Kreditkort - vad ska man välja?

Permalänk
Relik 📜

Kreditkort - vad ska man välja?

Är i tagen att skaffa ett kreditkort som komplement till mitt nuvarande bankkort utan kreditfunktion. Anledningen är främst att jag vill ha en "backup" om något händer, kanske framför allt på resor eller liknande. Även praktiskt att köra lite mer allmänt och som utlandskort, då det i mina ögon är trevligare att bråka om en faktura i händelse av strul än att kriga för att få tillbaka redan försvunna pengar. Planen är alltså inte att på något vis leva över mina tillgångar, vilket är viktigt att poängtera så moralmaffian kan hålla sig på mattan..

Det jag söker är alltså tips på vettiga kort som uppfyller mina önskemål. Kortet kommer användas regelbundet, framför allt på resor men även för andra inköp om det är motiverat (bra bonusar etc.). Har ingen som helst preferens när det gäller korttyp, inte heller vilket företag eller vilken bank som står bakom. Kan tänka mig att testa lite vad som, har sneglar på bland annat OKQ8 och Everydaycard efter rekommendationer. Tycker dock det är något av en djungel, och tar hellre emot personliga erfarenhater.

Snabba önskemål
* Ska fungera "överallt" (inte AMEX, med andra ord)
* Någon form av vettig bonus (ser ingen poäng att ha utan)
* Ska helst gå att ha två kort till samma kredit (jag och sambon)
* Inga skyhöga avgifter i onödan
* Ser gärna bra reseförsäkring och liknande
* Ser gärna vettiga villkor för inköp utomlands

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är i tagen att skaffa ett kreditkort som komplement till mitt nuvarande bankkort utan kreditfunktion. Anledningen är främst att jag vill ha en "backup" om något händer, kanske framför allt på resor eller liknande. Även praktiskt att köra lite mer allmänt och som utlandskort, då det i mina ögon är trevligare att bråka om en faktura i händelse av strul än att kriga för att få tillbaka redan försvunna pengar. Planen är alltså inte att på något vis leva över mina tillgångar, vilket är viktigt att poängtera så moralmaffian kan hålla sig på mattan..

Det jag söker är alltså tips på vettiga kort som uppfyller mina önskemål. Kortet kommer användas regelbundet, framför allt på resor men även för andra inköp om det är motiverat (bra bonusar etc.). Har ingen som helst preferens när det gäller korttyp, inte heller vilket företag eller vilken bank som står bakom. Kan tänka mig att testa lite vad som, har sneglar på bland annat OKQ8 och Everydaycard efter rekommendationer. Tycker dock det är något av en djungel, och tar hellre emot personliga erfarenhater.

Snabba önskemål
* Ska fungera "överallt" (inte AMEX, med andra ord)
* Någon form av vettig bonus (ser ingen poäng att ha utan)
* Ska helst gå att ha två kort till samma kredit (jag och sambon)
* Inga skyhöga avgifter i onödan
* Ser gärna bra reseförsäkring och liknande
* Ser gärna vettiga villkor för inköp utomlands

Du motsäger ju dig själv. Först var det som en backup om något händer, sedan så skall kortet visst användas regelbundet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sentenced:

Du motsäger ju dig själv. Först var det som en backup om något händer, sedan så skall kortet visst användas regelbundet?

Nu vet jag i och för sig inte hur Emil tänkt sig, men är det inte så att man på många av sådana här kort kan sätta in pengar (ofta med rätt ok ränta)? I så fall kan man ju använda kortet regelbundet utan att utnyttja krediten.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sentenced:

Du motsäger ju dig själv. Först var det som en backup om något händer, sedan så skall kortet visst användas regelbundet?

Um, det tycker jag inte? Främst handlar det om en backup, men kommer även använda kortet på till exempel utlandsresor och för allmänna saker om det finns en poäng. Jag skaffar det för att ha en extra säkerhet, men ser ingen anledning att kortet ska damma igen när jag ändå har det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Vilka kreditkort som fungerar varierar från land till land tyvärr. I vissa länder är det Amex som gäller och i andra är det Diners och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Vilka kreditkort som fungerar varierar från land till land tyvärr. I vissa länder är det Amex som gäller och i andra är det Diners och så vidare.

