Akut hjälp behöves! [Datorn startar inte ordentligt och ger ifrån sig klickljud]

Permalänk

Akut hjälp behöves! [Datorn startar inte ordentligt och ger ifrån sig klickljud]

Tja!

Jag har köpt allt jag behöver till en dator, kopplat in allt och försöker att starta. Jag får alla fläktar och snurra men när jag startar den så går den på i typ 5 sek och det låter: klick klick klick . Sen stängs den av. Vad har jag gjort fel? Vad ska jag göra?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
Medlem

Var ifrån låter det?
Kolla alla kopplingar igen då det är rätt. Använd manual

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

och du har inte glömt något? var det första gången du satte ihop en dator?

Permalänk

Det är första gången, allt är rätt tror jag och det låter från typ fram fläkten, dvd brännaren eller från typ startknappen längst upp på chassit

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk

Och jag råkade ta bort en e-sata sladd... Behövs den? Väldigt svår att sätta tillbaka

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk

Ingen sladd som sitter i en fläkt eller något?

Permalänk
Medlem

har du ett tillräckligt starkt nättagg typ minst 500 watt eller mer?

Permalänk
Skrivet av JmZ7777ism86:

Det är första gången, allt är rätt tror jag och det låter från typ fram fläkten, dvd brännaren eller från typ startknappen längst upp på chassit

Några av de vanligaste felen är: Moderkortsdistanser, 8-pinskontakt ej inkopplad, någon sladd sitter inte inkopplad ordentligt, något minne är trasigt eller felaktigt inställt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Har ett 750 W nätaggregat och har inte missat mågon sladd

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
Skrivet av JmZ7777ism86:

Har ett 750 W nätaggregat och har inte missat mågon sladd

Som Mattsingen säger, distanser mellan moderkortet och chassit är det som är nybörjarmisstaget nmr.1 Googla upp det om du inte vet av nå distanser.

Permalänk

8pins kontakten såg jag efter jag hade startat, satte in den men samma resultat igen

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
99:e percentilen

Kom du ihåg moderkortsdistanser?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vad menas med moderkortsdistanser?

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
Skrivet av JmZ7777ism86:

Vad menas med moderkortsdistanser?

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT0SbTL8L_WyBreIOiUrK...

Sånna, ska sitta mellan chassit och moderkortet.

Permalänk

Aha, jo sånna har jag satt i

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
Medlem

Dra ut komponenter som inte behövs för att få bild. Dra ut sladdar till hårddiskar, optiska enheter och dylikt. Även dubbelkolla alla sladdar så allt sitter fast..

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Jag skulle föreslå att du tar ut allt som inte behövs för att kunna komma in i BIOS.
Ta och ta bort allt utom moderkort, processor, nätagg och minne. Om du har en POST-display eller en intern högtalare så kan du se/höra om datorn startar.
Sedan kan du stoppa i en sak i taget och se var det tar stopp.

Visa signatur

Permalänk

Ok jag har upptäkt att det klickande ljudet är av dvd brännaren. Kan set vara så att det är något fel på nätaggregatet ? Det plinkar med alla led's samtidigt som det klickar. Det är som att den skickar it el pulser ju!

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk

Jag gjorde allt som du sa mattsingen men det funkade inte, det lät aldrig och stängdes av efter 5 sekunder

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk
Medlem

om det stängs av så kan det vara så att elektronik skyddet löses ut och det kan bero på överhettning eller någon komponent som inte fungerar som den ska. Jag kan rekommendera dig att prova dig fram med att t.ex. ta ur någon hårddisk eller cd läsare och se om det fungerar utan den. Om det skulle fungera så vet du vilken komponent som fuckar upp hela datorn

Permalänk

Jag har tagit bort alla grejer förutom cpu gpu ram. Det funkar ändå inte, jag tror att det är mitt nätaggregat

Visa signatur

Ja, det kan bli så!

Permalänk

Du har möjligen inte satt i för många moderkortsdistanser..? Det kan resultera i rätt brutal kortslutning...

Visa signatur

Citera för svar

Intel Pentium G3258 Anniversary Edition , ASRock B85M BTC - mATX , OCZ ZT SERIES 650 W , G.Skill Ripjaws Red DDR3 1600MHz CL9 2x4GB , Kingston 120GB SSDNow V300 + Intenso SSD 128GB + 256GB , Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II , Thermaltake Versa H15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JmZ7777ism86:

Jag har tagit bort alla grejer förutom cpu gpu ram. Det funkar ändå inte, jag tror att det är mitt nätaggregat

Om du har någon annan dator så kan du ju testa att kanske använda det nätagget? Om det är tillrekligt med Watts då.

Permalänk

Byt plats på ramminnena. Prova bara med en ram sticka tex kan vara det som är problemet.:-)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Sitter CPU fläkten i rätt ström kontakt på moderkortet ? Finns moderkort som känner av ifall fläkten är ansluten till "CPU FAN" på moderkortet. Ifall den inte är ansluten till rätt så kan det vara en failsafe för att datorn inte ska starta utan den.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen som ännu undrar vad ts har för komponenter.... Vi kan ju sitta och gissa i all evighet tills dess

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Ingen som ännu undrar vad ts har för komponenter.... Vi kan ju sitta och gissa i all evighet tills dess

Om det inte är tokfel komponenter så spelar ju det inte så stor roll vilka komponenter det är. Problemen brukar vara ungefär de samma.

Skrivet av JmZ7777ism86:

Om du med GPU menar att du har kvar ett grafikkort i datorn så kan du även prova att ta ur det, men tyvärr kan det vara nätagg eller moderkort som är trasigt.

Om du kan speca vad du har för komponenter så det som sagt lättare att ge förslag på hur du kan felsöka då vi vet vad det är du använder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har en ok kamera kan några bilder vara en bra ide, man har ibland sett en del friskt kopplat hälften brunnet, fast TS bedyrat att allt är rätt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag skulle gissa på att sata strömkontakten till cdläsaren inte satt i riktigt. Ta ut cd-läsaren och ta ett sniff för att känna om det luktar bränt, du kan även skaka den lite och lyssna om det låter som att något är löst inuti. Mest troligt så har det skett en kortslutning som i värsta fall har förstört din nätdel.

Permalänk
Medlem

har du satt i strömsladden till processorn?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4