Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Verkar vara 1600 mhz minne i den datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qljohan:

Jag har provat att starta med recovery-skivan, är dock inte helt säker på att det är rätt skiva. Men när jag gör det kommer jag till Windows-installationen och den vill installera Windows igen. Kanske ska prova med en av de andra skivorna? Fick 4 skivor med.

Det var rätt skiva. Jag tyckte också att det var skumt att gå in i Windows-installationen men det ska du!
Boota via recovery-skivan, välj Avancerad installation och sen tar du bort partitionerna på HDD:n (när du ska välja vilken hårddisk du vill installera Windows på). När det är klart går du tillbaka i installationen och avbryter den.. Klart.
Fonzi förklarade detta för mig tidigare, läs det om du är osäker.

Skrivet av John L:

Har läst igenom tråden men ingen verkar köra den med 16 GB RAM? Enligt specifikationerna har den 2 slots och max 16 GB RAM så det borde funka med 2 st 8 GB-moduler. Har någon testat? Förslag på minnen i så fall? Är DDR3-SODIMM-1333 Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB ett hyfsat val?

Det borde funka, men tänk på att de du länkade till är klockade långsammare än dem i datorn, 1333 MHz vs 1600 MHz.

Skrivet av '[Qvist:

;12605447']Minne: http://cdon.se/hemelektronik/kingston_8gb_ddr3_so-dimm_1333mh... (priset ändras till 225kr när man lägger det i kundvagnen )

Är inte de minnena avsedda för Mac-datorer?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det var rätt skiva. Jag tyckte också att det var skumt att gå in i Windows-installationen men det ska du!
Boota via recovery-skivan, välj Avancerad installation och sen tar du bort partitionerna på HDD:n (när du ska välja vilken hårddisk du vill installera Windows på). När det är klart går du tillbaka i installationen och avbryter den.. Klart.
Fonzi förklarade detta för mig tidigare, läs det om du är osäker.

Det borde funka, men tänk på att de du länkade till är klockade långsammare än dem i datorn, 1333 MHz vs 1600 MHz.

Är inte de minnena avsedda för Mac-datorer?

Eftersom det står "apple" så tror jag att de garanterat ska funka i mac datorer.. Jag köpte iaf det här4gb minnet och stoppade in i brorsans hp laptop och det funkar utan problem.

http://cdon.se/hemelektronik/kingston_4gb_ddr3_so-dimm_1333mh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det borde funka, men tänk på att de du länkade till är klockade långsammare än dem i datorn, 1333 MHz vs 1600 MHz.

Tack för påpekandet. Antar att följande alternativ är mer lämpligt då? http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-sodimm-1600_corsair_vengean... (EDIT: Köper man två såna här sparar man 150 kr mot att köpa dubbelpaketet)

Märker man stor skillnad på 1333 MHz vs 1600 MHz i daglig användning (surf, spel, film)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Tack för påpekandet. Antar att följande alternativ är mer lämpligt då? http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-sodimm-1600_corsair_vengean... (EDIT: Köper man två såna här sparar man 150 kr mot att köpa dubbelpaketet)
Märker man stor skillnad på 1333 MHz vs 1600 MHz i daglig användning (surf, spel, film)?

Borde inte dessa passa?
http://www.dustinhome.se/product/5010642742/kingston-8gb-so-d...
KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/8 en minnesmodul 390 kr + porto.

Permalänk

Nu är jag ju grymt sugen på att slå till... Vilka minnen rekommenderar ni till denna dator och hur mycket?

Finns det några bra på CDON att köpa?

Permalänk
Medlem

Det ingår 6 GB. För mig hade 4 GB räckt bra. Tror de flesta klarar sig med 6.

Permalänk

Okej, blir den där datorn +120GB Intel SSD tor-fre om erbjudandet är kvar tills löning.

Permalänk

Fan vad surt att jag han tajma in ett köp under dom 2-3 veckorna den låg uppe på 6990 i pris!