Jag har fått uppfattningen att Visa och Mastercard går i stort sett överallt, i alla fall jämfört med till exempel Amex? Verkar som de flesta kör med något av de två förstnämnda, och eventuellt med ett Amex upptill för att få det tydligen fördelaktiga bonussystemet där det fungerar. Känns dock lite väl för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag har fått uppfattningen att Visa och Mastercard går i stort sett överallt, i alla fall jämfört med till exempel Amex? Verkar som de flesta kör med något av de två förstnämnda, och eventuellt med ett Amex upptill för att få det tydligen fördelaktiga bonussystemet där det fungerar. Känns dock lite väl för mig.

Försök handla med Visa i Tyskland...
Jag har bara rest runt i Europa men där varierar det så om du reser runt till mycket olika ställen kanske det kan vara värt att ha två olika kort. Du får höra med folk som reser mycket men vad jag har sett i Europa så varierar det rätt kraftigt med vad som accepteras. Visa verkar fungera ofta för jag har aldrig haft problem med det. Förutom Tyskland då där jag blev nekad i ett gigatiskt varuhus en bit utanför Berlin. De accepterade minsann bara renrasiga tyska visakort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Försök handla med Visa i Tyskland...
Jag har bara rest runt i Europa men där varierar det så om du reser runt till mycket olika ställen kanske det kan vara värt att ha två olika kort. Du får höra med folk som reser mycket men vad jag har sett i Europa så varierar det rätt kraftigt med vad som accepteras. Visa verkar fungera ofta för jag har aldrig haft problem med det. Förutom Tyskland då där jag blev nekad i ett gigatiskt varuhus en bit utanför Berlin. De accepterade minsann bara renrasiga tyska visakort.

Visa, die freiheit nehm ich mir har de använt i sina reklam sen tjugo år tillbaka, var en avart till butik det där, för visa ska gå prima i tyskland.

Själv har jag supremecard gold.

Bonus för varje krona man handlar för, kan ha flera kort till samma konto, aldrig varit med att det inte funkar någonstans, vare sig i sverige, eropa eller sydostasien, du får ett sms när ett köp över 500:- försöker eller lyckas bli genomförd och i smset står det ett telenummer dit du kan ringa om det visar sig att det inte är du som gjort köpet. Vid köp tomlands har jag int varit med om att jag fått en pissig växelkurs, utan altid helt ok, inga dyra acgifter vid sådana köp. Kostar att ta ut dock, men ndet gör man ju inte.
Bealar man x antal procent av sin resa med kortet så ingår en reseförsäkring.
Sex månaders räntefritt delbetalning.

Är inte insatt i avgifterna, ska villigt erkänna att jag fick kortet när jag köpte en tv på onoff för många år sen och då det funkat precis som jag velat har jag inte orkat byta det. Avgifterna är iaf inte skyhöga, effektiva räntan ligger väl kring 12-14 procent om jag kommer ihåg rätt, är förvisso inte lite men inte nämnvärt högre än de andra...

Det är alltså en mastercard i grunden som är kopplad till resurs bank. Via resurs bank kan man signa ett sparkonto med en ränta p fyra procent när jag gjorde det, nu är det lite lägre. Vill man föra över pengar från kontot så ringer man ett nummer, uppger sinnkod och pengarna är på kontot omedelbart. Vill man föra pengar till kontot går det prima med internetbanken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CSM101:

Visa, die freiheit nehm ich mir har de använt i sina reklam sen tjugo år tillbaka, var en avart till butik det där, för visa ska gå prima i tyskland.

Själv har jag supremecard gold.

Bonus för varje krona man handlar för, kan ha flera kort till samma konto, aldrig varit med att det inte funkar någonstans, vare sig i sverige, eropa eller sydostasien, du får ett sms när ett köp över 500:- försöker eller lyckas bli genomförd och i smset står det ett telenummer dit du kan ringa om det visar sig att det inte är du som gjort köpet. Vid köp tomlands har jag int varit med om att jag fått en pissig växelkurs, utan altid helt ok, inga dyra acgifter vid sådana köp. Kostar att ta ut dock, men ndet gör man ju inte.
Bealar man x antal procent av sin resa med kortet så ingår en reseförsäkring.
Sex månaders räntefritt delbetalning.

Är inte insatt i avgifterna, ska villigt erkänna att jag fick kortet när jag köpte en tv på onoff för många år sen och då det funkat precis som jag velat har jag inte orkat byta det. Avgifterna är iaf inte skyhöga, effektiva räntan ligger väl kring 12-14 procent om jag kommer ihåg rätt, är förvisso inte lite men inte nämnvärt högre än de andra...

Det är alltså en mastercard i grunden som är kopplad till resurs bank. Via resurs bank kan man signa ett sparkonto med en ränta p fyra procent när jag gjorde det, nu är det lite lägre. Vill man föra över pengar från kontot så ringer man ett nummer, uppger sinnkod och pengarna är på kontot omedelbart. Vill man föra pengar till kontot går det prima med internetbanken.

Det är inte ovanligt att de inte tar utländska visakort utan bara visakort som är kopplade till tyska banker. Här har du lite reflektioner från folk som försökt handla med visa i tyskland:

http://www.mintur.se/forum/diskussion.php?forumDiscussionID=1...
http://www.svd.se/resor/grannlandet-dar-cash-is-king_5956447....

Nu vet jag inte hur det ser ut i övrigt men vet att ICA inte har haft något valutapåslag på sina kort innan. Ska kortet användas mycket utomlands är det ju relevant för det kan bli en del pengar i slutändan. Det måste såklart vägas mot andra faktorer men eftersom resor nämndes specifikt kan det vara värt att titta lite närmare på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är i tagen att skaffa ett kreditkort som komplement till mitt nuvarande bankkort utan kreditfunktion. Anledningen är främst att jag vill ha en "backup" om något händer, kanske framför allt på resor eller liknande. Även praktiskt att köra lite mer allmänt och som utlandskort, då det i mina ögon är trevligare att bråka om en faktura i händelse av strul än att kriga för att få tillbaka redan försvunna pengar. Planen är alltså inte att på något vis leva över mina tillgångar, vilket är viktigt att poängtera så moralmaffian kan hålla sig på mattan..

Det jag söker är alltså tips på vettiga kort som uppfyller mina önskemål. Kortet kommer användas regelbundet, framför allt på resor men även för andra inköp om det är motiverat (bra bonusar etc.). Har ingen som helst preferens när det gäller korttyp, inte heller vilket företag eller vilken bank som står bakom. Kan tänka mig att testa lite vad som, har sneglar på bland annat OKQ8 och Everydaycard efter rekommendationer. Tycker dock det är något av en djungel, och tar hellre emot personliga erfarenhater.

Snabba önskemål
* Ska fungera "överallt" (inte AMEX, med andra ord)
* Någon form av vettig bonus (ser ingen poäng att ha utan)
* Ska helst gå att ha två kort till samma kredit (jag och sambon)
* Inga skyhöga avgifter i onödan
* Ser gärna bra reseförsäkring och liknande
* Ser gärna vettiga villkor för inköp utomlands

Skrivet av CSM101:

Visa, die freiheit nehm ich mir har de använt i sina reklam sen tjugo år tillbaka, var en avart till butik det där, för visa ska gå prima i tyskland.

Själv har jag supremecard gold.

Bonus för varje krona man handlar för, kan ha flera kort till samma konto, aldrig varit med att det inte funkar någonstans, vare sig i sverige, eropa eller sydostasien, du får ett sms när ett köp över 500:- försöker eller lyckas bli genomförd och i smset står det ett telenummer dit du kan ringa om det visar sig att det inte är du som gjort köpet. Vid köp tomlands har jag int varit med om att jag fått en pissig växelkurs, utan altid helt ok, inga dyra acgifter vid sådana köp. Kostar att ta ut dock, men ndet gör man ju inte.
Bealar man x antal procent av sin resa med kortet så ingår en reseförsäkring.
Sex månaders räntefritt delbetalning.

Är inte insatt i avgifterna, ska villigt erkänna att jag fick kortet när jag köpte en tv på onoff för många år sen och då det funkat precis som jag velat har jag inte orkat byta det. Avgifterna är iaf inte skyhöga, effektiva räntan ligger väl kring 12-14 procent om jag kommer ihåg rätt, är förvisso inte lite men inte nämnvärt högre än de andra...

