Billig dator för studier, främst programmering och anteckningar.

Permalänk
Medlem

Billig dator för studier, främst programmering och anteckningar.

Har nu börjat högskolan och behöver en bärbar dator som jag kan ha med mig på föreläsningar, samt använda till olika kurser där programmering ingår.
Jag har tittat lite på Dell andra märken, men det verkar finnas mycket skit.

Det är jag är ute efter är;
* Inte allt för stor och tung, runt 15" skulle vara bra.
* Bra batteritid.
* Utrymme är ingen prioritet, runt 200 GB är nästan för mycket, det skulle vara en fördel med SSD.
* Klara av vissa spel. Är inte ute efter att maxa Battlefield, men att kunna spela Minecraft skulle vara roligt.

Eftersom datorn endast kommer att användas till skolarbete så vill ja helst inte lägga mer än 3500 - 5500 kr.
Har 15% studentrabatt hos Dell.

Dustin har denna för ett väldigt bra pris.
http://www.dustinhome.se/product/5010649282/acer-aspire-v3-ci...

Permalänk
Skrivet av Muppenro:

Har nu börjat högskolan och behöver en bärbar dator som jag kan ha med mig på föreläsningar, samt använda till olika kurser där programmering ingår.
Jag har tittat lite på Dell andra märken, men det verkar finnas mycket skit.

Det är jag är ute efter är;
* Inte allt för stor och tung, runt 15" skulle vara bra.
* Bra batteritid.
* Utrymme är ingen prioritet, runt 200 GB är nästan för mycket, det skulle vara en fördel med SSD.
* Klara av vissa spel. Är inte ute efter att maxa Battlefield, men att kunna spela Minecraft skulle vara roligt.

Eftersom datorn endast kommer att användas till skolarbete så vill ja helst inte lägga mer än 3500 - 5500 kr.
Har 15% studentrabatt hos Dell.

Dustin har denna för ett väldigt bra pris.
http://www.dustinhome.se/product/5010649282/acer-aspire-v3-ci...

Jag skulle inte rekommendera en Acer. Har en själv och ångrar att jag köpte den... Men visst får man en del prestanda, dock av dålig kvalitet för pengarna om man köper en Acer. Så räkna inte med att den håller speciellt länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rabnoralex:

Jag skulle inte rekommendera en Acer. Har en själv och ångrar att jag köpte den... Men visst får man en del prestanda, dock av dålig kvalitet för pengarna om man köper en Acer. Så räkna inte med att den håller speciellt länge.

Som med allting annat: du får vad du betalar för. Köper du en Acer för 5000:- så är den troligen inge vidare, liksom alla andra laptops för 5000:-. Köper du en Acer för 8000:- så är den säkerligen i samma klass som andra datorer i samma prisklass. Jag har testat laptops från Acer/HP/Samsung/Dell/etc i olika prisklasser, och de följer alla detta mönster.

Till TS: var beredd på att det kommer snålas med byggkvalitén i den prisklassen. "Plastigare", osv. En annan fråga är om du faktiskt har användning av en laptop i dina studier. Många verkar tro detta när deras studier börjar, men personligen hade jag ingen nytta av en laptop förrän jag gjorde MSc-uppsatsen (exjobbet), och då var anledningen att jag reste runt en del och det var praktiskt att ha med sin egen dator. Under grundutbildningen var det penna och papper och stationära datorer, främst.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Asus ska det vara

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1969480/asus-x501u
alt samma fast med i3
http://www.dustinhome.se/product/5010645333/asus-x501a-ci3-2-...

ingen av dessa har inbygd optisk läsare men väger 2kg (iställlet för ca 2,6 som motsvarande modell med optisk enhet väger) och är därför tunnare och bör ha prestanda nog. Vill du ha snabbare ta i3, men det beror som sagt på hur mycket du använder dator. Köpa till en extern optisk enhet kostar ca 500kr.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Om man skulle gå upp i pris till 6000 kr, finns det något att hämta där?

Skrivet av phz:

Till TS: var beredd på att det kommer snålas med byggkvalitén i den prisklassen. "Plastigare", osv. En annan fråga är om du faktiskt har användning av en laptop i dina studier. Många verkar tro detta när deras studier börjar, men personligen hade jag ingen nytta av en laptop förrän jag gjorde MSc-uppsatsen (exjobbet), och då var anledningen att jag reste runt en del och det var praktiskt att ha med sin egen dator. Under grundutbildningen var det penna och papper och stationära datorer, främst.

Finns knappt några datorer att låna på skolan. Det är ett måste vid programmeringen och grupparbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Till TS: var beredd på att det kommer snålas med byggkvalitén i den prisklassen. "Plastigare", osv. En annan fråga är om du faktiskt har användning av en laptop i dina studier. Många verkar tro detta när deras studier börjar, men personligen hade jag ingen nytta av en laptop förrän jag gjorde MSc-uppsatsen (exjobbet), och då var anledningen att jag reste runt en del och det var praktiskt att ha med sin egen dator. Under grundutbildningen var det penna och papper och stationära datorer, främst.

Håller helt med. Hur lätt en dator än är pallar man inte släpa på den, lämna den obevakad i en föreläsningssal osv. Dessutom är det ett helvete för alla andra som måste stå ut med knappandet.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Vänta på denna:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15812-asus-lanserar-zenbook-...

Har dock svårt att tro att den kommer kosta 5000kr eller mindre men vaffan, det kan det vara värt?