Permalänk
Medlem

Snabb hjälp, CDON-rea

Hallå,

Tänkte passa på under CDON's 15%, men behöver lite experthjälp med varukorgen. Bör jag byta ut något? Vad behöver jag för chassi- samt CPU-kylare?

Tacksam för snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Paketet ser bra ut.
Den lådan du har är den mest sålda. Vilket säger något.

När det gäller kylare kan du titta på en som heter Cooler Master 412
Den är bra och tyst och lagom stor.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Du har inte valt något RAM; rekommenderar antingen Corsair vengeance LP eller G.Skill Sniper Low Voltage (8GB 1600MHz på båda).

Köp definitivt inte den där SSDn. I allmänhet så skulle jag inte rekommendera OCZ-SSDs, även om de har bättrat sig, plus att den du valt är en SATA 2. Vad jag skulle rekommendera till dig är Crucial M4/Samsung 830/intel 330.

Permalänk
Medlem

Bra men byt ut SSDn och lägg till Ram och lägg till en kylare för en tystare dator.
Cooler Master hyper 212 evo är bra och billig kylare.
Som ram kan du köra på corsair vengeance LP 1600 mhz.
OCZ har haft mycket problem med sina SSD och särskildt octane och agility serien. Ta en Intel 330 istället http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s....

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Cooler Masters kylare var slut, tog en Arctic Cooling Freezer 13 Pro istället. SSD bytte jag mot Intel 330 120GB och RAM såklart. Tyvärr stack priset iväg till 9456 kr, vilket är över budget. Funderar på att strunta i SSD, men jag bör inte köra en "grön" hårddisk som systemdisk eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Tack för alla svar. Cooler Masters kylare var slut, tog en Arctic Cooling Freezer 13 Pro istället. SSD bytte jag mot Intel 330 120GB och RAM såklart. Tyvärr stack priset iväg till 9456 kr, vilket är över budget. Funderar på att strunta i SSD, men jag bör inte köra en "grön" hårddisk som systemdisk eller?

Om du struntar i SSD måste du byta disk annars kommer du att få en mycket seg dator. Å andra sidan så är en 7200 rpm disk obetydligt dyrare än en grön disk. Ljudmässigt är de heller inte speciellt högljudda, jag har en gammal seagate barracuda 7 år gammal som jag tycker är ganska tyst och går som tåget.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Så här blev det:

Kanske blir en Thor Jords V2 istället, större HDD och färdigmonterad för 300 kr mer.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Så här blev det:

https://dl.dropbox.com/u/811757/cdon2.JPG

Kanske blir en Thor Jords V2 istället, större HDD och färdigmonterad för 300 kr mer.
Tack för alla svar!

skulle inte rekemondera den skivläsaren ._. har den nu o så fort den används låter den som värsta sköretröskan ._.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

skulle inte rekemondera den skivläsaren ._. har den nu o så fort den används låter den som värsta sköretröskan ._.

Jag kör på en samsung vilken är tyst för att vara en dvd.

Thor jords v2 är en bra dator men moderkortet är ett h77 kort vilket innebär att du inte kan klocka processorn. Moderkortet klarar crossfire men inte sli. Annars är det en mycket prisvärd dator.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa något liknande

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...

och detta

totalt ca 8100kr

kan det vara något?

om man vill spara in på något (1000kr minst) vad bör man snåla in på isåfall? Grafikkortet? Skall spelas. Vilket ska man satsa på för omkring 2000kr?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påpeka att GTX670 kortet som var på cdons 15% rea är "Tillfälligt slut" och rean går ut imorgon så det blir nog inga fler av dom extremt billiga 670korten. Inte så konstigt då man kollar hur många som använt den rean för att uppgradera datorn nu.

Jag hade tänkt köra på ett HD7970 3GB Dual-X ändå och dom finns kvar Beställde min nya build idag

Edit; ska du spela så rekommenderar jag verkligen inte att snåla på grafikkortet xD Vet inte hur mycket mer man kan snåla på det du redan har faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Hallå! Det blev aldrig något köp ovan, fick andra oväntade utgifter (jädra fartkameror).
Nu hittade jag denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10678
Verkar rätt prisvärd, om än lite tiny... kan det vara ett alternativ istället för något liknande ovan? Snabb hjälp uppskattas, erbjudandet går ut vid 22.00 ikväll.

//Mattias