Permalänk
Medlem

Söker prestanda router för 500kr

Är i behov av en router runt 500kr för Telias 100/100. Valde inte Telia smart så jag kan i princip välja vad jag vill enligt dem. Kan tänka mig att gå lite över 500kr om det finns en modell som är värd pengarna. Jag är ny i djungeln bland routrar så tips från alla håll är välkommna Behöver ingen router med super duper trådlöst nätverk, kablar är viktigare för spel och filhantering.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att hitta någon runt 500 spänn. Men med några 100 spänn till så kan du t.ex köpa denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505458

Har själv 100/100 och denna router... Funkar att köra Tomato och WW-DRT om du inte gillar firmwaren från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Tror det är svårt att hitta någon runt 500 spänn. Men med några 100 spänn till så kan du t.ex köpa denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505458

Har själv 100/100 och denna router... Funkar att köra Tomato och WW-DRT om du inte gillar firmwaren från Asus.

Har aldrig använt Asus förut så jag kan inte uttala mig om dess Firmware. Tomato och WW-DRT är också obekanta för mig, använder du dem?

Permalänk
Medlem

Kör två stycken linksys Linksys by Cisco WRT54GL med Tomato, tomato är klockrent.Dock är routrarna rätt gammla nu, men om du kombinerar den med en gigabitswitch blir det riktigt trevligt. Själv hade jag sökt upp vilka tomato hade stöd för och sedan köpt router, då den mjukvaran är helt galet underbar.

Permalänk
Medlem

RT-N16 är helt fenomenalt bra. du får inget bättre för pengarna.

Visserligen "bara" 2.4GHz och single-band, men spela roll.
Med 20MHz och 2.4GHz pumpar jag 95 MBps genom WLAN, så det är inte en begränsande faktor.

Sedan att TomatoUSB är helt fantastiskt gör saken inte sämre heller, har haft min igång i 1,5år utan minsta problem, schemalagt reboot varje dygn klockan 5, så den har tjänat mig bättre än bäst.

Permalänk
Medlem

jag kör med D-link DIR-655

köpte den för 595 kr på teknikmagasinet.. väldigt nöjd har aldrig krånglat.

Visa signatur

\\ Intel® Core i5-2500K Processor Quad Core, 3.3Ghz, 6MB \\Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB Heatspreader \\ EVGA GeForce GTX 780 CLASSIFIED \\ Nätagg Corsair AX760 \\ Moderkort ASUS P8Z68-V PRO/GEN3\\ Bitfenix Raider chassi \\ Mus logitec G500 \\ Hårddisk Samsung 840 pro 256 gig \\ Maxtor 500 gig 7200 rpm \\ Steelseries mekaniskt tangentbord \\ Världens bästa pappa kaffekopp "blue edition" \\

Permalänk

Kör Netgear WNR3500L med Tomato på, är galet nöjd.

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear WNDR3700v2 som jag tänkte slänga ut på SweC eller Blocket, men du kan får den för 550 kr om du är intresserad PMa isf

Permalänk

jag har en netgear WNR3500L och är grymt nöjd gick på 499kr på inet

fick ut 89/85 på trådlöst i 100/100 bredband

och 98/96 på kabel i 100/100 bredband

så sjukt nöjd

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Inte snabbast i stan, men grymt billigt för en 5Ghz-router.

Belkin N600

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

jag har en netgear WNR3500L och är grymt nöjd gick på 499kr på inet

fick ut 89/85 på trådlöst i 100/100 bredband

och 98/96 på kabel i 100/100 bredband

så sjukt nöjd

Har samma router och anser att det är ett kap för 500:-

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

100/100 i torrent trafik så får du pressa ut en 1500kr för en router som orkar med det.

Annars är Netgear 3500L för ca 500kr ett bra val.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

Kör två stycken linksys Linksys by Cisco WRT54GL med Tomato, tomato är klockrent.Dock är routrarna rätt gammla nu, men om du kombinerar den med en gigabitswitch blir det riktigt trevligt. Själv hade jag sökt upp vilka tomato hade stöd för och sedan köpt router, då den mjukvaran är helt galet underbar.

Kollade upp Tomato på Polarcloud och Wikipedia, listan i botten framstår som rena grekiskan för mig. Jag har aldrig hört talas om Tomato innan jag startade denna tråd men ni verkar vara väldigt förtjusta i det Vad är för- och nackdelarna? Är det värt att installera och använda som nybörjare?

Verkar intressant, skall läsa på mer innan jag gör något som förstör min framtida router

Skrivet av Hakz:

Jag har en Netgear WNDR3700v2 som jag tänkte slänga ut på SweC eller Blocket, men du kan får den för 550 kr om du är intresserad PMa isf

En sprillans ny kostar ju bara 150kr mer... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607 Om jag inte tog fel modell.

Skrivet av AkUs:

100/100 i torrent trafik så får du pressa ut en 1500kr för en router som orkar med det.

Annars är Netgear 3500L för ca 500kr ett bra val.