Det är alltså en mastercard i grunden som är kopplad till resurs bank. Via resurs bank kan man signa ett sparkonto med en ränta p fyra procent när jag gjorde det, nu är det lite lägre. Vill man föra över pengar från kontot så ringer man ett nummer, uppger sinnkod och pengarna är på kontot omedelbart. Vill man föra pengar till kontot går det prima med internetbanken.

Supreme-card hade jag också sagt om det inte ska vara bundet till någon bank.
Annars är Handelsbankens Platinum-kort svårslaget, t.o.m. Allkortet är ett riktigt bra val.

Kopplat till master card, fungerar alltså i princip överallt.
Omfattande reseförsäkring.
Priority Pass (platinum).
Bonus på alla inköp, utbetalas in i en fond som annars har en minsta första insättning på 100 000kr. Efter första utbetalningen kan du köpa andelar fritt (gränslöst).
Concierge Service.

Har för mig att ICA: s master card är riktigt bra att handla med utomlands... Kan vara värt att kika på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns det något "bankkort" med samma fördelar som dessa "kreditkort" ni diskuterar?

Jag vill nämligen aldrig skaffa mig något kort med "kredit" eller där man får betala i "efterhand". Pengarna ska dras direkt ifrån kontot... det ska inte finnas någon möjlighet att betala med pengar man inte har.

Kolla in ICAs bankkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Pengarna ska dras direkt ifrån kontot... det ska inte finnas någon möjlighet att betala med pengar man inte har.

Enklast för det vore ju att helt enkelt inte köpa saker som kostar mer än du har att avvara?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Enklast för det vore ju att helt enkelt inte köpa saker som kostar mer än du har att avvara?

Det kan ju också vara så att man använder det till utlägg som man sedan får igen, vid till exempel tjänsteresor.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla svar!

Ska titta på Supreme Card, fick även re:member more rekommenderat då det tydligen har en omfattande reseförsäkring med bra tillval. ICA Bankkort Plus har fördelen att sakna avgifter (från deras sida) för utlandsköp/uttag, men har samtidigt en ganska hög årsavgift med väldigt dyrt "andrakort". Supremecard tar vad jag kan se 50 kr/år för andrakortet, gratis hos re:member.

Handelsbanken Platinum som rekommenderades ovan verkar onekligen komplett, men för hög avgift. Oklart hur mycket jag faktiskt kommer använda kortet i längden, så vill gärna hålla den biten på rimlig nivå till att börja med. Även kollat SJ:s kort då jag resen en hel del tåg, men verkar inte direkt rasa in extrapoäng så känns inte helt klockrent. Likadant SAS, 10 Eurobonus per 100 kronor ger mig typ en enkel resa till Bryssel vartannat år (dessutom lär la eländet kursa, hehe).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Visa, die freiheit nehm ich mir har de använt i sina reklam sen tjugo år tillbaka, var en avart till butik det där, för visa ska gå prima i tyskland.

Själv har jag supremecard gold.

Bonus för varje krona man handlar för, kan ha flera kort till samma konto, aldrig varit med att det inte funkar någonstans, vare sig i sverige, eropa eller sydostasien, du får ett sms när ett köp över 500:- försöker eller lyckas bli genomförd och i smset står det ett telenummer dit du kan ringa om det visar sig att det inte är du som gjort köpet. Vid köp tomlands har jag int varit med om att jag fått en pissig växelkurs, utan altid helt ok, inga dyra acgifter vid sådana köp. Kostar att ta ut dock, men ndet gör man ju inte.
Bealar man x antal procent av sin resa med kortet så ingår en reseförsäkring.
Sex månaders räntefritt delbetalning.

Är inte insatt i avgifterna, ska villigt erkänna att jag fick kortet när jag köpte en tv på onoff för många år sen och då det funkat precis som jag velat har jag inte orkat byta det. Avgifterna är iaf inte skyhöga, effektiva räntan ligger väl kring 12-14 procent om jag kommer ihåg rätt, är förvisso inte lite men inte nämnvärt högre än de andra...

