TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad jag finner trist med sådana här fall är att många av de som kommenterar verkar vara av åsikten "Den drabbade är en idiot (för att han hade dålig koll / hade missförstått ngt) och det är därmed rätt åt denne.".

Jag tycker det är en tråkig attityd att "idioter" skall straffas / det är ok att profitera på "idioter". Om nu vissa människor är så "dumma" att de inte lyckas ha koll på sådant de uppenbarligen behöver ha koll på, vore det inte ett trevligare samhälle om dessa fick hjälp istället för att straffas? Visst skall man ta ansvar, men det får ju finnas ngn slags rimlighet i konsekvenserna för att misslyckas med detta ansvarstagande.

Brottsbalken kap9 §5: "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år." - Är inte detta precis vad Tele2 gör? Alltså utnyttjar någons oförstånd för att bereda sig förmån som står i uppenbart missförhållande till vederlaget!?

De utnyttjar inte någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning... De har sålt ett abonnemang för länge sedan till en person som sedan bestämt sig för att köpa en smartphone. Troligtvis så har inte Tele2 haft någon vetskap om detta inköp och kan ju inte anses utnyttja personens situation, då de inte är medvetna om situationen. Kort sagt, man kan inte utnyttja något man är omedveten om.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Klantigt av den som inte har läst igenom sina avtal.

MEN det är fel av Tele2 att utnyttja systemet på ett sådant sätt.. anser personligen att ett företag har en viss skyldighet att se till att det inte går över en viss gräns. Jag menar seriöst 40k för att surfa 3gb.. dom borde fan skämmas.

Så trots att abonnemangstagaren har godkänt priset så har tele2 gjort fel?

Skrivet av Zitoc:

Vad är det för ett jäkla bluffavtal för år 2012. Om personen i fråga är en under 18år så anser jag att man ska trycka på för minderåring.

Tele2 borde ha en gräns på ett maxbelopp på denna typ av tjänst. prissättningen är totalt orimlig imo.

Han kan inte vara under 18 då man inte får skaffa abonnemang om man är det. Prissättningen är uppenbarligen helt ok, eftersom köparen har godkänt det priset när han tecknade abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast håll med om att något är fel!? Oavsett hur cool du är bakom ditt tangentbord så kan man inte bortse från fakta, vi befinner oss i år 2012 och inte 1999 då datatrafik faktiskt kostade. Å andra sidan hade vi inte då(1999) dessa smarta lurar som idag kräver rejält med datatrafik för att ens bli en smartphone.

Vi har två scenarion:
1. Killen är en gammal trogen T2 kund med ett gammalt hederligt abb(utan speciell datatrafik) och byter till en smartphone via T2(kundtjänst eller i butik).
Han borde ju helt klart blivit informerad om att för den här typen av telefon bör/ska du ha ett bra abb med datatrafik.

2. Killen är en gammal trogen T2 kund med ett gammalt hederligt abb(utan speciell datatrafik) och byter till en smartphone på egen hand, cashar i butik eller köper via blocket etc. Att då sätta sig in i gamla avtal är kanske inte det första man gör? Det borde finnas en funktion i systemet som sätter stopp, det är ju t.ex brukligt att man stryper hastigheten kraftigt när man passerar sin gräns. Det borde också inte vara svårt att införa ett utskick av SMS när ett abb närmar sig ett orimligt högt värde. Att sätta en sådan gräns på ett privat abb borde inte vara speciellt svårt.

Vad det kostar har inte direkt med saken att göra, dom kan ta betalt vad dom vill. tex ett packet V6 tuggummi ska kosta under en krona för ICA att köpa in. Men mycket riktigt, jag tycker det är väldigt dåligt av Tele 2 att ta ut dessa summor. Det är ännu sämre av dom att inte uppmärksamma kunden att räkningen börjar nå en onormal summa.

Oavsett om det är dåligt eller inte så är det iaf kundens fel att han sitter i den här situationen och jag anser att den inte är självklart att han borde få räkningen avskriven. Det är alltid kundens skyldighet att kolla upp vad som gäller. Självklart ska företaget inte ljuga, men det verkar inte vara fallet den här gången.

För övrigt så låter det som om att du lever i en liten bubbla där alla kramas och ger bort saker gratis. Den "fakta" du inte verkar inse är att personen i fråga har köpt en produkt, skrivit på ett avtal, använt sig av tjänsten och sedan blir förbannad när han måste betala för sig. På vilket annat sätt kan man se på det här? Alla personer är uppenbarligen inte mogna för en smartphone.

