Vilka högtalare ska jag köpa?!

Permalänk

Vilka högtalare ska jag köpa?!

Jag MÅSTE ha nya högtalare!
Jag har kollat rundor, lyssnat, lyssnat och lyssnat...
Jag tänker INTE köpa JWS, Proson etc...
Jag har för tillfället ett par JAMO E3 som jag driver med en Onkyo Reciever på ca 2*65 har jag för mig. Jag vill ha BAS(djup och rapp) eftersom att jag gillar trance och fin diskant eftersom att jag ÄLSKAR akustisk musik. Någon som har bra förslag?
Jag hade väl tänkt mig ca 5000:-
GÄRNA mindre(begagnat etc.) för då får jag råd till en ny CD också... Men behövs d mer får jag väl ta och hosta upp det...
MVH

Erik

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

AudioPro Black diamond

Permalänk

Logitech Z-680 5.1 Speakers, här har du ett riktigt ruskigt paket för Club/Trance musik...baslådan passar dina behov mer än väl, enormt djup o fylling bas...Diskanterna är klara och pallar jäkligt hög ljudvoylm under en längre tid..Lyssar själv på Trance/Progressive o då behöver man djup,fyllig bas och klara diskanter som pallar höga ljudfrekvenser..

3993:- på komplett.se

sen kan du ju också köra dem som 5.1 hemmabio-system

annars har du Logitech Z-560 som nästan är den samma fast utan en center och att baslådan är några watt svagare...det är som sagt ett sjuhellskottas system

kommer garanterat att störa dina grannar pga baslådan djupa tongång :D:D

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daily_rush
Logitech Z-680 5.1 Speakers, här har du ett riktigt ruskigt paket för Club/Trance musik...baslådan passar dina behov mer än väl, enormt djup o fylling bas...Diskanterna är klara och pallar jäkligt hög ljudvoylm under en längre tid..Lyssar själv på Trance/Progressive o då behöver man djup,fyllig bas och klara diskanter som pallar höga ljudfrekvenser..

3993:- på komplett.se

sen kan du ju också köra dem som 5.1 hemmabio-system

annars har du Logitech Z-560 som nästan är den samma fast utan en center och att baslådan är några watt svagare...det är som sagt ett sjuhellskottas system

kommer garanterat att störa dina grannar pga baslådan djupa tongång :D:D

Dock är ju det ett paket till datorn, han skriver själv att han ska koppla det till sin förstärkare ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser

Dock är ju det ett paket till datorn, han skriver själv att han ska koppla det till sin förstärkare ?

Gör han?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giz

Gör han?

Man kan tolka det precis hur man vill men jag har redan datorhögtalare och jag vill koppla dem till min förstärkare, därför som jag berättar vad jag har för rigg... Hmm, jo Audio Pro Black diamond, men har dom bra djupbas? Jag har lyssnat på Wharfedale Emerald MK II för 6500:- Jag är kär i dem, men tycker det är lite kycket ifall jag ska aha råd till DVD/CD också, dessutom så ska jag betala sommarens resa snart + investera endel i mitt nyuppstartade företag...:confused:

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

Jamo fungerar bra i alla lägen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser

Dock är ju det ett paket till datorn, han skriver själv att han ska koppla det till sin förstärkare ?

Sen är dom skit och ingenting jämfört med ett par rejäla golvare, men det är en annan sak.

Om du inte är rädd för begagnade grejor så kanske ett par Cerwin Vega-golvare kan vara något?
Om du lyssnar på trance så behöver du ren kraftig bas, då känns CV helt rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par BlackDiamond i vardagsrummet,
och det är faktikst riktigt bra push i dem,
kan inte påstå att jag hört dem spela "fel" än så länge.

Permalänk

tjaaa..... varför inte ett par b&w 601: or eller rent av 602: orna?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre

Sen är dom skit och ingenting jämfört med ett par rejäla golvare, men det är en annan sak.

Om du inte är rädd för begagnade grejor så kanske ett par Cerwin Vega-golvare kan vara något?
Om du lyssnar på trance så behöver du ren kraftig bas, då känns CV helt rätt.

jo... jag har funderat p ådet... men sen så är inte diskanten tillräckligt kul för den akustiska musik jag gillar... därför är det ett helvete att hitta högtalare....

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

Högtalare måste få kosta, det är ju där man märker störst skillnad i ljudet. 10-15K tycker jag man skall lägga där (eller mer). Inte din budget förvisso, men att köpa rätt från början betalar sig i längden.

Den här gubben kan högtalare; http://www.stridbeck.com/produkter.html
Har själv hans 55:or och dom låter för jävla bra helt enkelt. Ett köp jag aldrig har ångrat!

Duedate

Permalänk

Jo d e klart, jag är en kille som hör skillnad på högtalare och högtalare... Men jag har dock inte råd att lägga mer pengar pga studier...

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att besöka Stridbeck (GBG) så har han ju högtalare för under 6K med. Har dock inte lyssnat på några av dom iof. Törs dock lova att dom är välljudande. Man bör dock avtala tid innan för provlyssning.

Duedate

Permalänk
Medlem

Det finns många roliga högtalare... Har du tittat på Chario Syntar 300... eller 200T.. 300:an är en mycket trevlig stativare som basar ordentligt, 200T är en golvare som också är bra..
Finns på sontec.se

Själv har jag ett fräsigt hembygge... Scan speak element i 28 liters stativare.. väger 26,4 Kg / st.. och är byggda i 48mm mdf, fanerade med äkta björk

Visa signatur

Who is DasIch?

Permalänk

Någon som känner till något om Mirage - 1090i?? HAr läst en del Reviews... det låter väldigt bra... speciellt med tanke på att jag kan få dem för 4990:- HAr annars bara sett priser över 10000:- Är de gamla? Vad kan jag behöva för förstärkare etc.. .NGN som har data på dem? Jag har inte hittat d ngn stans...

