Ignorerad av Radiotjänst, vad bör man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Ja, men det finns inga analoga sändningar längre. Visserligen går mycket av kabel-TV analogt av någon anledning, men ska man ta med det i beräkningarna borde bredband också vara licenspliktigt pga IPTV sändningar.

Det har varit på tal, skulle inte förvåna om det kommer med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Det sjuka är att man får betala även om man har en gammal tv med analog-mottagare. Det är fortfarande en tv-mottagare!

Rätt sätt hade ju givetvis varit att ha de digitala kanalerna krypterade, så att bara de som löser abbonemang får betala.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Rätt sätt hade ju givetvis varit att ha de digitala kanalerna krypterade, så att bara de som löser abbonemang får betala.

Instämmer. Problemet med den lösningen är väl att de kommer förlora hälften av nuvarande kunder eftersom det plötsligt är frivilligt, då går avgiften från 173,- till 346,- per månad vilket leder till att ännu fler väljer bort SVT.

Enda riktiga lösningen är att ta bort den helt och låta marknaden styra Om vi ens behöver dessa kanalerna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte slängt in den här eländiga avgiften i skatten från första början, måste ju vara mycket smidigare för de, slippa ha anställda som ringer runt och terroriserar människor dagligen, och de skulle garanterat få in sina uppenbarligen högt efterlängtade slantar. De trackade mig frenetiskt förra året när jag flyttade in, hade dock turen att missa ett samtal från dem en gång, kollade upp på Eniro vilka det var som ringt, nu är numret tillagt i adressboken med en väldigt varnande titel. Mest för att jag inte vill prata med dem, senast jag gjorde det fick jag hem ett inbetalningskort trots att jag sa att jag inte ägde någon TV. Blir bara en massa strul, när de inte ens litar på vad man säger har jag inget som helst intresse av att prata med dem.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Offtopic: Måste jag betala tv-avgift om jag har tvn i förrådet?

Permalänk
Medlem

Vad jag fick höra av TV/Radio-Tjänst för några år sedan var att det spelar ingen roll ens om din TV är trasig så länge du har den "i ditt hem" måste du betala...dvs går TV sönder måste du köra den till tippen innan man får avregistrera sig.
Som några andra påpekat, maffia fasoner?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Skrivet av Kenta42:

Vad jag fick höra av TV/Radio-Tjänst för några år sedan var att det spelar ingen roll ens om din TV är trasig så länge du har den "i ditt hem" måste du betala...dvs går TV sönder måste du köra den till tippen innan man får avregistrera sig.
Som några andra påpekat, maffia fasoner?

Ja så är det, det är innehavet du betalar för. Inte som en mc där du kan ställa av den ( med kravet att den inte används ) utan mer som om tullen plockar dig med 1kg marijuana då får du betala även om du "inte använder"

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men jag kan berätta vad jag gjorde när jag fick en räkning av dem; jag sket i att betala den har gått flera månader och inget har hänt.

Visst ringer dem lite då och då men jag svarar aldrig när de gör det, har funkat hur bra som helst för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men jag kan berätta vad jag gjorde när jag fick en räkning av dem; jag sket i att betala den har gått flera månader och inget har hänt.

Visst ringer dem lite då och då men jag svarar aldrig när de gör det, har funkat hur bra som helst för mig!

Man ska aldrig skita i en faktura, det är så man hamnar hos kronolle.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Inget bra... inget bra alls. Får man en felaktig faktura så ska man betala den och SEDAN bestrida den. Annars är de stor risk o hamna i skuldfällan.

Det är otroligt hur fort skulderna eskalerar i storlek.

Kan mycket väl vara deras "inbetalningskort" som de skickar och ber en fylla i fast att man inte har TV. Har själv fått flera "räkningar" där man kan fylla i hur ofta man vill betala. De är tillräckligt lika en vanlig räkning så de lyckas säkerligen lura någon till att tro att det är något som du måste betala.

Permalänk
Medlem

Jo såna har man ju fått och skitit i

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Anledningen att de inte gjort en skatt av det är att de då skulle vara skyldiga att se till att alla skattebetalare har tillgång till tjänsten vilket skulle bli svindyrt att fixa åt grottpekka i lappmarken.

Det senaste är att de konstaterat att som lagen är formulerad så har de rätt att ta teveavgift för en internetkopplad dator eftersom det är en apparat som kan användas för att se på SVTs programutbud. Det har de aviserat att de tänker utnyttja så fort hela programutbudet gjorts tillgängligt via SVT play.

Som det är och har varit tidigare är att man på en video eller teve som man velat använda som monitor eller för inspelad film eller tv-spel kunnat betala hos en auktoriserad radio/tv-handlare för att de ska plombera och makulera/ta bort tevemottagaren och därigenom slippa licensen.