Hur mycket något kostar är totalt ointressant om man väl väljer att köpa produkten. Är något gratis på restaurangen bara för att du kollade på fel pris när du beställde maten trots att det står klart och tydligt?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaotica:

Tele2 är riktiga svin och lurendrejare ! Deras säljare gör ju vad som helst för att pracka på folk div abonnemang och tjänster .
Har haft ex ant säljare på dörrn samt i telefon som ljugit och snackat skit allihop både för mig,mina grannar samt andra jag känner.
!

Håller med, hade en tele2 försäljer hos mig kl 9 i fredags som försökte sälja fiber bredband, vilket är bs eftersom man bor på landet å sen var killen sjukt pushig och otrevlig så bad han flyga och fara.

Men internet kåt som man är så ringde jag till tele 2 bara för å dubbel kolla och nej man kan inte få fiber där jag bor utan bara snigel bredband.

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk

Lurigt hur folk resonerar....
Anledningen till att det finns olika abb-former är för att man ska kunna hitta ett som passar ens behov för en rimlig summa...
Att han skaffat ny telefon borde ha fått honom att inse att den förmodligen skulle ge han förändrat telefonbeteende...

Ska folk börja kräva strukna belopp för att dom ändrade samtalsvanor(nykär eller dyl) och började prata konstant(10h/dag) med ett abb som kostade 1.99kr/min istället för att dom kunde valt ett ring-allt-vad-du-orkar abb för 200kr/mån?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Det finns ju nyanser mellan "behöver hjälp med det mesta" och "har full koll på allt". Det kan inte vara så svart eller vitt att man antingen är befriad från ansvar eller så måste man acceptera att få sitt liv förstört för en småsak. Som jag skrev i mitt förra inlägg: "Visst skall man ta ansvar, men det får ju finnas ngn slags rimlighet i konsekvenserna för att misslyckas med detta ansvarstagande.".

Anledningen att jag skrev "idioter", "dumma" (inom citationtecken) var att jag ville dra den attityd jag ogillar till sin spets, de flesta använder snällare ord men budskapet är ändå ofta "rätt åt dig, idiot".

För att gå från det generella fallet av denna typ till det specifika fallet tråden handlar om: Jag tror (och hoppas) att Tele2 inser orimligheten i detta och sänker summan avsevärt (dock låter personen ifråga betala mer än om han hade haft ett modernt avtal så att det hela får en rimlig konsekvens).

Jag håller inte med dig om att vi som faktiskt tar ansvar för våra handlingar alltid ska låta de som inte gör det "åka snålskjuts" bara för att de är för lata/ignoranta. Detta kan i många fall innebära extra kostnader och arbete för alla. Men jag anser nog att det värsta i det här fallet är att personen i fråga skyller på Tele2, som om det vore deras fel och hotar och kräver till höger och vänster. Hade han bara uppträtt trevligt mot kundtjänst skulle de säkert försöka förmildra fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

De utnyttjar inte någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning... De har sålt ett abonnemang för länge sedan till en person som sedan bestämt sig för att köpa en smartphone. Troligtvis så har inte Tele2 haft någon vetskap om detta inköp och kan ju inte anses utnyttja personens situation, då de inte är medvetna om situationen. Kort sagt, man kan inte utnyttja något man är omedveten om.

Det stycket var liksom inte sådär jätteallvarligt menat (därav smileyn), ledsen om det inte framgick med önskad tydlighet.

Skrivet av infinity08:

Jag håller inte med dig om att vi som faktiskt tar ansvar för våra handlingar alltid ska låta de som inte gör det "åka snålskjuts" bara för att de är för lata/ignoranta.

Var fan läste du in det i vad jag skrev!? Jag har hela tiden skrivit att man skall ta ansvar, men att det måste finnas någon rimlighet i det hela.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrutten84:

Jag tycker det är fel som killen gör, men det finns samtidigt en viktig detalj. Vid utlandsroaming så är det en automatisk spärr om kostnaden överstiger 600 kr. Detta borde Tele2 sett och upplyst kunden om. Nu vet jag dock inte vad som gäller i Sverige men en liknande spärr borde vara rimlig oavsett abonnemang. Då riskerar man inte stå med skägget i brevlådan från både kund och operatör.

Om du reser utomlands till annat EU-land ska det komma ett sms efter 50 euro för att varna. Finns dock ingen regel som säger att det ska finnas en spärr inom Sverige om du surfar med ett abonnemang från Sverige.

Man får helt enkelt vara lite uppmärksam och inse att om man inte tar reda på fakta kan det kosta en.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;12620540']Så han skaffar en ny mobil och använder massa datatrafik utan att ens ha kollat upp vad det skulle kosta honom? Han får ju skylla sig själv om han inte kontrollerar sånt innan.

Dock är dåligt av Tele2 att inte ha någon form av varningssystem när man på ett privat abonnemang börjar få en groteskt hög räkning. Vid 500:-/1000:- borde man få ett varningssms eller dyl så att man kan styra upp det hela innan det är försent.

Detta hände med mina föräldrar efter dom skaffade sina nya Androids. Innan hade dom gamla knappmobiler.
Dom betalar inte för internet för mobilen utan dom kör via Wifi hemma istället.
Men då var det någon standard inställning i mobilen som gjorde så att om man försökte gå ut på internet när Wifi inte funkade bytte den till mobila nätet.
Då dom inte har fast månadskostnad på det så kostar det skjorta att surfa. Det var ju något med routern som skickade ut en användare ifall det blev för många, så när dom blev av med Wifi så körde den, utan varning, på 3G nätet eller vad det nu är.
Tele2 varnade dom inte ens efter att ha fått en räkning på ~1000kr. Det märkte dom dock och farsan blev skitsur.
Dåligt av Tele2 att inte varna om man helt plötsligt surfar för tusenlappen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunz:

Vad dillar du om?
Kunden har ingått ett avtal med leverantör (Tele2 i det här fallet) och i ett senare skede helt enkelt motsatt säg att betala för det avtal han ingått. Det kallas för kontraktsbrott!
Avtalet var troligtvis mycket väl verklighetsförankrat när det tecknades, och kunden har garanterat blivit varse att kontraktet skulle fortlöpa i dess befintliga form om kunden inte själv vidtog åtgärder efter den s.k. bindningstiden.

Sen att 40tkr är en rätt så absurd summa pengar i dagsläget, för den tjänst kunden har fått ta del av råder det ingen tvivel om. Jag slår vad om att kunden enbart fått ut en automatiskt samanställd faktura och ringt upp företaget och vart vresig istället för ödjmuk, och att de helt enkelt satt sig på tvären av den anledningen.

Uppenbart något som vida överstiger din fattningsförmåga.

Självklart skall Tele2 ha betalt men bara rimligt betalt.
Fortfarande kan/skall den drabbade kunden.
1 Bestrida fakturan
2 Ta kontakt med Kommunens konsument rådgivning och ARN och (Konsumentverket)
3 40 000 kr är inte en rimlig summa för den tjänst/vara som Tele2 levererat. Fast det får ARN avgöra.

Vad den drabbade kunden har för attityd, humör eller agerande mot Tele2, hör inte hit.
Kunden har stora möjligheter att vinna i ARN samt att Tele2 har ju sin goodwill att tänka på.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PeCe:

Var fan läste du in det i vad jag skrev!? Jag har hela tiden skrivit att man skall ta ansvar, men att det måste finnas någon rimlighet i det hela.

Det var så jag förstod innebörden av dina två inlägg. Eller hur menar du att man ska tolka detta?

Skrivet av PeCe:

Jag tycker det är en tråkig attityd att "idioter" skall straffas / det är ok att profitera på "idioter". Om nu vissa människor är så "dumma" att de inte lyckas ha koll på sådant de uppenbarligen behöver ha koll på, vore det inte ett trevligare samhälle om dessa fick hjälp istället för att straffas?

Visst finns det idioter också, men jag tror nog det är vanligare att man bara är lat/inte bryr sig/tror att någon annan får lösa det åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Uppenbart något som vida överstiger din fattningsförmåga.

Självklart skall Tele2 ha betalt men bara rimligt betalt.
Fortfarande kan/skall den drabbade kunden.
1 Bestrida fakturan
2 Ta kontakt med Kommunens konsument rådgivning och ARN och (Konsumentverket)
3 40 000 kr är inte en rimlig summa för den tjänst/vara som Tele2 levererat. Fast det får ARN avgöra.

Vad den drabbade kunden har för attityd, humör eller agerande mot Tele2, hör inte hit.
Kunden har stora möjligheter att vinna i ARN samt att Tele2 har ju sin goodwill att tänka på.