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

Säger som Spectre...
Är det bas du är ute efter så ska du köpa cerwin-vega.
Har själv ett par e-315 och dom kroknar inte i första taget.
http://bestyrd.mine.nu/pictures/Stereo/idag/fram.JPG

Permalänk

Ja, fast bara bas vill jag inte ha... det har jag i mina Jamo som jag köpt... därför jag ska lämna tillbaka dem... diskant och mellanregister låter bokstavligttalat skit. Tyvärr! För jag fick dem billigt...

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

nä, bara bas vill man såklart inte ha.
jag är helnöjd med mina cv, dom duger till den mesta musiken samtidigt som det går att spela riktigt högt med dom.
ok, det är inga finlirs-högtalare men dom låter inte dåligt.

Permalänk
Medlem

Re: Vilka högtalare ska jag köpa?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidphreak
Jag MÅSTE ha nya högtalare!
Jag har kollat rundor, lyssnat, lyssnat och lyssnat...
Jag tänker INTE köpa JWS, Proson etc...
Jag har för tillfället ett par JAMO E3 som jag driver med en Onkyo Reciever på ca 2*65 har jag för mig. Jag vill ha BAS(djup och rapp) eftersom att jag gillar trance och fin diskant eftersom att jag ÄLSKAR akustisk musik. Någon som har bra förslag?
Jag hade väl tänkt mig ca 5000:-
GÄRNA mindre(begagnat etc.) för då får jag råd till en ny CD också... Men behövs d mer får jag väl ta och hosta upp det...
MVH

Erik

Fick tag i ett par Nht 2,5i för 8000. Låter kanon. Dock något tung
drivna så det gäller att ha lite kräm i förstärkaren så dom får sjunga ut ordentligt.
Annars är jag stor fan av B&W högtalare.

Mvh Mucke

Permalänk
Medlem

några som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa är ett par Dali 6006 eller ett par 5005....dock kanske 5005'orna har lite svårt med den maffiga basen....men jag har själv lyssnat på dem och det låter grymt bra....tycker jag iaf..

hifiklubbens golvare, där bland annat Dali har ett par...

Permalänk
Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag har själv ett par BlackDiamond i vardagsrummet,
och det är faktikst riktigt bra push i dem,
kan inte påstå att jag hört dem spela "fel" än så länge.

Håller faktiskt inte med dig. Även jag har Black-kitet (Diamond,Vector,Pearl) och jag tycker basen är i klenaste laget. Diskant och mellanregister håller mycket bra kvalité men man bör nästan ha en subwoofer till för att få djupbas.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på Logitech Z-680 idag och fyfan vilket bra ljud det var:D
Alla i butiken blev chockad när jag drog på högt som satan=)
Det var väldigt bra bas och diskanten var väldigt hög och klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra

Håller faktiskt inte med dig. Även jag har Black-kitet (Diamond,Vector,Pearl) och jag tycker basen är i klenaste laget. Diskant och mellanregister håller mycket bra kvalité men man bör nästan ha en subwoofer till för att få djupbas.

Jag har iofs en baslåda, men jag använder den sällan när jag lyssnar på musik, bara nät jag ser på film...
Det är nog lite beroende på vilken typ av bas man är ute efter.

Permalänk

bygg själv e mitt tips....jag bygger ett par kloner av proac 3.5 med scaspeak 18w/8535 basar och d2010/8513 diskanter! med bra filterkomponenter (xcoil mcap osv) blir det typ 5-6000 kr utan lådor! originalet kostar över 40000kr o dom låter gudomligt!!!

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
bygg själv e mitt tips....jag bygger ett par kloner av proac 3.5 med scaspeak 18w/8535 basar och d2010/8513 diskanter! med bra filterkomponenter (xcoil mcap osv) blir det typ 5-6000 kr utan lådor! originalet kostar över 40000kr o dom låter gudomligt!!!

Låter intressant, du har ingen länk till sida med mer info?
Eller så kan du ju gärna berätta lite mer själv

Permalänk
Medlem

Jag var själv runt ett bra tag för ett par år sen och lyssnade på högtalare i 4-5000 kronorsklassen. Verkligen inte lätt att välja! Hade hemma QLN, Cerwin-Vega och Dali.

CV-högtalarna var dåvarande 10"-modellen. Visst gick det att få bas från dem, men ingen wow-upplevelse ändå, och ljudet var för hårt för nån längre lyssning.

Lånade hem Dali 606 och det lutade åt dem, men jag tyckte ändå det var små luckor i ljudet. Så jag provade 808 där hemma och köpte dem på studs! 5300 kostade de då.

Dali 8008 är efterföljaren men låter faktiskt precis likadant! Tyvärr kostar de 8000 kr nu på Hifi-klubben!

Hifi-klubben är trevliga och seriösa men deras priser har gått upp rejält de senaste 2-3 åren! Därför avråder jag tyvärr från ett köp därifrån numera. Det lär gå att få bra ljud för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med mina HECO Mythos 500 för 4995 Kr på http://www.hembiobutiken.se/

Allt är inte hur stort BAS element det sitter i lådan eller hur mycket WATT de är på Högtalarna obs! Jag menar inte att du tror det.

Recensenten tyckte att dom var bättre en ett par dali 909!?
Test se nedan:

http://www.minhembio.com/test.asp?tid=80

http://www.minhembio.com/

/Carl

Edit: Köp dom svarta dom är snyggast.

Permalänk
Medlem

w1per:

Två länkar till ProAc Response 2.5 "Clone":

http://www.geocities.com/diyproac25/index.htm

http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/klonstart.htm

(Svensk site, skicklig kille minst sagt... )