Vet någon om man kan göra något? Vet att nån skrev i tråden fick lämna tillbaka datorn utan att det var något fel på den och slapp återställningsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Fan vad surt att jag han tajma in ett köp under dom 2-3 veckorna den låg uppe på 6990 i pris!

Vet någon om man kan göra något? Vet att nån skrev i tråden fick lämna tillbaka datorn utan att det var något fel på den och slapp återställningsavgiften.

CDON har en policy där om priset ändras inom de närmsta 14 dagar så får du en redigering på priset. Bara att kontakta dem!

Permalänk

Vet du var jag kan hitta info om det här så jag har något att hänvsia tills. Jag hittar inget på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa laptopen och då också sälja min nuvarande stationära dator.
Ville bara fråga, helst någon som har lite koll :), om laptopen kommer prestera likvärdigt i spel som min stationära dator?

Komponenterna i min stationära: http://i.imgur.com/9OUMv.jpg

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av okkeh:

Är sugen på att köpa laptopen och då också sälja min nuvarande stationära dator.
Ville bara fråga, helst någon som har lite koll :), om laptopen kommer prestera likvärdigt i spel som min stationära dator?

Komponenterna i min stationära: http://i.imgur.com/9OUMv.jpg

Tack på förhand!

Kort och gott, nej.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkeh:

Är sugen på att köpa laptopen och då också sälja min nuvarande stationära dator.
Ville bara fråga, helst någon som har lite koll :), om laptopen kommer prestera likvärdigt i spel som min stationära dator?

Komponenterna i min stationära: http://i.imgur.com/9OUMv.jpg

Tack på förhand!

Processorn är mycket bättre i laptopen men grafikkortet är mycket sämre så, som Daemon sa, nej. Kanske om du överklockar grafikkortet till 950MHz men det går inte i nuläget pga BIOS i Fujitsun.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Vet du var jag kan hitta info om det här så jag har något att hänvsia tills. Jag hittar inget på hemsidan.

Bara skriv till de, det gjorde jag och det var inga problem.
Jag hade visserligen inte betalat än, vet inte om du gjort det.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen : )

Skrivet av zlackern:

Minitool Partition Wizard kan göra lite mer än den vanliga diskhanteraren. Prova den
http://download.cnet.com/MiniTool-Partition-Wizard-Home-Editi...

TACK!
Det fungerade kanon. Gick väldigt snabbt att formatera hårddisken med det programmet så jag antar att den bara gör en snabb formatering och om man vill vara säker på att all information försvunnit får man köra en "wipe out".
Mycket snabbare än att hålla på med Windows-skivan.

Permalänk

Detta blir nog definitivt ett köp nu på fredag när lönen trillat in, jag hoppas bara inte priset hinner gå upp igen.
Verkar vara ett riktigt kanonlöp och det kom precis lägligt! Det ända jag blir lite orolig över är skärmen som flera i tråden har klagat på, någon som skulle kunna berätta lite mer om hur dom upplever den? Datorn kommer nog för det mesta köras med en extern skärm i framtiden (för film och serier m.m) men det kan bli en del timmar vid den ordinarie skärmen ändå.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kletgunnar:

Detta blir nog definitivt ett köp nu på fredag när lönen trillat in, jag hoppas bara inte priset hinner gå upp igen.
Verkar vara ett riktigt kanonlöp och det kom precis lägligt! Det ända jag blir lite orolig över är skärmen som flera i tråden har klagat på, någon som skulle kunna berätta lite mer om hur dom upplever den? Datorn kommer nog för det mesta köras med en extern skärm i framtiden (för film och serier m.m) men det kan bli en del timmar vid den ordinarie skärmen ändå.

Beställ på faktura så slipper du oroa dig

Min (i3-) skärm är det inga fel på iaf, och antar att de överlag använder samma panel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nån som testat Widi, som tydligen ska vara inkluderat? http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-techn...