Varför skulle han vinna i ARN om han själv har valt att köpa något för ett pris han godkännt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag vill bara klargöra att givetvis skall man kolla upp kostnaderna för sitt abonnemang, jag är helt med på det och det är inte det som är grejen här. Problemet i fråga är hur en operatör kan tillåta att en avgift banar iväg till 40.000.- utan att det finns någonsorts spärr eller saldonotifiering. Hos andra leverantörer, till exempel Telenor får man ett SMS när man passerat 500.- i förbrukade avgifter. Det förvånar mig att så många i tråden försvarar TELE2’s missbrukande av denna okunskap. Vem som helst kan ju förstå att detta är ett misstag som uppstått för kunden inte förstått att mobildata medför extra kostnader, dock tycker jag inte det rättfärdigar att ett företag på fullaste allvar skickar ut en faktura på 40.000 för ynka 3GB datatraffik.

Sen när ska företagen tänka åt dig? Till att börja med så står det MED KLARTEXT när man väl sätter igång 3G att uppkopplingen och roaming kan kosta extra. Ditt resonemang är bristande pga. att företagen har absolut inga krav på sig att skicka ett SMS om man överstrider X gräns. Utan det är bara för killen att stå sitt kast och sluta skylla på andra. Det som förvånar mig är att du försöker försvara någon som gjort fel. Tele 2 har inga skyldigheter gentemot kunden som står över det abonemang som killen faktiskt har skrivit. Står det inte att de ska varna i det kontrakt han har skirvit under så missbrukar de heller inte hans "okunskap".

Skrivet av Amzo:

Du måste skojja? Stå sitt kast? Ni får det att låta som om han laddat ner 20 filmer på mobilen och ÄVEN då ska räkningen inte vara så hög. 3GB är ju ingenting. Förstår du att 40 000- kan vända upp och ner på visas liv?

Ja han får stå sitt kast. Har han ett abonemang som inte ger ett bättre pris så är det hans SKYLDIGHET att se till att han har full kunskap angående priset / gb och följa detta. Detta kallas sunt förnuft och Tele 2 har absolut inga skyldigheter att ta hänsyn till ett förnuft de inte ens vet något om. Killen har klart gjort fel och ska stå för det. Hade han bara tagit upp det med Tele 2 så kanske de visat goodwill men att gå ut med det som han gör bevisar bara ytterligare att han är den typen som faktiskt skulle surfa så pass mycket han gjort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Sen när ska företagen tänka åt dig? Till att börja med så står det MED KLARTEXT när man väl sätter igång 3G att uppkopplingen och roaming kan kosta extra. Ditt resonemang är bristande pga. att företagen har absolut inga krav på sig att skicka ett SMS om man överstrider X gräns. Utan det är bara för killen att stå sitt kast och sluta skylla på andra. Det som förvånar mig är att du försöker försvara någon som gjort fel. Tele 2 har inga skyldigheter gentemot kunden som står över det abonemang som killen faktiskt har skrivit. Står det inte att de ska varna i det kontrakt han har skirvit under så missbrukar de heller inte hans "okunskap".

Det handlar inte om att "tänka åt mig", det handlar om service och kundvård och skäligt pris. 40.000.- för 3GB inrikes mobildata är inte vad jag anser är ett skäligt pris. Se även nedan citat vad jag skrev på föregående sida.

Skrivet av anon200213:

Jag har också Telenor, och jag får också den servicen av dem. De ringer mig och uppdaterar mig om det billigaste, innan semestern ringde de och erbjöd utlandssurf till fast pris med mera. Det är ju därför man blir förvånad när ett så stort företag som TELE2 liger så långt efter i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Detta hände med mina föräldrar efter dom skaffade sina nya Androids. Innan hade dom gamla knappmobiler.
Dom betalar inte för internet för mobilen utan dom kör via Wifi hemma istället.
Men då var det någon standard inställning i mobilen som gjorde så att om man försökte gå ut på internet när Wifi inte funkade bytte den till mobila nätet.
Då dom inte har fast månadskostnad på det så kostar det skjorta att surfa. Det var ju något med routern som skickade ut en användare ifall det blev för många, så när dom blev av med Wifi så körde den, utan varning, på 3G nätet eller vad det nu är.
Tele2 varnade dom inte ens efter att ha fått en räkning på ~1000kr. Det märkte dom dock och farsan blev skitsur.
Dåligt av Tele2 att inte varna om man helt plötsligt surfar för tusenlappen.

Dina föräldrar hade förmodligen inte kryssat ur rutan "mobilt nätverk". Det går alltid att ta bort/kryssa ur så att man INTE ska kunna använda det mobila nätverket. Då är det inte så konstigt att dom surfar på det mobila nätverket när routern kickade ut dem. Går inte att skylla ifrån sig på mobilen eller operatören i det läget heller.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Det handlar inte om att "tänka åt mig", det handlar om service och kundvård och skäligt pris. 40.000.- för 3GB inrikes mobildata är inte vad jag anser är ett skäligt pris. Se även nedan citat vad jag skrev på föregående sida.

