Asus Zenbook, problem att installera W7 från usbminne, tack som fan för all hjälp!

Permalänk

Asus Zenbook, problem att installera W7 från usbminne, tack som fan för all hjälp!

Tjena Swec!

Bestämde mig i förrgår för att inhandla en Asus Zenbook UX32VD-R3001v. Fick hem skönheten igår och den funkar fint, dock upplevde jag den rätt seg pga. all denna skit som ASUS skickat med. Delvis därför bestämmer jag mig för att installera om W7 och samtidigt lägga över det på SSDn. Allt går frid och fröjd till en början och jag följer denna fina guide. Tills jag väl ska börja installationen. Självklart ska det knasa sig.

"A required CD/DVD drive device driver is missing..."
Markerar USB3-drivrutinmappen för W7 som guiden tipsar om, "No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media." får jag då. Vad gör jag för fel?
Är det mappen med drivers som kallas Win7 eller mappen som kallas HCSwitch som jag ska markera. Får samma felmeddelande på båda.
Spelar det någon roll vilket usb3-uttag jag använder?

Mycket tacksam för all hjälp, för jävla frustrerande det här!

Permalänk
Medlem

Nej, men i BIOS så fungerar kort och gott inte USB 3.0 och problemet uppstår troligtvis av att du använder ett USB 3.0-minne. Du kan lösa detta genom att byta USB-minnet eller att aktivera ett särskilt läge i BIOS som ger stöd för USB 3.0 i BIOS, pilla runt lite så hittar du det.

Permalänk

Får precis samma, och detta har inte hänt de 5+ gångerna jag gjort detta förut. Jobbar från en win 8 dator, vill ha win7 på en laptop, via ett USB 2.0 (!) sticka..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag gör oftast så här .. Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering(Kör Som Admin)->Diskhantering och sen formatera om ditt USB till NTFS format (INTE SNABBFORMATERING) efter det kör Command (CMD som Admin) och sedan efter det skriv T.ex. F: Boot CD (varav F = där ditt windows 7 sitter t.ex. en virtuel disk eller en cd skiva) och sedan Boot CD och sedan Bootsect.Exe /nt60 h: (varav H = ditt usb minne) och sedan när du kan skriva igen i CMD så är det klart. efter det dra in alla filer från din virtuella disk eller din cd skiva till ditt USB minne och voila!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Så här gjorde JAG så att det funkade till slut.

1 - Jag gick in i BIOS, hittade USBn i listan och valde att direkt boota i den.

Fick drivers missing.

2 - Jag gick in i BOS, prioriterade USBn över SSDn i listan och startade om datorn för att sedan boota in i USBn.

Fick drivers missing.

3 - När ASUS loggan kom upp, tryckte/höll jag inne ESC. Vilket är knappen för booting menyn. Då går den ju inte in i BIOS utan den har sin egna lilla meny. Jag valde USBn i booting menyn och bootade in.

Gick utmärkt.

Hur det gick till vet jag inte, men....men...

Permalänk
Medlem

hahaha trodde att det var det du gjorde hela tiden! xD du ska alltid ta boot selection istället för att ändra prion i BIOSet det är alltid bättre! men men glad att det fungerade för dig!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

@Stefan93 Tror jag du blandar ihop namnen lite. Jag har ännu inte löst mitt problem.

Använder ett usb-2.0 kort, dock i ett usb3-uttag (finns bara sådana). Är ganska så säker på att W7 är korrekt överfört på usb-stickan. Har provat att ha den både i Fat-32 och NTFS, har fått olika felmeddelanden varje gång.

För att klargöra: Jag bootar upp och kommer in i W7-installationsprogrammet. Väljer språk osv. och trycker install windows. Där är här jag får felmeddelandet att "A required CD/DVD drive device driver is missing...". Väljer rätt drivers som jag har på samma usbminne och även på den ännu oformaterade hårddisken. Får "No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media."

