Frågor om gammal bärbar

Permalänk
Medlem

Frågor om gammal bärbar

Hej.

Har fått taga hand om en (mycket) gammal dator av modell HP Omnibook 800 CT (Os win 95) men nätadapter ingick inte vilket krävs om jag ska försöka starta den (vet ej om datorn fungerar, den skulle slängas). På undersidan står det: 12V 2.5A min vilket jag förutsätter är storleken på nätadaptern. Batteri tror jag är för svårt/dyrt att skaffa men jag skriver upp siffrorna ändå: Modell F1121 7.2V 2.7Ah. Känner som sagt inte till funktionen så jag vill inte lägga för mycket pengar. Om ni känner till någon butik som har passande, billiga adapters så tipsa mig.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

clas ohlson och dylikt brukar ju ha ställbara nätadapters med allsköns pluggar. kan ju glida förbi dem eller kjell o company?

Permalänk
Medlem

Jag gled faktiskt förbi Clas idag men jag tänkte inte på det. Får kontroller det i veckan som går. Menar du att det går med vilken som eller måste det vara 12V 2.5A? Är ingen elektriker så jag är inte så bra på det här med nätadapters och sådant.

Edit: Någon som känner till någon bra (online) handbok/demonteringsanvisning? Skulle vara bra att veta hur delarna sitter om jag skulle behöva byta något. Förresten, går det att byta innehållet till något modernare (frågar ifall datorn skulle visa sig vara död)?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Testpilot

Det som krävs är en adapter som kan ställas in på 12V och leverera minst 2.5A, kan den leverera mer ström är det inga problem.

Att byta delar på en bärbar är tyvärr nästan alltid kört, mer än hårddisk och minne brukar inte gå att ta löst. Eventuellt går processorn att byta då det är en gammal dator men eftersom det inte finns andra moderkort finns det inte mycket att uppgradera till.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är inte lönsamt att försöka lägga pengar på en gammal bärbar, datorer är ändå så billiga idag.

Annat är det om man vill göra det för att ha ett hemmabygge av andra anledningar, utan att det skall vara ekonomiskt försvarbart.

Kolla loppisar o skrotlådor, slängda adaptrar för bärbara är inte så ovanligt.

Om du bodde i Göteborgstrakten hade jag rekommenderat kvibergs marknad.

Om datorn e död så är det ju bara o börja skruva, kan ju inte bli värre

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Köpte Art nr 36-3993 på Clas Ohlson men den hade + på pinnen i mitten vilket laptopen inte hade så jag testade inte. Trodde alla nätadapters var samma.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Om du inte tanker lamna tillbaka adaptern ar det ju bara att koppla om den sjalv

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Om du inte tanker lamna tillbaka adaptern ar det ju bara att koppla om den sjalv

Har 30 öppet köp på den så jag tänkte lämna tillbaka den.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Projektet har legat lite på is den senaste tiden eftersom jag haft annat för mig. Frågare på Kjell & Company och blev tipsad om en adapter men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken det var. Får fråga dem igen. Testade dock datorn i butiken men den ville inte visa några livstecken. Trodde att nät kontakten var defekt men jag hade just isär datorn (det finns alltid ett par skruvar till, suck) och tyckte den såg okej ut. Eventuellt får jag titta närmare på detta problem sedan. Plasten är lite skadad i detta område men ser i övrigt bra ut. Metallen i kontakten är lite "smutsig" om ni förstår så det kanske är därför det inte fungerade. Glömde tyvärr att titta efter BIOS minnets batteri (om det finns något). Hittade sidan duracelldirect.se och såga att de säljer batterier till denna dator. Men det kommer jag inte att köpa för de kostar för mycket (ca 1600 sek )

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

HP Computer Museum

The Omnibook 800 was the last of the sub-portable Omnibooks. It was also the first to come with a Pentium processor. Three CPUs were offered: 166 MHz, 133MHz, and 100 MHz. The Omnibook 800 came standard with 16 MB RAM, expandable to 48 MB (80 MB in the MMX version). Three hard configurations were available: 772 MB, 1.34 GB, and 2 GB. The screen was 10.4 inch diagonal in either TFT or DSTN. The part numbers in this series were F1171A, F1172A, F1173A, F1174A, F1175A and F1360A