Permalänk
Medlem

Har en i knät men så osäker på att byta ut mot min stationära med Geforce 560 GTX, 8gb 2000 mhz minnen och 3.3ghz Quad 95W edition.. Spelar inte BF3 eller Crysis längre.. Mest WoW, LoL, D3 och MW3 ibland.. Blir det stor skillnad om man överklockar den? i7an alltså, med 640M LE

Permalänk
Medlem

Också är det någon som lyckats överklocka CPU'n ännu? I så fall hur?=]

Permalänk
Medlem

extern skärm?

Fick hem min idag & har konstaterat att den funkar fint. Väntar SSD imorgon.

Någon som vet vad den högsta möjliga externa upplösningen är?

Tacksam för tips på en bra extern skärm för att använda till design/programmering.

Permalänk

Fick just svar från cdon.com att dom sänker min faktura med 1000kr.
Var inga som helst problem, kan va bra för er som satt i samma sits att veta.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.04 funkar fint

... tog cirka 30 minuter att installera Ubuntu 12.04 dual boot.

1920x1080 Upplösning & WIFI access fungerade direkt

Får göra om övningen imorgon när SSDn kommer ...

Permalänk
Medlem

Jag har min NH532 i knät nu. Det enda ljud som hörs är susandet från hårddisken framme till höger.

Tangentbord: Ganska kort anslag, påminner om MacBook Pro fast lite bättre feedback. Jag är van vid Thinkpad och MBP sen tidigare och tycker att det här tangentbordet är helt ok. Fasta och distingta tangenter - det gillar vi!

Över lag ger det yttre på datorn ett mycket bättre intryck än jag väntade mig. Känns som det är en tunn metallplåt vid handlovsstöd och på sidorna brevid tangentbordet, men det kan vara nån sorts stum och ofet plast. Skärmlocket har en matt och hård yta av samma slag och känns snudd på premium när man tar i det. Insidan på skärmen och gångjärnen är däremot riktigt plastiga. Skärmen går att öppna nästan 180 grader och håller sig i det läge man släpper den. Jag gillar att det är tunna "bezels" på sidorna och i underkanten av skärmen! Undersidan av datorn utgörs av hård grövre plast.

Datorn kommer med det stora 8000 mWh-batteriet! Laddaren är liten och smidig. Hittar ingen wattbeteckning på den, men tror jag läste nånstans att den ska vara på 120 W. Svårt att tro det eftersom den är så liten och lätt.

Installerade Civ5 från DVD och tyckte att DVD/bluray-spelaren var förhållandevis tyst. Lite sladdrig släde, men funkar bra.

Högtalarna ger ifrån sig högt ljud men basen är helt obefintlig.

Upplever skärmen som ljusstark. Lägsta läget kommer vara för ljust för mig när jag nattsurfar i mörkt rum. Tror man kan klara sig på låga inställningar i dagsljus tack vare den matta skärmen, och det är ju bra om man vill spara batteri. Sen krämar man på med ljus när sladden är i.

Testade att pressa CPUn lite med en runda Prime 95 och 8 trådar. Kärnorna parkerade vid 88-92 grader C och fläkten brusade på ganska bra men helt uthärdligt ljud. Direkt när jag stängde av Prime 95 sjönk varvtalet och tempen, alltså i exakt samma sekund.

På det stora hela är jag mycket positiv än så länge. Återkommer med mer senare.

Permalänk

hur är batteritiden på den?

Lönen kom tidigt idag så blir att beställa en nu!

EDIT: Beställt min nu plus en 120GB intel SSD.

Någon som vet hur leveranstiderna är?

update
Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

hur är batteritiden på den?

Lönen kom tidigt idag så blir att beställa en nu!

EDIT: Beställt min nu plus en 120GB intel SSD.

Någon som vet hur leveranstiderna är?

Batteritiden uppges av Win7 till 6+ timmar vid slösurf (lite youtube, sweclockers etc) och skärmen inställd på lågt ljus. Verkar stämma ganska bra. Men om man belastar datorn hårt lär nog batteriet inte räcka länge alls med tanke på den kraftfulla hårdvaran. Skärmen kan nog äta en del batteri med om man har full ljusstyrka.

