Nybyggd dator stänger ner sig, felsökningshjälp önskas!

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator stänger ner sig, felsökningshjälp önskas!

tjena, har precis byggt ihop min dator och när jag försöker starta den så går cpu-fläkten och datorfläkten igång i typ en sekund sen stängs datorn av .

Någon som vet vad som kan lösa problemet?

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

tjena, har precis byggt ihop min dator och när jag försöker starta den så går cpu-fläkten och datorfläkten igång i typ en sekund sen stängs datorn av .

Någon som vet vad som kan lösa problemet?

Några frågor!

1) vilka komponenter består din dator av?

2) har du sökt på forumet? bara sista veckan så har säkert 10 st samma problem som du, kanske du får hjälp i någon av dessa trådar.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Kortslutning kanske.. Men som Obi skriver, du får nog skriva in lite mer samt söka på forumet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Tjuvkoppla nätagget för att se om det går som det ska.
Detta gör du på följande sätt:
1. Lossa alla strömkablar från enheter och kort.
2. Bygla med något metallföremål i den största kontakten mellan den gröna och vilken svart kabel som helst.
http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF

Sen är det ju helt otroligt att du inte skriver vad du har för dator/komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag har letat rundor men hittar ingen med samma problem som jag har!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2165602/2012-08-17 Det här är vad jag har i min dator!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

kan det vara någon av kablarna i "f_panel" som spökar? vet inte helt hundra var man ska sätta vilken

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

kan det vara någon av kablarna i "f_panel" som spökar? vet inte helt hundra var man ska sätta vilken

testat tjuvkoppla agget som tidigare sagts?

Moderkortsdistanser monterade?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzzee:

kan det vara någon av kablarna i "f_panel" som spökar? vet inte helt hundra var man ska sätta vilken

men du satte i dem ändå? btw, med moderkortet så borde det medfölja en bruksanvisning där det står hur de ska kopplas in..

Permalänk
Medlem

nej ska testa det nu, men vad ska när man gör det så man vet att det fungerar?

japp

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

nej ska testa det nu, men vad ska när man gör det så man vet att det fungerar?

japp

??????

Permalänk

Hade samma problem för lite över ett år sedan och fick det aldrig att funka. Skickade den till en kompis som skulle hjälpa till, han drog ut och kopplade in alla kablar igen sen funkade det konstigt nog. ^^
Kan ju inte förstöra att testa:)

Permalänk
Medlem

svarade på #7 förra gången.

hittar ingenting i bruksanvisningen som visar var man ska koppla f_panel sladdarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Hade samma problem för lite över ett år sedan och fick det aldrig att funka. Skickade den till en kompis som skulle hjälpa till, han drog ut och kopplade in alla kablar igen sen funkade det konstigt nog. ^^
Kan ju inte förstöra att testa:)

ska testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Tjuvkoppla nätagget för att se om det går som det ska.
Detta gör du på följande sätt:
1. Lossa alla strömkablar från enheter och kort.
2. Bygla med något metallföremål i den största kontakten mellan den gröna och vilken svart kabel som helst.
http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF

Sen är det ju helt otroligt att du inte skriver vad du har för dator/komponenter.

Inte att rekommendera i ett sånt här läge... det kan man ta när personen i fråga har gått igenom sin burk och förklarat lite mer, slutar väl med dödsfall eller eldsvåda i värsta fall

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Inte att rekommendera i ett sånt här läge... det kan man ta när personen i fråga har gått igenom sin burk och förklarat lite mer, slutar väl med dödsfall eller eldsvåda i värsta fall

då gör jag inte det då för vill inte elda upp min dator :PP har du något annat tips om vad det kan vara?
har 2 stycken 2x2 i uttaget, där står 2x4, om det spelar någon roll?
största kontakten har bara en GND-slot om det är något problem? har en tom slot där det står att det ska va GND i manualen)

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

svarade på #7 förra gången.

hittar ingenting i bruksanvisningen som visar var man ska koppla f_panel sladdarna..

sid 29 i din manual står precis hur du skall montera dessa kablar.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

pinsamt.. killen skaffar 2500k men lirar med 7750... ville han spara in pengar hade ju en i3 2100 vart mer balanserat..

men ja de kan vara moderkort, cpu eller nätagg som strular.. som sagt, koppla ur allt och koppla in det igen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

sid 29 i din manual står precis hur du skall montera dessa kablar.

alla kablar sitter rätt, den största är väldigt seg att trycka in, kan det vara den som ska tryckas in helt eller? halvt omöjligt att trycka in den mer men ändå är där ett litet glapp

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

alla kablar sitter rätt, den största är väldigt seg att trycka in, kan det vara den som ska tryckas in helt eller? halvt omöjligt att trycka in den mer men ändå är där ett litet glapp

Har aldrig varit med om att det är trögt att få in dessa kontakter.

Ta ur alla sladdar och sätt i bara pwr + och - och testa.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

då gör jag inte det då för vill inte elda upp min dator :PP har du något annat tips om vad det kan vara?
har 2 stycken 2x2 i uttaget, där står 2x4, om det spelar någon roll?
största kontakten har bara en GND-slot om det är något problem? har en tom slot där det står att det ska va GND i manualen)

Jag hoppas du inte menar 230V kabeln som går mellan vägguttag och dator. Då ska du nog lägga ner allt och hämta någon annan innan du gör dig illa.

När jag säger "den största kontakten" menar jag den som är 20 eller 24 polig. Som på bilden jag skickade. Den ska ha MINST 7 common. Vet inte vad du fått GND från. Vi förstår inte riktigt vad du pratar om. Bilder skulle hjälpa ENORMT i detta läget.

Skrivet av mazzzee:

alla kablar sitter rätt, den största är väldigt seg att trycka in, kan det vara den som ska tryckas in helt eller? halvt omöjligt att trycka in den mer men ändå är där ett litet glapp

För att detta ska fungera måste du beskriva vilken kabel det gäller.
Vad är det för färg på kablarna?
Hur många kablar är det?
Vilken form har kontakten?
Hur ser det ut där du kopplar in den?
Var kopplar du in den?

Om du inte har möjlighet att ta bilder själv kanske du kan googla fram en bild och ringa in det du pratar om.

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel uppdaterad - strax*

Skrivet av Gtoxed:

pinsamt.. killen skaffar 2500k men lirar med 7750... ville han spara in pengar hade ju en i3 2100 vart mer balanserat..

men ja de kan vara moderkort, cpu eller nätagg som strular.. som sagt, koppla ur allt och koppla in det igen.

Ge bra råd istället för att dissa killen, alla har varit nya i början.

TS, när du skriver trådar eller inlägg - ge oss så mycket info du bara kan och var gärna övertydlig med vem du svarar. Vi kan inte läsa dina tankar eller veta vad du menar om du inte är tydlig nog.

Jag fixar din trådtitel men kom ihåg att i fortsättningen skriva ett bra och informativt namn på tråden. Det gör att du får rätt hjälp, snabbt och enkelt. De flesta som hjälper här i forumet är rätt trötta på att se trådar som inte orkar ge dem tillräckligt med information, varför ska de då lägga tid på att hjälpa till? De är helt enkelt lite uppgivna och mångas reaktion blir därför ett irriterat svar till dig.

Så, samtliga, nu gör vi bättre ifrån oss och ger varandra både information och lite hövlighet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Dold text
Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Jag hoppas du inte menar 230V kabeln som går mellan vägguttag och dator. Då ska du nog lägga ner allt och hämta någon annan innan du gör dig illa.

När jag säger "den största kontakten" menar jag den som är 20 eller 24 polig. Som på bilden jag skickade. Den ska ha MINST 7 common. Vet inte vad du fått GND från. Vi förstår inte riktigt vad du pratar om. Bilder skulle hjälpa ENORMT i detta läget.

Ja det är lätt att missuppfatta honom som jag troligtvis gjort.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dark_Widget:

Kan tala om för dej att nej det har han ej, han är av den typen att han gör bara trådar när han själv misslyckats med nått och förväntar sej helt enkelt svar.
Han är uppenbarligen respektlös nog att ens göra en ordentligt jävla trådnamn...

Dold text

Och så tar vi ett djupt andetag, konstruktiv kritik är bättre. Ska man lära någon att göra saker rätt, är negativ eller positiv förstärkning bättre?

*inlägg borttaget*

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Jag hoppas du inte menar 230V kabeln som går mellan vägguttag och dator. Då ska du nog lägga ner allt och hämta någon annan innan du gör dig illa.

När jag säger "den största kontakten" menar jag den som är 20 eller 24 polig. Som på bilden jag skickade. Den ska ha MINST 7 common. Vet inte vad du fått GND från. Vi förstår inte riktigt vad du pratar om. Bilder skulle hjälpa ENORMT i detta läget.

Ja jag menar den 24poliga kontakten på moderkortet, ska ta bilder senare om problemet kvarstår.

Permalänk

Nu skall vi inte vara sådana

Jag har själv varit dator rookie ( är säker fortfarande det i mångas ögon ) men en sak lärde jag mig snabbt, fan va google är bra att ha.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

okej bilder här, http://postimage.org/image/b4tu2qkez/ såhär ser den ut

http://postimage.org/image/ut26lrqhn/ och där fattas en pol om det kan ha med det att göra

Alltså om jag startar datorn, så går alla fläktar och lampor fungera och den går upp i varv lite , sen stängs den av efter 2-3 sekunder och sätts på igen automatiskt , ända gången det slutar är om jag drar ut strömkabeln.

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

Ja jag menar den 24poliga kontakten på moderkortet, ska ta bilder senare om problemet kvarstår.

går den trögt så ta ur den, kolla stiften så de ser ok ut, den skall inte gå i trögt.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

går den trögt så ta ur den, kolla stiften så de ser ok ut, den skall inte gå i trögt.

Ska den vara seg och ta ut då haha, nästan omöjlig att få ut :/

säger som jag sa innan om du missade det "Alltså om jag startar datorn, så går alla fläktar och lampor fungera och den går upp i varv lite , sen stängs den av efter 2-3 sekunder och sätts på igen automatiskt , ända gången det slutar är om jag drar ut strömkabeln."

Permalänk

min var sådär det visade sig att bioset på moderkortet var buggat vilket gjorde att den tappad bort minnesplatserna A1 och A2

men tog jag bort minnena ur dom portarna så funkade den sen så att jag kunde updatera bios (UEFI eller vad det nya heter kommer alltid kalla det bios ligger bättre i minnen) och sen plugga in resten av minnena

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Böjda pins på CPU-sockeln, har själv varit ute för samma fel. Kolla det!

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad