Permalänk
Medlem

3930K vs. Andra i7:or

Undrar hur och vidare det är värt med en 3930k jämfört med andra i7:or?

Ska bygga min första dator, först och främst för 3D modellering/rendering och dylikt men också för spel.
Detta är vad jag har plockat ihop: (Ska sitta i ett Define R4)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2189307/2012-08-23
CPUn jag tänkt mig tog slut igår, väntat ivrigt på att lönen ska komma in på kontot så det var en besvikelse. Men tänkte kika om jag har några värdiga alternativ?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av exone:

Undrar hur och vidare det är värt med en 3930k jämfört med andra i7:or?

Ska bygga min första dator, först och främst för 3D modellering/rendering och dylikt men också för spel.
Detta är vad jag har plockat ihop: (Ska sitta i ett Define R4)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2189307/2012-08-23
CPUn jag tänkt mig tog slut igår, väntat ivrigt på att lönen ska komma in på kontot så det var en besvikelse. Men tänkte kika om jag har några värdiga alternativ?

Tack på förhand.

Jag säger,mer ram!!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag säger,mer ram!!

Tänkte köra på 16 först, men 8 räcker nog gott och väl till en början.

Permalänk
Medlem

Angående RAM, köp dessa istället, så skiljer det 350 spänn för dubbla minnet, det tycker jag är värt det iallafall
http://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

Det handlar om så otroligt lite pengar i förhållande till vad du betalar för hela paketet och vinner i prestanda (beroende på hur du jobbar visserligen). Dumsnålt är nog rätt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Angående RAM, köp dessa istället, så skiljer det 350 spänn för dubbla minnet, det tycker jag är värt det iallafall
http://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag vet. Men dom är slut, och detta ska beställas inatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det handlar om så otroligt lite pengar i förhållande till vad du betalar för hela paketet och vinner i prestanda (beroende på hur du jobbar visserligen). Dumsnålt är nog rätt ord.

Hur mycket prestanda förlorar jag på att inte köpa 8GB? (På ett ungefär.)
Och ja, dumsnålt är nog rätt ord. Men det är ändå runt 500:-, så vi får se!

Ingen som har synpunkter på CPUn?
Samt något ord om nätagget vore trevligt, då jag är tveksam!

Tack för alla svar förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

Hur mycket prestanda förlorar jag på att inte köpa 8GB? (På ett ungefär.)
Och ja, dumsnålt är nog rätt ord. Men det är ändå runt 500:-, så vi får se!

Ingen som har synpunkter på CPUn?
Samt något ord om nätagget vore trevligt, då jag är tveksam!

Tack för alla svar förövrigt!

Ja, alltså, jobbar du i hög upplösning och stora projekt kommer du nog märka att det blir för lite RAM. Har inte koll på 3D (än, precis börjat leka med det ) men jag gissar att du kommer ångra dig efter ett par veckor, precis som jag angående mitt inköp av 3570k.
http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
Inte ens 400:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, alltså, jobbar du i hög upplösning och stora projekt kommer du nog märka att det blir för lite RAM. Har inte koll på 3D (än, precis börjat leka med det ) men jag gissar att du kommer ångra dig efter ett par veckor, precis som jag angående mitt inköp av 3570k.
http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
Inte ens 400:-.

Vi gör så här, köper 16, men börjar köra med bara 8 för att se om du har rätt
Vilket du med all sannolik har, men vore kul att faktiskt känna skillnaden!

Edit: Menade naturligtvis "Inte köpa 16" i mitt förra inlägg. ><'

Kan passa på att fråga en ytterligare fråga; Lägger jag min beställning inatt 00.01, kommer jag behöva vänta tills på måndag för att få grejerna eller är det lördag som gäller? (Från Inet.)
Redan beställt hem chassit, innan 17:00, kom fram ~16:00 dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

Kan passa på att fråga en ytterligare fråga; Lägger jag min beställning inatt 00.01, kommer jag behöva vänta tills på måndag för att få grejerna eller är det lördag som gäller? (Från Inet.)

Du får höra av dig efter någon veckas test om du märkte något.

Ja, måndag är nog troligt isf. Vet inte om du kan beställa leverans för lördagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Du får höra av dig efter någon veckas test om du märkte något.

Ja, måndag är nog troligt isf. Vet inte om du kan beställa leverans för lördagar...

Ska bli!

Jo, antog det. Men tänkte att med tanke på att de inte specificerar "arbetsdagar" under leveranstider så kanske man har tur
Dock var det ju något geni som beställde hem 10st 3930k igår, så nu får jag i vilket fall vänta tills på onsdag.
Om det nu inte finns något värdigt alternativ för CPUn alltså. Verket det inte riktigt verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

Måndag är det som gäller tyvärr:/

Processorn du har valt är ju den näst bästa för det du ska göra i min mening men att köra 3960x är mer en överdrift;)

Nätagget är av schysst kvalité självklart kan man få flera gånger bättre men det kommer inte ligga under belastning med delarna du har valt.

Angående ram-minnet så tycker jag att du gör rätt i att vänta lite om du känner för det men du skulle kunna beställa 16 och skicka tillbaka 8 om du inte behöver allt.

Permalänk
Medlem

när de gäller minnen, köp 4GB stickor inte 2GB stickor... så blir de inte fullt så fort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

är det inte bara dumt att köpa 2 gb stickor nu? 4 gb stickor ska det minst vara nu men du gör väl som du vill...

Permalänk
Skrivet av exone:

Missade att du hade lagt två 4GIG x)

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

3930k är det bästa valet på marknaden nu men skillnaden till nyare 3770k är ganska liten. Jag skulle vänta på nästa generations LGA2011 eller Haswell och idag köpa en 3770k.

Med tanke på RAM så är det onödigt att köpa mera än vad man behöver idag då RAM blir allt snabbare och det kommer nya standarder som ddr4, så det är ingen orsak att köpa mera än vad man använder bara för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

när de gäller minnen, köp 4GB stickor inte 2GB stickor... så blir de inte fullt så fort.

Han har väl 2GB-stickor eftersom han hade planerat att köra 8GB RAM. Jag antar iaf att det var därför han valde 2GB-stickor.

Detta eftersom 2011-system kör RAM i Quad-Channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Han har väl 2GB-stickor eftersom han hade planerat att köra 8GB RAM. Jag antar iaf att det var därför han valde 2GB-stickor.

jag tänker mer på plånboken vid senare uppgradering av ram

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Måndag är det som gäller tyvärr:/

Processorn du har valt är ju den näst bästa för det du ska göra i min mening men att köra 3960x är mer en överdrift;)

Nätagget är av schysst kvalité självklart kan man få flera gånger bättre men det kommer inte ligga under belastning med delarna du har valt.

Angående ram-minnet så tycker jag att du gör rätt i att vänta lite om du känner för det men du skulle kunna beställa 16 och skicka tillbaka 8 om du inte behöver allt.

Jo, har kollat lite och det är ändå en ganska schyst marginal i t.ex Autodesk produkter, vilket är det jag använder.

Tack för inputen på nätagget! Nu kan jag känner jag mig trygg med det i alla fall!

Ptja, får se hur det blir med det, funderar på att byta ut CPUn i alla fall, spara in något lakan.
Vad jag än köper så kommer jag märka extrem skillnad i vilket fall, då jag jobbar på en laptop för tillfället.

Skrivet av WDac:

Anledningen till att jag valt två pack 2x2gb är att 2x4gb är slut för tillfället! Dock ser det ut som att det blir 16gb direkt just nu. Hade helt glömt bort att texturer käkar RAM.

Skrivet av Saven:

är det inte bara dumt att köpa 2 gb stickor nu? 4 gb stickor ska det minst vara nu men du gör väl som du vill...

Som sagt, 2x4 är slut!

Skrivet av lillen99:

Missade att du hade lagt två 4GIG x)

Gissade faktiskt på det!

Skrivet av grafit:

3930k är det bästa valet på marknaden nu men skillnaden till nyare 3770k är ganska liten. Jag skulle vänta på nästa generations LGA2011 eller Haswell och idag köpa en 3770k.

Med tanke på RAM så är det onödigt att köpa mera än vad man behöver idag då RAM blir allt snabbare och det kommer nya standarder som ddr4, så det är ingen orsak att köpa mera än vad man använder bara för framtiden.

Då låter ju en 3770k ganska lovande. alt. en 2700k? Eller är jag helt ute och cyklar?

Får se hur det blir med RAM, 8 eller 16 blir det i alla fall.

Skrivet av Forsgren:

Nu får du mig att låta kunnigare än vad jag är, om du känner för det får du gärna förklara det där så att en nybörjare som mig förstår!

Skrivet av WDac:

jag tänker mer på plånboken vid senare uppgradering av ram

RAM är så billig ändå, så tror inte det blir några problem. Dock är det ju alltid kul att spara pengar

Permalänk
Medlem

Vad sägs om 3820 då?
2011 sockel och quad-channel, samt att den inte lär bli lika varm som en 3770k?
Edit: + att jag har möjlighet att uppgradera direkt till en e.g 3930k senare om jag känner att jag behöver det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

RAM är så billig ändå, så tror inte det blir några problem. Dock är det ju alltid kul att spara pengar

du vet jag är så gammal att de här med billigt ram är en ny företelse.

jag kommer ihåg 1995....... då var 16MB ram SVIIIIIN dyrt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av exone:

Vad sägs om 3820 då?
2011 sockel och quad-channel, samt att den inte lär bli lika varm som en 3770k?
Edit: + att jag har möjlighet att uppgradera direkt till en e.g 3930k senare om jag känner att jag behöver det!

Skulle ju absolut kunna vara av intresse för dig men jag känner att det är lite små korkat att inte köpa 3930k från början för när du väl känner att du vill byta så finns det redan något schysstare på marknaden som du vill ha instället:/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av grafit:

3930k är det bästa valet på marknaden nu men skillnaden till nyare 3770k är ganska liten.