Nej.. det gör inte utan Tele 2 har som sagt ingen skyldighet om att informera dig om detta.. att sedan killen inte har insyn i det abonnemang han faktiskt själv skrivit på är komiskt. Han får helt enkelt stå sitt kast. Jag kan tex. inte gå och köpa saker på avbetalning och sedan gnälla på att priset blir för dyrt. Spelar ingen roll vad du anser är ett skäligt pris.. Har killen skrivit på ett abonnemang så har han accepterat priset och ska då stå sitt kast.

Skrivet av zoman:

Helt otroligt att så många tycker detta är rimligt av Tele2. 40 000 förstör någons liv. Kostnaden för 3gb surf för Tele2 är vad, 1 kr? Resten är ren och skär ockervinst. Bara för att det någonstans i avtalet han tecknade för 150 år sedan står priset per MB innebär det inte att man kan bete sig hur som helst. Skulle ni tycka det vore lika okej att Pepsodent säljer tandkräm med kvicksilver längst in i tuben, bara de skriver det på baksidan? Läser man bara texten så behöver man ju inte klämma ut kvicksilvret på tandborsten och dö?

Företagen ska enbart tillåtas existera på våra villkor.. Vi vill inte ha det tvärtom. Tänk på det.

Edit: Självklart är det ingen som med flit skulle surfa så mycket om man kände till priset. Att en räkning ens kan gå över 1000 kr utan någon varning är sjukt!

Ta en titt på lyxfällan.. Finns folk som har det värre.. Sedan så får killen stå sitt kast.. han har ju liksom accepterat priset och då kan han inte gnälla efteråt med orden "Jag visste inte...".

Skrivet av Bunz:

För att inte nämna det faktum att TS i sin blog valt att censurera bort all negativ kritik i kommentarsfältet och enbart behållt de otroligt få sympati inläggen han fått. Nej, jag tror nog tyvärr att både TS och hans vän behöver en "verklighetscheck", det kanske är beklageligt att den kommer i form av en 40tkr faktura, men det verkar samtidigt behövas med tanke på den tveksamma atityden...

Det hjälper iof inte heller. Killen verkar inte bara vara relativt bakom "flötet" utan även en kass och uppkäftig kund.. Frågan som TS borde ställa sig.. Varför ska han komma undan med en räkning när alla andra måste betala sina? Goodwill kan han få om han tar och accepterar felet han har gjort och tar kontakt med Tele 2 och försöker få fram en deal.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Uppenbart något som vida överstiger din fattningsförmåga.

Självklart skall Tele2 ha betalt men bara rimligt betalt.
Fortfarande kan/skall den drabbade kunden.
1 Bestrida fakturan
2 Ta kontakt med Kommunens konsument rådgivning och ARN och (Konsumentverket)
3 40 000 kr är inte en rimlig summa för den tjänst/vara som Tele2 levererat. Fast det får ARN avgöra.

Så 40 000 är inte rimligt, men 15kr/MB är det? Kunden väljer ju själv hur mycket han surfar. Om han köper en hummer på en restaurang för 300 kronor, är det rimligt, men om han beställer in 100st för 30 000, då är det plötsligt orimligt? Och om du tycker 15kr/MB är orimligt (för ett abonnemang där surf inte ingår), ja då måste isåfall alla svenska operatörer genast ändra sina priser för datatrafik för det råkar nämligen vara standard som megabyte-pris, och var dessutom det pris som personen gick med på när han tecknade avtalet.

Skrivet av Fafne:

Vad den drabbade kunden har för attityd, humör eller agerande mot Tele2, hör inte hit.
Kunden har stora möjligheter att vinna i ARN samt att Tele2 har ju sin goodwill att tänka på.

Självklart hör det hit. Tele2 har inte gjort något som helst fel här och om de väljer att stryka/sänka fakturan pga. goodwill eller att de bara är snälla så är det något man ska vara jävligt tacksam för, ingenting man kan förvänta sig eller kräva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e-lite:

Jag har inte påstått att min vän inte har gjort ett misstag, men det har TELE2 också gjort. Min vän har varit i kontakt med TELE2's kundtjänst som visat sig vara helt oförstående och ohjälpsamma, vilket vår kritik riktar sig mot. Som redan nämnts i tråden av andra så har de flesta andra operatörer en "säkerhetsgräns" där man får ett sms vid 500.- eller 800.- (varierar från operatör till operatör) av utnyttjade tjänster. Det skulle vara trevligt om TELE2 kom in i år 2012 och uppdaterade sin teknik och tjänster till denna standard. Ja min vän har gjort ett misstag, men det gör inte det okej för TELE2 att skicka en faktura på 40.000 för en tjänst som i realiteten är näst intill gratis hos de flesta operatörer.

