detta ... verkar ju vara ett mycket bra erbjudande nu för 5999 ... så slog till på en NH532 + en intel 128gb SSD.

Lär väl dyka upp idag eller imorgon.

Någon som har provat att dual boota med Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Börjar också bli sugen, speciellt nu när den är nere på 5999 igen.

Har läst igenom tråden men ingen verkar köra den med 16 GB RAM? Enligt specifikationerna har den 2 slots och max 16 GB RAM så det borde funka med 2 st 8 GB-moduler. Har någon testat? Förslag på minnen i så fall? Är DDR3-SODIMM-1333 Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB ett hyfsat val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Börjar också bli sugen, speciellt nu när den är nere på 5999 igen.

Har läst igenom tråden men ingen verkar köra den med 16 GB RAM? Enligt specifikationerna har den 2 slots och max 16 GB RAM så det borde funka med 2 st 8 GB-moduler. Har någon testat? Förslag på minnen i så fall? Är DDR3-SODIMM-1333 Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB ett hyfsat val?

Jag har inte den modellen men jag beställde en sån här dator idag med ett extra 8gb minne som det är halva priset på:)

Datorn: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i5-...
Minne: http://cdon.se/hemelektronik/kingston_8gb_ddr3_so-dimm_1333mh... (priset ändras till 225kr när man lägger det i kundvagnen )