Det är alltså en mastercard i grunden som är kopplad till resurs bank. Via resurs bank kan man signa ett sparkonto med en ränta p fyra procent när jag gjorde det, nu är det lite lägre. Vill man föra över pengar från kontot så ringer man ett nummer, uppger sinnkod och pengarna är på kontot omedelbart. Vill man föra pengar till kontot går det prima med internetbanken.

Har också supremecard. Är mycket nöjd. Deras sparkonto är schysst också

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns det något "bankkort" med samma fördelar som dessa "kreditkort" ni diskuterar?

Jag vill nämligen aldrig skaffa mig något kort med "kredit" eller där man får betala i "efterhand". Pengarna ska dras direkt ifrån kontot... det ska inte finnas någon möjlighet att betala med pengar man inte har.

Jag handlar aldrig med debitkort längre av olika anledningar.

1. Det är säkrare att handla med ett kreditkort. Det är inte mina pengar som försvinner om jag skulle bli skimmad.
2. Eftersom det är noll ränta på debitkonton idag så är det en ren förlust att ha sina pengar på ett sk lönekonto. Efter alla räkningar är dragna via autogiro så överför jag resten till ett sparkonto sen betalar jag på kredit resten av månaden. Kreditfakturan betalar jag sen med nästföljande lön osv
3. Bonuspoäng på allt.

Men visst fortsätt du med debitkort om du föredrar det. Det är dock en förlustaffär att ha massa pengar på ett konto med 0% ränta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Säkert nice om man har bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag handlar aldrig med debitkort längre av olika anledningar.

1. Det är säkrare att handla med ett kreditkort. Det är inte mina pengar som försvinner om jag skulle bli skimmad.
2. Eftersom det är noll ränta på debitkonton idag så är det en ren förlust att ha sina pengar på ett sk lönekonto. Efter alla räkningar är dragna via autogiro så överför jag resten till ett sparkonto sen betalar jag på kredit resten av månaden. Kreditfakturan betalar jag sen med nästföljande lön osv
3. Bonuspoäng på allt.

Men visst fortsätt du med debitkort om du föredrar det. Det är dock en förlustaffär att ha massa pengar på ett konto med 0% ränta

Jag förstår inte riktigt. Om du blir "skimmad" på pengar så är det ju fortfarande du som äger pengarna, antingen har du lånat dem eller så är det dina egna. Bevisar du att du verkligen blivit lurad får du tillbaka pengarna, gör du inte det så blir du tvungen att betala tillbaka.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att jag inte ligger ute med några pengar. Det är kreditbolagets pengar som blir skimmade. Mycket lättare att bestrida en faktura än att gå till banken och försöka få sina pengar tillbaka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Jag handlar aldrig med debitkort längre av olika anledningar.

1. Det är säkrare att handla med ett kreditkort. Det är inte mina pengar som försvinner om jag skulle bli skimmad.
2. Eftersom det är noll ränta på debitkonton idag så är det en ren förlust att ha sina pengar på ett sk lönekonto. Efter alla räkningar är dragna via autogiro så överför jag resten till ett sparkonto sen betalar jag på kredit resten av månaden. Kreditfakturan betalar jag sen med nästföljande lön osv
3. Bonuspoäng på allt.

Men visst fortsätt du med debitkort om du föredrar det. Det är dock en förlustaffär att ha massa pengar på ett konto med 0% ränta

Punkt två är lätt att ordna om man vänder på ordningen. Jag får in alla mina pengar på ett sparkonto och sedan för jag över pengar till det andra kontot med kort vid behov. Jag har aldrig några större summor liggande där.

Enda skillnaden blir väl då bonuspoäng och andra förmåner kontra kostnaden för kortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jo det är ju en annan variant. Man måste dock hålla på och flytta pengar hela tiden vilket tar ett par dagar per transaktion för mig då jag har mitt sparkonto på en annan bank med riktig sparränta. Men ja alla sätt är iaf bättre än att låta pengarna ligga kvar på lönekontot. Det är bara banken som tjänar på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Jo det är ju en annan variant. Man måste dock hålla på och flytta pengar hela tiden vilket tar ett par dagar per transaktion för mig då jag har mitt sparkonto på en annan bank med riktig sparränta. Men ja alla sätt är iaf bättre än att låta pengarna ligga kvar på lönekontot. Det är bara banken som tjänar på det.