Suck på vilket sätt har Tele 2 gjort fel? Chockhöjde de helt plötsligt taxan? Eller la de till en nolla utan anledning? Om inte är felet helt hos din polare som (antagligen av snålhet eller lathet) inte tecknade ett surfpaket. Och då får han stå sitt kast. Roliga är att du försöker fiska sympati men vägrar inse det faktum att din polare ev. får skylla sig själv alt. är för dryg att få goodwill från Tele 2.

Skrivet av eppebansen:

40 000kr för mig är = straffsumma

edit:
Det verkar ju också att de bara låtit summan dra iväg utan att informerat honom om detta genom tex sms.

Jag tycker bara inte att han ska behöver betala 40 000k är ett sånt litet misstag.

Suck... Vadå litet misstag? Han har 1. Accepterat kostnaden genom att skriva på kontraktet. 2. Han har använt tjänsten och då accepterat även där konstanden. 3. Han har fått en vanlig räkning. Alltså har inte Tele 2 gjort något fel.. utan kunden har använt sig av tjänsten TROTS att han antagligen varit medveten om priset. Misstag handlar det inte om här utan en medveten handling som killen sedan försöker slinka ur. 40 000 är mycket pengar men i detta fall är räkningen befogad. Det är ingen straffsumma eftersom sådanna läggs bara till om du misslyckas att betala utan det är en ursprungsräkning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att detta är sjukt vanligt, är telefoniansvarig på jobbet, och hittils är rekordet 115'000kr på en räkning. Det har också att göra med att när man är utomlands så kan det va en lååång fördröjning innan det registreras hos operatören hur mkt du har använt, så när du får SMS:et att du använt mer än 500kr på en dag, så kan du själva verket redan va uppe i flera tusen. Förhoppningsvis så blir detta reglerat i lag inom EU snart, om det inte redan är det. Jag vet att det var på gång, men inte följt processen sista tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fattar inte att så många håller med Tele2.
Självklart att teknikintresserade på Sweclockers har hyfsad koll på vad 1 MB innebär men så mkt koll på världen utanför oss tekniknördar måste man ju ha att man fattar att "datamängd" är ett mkt otydligt begrepp.
Det går inte alls jämföra med t ex kostnad för utlandssamtal som är mkt tydligare, pratar man med mamma från utlandet i 10 minuter så är det bara att multiplicera med minutpriset man fick i SMS.
Datatrafik däremot är mkt abstrakt begrepp för de flesta, på en telefon måstae man installera (eller in i inställningsmeny) och nollställa nån form av trafikmätare och sedan följa upp detta hur den ändrar sig. Och skulle nån streamad film dra igång för man klickar lite fel på t ex Aftonbladet så rusar pengarna iväg direkt.

Självklar ska alla operatörer ha skydd för oskäliga räkningar. Borde lagstadgas om de inte klarar det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Det var så jag förstod innebörden av dina två inlägg. Eller hur menar du att man ska tolka detta?

Visst finns det idioter också, men jag tror nog det är vanligare att man bara är lat/inte bryr sig/tror att någon annan får lösa det åt en.

Från ett av mina tidigare inlägg: 'Anledningen att jag skrev "idioter", "dumma" (inom citationtecken) var att jag ville dra den attityd jag ogillar till sin spets, de flesta använder snällare ord men budskapet är ändå ofta "rätt åt dig, idiot".'. Jag menade alltså inte idioter bokstavligt, utan ville peka på den nedlåtande attityd folk som gör misstag ofta utsätts för.

Självklart skall det finnas konsekvenser, såväl för ansvarstagande som för ansvarslösa människor, om de misslyckas med att ta sitt ansvar.

Vad jag vänder mig mot är att så många anser att det är rätt att vid minsta misstag slå ned stenhårt och obönhörligt på den som råkat göra misstaget; att personen ifråga helst skall straffas i all evighet. Vad jag säger är att jag anser att konsekvensen bör stå i proportion till misstaget.