Skrivet av Jagab:

Glömde tyvärr att titta efter BIOS minnets batteri (om det finns något). Hittade sidan duracelldirect.se och såga att de säljer batterier till denna dator. Men det kommer jag inte att köpa för de kostar för mycket (ca 1600 sek )

Ett batteri för 1600 är troligtvis datorns huvudbatteri. Alltså inte bios batteri utan det batteri datorn drivs av vid batteridrift.

Jag har nog inte stött på någon PC som inte har bios batteri. Däremot har jag stött på modeller med fastlödda batterier, som inte är lika uppenbart att det är batterier vid första anblick. Måste i så fall löda bort det gamla och löda dit ett nytt.

Räkna inte med att datorn har något ekonomiskt värde även om du får igång den.
Jämfört med vad gamla bärbara har kostat så får man otroligt mycket prestanda ur en ny bärbar för 5-6kkr. Även om man får lägga lite mer om man vill ha en dator med genomgående hög kvalité på alla delar.
Så vill du ha en bärbar för att använda så skulle jag rekommendera en ny dator eller en betydligt nyare begagnad (Core 2 eller bättre).

Men om du tycker det är kul som hobby projekt, så bara kör på.

Själv har jag skaffat en begagnad iBook. Nyare än din Omnibook, men ändå inget vettigt köp för seriös användning, så jag ska väl inte säga något om att slösa pengar på saker som egentligen inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Nää, den här datorn ska jag bara försöka få ordning på för min egen skull. För att se om det lyckas. En Omnibook 800 är inte mycket att komma med men den är ju ganska fin och det är trevligt att pyssla med något. Det var så länge sedan jag körde Windows 95.

Får dela på den ordentligt för att undersöka var detta batteri sitter, det borde ju finnas. Har hittills inte vågat koppla loss skärmen av rädsla för att skada kontaktstycke/kabel men jag får lirka försiktigt. Det är trångt i den lilla datorn. En idé vore att testa hårddisken men problemet är att jag inte har någon plats i min stationära. Annars har jag skaffat adapter 2.5" till 3.5" Kjell & co. Får kika på det.

OT/
En nyare dator har jag, en Fujitsu Siemens Amilo 6300 som jag fixat nätingången på. Ska använda den som extra dator. Processorn, Intel Celeron 1200 MHz duger nog men jag måste sätta i mera minne (beställt). Just nu är den irriterande hängnings benägen. Dessutom är den otroligt varm så jag måste köpa kylplatta (tror dock inte på uppgiften att den blir 60 grader vid lätt belastning) .

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Får dela på den ordentligt för att undersöka var detta batteri sitter, det borde ju finnas. Har hittills inte vågat koppla loss skärmen av rädsla för att skada kontaktstycke/kabel men jag får lirka försiktigt. Det är trångt i den lilla datorn. En idé vore att testa hårddisken men problemet är att jag inte har någon plats i min stationära. Annars har jag skaffat adapter 2.5" till 3.5" Kjell & co. Får kika på det.

En del bärbara har så att man kan ta bort tangentbordet utan att skruva isär hela datorn. Ibland kan man komma åt lite grejer, som exempelvis hårddisk och bios batteri om man får bort tangentbordet.
Men det skiljer naturligtvis mellan olika modeller, så jag vet inte hur det är på Omnibooken.

Skrivet av Jagab:

En nyare dator har jag, en Fujitsu Siemens Amilo 6300 som jag fixat nätingången på. Ska använda den som extra dator. Processorn, Intel Celeron 1200 MHz duger nog men jag måste sätta i mera minne (beställt). Just nu är den irriterande hängnings benägen. Dessutom är den otroligt varm så jag måste köpa kylplatta (tror dock inte på uppgiften att den blir 60 grader vid lätt belastning) .