Nej, det är stor skillnad mellan 3930K och 3770K om man arbetar med uppgifter där man har nytta av fördelarna med 3930K och LGA 2011. Du har t ex mer L3-cache, två extra kärnor (= fyra extra trådar), stöd för RAM i Quad Channel, fler RAM-platser och 40 PCIe-banor istället för 16.

Sen att skillnaden är obefintlig eller omärkbar när man spelar (med upp till två grafikkort) är en annan sak. Men 3930K är inte bara e-penis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

du vet jag är så gammal att de här med billigt ram är en ny företelse.

jag kommer ihåg 1995....... då var 16MB ram SVIIIIIN dyrt...

Det var tider det...

Som man säger: Det var bättre förr!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Quad channel är att CPUn har 4 kanaler in från minnena, jämfört med 2 (Dual channel) för Sandy Bridge.
Det gör att den kan läsa data från 4 stickor samtidigt istället för två.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bestämt mig; Blir en 3930k och 16GB RAM. Väntat hela sommaren, kan vänta ett par dagar till.
Då är dock frågan om jag kan dra ner lite på grafikkorten? ;D
Vill kunna spela e.g Guild Wars 2 utan problem, tankar?

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att du har bestämt dig för 16GB, vilket förmodligen är det bästa valet! Bara för att du inte ska ändra dig igen, vill jag ge en annan vinkel på varför man ska ha mycket minne.
Jobbar man med digitalt skapande, speciellt med 3D, finns det ingen övre gräns för hur mycket minne man kan göra slut på. Hur mycket man än har, tenderar man (om man är en dedikerad artist) att skapa projekt som maxar datorns kapacitet. Så med 16GB kommer du kunna göra dubbelt så feta 3D-scener (tekniskt sett då) än om du hade haft 8GB. Jag har jobbat med 3D i drygt 10 år, trust me

Å andra sidan, en bra sido-effekt av att köra med snåla systemresurser är att man lär sig att krama det mesta ur burken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu får du mig att låta kunnigare än vad jag är, om du känner för det får du gärna förklara det där så att en nybörjare som mig förstår!

Dual Channel

Dual channel förbättrar datorns minnesprestanda genom att dela upp trafiken i två kanaler. Funktionen sitter inte i minnesmodulerna utan i processorn och på moderkortet. Minnestillverkaren Crucial uppger på sin webbplats att det kan ge en prestandaökning på upp till 10 %. Dual channel ska inte förväxlas med dual side som handlar om hur många chip minnesmodulerna har.

Tekniken kräver minst två likadana minnesmoduler samt ett moderkort med stöd för dual channel (idag är de flesta moderkort förberedda för det). Moderkortet är då utrustat med ett jämnt antal minnessocklar. Dessa är färgkodade för att datorbyggaren lätt ska se hur kanalerna är uppdelade. Tyvärr finns ingen standard för dessa färgkoder. Tillverkarna gör på olika sätt, vilket gör att användaren ändå måste läsa i manualen eller testa sig fram.

Socklarna till minnesmodulerna brukar färgkodas, till exempel med färgerna ovan.
För att förenkla det hela utgår exemplet ovan från att den ena kanalen heter A och den andra heter B. Detta står inte alltid på moderkortet men det brukar däremot förklaras i manualen. Varje kanal består i sin tur av två minnesplatser. De kallas därför A1, A2, B1 och B2. Några moderkortstillverkare skriver i sina manualer att de två kanalerna har varsin färg och därför ska den ena modulen monteras i en blå sockel och den andra i en orange. Andra moderkortstillverkare skriver att användaren endast ska använda de blå socklarna om han eller hon planerar att använda två moduler. Vid användning av fler moduler så ska de placeras i de kompletterande orangefärgade socklarna.

Två minnesmoduler som har placerats korrekt för dual channel. Vilket som är rätt beror på moderkortet.
Eftersom kanalerna är uppdelade krävs det minst två minnen för att dual channel ska fungera. Minnena bör dessutom vara likadana. Det innebär att de ska ha samma lagringsstorlek (t.ex. 2048 MB) och helst samma hastighet (eftersom den långsammaste modulen bestämmer hastigheten). Minnen säljs därför ofta i så kallade matchade par,något som garanterar att de är identiska. Det är dock inget krav.

Triple channel och quad channel

Det finns inte bara dual channel utan även triple och quad channel. Triple channel är en funktion som används till toppmodellerna av den första generationens Core i7-processorer (de som har LGA 1366-sockel). För att kunna nyttja funktionen krävs minst tre DDR3-minnesmoduler. De kommande Core i7-processorerna som har LGA2011-sockeln kommer att kunna nyttja quad channel-tekniken, under förutsättning att datorn har minst fyra DDR3-minnesmoduler.

- Kopierat från internet. Men tanken är inte att jag ska skriva en bra text utan att du ska förstå!

Därför väljer man helst 4 st stickor i ett 2011-system!

Permalänk
Medlem

Eller 8 st! För tyngre arbete, kör 3930 och 32 gb det rekommenderas och en ssd till det. Amd har högre beräkningsförmåga i sina kort och mer minne för höga upplösningar.