Om man inte krånglar till det och väljer att ha bankkort och sparkonto på samma bank sker det momentant. Vem tror du tjänar på kreditkorten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har för dålig ränta på min vanliga bank för att det ska vara lönt att ha kvar pengarna där.
Får 3.75% hos Resurs Bank där jag har mitt kreditkort. Håller på att byta bank (bättre bolån) och hon jag snackade med på banken sa att de inte kan matcha räntorna som de mindre bankerna har. 2.20% eller så var max jag kunde få och då var jag tvungen att binda på 3 månader så man inte fick röra pengarna under den tiden. Inte direkt optimalt.
Bonuspoängen väger upp kostnaden jag betalar för kreditkortet så det är mer eller mindre gratis för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om man inte krånglar till det och väljer att ha bankkort och sparkonto på samma bank sker det momentant. Vem tror du tjänar på kreditkorten?

Bolagen tjänar pengar på folk som inte sköter det till fullo och som blir tvungna att betala ränta. De tjänar ju absolut inte pengar på någon som betalar fakturan i tid, speciellt inte om det 60 dagars fri kredit, snarare förlorar. Med det sagt så har jag vanligt betalkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Jag handlar aldrig med debitkort längre av olika anledningar.

1. Det är säkrare att handla med ett kreditkort. Det är inte mina pengar som försvinner om jag skulle bli skimmad.
2. Eftersom det är noll ränta på debitkonton idag så är det en ren förlust att ha sina pengar på ett sk lönekonto. Efter alla räkningar är dragna via autogiro så överför jag resten till ett sparkonto sen betalar jag på kredit resten av månaden. Kreditfakturan betalar jag sen med nästföljande lön osv
3. Bonuspoäng på allt.

Men visst fortsätt du med debitkort om du föredrar det. Det är dock en förlustaffär att ha massa pengar på ett konto med 0% ränta

Håller med till 100%. Det är precis så som jag använder mitt kreditkort. Jag gör alla mina köp på mitt kreditkort och när jag får pengar på kontot efter lönen betalar jag direkt av hela beloppet samt eventuella fakturor och skickar resterande belopp till mitt sparkonto.

Så länge du har bra koll på din ekonomi och inte går ut och spenderar pengar bara för att du har kredit så kan man tjäna mycket på att använda kreditkort.

Permalänk
Medlem

ICA Bankens MC för att resa med. Eller GE Money Bank om du bara reser lite (limiterad mängd fria uttag men ingen årsavg)

American Express Platinum när du ska äta på restauranger etc.

Annars är det bara att hitta det kort med högst procentuell återbäring om du är intresserad av sådant.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Försöker att undvika allt som heter kredit men om jag skulle ha ett kort förutom kontokortet skulle det vara Amex.
Det kort som används i offentlig sektor av tex inköpare mm.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Handlar nästan allt på kreditkort idag, blir debit ibland av gammal vana. Största anledningen är ju att man kan ha ett effektivare sparande då man slipper ha större summor på ett kortkopplat konto som ofta har 0% i ränta. När lönen kommer in så betalar man alla räkningar och sedan för man över resten till sitt sparande (fonder, aktier, räntekonton osv) så att de kan växa sig så bra som möjligt.

En annan anledning är ju försäkringarna som reseförsäkring och e-handelsförsäkring. Sedan får man ju diverse rabatter, rabatt på drivmedel etc.

Ett debitkort erbjuder INGENTING, och är rätt dyrt per år med tanke på räntebortfallet då man alltid behöver ha pengar på det.

Jag kör med Nordea Visa Gold då det är gratis för mig.

Permalänk

OKQ8 Visa slår alla ovan nämnda kort. Shell Mastercard är har snarlika egenskaper.

* 1% bonus på samtliga inköp, lite extra bonus på köp hos OKQ8.
* Bonus kan tas ut i kontanter
* Kortet är gratis
* 3,25% sparränta om man sätter in pengar på kortet i förväg

Jag drar in ca 1600:-/år på mitt Visa, ganska stor skillnad mot mitt förra kort där jag fick betala 299kr... Synd att jag inte hade detta då jag reste en del i tjänsten - då hade det blivit pengar

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~