Förövrigt ska jag prova Sammyc51:s metod i brist på annat och även prova att installera W7 proffesional på Svenska istället för Home Premium på Engelska, fast efter att jag tagit bort en viss fil som ska göra att man får välja vilken W7-variant man ska installera (?).

Tack för all hjälp hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor50000:

@Stefan93 Tror jag du blandar ihop namnen lite. Jag har ännu inte löst mitt problem.

Använder ett usb-2.0 kort, dock i ett usb3-uttag (finns bara sådana). Är ganska så säker på att W7 är korrekt överfört på usb-stickan. Har provat att ha den både i Fat-32 och NTFS, har fått olika felmeddelanden varje gång.

För att klargöra: Jag bootar upp och kommer in i W7-installationsprogrammet. Väljer språk osv. och trycker install windows. Där är här jag får felmeddelandet att "A required CD/DVD drive device driver is missing...". Väljer rätt drivers som jag har på samma usbminne och även på den ännu oformaterade hårddisken. Får "No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media."

Förövrigt ska jag prova Sammyc51:s metod i brist på annat och även prova att installera W7 proffesional på Svenska istället för Home Premium på Engelska, fast efter att jag tagit bort en viss fil som ska göra att man får välja vilken W7-variant man ska installera (?)
.

Tack för all hjälp hittills!

Gör du en vanlig formatering eller snabbformatering?
Testa en annan windows 7 Kopia jag har sj Windows 7 Ultimate 32/64-Bit kan gärna skicka den till dig! Glöm bara inte att dölja uppdatering KB971033

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Gör du en vanlig formatering eller snabbformatering?
Testa en annan windows 7 Kopia jag har sj Windows 7 Ultimate 32/64-Bit kan gärna skicka den till dig! Glöm bara inte att dölja uppdatering KB971033

Vanlig formatering båda gångerna. Första gången för hand i cmd med diskpart (följde en youtube-video), andra gången använde jag "winsetupfromusb".
Tack men använder helst det home premium som jag fick med licens till, för att slippa tänka på att dölja uppdateringar osv. Ska dock testa W7-proffesional som jag skrev i förra posten.

Permalänk
Medlem

Bara en uppdatering att "dölja" inte ett större problem om du frågar mig .. jag kan även skicka andra upplagor av windows 7 eller så är det bara att ladda ner en annan och skriva sedan in din äkta licens nyckel! men det jag vill komma fram till är att den kopian du har är det säkert fel på eftersom att det där aldrig hänt mig när jag bootat via usb

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Okey, jag testar med det Windows 7 professional jag har laddat ner. Återkommer, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt likadant fel när jag försökte på min zenbook.
För mig var det att Windows 7 USB tool inte skapade en felfri Win7 boot USB.
Testade skapa Win7 boot USB via annan dator och då funkade allt som det skulle igen.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Jag fick exakt likadant fel när jag försökte på min zenbook.
För mig var det att Windows 7 USB tool inte skapade en felfri Win7 boot USB.
Testade skapa Win7 boot USB via annan dator och då funkade allt som det skulle igen.

Sant! kan också vara datorn eller att du inte kör programmen som administratör när du fixar detta bootable USB det är jäävligt viktigt att köra programen som admin . Men testa en annan dator det kanske också fungerar!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är jävligt skumt att boot-menyn funkade helt plötsligt. Inte så att jag installerade drivrutiner för usb 3.0 heller.

Permalänk

Löste problemet för sisådär en vecka sedan, min lösning var att ladda ner ett Windows 7 proffesional SP1 på Svenska och installera detta istället för det Home Premium på Engelska jag försökte med tidigare (det jag även har licens för...). Detta gjorde att av någon anledning så kunde jag installera USB-3 drivrutinerna på andra försöket när Windows frågade om dessa. Ingen aning om varför detta är som det är, men nu är det löst iallafall! Skönt med en snabb dator utan massa bloatware, oskönt att nu behöva ladda ner nån activator och inte ta hem alla uppdateringar osv...