Jag anser även att människor borde ha en mer förlåtande attityd mot sina medmänniskor. Vi brukar säga att det är mänskligt att fela, men ändå verkar det som många är för omänskliga straff för detta felande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag vet inte hur andra tänker, men om man inte har koll på sitt abonnemang så får man fan skylla sig själv

Det är vad jag tycker iaf. När man läser om profiler som springer över till Norge, porrsurfar i några timmar och blir förvånade när man får en räkning som är sexsiffrig
Är man ignorant och okunnig får man skylla sig själv, är man osäker så tar det 2 sek att kolla upp

f.ö ligger jag på runt 2GB i månaden (Tele2 Maxi, 350 :- månaden med telefon, sms, mms och minuter. 10GB surf)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fattar inte att så många håller med Tele2.
Självklart att teknikintresserade på Sweclockers har hyfsad koll på vad 1 MB innebär men så mkt koll på världen utanför oss tekniknördar måste man ju ha att man fattar att "datamängd" är ett mkt otydligt begrepp.
Det går inte alls jämföra med t ex kostnad för utlandssamtal som är mkt tydligare, pratar man med mamma från utlandet i 10 minuter så är det bara att multiplicera med minutpriset man fick i SMS.
Datatrafik däremot är mkt abstrakt begrepp för de flesta, på en telefon måstae man installera (eller in i inställningsmeny) och nollställa nån form av trafikmätare och sedan följa upp detta hur den ändrar sig. Och skulle nån streamad film dra igång för man klickar lite fel på t ex Aftonbladet så rusar pengarna iväg direkt.

Självklar ska alla operatörer ha skydd för oskäliga räkningar. Borde lagstadgas om de inte klarar det själva.

Men nu får folk i den här tråden börja tänka lite. Även det är KUNDENS ansvar att kolla upp!

Det är dåligt av Tele 2 men det är fortfarande kundens ansvar.

Ska vi ta några (hypotetiska) exempel:

-Jag har inte kommit upp i CSN´s minimum krav och får inte några bidrag eller lån från dom i fortsättningen, jag visste inte att det fanns en minimum gräns.
Är det CSN´s fel eller mitt?

-Jag tog ett SMS-lån utan att kolla efter vad räntan låg på, dom vill ha 30%
Mitt fel eller utlånarens?

-Trodde att det var lång tid kvar att betala räkningen från klarna, påminnelseavgift.
Deras eller mitt fel?

-3g modem i utlandet, dyr räkning.
Mitt fel eller operatörens?

Listan fortsätter.

Observera, jag tycker att det är väldigt dåligt av tele 2 att inte upplysa användaren om räkningen i förtid. Men man kan omöjligen påstå att det är deras fel. Väx upp och ta lite ansvar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Fattar inte att så många håller med Tele2.
Självklart att teknikintresserade på Sweclockers har hyfsad koll på vad 1 MB innebär men så mkt koll på världen utanför oss tekniknördar måste man ju ha att man fattar att "datamängd" är ett mkt otydligt begrepp.
Det går inte alls jämföra med t ex kostnad för utlandssamtal som är mkt tydligare, pratar man med mamma från utlandet i 10 minuter så är det bara att multiplicera med minutpriset man fick i SMS.
Datatrafik däremot är mkt abstrakt begrepp för de flesta, på en telefon måstae man installera (eller in i inställningsmeny) och nollställa nån form av trafikmätare och sedan följa upp detta hur den ändrar sig. Och skulle nån streamad film dra igång för man klickar lite fel på t ex Aftonbladet så rusar pengarna iväg direkt.

Självklar ska alla operatörer ha skydd för oskäliga räkningar. Borde lagstadgas om de inte klarar det själva.

Men nu är det inte lagstadgad.. Killen vet att han inte har ett max surf (pga. att han inte skrivit upp sig för det).. Han vet antagligen även att han inte har det nyaste ABB.. Men ÄNDÅ väljer han att vråsurfa på en mobil som inte har surf och därför skenar även avgiften iväg. Varför ska Tele 2 få ta smällen för att en av deras kunder inte riktigt fattat vad han håller på med? Det står dessutom klart och tydligt på deras hemsida vad deras priser om du inte har surf är. Det är liksom bara ett par knapptryck ifrån denne kille men det har fortfarande gått honom förbi. Han får helt enkelt skylla sig själv och om han inte får goodwill från Tele 2 (finns absolut inget som tvingar dem) så är det även hans fel pga. att han verkar ha betett sig som ett svin mot dem. Detta handlar inte om teknik i sig utan om att någon skrivit på ett kontrakt.. och nu försöker komma undan kostnaden genom att skylla på "Jag visste inte.. så det är tele 2 fel..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Jag anser även att människor borde ha en mer förlåtande attityd mot sina medmänniskor. Vi brukar säga att det är mänskligt att fela, men ändå verkar det som många är för omänskliga straff för detta felande.