Spelar, laddar upp stora bildfiler och projekt, samt laddar ner spel på t.ex Steam. Tror inte att jag behöver en baddare till router för torrent trafik Tack för tipset dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan att tveka köpa asus RT-N16.
Kör själv med linksys wrt54gl nu med tomato installerat. Så sjukt stabil router att vänner och bekanta bad mig att installera den hemma hos dem också,har fungerat utan strul i över 3 år nu:)
Har dock pillat lite med att köra routern som vpn-server och de är den tyvärr för långsam för.
Det var då jag stötte på asus-routern och eftersom att den kostar ungefär lika mycket som linksys samt har stöd för tomato men är betydligt snabbare så måste jag säga att det är den man vill ha idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kollade upp Tomato på Polarcloud och Wikipedia, listan i botten framstår som rena grekiskan för mig. Jag har aldrig hört talas om Tomato innan jag startade denna tråd men ni verkar vara väldigt förtjusta i det Vad är för- och nackdelarna? Är det värt att installera och använda som nybörjare?
.

Finns bara fördelar, en programvara som uppdateras kontinuerligt efter vad folk på forum tycker borde förbättras.
Väldigt enkelt att installera. Du går bara in på deras hemsida och tankar ner den version du vill ha, sedan går man in i sin router och väljer "uppdatera", markerar filen i rutan som kommer upp och väljer "flash mem" typ.
Se bara till att du verkligen får rätt version av tomato för den routern du nu väljer att köpa annars så kan den vara förstörd för evigt..
Sedan är det helt klart värt att lägga de 700kr som Asus RT-N16 kostar för du får betydligt mycket mer prestanda att leka med i framtiden (man kan installera olika plugins beroende på att du gör med ditt nätverk).
När tomato väl är installerat så ser det ut och fungerar som vilken vanlig router som helst, bra och (någorlunda) tydliga menyer som tydliga instruktioner om vad routern för närvarnade pysslar med, tex att den startar om sig och fungerar som vanligt igen om 20 sec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

En sprillans ny kostar ju bara 150kr mer... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607

Jag var dåligt uppdaterad på nypriset uppenbarligen, men den är visserligen bara nån månad gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Jag skulle utan att tveka köpa asus RT-N16.
Kör själv med linksys wrt54gl nu med tomato installerat. Så sjukt stabil router att vänner och bekanta bad mig att installera den hemma hos dem också,har fungerat utan strul i över 3 år nu
Har dock pillat lite med att köra routern som vpn-server och de är den tyvärr för långsam för.
Det var då jag stötte på asus-routern och eftersom att den kostar ungefär lika mycket som linksys samt har stöd för tomato men är betydligt snabbare så måste jag säga att det är den man vill ha idag

Om du var tvungen att installera allt för dem tvekar jag att jag skulle klara det själv :S

Skrivet av Aiwzor:

Finns bara fördelar, en programvara som uppdateras kontinuerligt efter vad folk på forum tycker borde förbättras.
Väldigt enkelt att installera. Du går bara in på deras hemsida och tankar ner den version du vill ha, sedan går man in i sin router och väljer "uppdatera", markerar filen i rutan som kommer upp och väljer "flash mem" typ.
Se bara till att du verkligen får rätt version av tomato för den routern du nu väljer att köpa annars så kan den vara förstörd för evigt..
Sedan är det helt klart värt att lägga de 700kr som Asus RT-N16 kostar för du får betydligt mycket mer prestanda att leka med i framtiden (man kan installera olika plugins beroende på att du gör med ditt nätverk).
När tomato väl är installerat så ser det ut och fungerar som vilken vanlig router som helst, bra och (någorlunda) tydliga menyer som tydliga instruktioner om vad routern för närvarnade pysslar med, tex att den startar om sig och fungerar som vanligt igen om 20 sec.

Det låter som att det finns många goda fördelar med Tomato, men som sagt, gör jag ett misstag är det inte bra för routern. Jag måste nog läsa på, är jäkligt noobig på all teknik som angår nätverk >< Angående Asus RT-N16 kan jag tänka mig att punga ut lite extra om den är så bra som ni säger. Hur är det med denna då NetGear WNR3500L. Till en början kommer jag att köra med den firmware som följer med den router jag köper

Skrivet av Hakz:

Jag var dåligt uppdaterad på nypriset uppenbarligen, men den är visserligen bara nån månad gammal..

Ingen fara, jag undrar dock varför du vill sälja routern. Gick något fel eller införskaffade du en ny router?

Permalänk
Medlem

Asus RT-N16

Tror nog du klarar av att byta firmware. Skiter det sig, så finns det en återställning på CD i kartongen från Asus.

Så här ser det ut med stock firmware:

Bara att ladda ner den firmware du vill testa. Kolla bara så det är rätt firmware till rätt router.

Permalänk
Medlem

Det är jävligt svårt att förstöra en ASUS-router ska du veta, jag har varit på väg i alla fall 3 gånger, men ASUS har lagt in ett antal olika recovery-vägar. Antingen via deras eget program, eller bara sätta routern i recovery-mode och sedan tftp;a in en original firmware. RT-N16 är kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ingen fara, jag undrar dock varför du vill sälja routern. Gick något fel eller införskaffade du en ny router?

Införskaffade en ny Ville ha en "designrouter" så köpte en så där asus ^^ kan inte gömma den

Permalänk
Medlem

Tror det blir en Netgear WNR3500L, verkar väldigt prisvärd och bra för nybörjaren Jag tackar och bockar för tipset om Tomato, hade ingen aning om att det existerade innan jag startade denna tråd. Ska läsa på och experimentera lite.