Ja det beror ju på vad man använder datorn till. Min mor sitter med en bärbar med Celeron M 1.5GHz som enda dator. Har inga höga krav så hon är nöjd med den.

Skrivet av Jagab:

Nää, den här datorn ska jag bara försöka få ordning på för min egen skull. För att se om det lyckas.

Kör hårt
Skulle kunna vara kul om du kan ta och lägga upp några bilder på skönheten.

Permalänk
Medlem

Jag lade just ut lite bilder. Finns förutom här på adressen: http://www.flickr.com/photos/51939796@N02/sets/72157630368022... Monterade isär hela datorn men vågade inte röra delarna inuti datorn.

Ljuset är inte det bästa men här är den, den gamla svarta.

Coolaste funktionen, tryck på knappen och musen hoppar ut. Nödvändigt eftersom det fattas styrplatta (men det går ju med kort kommando också).

Ett modem satt i datorn.

Operation med öppen kropp. Hårddisken är utplockad men det strömlösa batteriet isatt. Till vänster satt modemet och minnet sitter längst ner i mitten (datorns framkant). Misstänker att processorn sitter under det gröna kretskortet, på den blanka delen ser det ut att finnas kylpasta. Var är BIOS batteriet?

Edit: Efterlyste tidigare i tråden en (nät) handbok till datorn. Hittade den här igår kväll: http://www.martini-man.com/pub/manuals/OMNIBOOK/800%20800CS%2... På engelska.

Edit2: Vill inte göra en ny post så jag gör ett tillägg här istället. Hoppas ni ursäktar att det är en månad mellan dessa tillägg.

I vart fall så har jag tidigare efterlyst information om det finns något BIOS batteri i datorn. Har ställt frågan till HP för länge sedan men inte fått svar så jag fick leta på deras forum istället. Hittade en passande tråd där ett batteri till systemklockan efterfrågades (från 2002), svaret blev följande:

"The omnibook doesn't have a lithium battery like most other computers to keep the clock running. I beleive there are capacitors or rechargable batteries on the board that are supposed to keep a small charge in the laptop while you change the battery, unfortunately since these things are all pretty old I think they are worn out. None of my 800CTs keep the time or the bios settings if you take the battery out for more than a few seconds."

Så jag kan montera ihop datorn igen och får skaffa en nätadapter.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Idag fick jag hem min nätadapter och kopplade in den (handlade på Duracelldirect http://www.duracelldirect.se/pno/caa0664a.html ) men datorn vill inte starta. Har försökt att försiktigt göra rent i kontakten på datorn (smuts och liknande) och adaptern är av rätt typ med + i kanten. Startknappen sitter på tangentbordet och detta är ordentligt anslutet. Hittade inga fel när jag tidigare hade uppe datorn men naturligtvis kan moderkortet vara trasigt. Inget händer när jag trycker på ON knappen, dioden lyser inte och hårddisken startar inte (vilket den borde göra om den skulle vara trasig). Lite tips om felsökning vore bra. Om ni vill alltså.

Edit: Datorn har nu stått med sladden i ett par timmar och undersidan börjar bli ljummen så strömmen kommer fram och in i datorn. Startar gör den fortfarande inte.

Edit2: Testade med en annan hårddisk och nu blev det lite liv i luckan. Oturligt nog fungerar inte denna disk (testat i laptopen) och eftersom den hela tiden gick utan att arbeta måste det också vara så. Dioden för "ON" lyste inte nu heller. Köpte en stationär på Blocket och när jag får den kan jag ju testa båda diskarna där. Fungerar de är det fel på datorn.

Edit3: Har ännu inte testat diskarna och detta av en enkel anledning nämligen hårdvaran. Testkörde en disk med win ME på datorn och fick det inte att fungera ordentligt. Då behöver jag inte ens försöka med win 95. Får hitta ett annat alternativ. Misstänker dock att moderkortet är defekt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Har du fortfarande inte fått den funka?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination