Ignorerad av Radiotjänst, vad bör man göra?

Permalänk
Medlem

Det är mycket enkelt

Strunta i att svara när de ringer. Jag svarar aldrig i mobilen om jag inte vet vem det är eller det är hemligt nummer. Är det viktigt lämnar folk meddelande ändå. Svarar aldrig på deras brev. Skulle jag mot förmodan svara och jag hör att det är någon från indrivningstjänst kiruna ab så lägger jag bara på luren. Säg inte ett pip, bara lägg på. Sen är det bra med den saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Varför pratar folk ens med radiotjänst? När de ringer säger jag bara "Nej jag har ingen TV" och lägger på.

Samma här. Sen om nån kommer och knackar på från radiotjänst då öppnar man inte. Sen skickar man bara in den jävla grejen som dom slänger in i brevinkastet med ''Har ingen TV'' ibockad.

Har ingen TV och om jag skulle ha en inte skulle jag kolla på skit SVT

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

radiotjänst har lugnat ned sig i mitt område, dom var på för nått år sen och knackade dörr hela tiden! jag har dessvärre en tv men använder den till datorn och har inte ens någon kabel så jag kan se tv kanalerna, så jag säger att jag inte har en tv. får väll skruva bort mottageren och ge den till dom när dom kommer eftersom bara innehavet av en så ska ju kosta.

men dom drar nog igång snart igen då dom bytt kablar och jag fått en lapp om att jag nu kan ha 100 mbit och massor av kanaler o grejjer som jag inte bryr mig om eftersom jag kör fiber hela vägen endå(förutom de sista 2 metrarna )

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Ha bara i åtanke att återförsäljarna måste rapportera in alla som köper en Tv-mottagare till radiotjänst. Så när ni köper så får radiotjänst reda på det den vägen.

Permalänk
Medlem

Vafan dom har väl inga befogenheter att vara så inkräktande. Dom ska nöja sig med det svar som ges och inte inbilla sig annat. Lägg på luren eller stäng dörren när dom uppenbarar sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik_odal:

Ha bara i åtanke att återförsäljarna måste rapportera in alla som köper en Tv-mottagare till radiotjänst. Så när ni köper så får radiotjänst reda på det den vägen.

Icke då.
Sista jag köpte tv, och då på netonet lagershop så var det bara att betala. (betalde kontant)
Ingen som frågade efter namn/adress.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Icke då.
Sista jag köpte tv, och då på netonet lagershop så var det bara att betala. (betalde kontant)
Ingen som frågade efter namn/adress.

Jag har klarat med med en tillsägelse när jag körde utan bälte en gång, men jag skulle knappast påstå att det är så varje gång och för alla.

Alla näringsidkare i Sverige måste rapportera in alla inköp av Tv-mottagare enligt lag, att det inte alltid görs är en annan sak.

Desutom tror jag du haft lite tur, så här skriver de nämligen själva i sina villkor.

"9. Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (t.ex. TV, inspelningsbar DVD, digitalbox, tv-tuner till dator mm.) har NetOnNet anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi inom 30 dagar efter genomförd försäljning måste uppge sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen NetOnNet skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Alliansen har haft fyra år på sig att göra nåt åt saken.
En vild gissning är att den finns kvar om ytterligare fyra år.

Vart försöker du komma? Du är inte direkt sammanhängande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du ska bestrida fakturan. Skriv ett brev till dem att du inte har någon TV, inte hade någon TV när du blev kontaktad av dem och att du aldrig medgivit att du har någon TV samt att du därför inte tänker betala någon TV licens. De kan bråka hur mycket de vill. Bestrider du fakturan ligger bevisbördan ligger hos dem och de kan inte bevisa att du har en TV förutsatt att du inte har någon.

Helt rätt. Men det som missas är att den som skall betala för licensen är lägenhets innehavaren dvs om du är inneboende skall du inte få någon faktura. Ringer radiotjänst och du som inneboende svarar "ja vi har tv skicka faktura". Men lägenhetsinnehavaren nekar så skall beslutet om faktura omprövas och sedan dras tillbaka. Radiotjänst skall inte ens ha skickat en faktura till dig. 1 licens per hushåll där person på hyres/bostads- kontraktet är juridiskperson! Dock har dom höga krav för att omvända ett beslut.

Radiotjänst ringer folk som har anmält flyttning. Är man inneboende är dom väldigt intresserade av o höra om det finns tv-mottagare ( ink tv-kort i datorn ) för att kunna skicka en faktura till den som missat eller nyligen skaffat en tv och inte anmält tv innehav.

Skrivet av SUMITOMO:

Alliansen har haft fyra år på sig att göra nåt åt saken.
En vild gissning är att den finns kvar om ytterligare fyra år.

Förmodligen eftersom det inte finns med i Moderaternas politiska program.

Om någon uttryckte sig att det skulle avskaffas så hamnar det bara i en stor korg av populistiska ogenomtänkta vallöften där båda sidorna bidragit genom åren.

Skulle man nu välja mellan avskaffa tv-licensen och låta staten betala ännu större del utav den "statliga televisionen" eller satsa på ge folk skattelättnader till konsumtion. Så ser Det uttalandet ännu dummare ut.
Vi skulle då ta pengar från dom som inte betalar tv-licens ( och ej ser på tv/radio ) idag, i form av att pengar skulle dras från andra statliga budgetar ex polis sjukvård skola till att finansiera svt public service.

Att det inte är på det viset ska vi vara glada för

Och här har vi hur det ser ut svart på vitt: Moderaterna om TV-avgiften.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk

Det jag inte förstår är varför de kräver dig på licensavgiften även fast man inte har någon _digital_ mottagare. Eftersom alla sändningar numera är digitala har man ingen möjlighet att motta signalerna med en god gammal analog tuner...

Jaja, den borde avskaffas vilket som. Sedan vi flyttade hit för 6 år sedan har vi inte sett en minut på några av de licensfinansierade kanalerna (eller Svensk TV överhuvudtaget för den delen). Jag skänker dock pengar till PBS ibland och har abbonemang på DirecTV i USA så det handlar inte om att jag tillhör "allt ska vara gratis generationen".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det jag inte förstår är varför de kräver dig på licensavgiften även fast man inte har någon _digital_ mottagare. Eftersom alla sändningar numera är digitala har man ingen möjlighet att motta signalerna med en god gammal analog tuner...

Jaja, den borde avskaffas vilket som. Sedan vi flyttade hit för 6 år sedan har vi inte sett en minut på några av de licensfinansierade kanalerna (eller Svensk TV överhuvudtaget för den delen). Jag skänker dock pengar till PBS ibland och har abbonemang på DirecTV i USA så det handlar inte om att jag tillhör "allt ska vara gratis generationen".

Tror tyvärr det heter TVinnehav nu för tiden.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det är vad radiotjänst har sagttill mig när jag pratat med dom om att jag inte har någon mottagare. Då har dom frågat vidare om jag haft en tv då det egentligen heter tvinnehav och inte mottagarinnehav.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det jag inte förstår är varför de kräver dig på licensavgiften även fast man inte har någon _digital_ mottagare. Eftersom alla sändningar numera är digitala har man ingen möjlighet att motta signalerna med en god gammal analog tuner...

Jaja, den borde avskaffas vilket som. Sedan vi flyttade hit för 6 år sedan har vi inte sett en minut på några av de licensfinansierade kanalerna (eller Svensk TV överhuvudtaget för den delen). Jag skänker dock pengar till PBS ibland och har abbonemang på DirecTV i USA så det handlar inte om att jag tillhör "allt ska vara gratis generationen".

går det att få in DirecTV i sverige?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Radiotjänst kan vara riktigt dryga, alltså, som att dom är efter (spelar dumma).
Dom ringde mig en gång när ja kolla film på datorn med en kompis.

"Hej ja ringer från radiotjänst, ville bara påminna dig om att betala tv-avgiften"
så öppna dom upp. Ja har aldrig haft tv liksom, som att ja betalat innan då eller.
ja svara:
Jag"Varför skall jag betala för nåt jag inte har"
Hon"Jaha okej, men då är de lugnt"
Hon"men vad äre som låter i bakgrunden???!"
Jag"Jag kollar på film, DEDU"
Hon"MEN då har du ju tv"
Jag"nej"
hon"hur kan du inte ha tv då?"
jag"jag kollar på film på datorn"
hon"Har du tv kort?"
jag"nej. alla datorer är utrustade med dvd spelare, hört talas om de?"
Jag"förresten, ja kan kolla hur mycket tv jag vill utan tv kort eller tv, de bara klicka sig in på tv 1-2-3-4-5-6 play what ever, så kan ja se alla serier dirr."

egd.
sen sa ja hejdå o la på

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Tror tyvärr det heter TVinnehav nu för tiden.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det är vad radiotjänst har sagttill mig när jag pratat med dom om att jag inte har någon mottagare. Då har dom frågat vidare om jag haft en tv då det egentligen heter tvinnehav och inte mottagarinnehav.

Hmm, men vad räknar de då som en TV? Definitionen bör ju vara en apparat som kan motta TV signaler, annars drabbar ju licensavgiften även projektorer, datorskärmar och kanske till och med mobiltelefoner med någonlunda stor skärm?!

Skulle den definitionen vara riktig så borde en gammal analog TV inte vara licenspliktig då den ej längre kan motta signalerna...

Kanske jag skulle ringa och plåga dem lite

Skrivet av flyawaynille:

går det att få in DirecTV i sverige?

Inte over the air - men med en SlingBox

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hmm, men vad räknar de då som en TV? Definitionen bör ju vara en apparat som kan motta TV signaler, annars drabbar ju licensavgiften även projektorer, datorskärmar och kanske till och med mobiltelefoner med någonlunda stor skärm?!

Skulle den definitionen vara riktig så borde en gammal analog TV inte vara licenspliktig då den ej längre kan motta signalerna...

Kanske jag skulle ringa och plåga dem lite

Vet inte vad deras definition är men projektor går fria. Det är det jag har och det var inga problem.
Hur man än vrider och vänder på det så är radiotjänst dumma i huvet.
Dom försöker slinga sig och ringer hela tiden samt skickar helt oprovocerat en räkning.
Min fru fick hem en räkning och jag fick ett samttal där dom ville påminna mig om att betala min räkning.
Det är inte klockt att dom sitter och slösar pengar på att ringa runt till folk som inte har.
Skulle man nu ha så hade man inte sagt det i vilket fall för man skulle ändå inte få för sig att titta på svt eller liknande.
Min kusin fick grymma problem när han köpte en tv på netonnet via internet till sin bror i present. Vart inte lätt att snacka sig ur det kan jag säg, han var helt vansinig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Inte over the air - men med en SlingBox

hur fungerar slingbox?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Offtopic

Skrivet av flyawaynille:

hur fungerar slingbox?

Man kopplar helt enkelt in sin Slingbox till sin DirecTV (eller annan) mottagare, så kan du titta över internet oavsett var du är. Har du då en mottagare med DVR (Tivo f.ex) sätter du upp den till att spela in de serier du följer och kontrollerar DVRen genom Slingboxen här ifrån Sverige, så slipper man sitta uppe kl. 0200 för att få med sig sista episoden av House

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Radiotjänst är helt sjuka och lagen som stödjer Radiotjänst är på gränsen till maffiaverksamhet.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Tror tyvärr det heter TVinnehav nu för tiden.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det är vad radiotjänst har sagttill mig när jag pratat med dom om att jag inte har någon mottagare. Då har dom frågat vidare om jag haft en tv då det egentligen heter tvinnehav och inte mottagarinnehav.

Är tv-mottagare! Frågar dom om d har tv så är det deras sätt att bs. Det man tar betalt för är tv-mottare inte tv, hittar du en tv som inte innehar en analog eller digital så kan du försöka visa d för dem. Syftet för hur vi vill använda vår tv spelar ingen roll, o som någon nämnde så innehar det mesta mottagare ex videospelare, mobiler osv men dom är inte inräknade ännu. Fanns ett förslag om att mobil skal inkluderas i TV-avgiftslagen

Här har ni Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

Är tv-mottagare! Frågar dom om d har tv så är det deras sätt att bs. Det man tar betalt för är tv-mottare inte tv, hittar du en tv som inte innehar en analog eller digital så kan du försöka visa d för dem. Syftet för hur vi vill använda vår tv spelar ingen roll, o som någon nämnde så innehar det mesta mottagare ex videospelare, mobiler osv men dom är inte inräknade ännu. Fanns ett förslag om att mobil skal inkluderas i TV-avgiftslagen

Här har ni Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Ah. Där ser man. Då vet jag det. :\

Skrivet av heddan:

Men om du inte har anmält TV-innehav så kan dom ju inte skicka en faktura?!
Är du säker på att det är en faktura du har fått hem och inte bara ett inbetalningskort? Jag får nämligen deras inbetalningskort med jämna mellanrum vilka jag totalt ignorerat de senaste 10 åren.

Tänker inte betala för något jag inte tittar/lyssnar på... SVT1/2... Tjeckisk kortfilm om en ensam man som sitter på en veranda.

Det vart en faktura. Min fru ringde och fråga vad som vart fel och dom trodde vi hade en tv. Dock så fixade dom det lättare än för TS.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Man har ju dock hört om folk som har varit tvungna att betala trots att deras TV inte har haft någon mottagare. En granne till mig i mitt förra boende råkade ut för det. Han hade en gammal 28" tjockTV som han hade fått ur mottagaren ur (lödning?) men radiotjänst insisterade. Det var ju två år sen iofs men med tanke på byråkratin lär det väl inte ha förändrats än?

Permalänk
Skrivet av hav:

Man har ju dock hört om folk som har varit tvungna att betala trots att deras TV inte har haft någon mottagare. En granne till mig i mitt förra boende råkade ut för det. Han hade en gammal 28" tjockTV som han hade fått ur mottagaren ur (lödning?) men radiotjänst insisterade. Det var ju två år sen iofs men med tanke på byråkratin lär det väl inte ha förändrats än?

Om han kan bevisa att så va fallet vid första fakturan så får han tillbaka allt han betalat.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Radiotjänst är det sämsta som finns. Kommer ihåg när jag precis flyttat till ny lägenhet för ett par år sen. Tog 2 dagar sen ringer någon som inte presenterar sig och frågar om jag har en tv. Jag svarade att ja det har jag väl, vem är du? Ungefär XD

Sen presenterade han sig givetvis och tyckte det var lite lustigt att jag inte fanns bland betalande tv-tittare osv.

Det är den taktiken de kör. Man ska inte fatta varför eller vart ifrån dom ringer.

Radiotjänst är satan på jorden.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Är det inte så att man betalar inte bara för svt1/2 utan även resten av det utbud som finns på analoga nätet? Bor i hyresrätt och där har vi 1,2,3,4,5,6,mtv o några andra kanaler. Vägrar skaffa digital box för filmer kan ja se på datorn om jag så vill. Men rätta mig om jag har fel, att 3an 5an 6an osv kan även ingå i analoga nätet o att man då bör betala tv licensen iaf? Kollar ju aldrig på svt kanalerna liksom men iaf. Men rätta mig om jag har fel =P

(kanske e så att hyresvärds bolaget har speciellt utbud kanske iof)

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkersverker:

Är det inte så att man betalar inte bara för svt1/2 utan även resten av det utbud som finns på analoga nätet? Bor i hyresrätt och där har vi 1,2,3,4,5,6,mtv o några andra kanaler. Vägrar skaffa digital box för filmer kan ja se på datorn om jag så vill. Men rätta mig om jag har fel, att 3an 5an 6an osv kan även ingå i analoga nätet o att man då bör betala tv licensen iaf? Kollar ju aldrig på svt kanalerna liksom men iaf. Men rätta mig om jag har fel =P

(kanske e så att hyresvärds bolaget har speciellt utbud kanske iof)

det man betalar för är de statliga kanalerna, svt

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Ah okej då e jag med =p

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerkersverker:

Är det inte så att man betalar inte bara för svt1/2 utan även resten av det utbud som finns på analoga nätet? Bor i hyresrätt och där har vi 1,2,3,4,5,6,mtv o några andra kanaler. Vägrar skaffa digital box för filmer kan ja se på datorn om jag så vill. Men rätta mig om jag har fel, att 3an 5an 6an osv kan även ingå i analoga nätet o att man då bör betala tv licensen iaf? Kollar ju aldrig på svt kanalerna liksom men iaf. Men rätta mig om jag har fel =P

Du tänker helt fel. Du ska inte betala för att du tittar på kanalerna. Det du betalar för är för att du har en TV. Huruvida du ens har någonstans att koppla in TV'n struntar lagen i.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det sjuka är att man får betala även om man har en gammal tv med analog-mottagare. Det är fortfarande en tv-mottagare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Det sjuka är att man får betala även om man har en gammal tv med analog-mottagare. Det är fortfarande en tv-mottagare!

Det finns fortfarande hushåll som bara har analoga mottagare.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det finns fortfarande hushåll som bara har analoga mottagare.

Ja, men det finns inga analoga sändningar längre. Visserligen går mycket av kabel-TV analogt av någon anledning, men ska man ta med det i beräkningarna borde bredband också vara licenspliktigt pga IPTV sändningar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]