Min förlåtande attityd försvinner tyvärr när personen gråter ut i forum och söker sympati, samt skyller ifrån sig och kräver saker. Självklart kan man göra misstag (även om det är ett väldigt stort sådant att inte läsa avtal man skriver på), men då ska man åtminstånde försöka lösa det snyggt och trevligt på bästa sätt själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Från ett av mina tidigare inlägg: 'Anledningen att jag skrev "idioter", "dumma" (inom citationtecken) var att jag ville dra den attityd jag ogillar till sin spets, de flesta använder snällare ord men budskapet är ändå ofta "rätt åt dig, idiot".'. Jag menade alltså inte idioter bokstavligt, utan ville peka på den nedlåtande attityd folk som gör misstag ofta utsätts för.

Självklart skall det finnas konsekvenser, såväl för ansvarstagande som för ansvarslösa människor, om de misslyckas med att ta sitt ansvar.

Vad jag vänder mig mot är att så många anser att det är rätt att vid minsta misstag slå ned stenhårt och obönhörligt på den som råkat göra misstaget; att personen ifråga helst skall straffas i all evighet. Vad jag säger är att jag anser att konsekvensen bör stå i proportion till misstaget.

Jag anser även att människor borde ha en mer förlåtande attityd mot sina medmänniskor. Vi brukar säga att det är mänskligt att fela, men ändå verkar det som många är för omänskliga straff för detta felande.

Misstag i all ära men om man börjar bete sig som TS gör på sin blogg och killen gör på twitter så är det svårt att känna sympati för killen. För att inte snacka om hur de försöker få det till att det är Tele 2 fel att killen inte har koll på sitt eget abb. Alla gör misstag men de flesta står för dem och försöker ordna upp dem.. de försöker inte smutskasta ett företag för ens egna misstag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Dina föräldrar hade förmodligen inte kryssat ur rutan "mobilt nätverk". Det går alltid att ta bort/kryssa ur så att man INTE ska kunna använda det mobila nätverket. Då är det inte så konstigt att dom surfar på det mobila nätverket när routern kickade ut dem. Går inte att skylla ifrån sig på mobilen eller operatören i det läget heller.

Tele2 borde varna i alla fall. Farsan kollade inställningarna men det var bara Wifi som var aktiverat.
Det är fixat för längesedan men som sagt dom borde väl säga till om det blir sådana summor. Tycker inte du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Min förlåtande attityd försvinner tyvärr när personen gråter ut i forum och söker sympati, samt skyller ifrån sig och kräver saker. Självklart kan man göra misstag (även om det är ett väldigt stort sådant att inte läsa avtal man skriver på), men då ska man åtminstånde försöka lösa det snyggt och trevligt på bästa sätt själv.

Absolut skall man försöka lösa det på ett civiliserat och ödmjukt sätt (särskilt när man själv orsakat problemet), där håller jag med dig till fullo.

Skrivet av Tumnus:

Misstag i all ära men om man börjar bete sig som TS gör på sin blogg och killen gör på twitter så är det svårt att känna sympati för killen. För att inte snacka om hur de försöker få det till att det är Tele 2 fel att killen inte har koll på sitt eget abb. Alla gör misstag men de flesta står för dem och försöker ordna upp dem.. de försöker inte smutskasta ett företag för ens egna misstag.

Det mesta jag skrev var generellt om denna typ av fall...och förhoppningsvis kan de flesta bete sig som folk. Om personen i fråga betett sig illa så har han gjort sig själv en otjänst.

Jag hoppas dock för hans skull att Tele2 inser att det var i chocken över jätteräkningen (om det nu var det) och ger honom viss hjälp. Vill dock återigen poängtera att jag inte anser att han skall komma undan helt utan konsekvenser.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Tele2 borde varna i alla fall. Farsan kollade inställningarna men det var bara Wifi som var aktiverat.
Det är fixat för längesedan men som sagt dom borde väl säga till om det blir sådana summor. Tycker inte du det?

Borde är inte Måste och därför kan man inte försöka avsäga sig en räkning på ett Borde. Och försöka söka sympatier pga. något som TS polare gjort fel men vägrar erkänna är patetiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Borde är inte Måste och därför kan man inte försöka avsäga sig en räkning på ett Borde. Och försöka söka sympatier pga. något som TS polare gjort fel men vägrar erkänna är patetiskt.

TS har gjort fel, delvis. Han kan inte skylla på Tele2 men det betyder inte att dom har gjort rätt själva.
Tror knappast du skulle tycka dom gjort rätt om du var i en sådan situation.