Jag ställde frågan om jag på motsvarande sätt i fortsättningen kommer slippa betala om jag i brandväggen spärrar svt play eller om jag måste be min ISP att spärra men den frågan är de inte villiga att ta i med tång än så länge.. men den dagen den sorgen...det lär bli ett jävla liv från alla som tvingas betala teveavgift för att kunna kolla mail eller sköta bankärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men jag kan berätta vad jag gjorde när jag fick en räkning av dem; jag sket i att betala den har gått flera månader och inget har hänt.

Visst ringer dem lite då och då men jag svarar aldrig när de gör det, har funkat hur bra som helst för mig!

Det gjorde jag med, hörde ingenting på länge. Sen fick jag ett brev att det satt en betalningsanmärkning på mig och en skuld på 700kr...

Så inga lån eller liknande på 3 år för en sådan liten skitgrejj. Gör inte samma misstag jag gjorde.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Inget bra... inget bra alls. Får man en felaktig faktura så ska man betala den och SEDAN bestrida den. Annars är de stor risk o hamna i skuldfällan.

Det är otroligt hur fort skulderna eskalerar i storlek.

Man ska inte betala en faktura som man bestrider.

När du har bestridit en skuld måste frågan avgöras innan borgenären (den som har ställt ut fakturan) kan driva in skulden, vilket medför att du inte kommer att bli drabbad av några extra kostnader för inkasso, kronofogden osv. så länge frågan inte är avgjord. Borgenären måste bevisa att du har en skuld till honom. Skulle du få ett inkassokrav så är det bara att skicka bestridan till dem också och samma med kronofogden. Detta gäller så länge du vet att du har rätt. Skulle det visa sig att du skulle betala skulden så hamnar saken i ett helt annat läge när frågan väl avgjorts, med extra kostnader, ränta osv. som läggs på skulden.

Betalar du fakturan innan du bestrider den så medför det två saker. Dels så samtycker du till skulden genom att betala den. Dels så tar du bort borgenärens incitament att driva frågan. Han har ju fått sina pengar och är däremed nöjd. Istället blir det upp till dig att driva ärendet vidare. Bra eller dåligt? Avgör själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Anledningen att de inte gjort en skatt av det är att de då skulle vara skyldiga att se till att alla skattebetalare har tillgång till tjänsten vilket skulle bli svindyrt att fixa åt grottpekka i lappmarken.

Det senaste är att de konstaterat att som lagen är formulerad så har de rätt att ta teveavgift för en internetkopplad dator eftersom det är en apparat som kan användas för att se på SVTs programutbud. Det har de aviserat att de tänker utnyttja så fort hela programutbudet gjorts tillgängligt via SVT play.

Men om grottpekka i lappmarken får tillgång till SVT via nätet så är ju det argumentet stendött.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Politik/media-snacket kan vi ta i ÖÄ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Vad jag fick höra av TV/Radio-Tjänst för några år sedan var att det spelar ingen roll ens om din TV är trasig så länge du har den "i ditt hem" måste du betala...dvs går TV sönder måste du köra den till tippen innan man får avregistrera sig.
Som några andra påpekat, maffia fasoner?

Vet inte om jag kapar tråden nu men... Radiotjänst ringde idag, och jag svarade eftersom det var dolt nummer.

RT: Jag ser att du köpt en TV?
Jag: Jo, det har jag... (DOH!)
RT: Ska vi betala från dagens datum dårå änna?
Jag: Nej men alltså, TVn ska returneras... Jag väntar på att Posten ska ringa, den är trasig. (Vit lögn, den är inte trasig men allt annat är sant)
RT: Trasig, men den står hemma hos dig?
Jag: Ja, jo det är väl klart, men den ska ju bort, är trasig, och jag vet inte när den nya kommer?
RT: Mmmm... (frenetiskt knappande på tangentbord) Okej, men ha en bra dag då!

Så frågan är; Kommer RT skicka faktura för "innehav" eller kommer de ringa senare och jävlas? Tyckte jag skötte det rätt bra men blev osöker när jag läste ditt inlägg...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Vet inte om jag kapar tråden nu men... Radiotjänst ringde idag, och jag svarade eftersom det var dolt nummer.

RT: Jag ser att du köpt en TV?
Jag: Jo, det har jag... (DOH!)
RT: Ska vi betala från dagens datum dårå änna?
Jag: Nej men alltså, TVn ska returneras... Jag väntar på att Posten ska ringa, den är trasig. (Vit lögn, den är inte trasig men allt annat är sant)
RT: Trasig, men den står hemma hos dig?
Jag: Ja, jo det är väl klart, men den ska ju bort, är trasig, och jag vet inte när den nya kommer?
RT: Mmmm... (frenetiskt knappande på tangentbord) Okej, men ha en bra dag då!

