Permalänk
Medlem

optisk fiber i ett hus

har två hus i ett är två våningar och i huset som fibern går till är det en nu undrar jag om det går att dra till dom andra två och dela på en fiber?.

Permalänk
Medlem

Vi har 2 hus oxå, och det är fiber till ett av dom. Vi renovera ett och drog cat6 kabel i väggarna och satte uttag lite här och där. Sen drog vi en 80m cat6 kabel mellan husen för internet. Det fungerar kanon.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Vätten:

har två hus i ett är två våningar och i huset som fibern går till är det en nu undrar jag om det går att dra till dom andra två och dela på en fiber?.

Du får gärna formulera om frågan så man kan hjälpa dig bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Du drar vidare med normala nätverksprylar efter fiberkonvertern, du kan använda fiber men det blir dyrare, troligen är det bästa alternativet ett cat6 nät som du drar riktigt, dvs i en nedgrävd skydsslang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

i vårt fiber finns olika tjänster, kan man dela dessa tex telefoni och internet genom att dra kabel till flera uttag och om man har tv via fiber kan man se på olika kanaler i olika rum, vilken utrustning behövs förutom den konveter och switch som medföljer som ni ser är jag inte hemma på detta med fiber så därför frågar jag här.

Permalänk
Medlem

Snälla använd skiljetecken, oläsbart!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har en switch i det huset fibern kommer in så ska du dra nätet vidare till det andra huset, cat 6 kablage är lämpligt i de flesta fall, i det andra huset sätter du upp en ny switch som du sedan ansluter alla prylar i det huset till, internetdelning är lätt, iptv och tele kan kräva extra abonnemang o dyl, kanske även switchar som kan hantera vlan, där måste du höra med tjänsteleverantören hur de löst det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.