Bra idé med SSD. Jag kommer också skaffa en, mest för att få en knäpptyst dator, då hårddisken susar förhållandevis högt. Har inga behov av 500 GB i dagsläget, så den disken åker ut.

Jag beställde min på måndag kväll. Fick den onsdag eftermiddag.

Du glömde väl inte att beställa gratis Word och F-secure? Det gjorde jag, men Cdon skickade det separat efter att jag kontaktat dem på chatten.

Permalänk
Medlem

Leverans på en dag.

Skrivet av anglosvensken:

hur är batteritiden på den?
Lönen kom tidigt idag så blir att beställa en nu!
EDIT: Beställt min nu plus en 120GB intel SSD.
Någon som vet hur leveranstiderna är?

Har inte testat batteritiden än.
Jag beställde i fredags och fick den och SSD Vertex 4, 256 GB i måndags, kan inte bli bättre.
Betalar med faktura så jag har inte betalat än.

Permalänk
Skrivet av OllO:

Batteritiden uppges av Win7 till 6+ timmar vid slösurf (lite youtube, sweclockers etc) och skärmen inställd på lågt ljus. Verkar stämma ganska bra. Men om man belastar datorn hårt lär nog batteriet inte räcka länge alls med tanke på den kraftfulla hårdvaran. Skärmen kan nog äta en del batteri med om man har full ljusstyrka.

Bra idé med SSD. Jag kommer också skaffa en, mest för att få en knäpptyst dator, då hårddisken susar förhållandevis högt. Har inga behov av 500 GB i dagsläget, så den disken åker ut.

Jag beställde min på måndag kväll. Fick den onsdag eftermiddag.

Du glömde väl inte att beställa gratis Word och F-secure? Det gjorde jag, men Cdon skickade det separat efter att jag kontaktat dem på chatten.

Näe de beställde jag +väska. Däremot glömde jag Sweclockers rabatten men verkar som de ordnar det nu i efterhand och drar en mindre summa på kortet. Batteritiden låter ju helt okej med tanke på vilket monster till hårdvara det är i den.

Skrivet av qljohan:

Har inte testat batteritiden än.
Jag beställde i fredags och fick den och SSD Vertex 4, 256 GB i måndags, kan inte bli bättre.
Betalar med faktura så jag har inte betalat än.

Låter som snabb leverans, hoppas min kommer tills i morgon. Vore ju fantastiskt att ha helgen och leka med den lite innan man flyttar nästa vecka.

Har du flyttat OS till SSD'n ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

Näe de beställde jag +väska. Däremot glömde jag Sweclockers rabatten men verkar som de ordnar det nu i efterhand och drar en mindre summa på kortet. Batteritiden låter ju helt okej med tanke på vilket monster till hårdvara det är i den.
Låter som snabb leverans, hoppas min kommer tills i morgon. Vore ju fantastiskt att ha helgen och leka med den lite innan man flyttar nästa vecka.
Har du flyttat OS till SSD'n ännu?

Ja, se mina tiidigare inlägg:

Ursprungligen inskrivet av zlackern
Minitool Partition Wizard kan göra lite mer än den vanliga diskhanteraren. Prova den
http://download.cnet.com/MiniTool-Pa...-10962200.html
TACK!
Det fungerade kanon. Gick väldigt snabbt att formatera hårddisken med det programmet så jag antar att den bara gör en snabb formatering och om man vill vara säker på att all information försvunnit får man köra en "wipe out".
Mycket snabbare än att hålla på med Windows-skivan.
Är hittills nöjd med datorn, den startar från död till körbart Windows på 25 sekunder.
Enligt Windows klassificering:
Processor: 7,6
Minne: 7,6
Grafik: 6,8
Spelgrafik: 6,8
Primär hårddisk: 7,9

Visste inte man hade rabatt från Sweclockers, priset blir bara bättre och bättre.