Så frågan är; Kommer RT skicka faktura för "innehav" eller kommer de ringa senare och jävlas? Tyckte jag skötte det rätt bra men blev osöker när jag läste ditt inlägg...

Återstår väl att se, då det är nästan 2 år sen det senaste inlägget gjordes

Permalänk
Medlem

Så underligt, satt å käka och kolla på tv i min studentetta så ringde radiotjänst och frågade om jag hade tv, vilket man lätt kunde höra i bakgrunden. Så jag erkände, så jag fick betala en månad. Efter det så ringde jag in igen och sade att min tv hade pajat och har inte råd med ny så skrev de av det. Tackar för de, behöver de få pengarna man får

Jävla dyr licens avgift...

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Vet inte om jag kapar tråden nu men... Radiotjänst ringde idag, och jag svarade eftersom det var dolt nummer.

RT: Jag ser att du köpt en TV?
Jag: Jo, det har jag... (DOH!)
RT: Ska vi betala från dagens datum dårå änna?
Jag: Nej men alltså, TVn ska returneras... Jag väntar på att Posten ska ringa, den är trasig. (Vit lögn, den är inte trasig men allt annat är sant)
RT: Trasig, men den står hemma hos dig?
Jag: Ja, jo det är väl klart, men den ska ju bort, är trasig, och jag vet inte när den nya kommer?
RT: Mmmm... (frenetiskt knappande på tangentbord) Okej, men ha en bra dag då!

Så frågan är; Kommer RT skicka faktura för "innehav" eller kommer de ringa senare och jävlas? Tyckte jag skötte det rätt bra men blev osöker när jag läste ditt inlägg...

Om någon av dina päron betalar så säg att den är till dem och ge deras namn. Undrar dem varför du köpt den så säg att de är otekniska och inte vet vad de ska ha.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Om de jävlarna hade kunnat sluta ha program som "Vem Vet Mest" (visserligen ett intressant program, men dela ut ära istället) där man var vecka ger ut 10.000kr så hade man kanske kunnat sänka TV-licensavgifte eller slopa den helt.

170kr i månaden är ju fan ett brutalt obeväpnat rån,

Flyttar imorgon och kommer säkert få de på mig, desvärre blir jag sambo med en liten "moraltant" som säkerligen kommer glädjas av att betala avgiften.
Hade jag bott själv hade jag skitit i det, men aja :/

Permalänk
Medlem

Bestrid, radio-TV kan inte bevisa att du har en TV om du så sitter och kollar på en medan du pratar med dem i dörren

Permalänk

Jag har aldrig betalat skiten och kommer aldrig att göra det heller.
Visst har jag tv men använder det till spelkonsolerna och datorn när jag kollar på film.

Dom har nog get upp med mig, slänger på luren och smäller igen dörren utan ett ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det blir snart enskatt av det hela istället så kommer ingen undan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det blir snart enskatt av det hela istället så kommer ingen undan

kommer knappast att läggas på 170 kr mer skatt i månaden nästan 2000 per år..

Blir nog nån extra krona och det är helt ok att betala för en reklamfri TV.

Hoppas verkligen det blir så

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Måste man betala tv-avgift om man har en tv men inte har någon antennkabel inkopplad i den? Jag kollar alltså aldrig på tv-programmen som sänds, jag har den endast kopplad till datorn som en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

kommer knappast att läggas på 170 kr mer skatt i månaden nästan 2000 per år..

Blir nog nån extra krona och det är helt ok att betala för en reklamfri TV.

Hoppas verkligen det blir så

Någon extra krona? Hur ska det då gå runt? Blir säkert 150 kr eller mer i månaden.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hav:

Nej, hade inte en tanke på det där. Men då har jag fortfarande en faktura för augusti-september kvar att betala och det har jag som sagt inte råd med. Borde ju finnas något sätt att få den avskriven på?

"Avanmäler" nu på direkten.

Ring, bestrid, spela in samtalet och hänvisa till det inspelade samtalet om dom bråkar i slutet av samtalet. Det viktiga här är att DU är lugn och sansad.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ganska bra erfarenheter av radiotjänst (har även inställningen att man ska betala, är även student). När jag och min sambo flyttade och vi skrev TV:n på sambon i den nya lägenheten ringde jag dem och avslutade. Fick till och med tillbaka för den månad vi betalade dubbelt!

Permalänk

Men dom har blivit lite snällare va? Innan gällde det väl också radio, dvs, har din mobil FM-radio, har du radio i bilen bla bla. Nu verkar dom bara gå på tv.

Vad är en tv-mottagare? (saxat från radiotjänst)

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:
•tv
•digital-box
•dator med tv-kort
•video med kanalväljare
•inspelningsbar dvd-spelare

Personligen gör det mig inget då 1:an och 2:an i princip är dom enda kanaler som inte bara sänder kommersiell dynga utan även har lite substans.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här