Permalänk
Medlem

Sökmotoroptimering

Hej, jag har en fundering angående hur google indexerar webbsidor.

Om man googlar på ex. "sweclockers" så får man under den första sökträffen "SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och..." även upp underrubriker "Forum, Marknad" m.m.

Vad är det som gör att google presenterar fler rubriker i sidans heirarki? Blir det så för alla sökresultat som hamnar högst upp eller är det någon form av tjänst google erbjuder?

Sedan undrar jag om det finns några andra sätt än klassisk sökmotoroptimering för att hamna högst upp på sökresultaten om man bortser från google AdWords? Har google ex. någon annan tjänst för att indexera din sida högre upp men utan att det står "annons" på den. Det jag menar är att liksom komma högre upp på den "vanliga" listan av sökträffar och inte att hamna allra högst upp i annonsfältet.

Tacksam för eventuella svar!

Permalänk
Medlem

Att komma upp högt i google eller nån annan sökmotor är en hel vetenskap och kräver arbete tålamod och tid.

Kan rekommendera http://www.seo-forum.se/
Förutom betalda annonser har vad jag vet inte google nån mer tjänst för att hamna högt på sökbegrepp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Var på arbetsintervju för ett företag som håller på med sökmotoroptimering, och företag väljer ut ord som dom vill ska hamna högt upp, ju mer företagen betalar ju mer reklam får företaget på olika sidor och därför mer folk som söker på ordet, ju mer folk söker på ordet ju högre upp i google kommer saker som har med ordet att göra.

Om det var detta du frågade efter är lite oklart, men det kan väl inte skada.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Texten i din hemsida ska ha många var relaterat till ditt nyckelord du vill ranka. Google bryr sig också väldigt mycket det är många andra sidor som länkar till din hemsida. Om du söker "sweclockers.com" så ser du att googel ger 1,870,000 resultat, dvs att 1,870,000 andra sidor länkar till sweclockers.com...genom det ser google att sweclockers är en populär sida och belönar dem.

Permalänk
Medlem

Som MrBoss sa så sorterar google i grunden så att sidor som många länkar till får hög poäng. Dessa sidor med hög poäng får då mer makt och sidorna de länkar till ökar då mer i poäng än om en liten sida skulle länka till något.
Alltså din blogg och några andra sidor skriver om hur bra Sweclockers är. Sweclockers får då hög ranking. Så om Sweclockers länkar till just din blogg stiger den mycket i ranking, jämfört med om bara en annan liten blogg länkar till din blogg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Search

Tror deras algoritm uppdateras i snitt flera gånger om dagen, så den är så klart väldigt mycket mer avancerad osv. men i grunden så går det till ungefär så.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Hm alltså jag tror jag formulerade mig lite dåligt. Jag har rätt bra kunskaper om hur grundläggande sökmotoroptimering funkar.

Det jag undrar är:

Varför presenterar google i vissa sökträffar även den aktuella webbsidans "undererrubriker" i sidhierarkin? (Googla "sweclockers" för exempel)

Google har som bekant sin tjänst AdWords som gör att din webbsida hamnar överst i träfflistan. Men om du använder dig av AdWords står det också tydligt att din webbsida är en "annons". Jag undrar om google har någon annan tjänst där man kan betala för att hamna högt upp i den "vanliga träfflistan" och inte markeras som annons.

Tack för alla tips dock! alltid välkommet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google AdWord är gula länkar om du söker på tex ... bara för de hittar jag inget .. men om jag inte minns fel så är de "sponsrade länkar" de gör väldigt lite för den "vanliga träfflistan" utan det är mer såna som hamnar på sidan av den och även före, då med gul bakgrund va?

Anyway.. För att hamna långt upp på den vanliga träfflistan så är det som lollol7 sa.
För att enkelt förklara det så kan man gör som så,
Du skriver ett inlägg på en blogg, inlägget innehåller ord som du vill associera med hemsidan, sen lägger du till en länk till hemsidan.
Exakt hur dessa inlägg är formade har jag ingen aning om, jobbat på Maze Media tidigare, och de har ett eget företag som håller på med sökmotoroptimering, men det var typ så jag fick det förklarat.
Kan tänka mig att det är mycket pga det här som många bloggar och forum kräver att man skriver en bekräftelsekod för att skriva ett inlägg.

För att komma upp på första sidan på populära ord så tar det ju x antal tusen länkar.¨

Edit: Google har alltså inget annat sätt. Och helt ärligt så fungerar andra sökmotorsoptimeringar bättre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ah, då förstår jag vad du menar.
Nu kanske jag är ute och cyklar men jag skulle tro att om "underrubrikerna" är tillräckligt stora så får det vara där också. T.ex. sweclockers.com/forum/... lär ju säkert ha väldigt många besökare. Om då sweclockers.com/forum innehåller någon index fil (index.html/.php./.htm ...) så blir det en underrubrik.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Legendarisk

Kan det vara sitelinks du syftar på? Det finns en beskrivning i länken nedan, men tyvärr står det inget om hur deras algoritm fungerar.

https://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&ans...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Kan det vara sitelinks du syftar på? Det finns en beskrivning i länken nedan, men tyvärr står det inget om hur deras algoritm fungerar.

https://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&ans...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis det här jag menar! Nu vet jag iaf vad det heter.

@lolol7: Tror det kan vara en kombination av det du säger men också att det är så enkelt som att sidor som rankas väldigt högt för sin sökträff presenterad lite bättre (med sitelinks).

Permalänk
Medlem

Ett till tips till tråden: Läs om SEO.

Exempelvis att istället för ../forum/10/1141398 har denna tråden både forum-namn och topic-namn i url:en.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"Underrubrikerna" (eller sitelinks) du snackar om skapas automatiskt om du rankar högt och har en väl utformad webbplats och sitemap. Du kan ta bort sidor från sitelinks genom Googles Webmaster Tools men inte lägga till.

Övrigt om SEO: Exakt hur man rankar högt är hemligstämplad information, men man vet på ett ungefär vilka åtgärder man kan ta för att ranka bättre. Det är en hel vetenskap, men i grund och botten är det viktigaste att din site har genomgående samma innehåll och snarlika ord utan att vara upplagt på ett - enligt Google - "misstänkt" sätt.

Saker som Friendly URLs, page titles, descriptions, headers (h1, h2, h3, etc.), paragrafer ska alla vara i samma tema. Trafik in på din site har stor inverkan på resultat, länkning till din site har antagligen ännu större inverkan på resultat. Om många besöker din site och om många länkar till den - särkilt om de som länkar till den också har samma tema på sin site som du har på din - så rankas man bra.

Även andra saker som att använda modern kod, bra HTML/CSS, att utföra åtgärder för att maximera hastighet på webbplatsen (komprimera textdokument, minska HTTP-requests, skapa expires-headers, komprimera bilder, gzippa filer etc. etc.) har alla positiv inverkan på page ranking.

Bäst av allt är att ju bättre SEO du gjort på din site, ju billigare AdWords-reklam får du.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är många felaktigheter och suddiga förklaringar i denna tråden. Svaret till Starcus är nej, Google säljer inte placeringar i det organiska sökresultatet. Det skulle förstöra trovärdigheten och riskera hela deras affärsmodell. De länkarna du pratar om kallas som sagt sitelinks och de får du oftast vid sökningar på ditt varumärke/företagsnamn (som återfinns i URL:en) Det finns en enklare form av sitelinks också som du får när du starkt förknippas med ett sökord/ämne. De ser lite annorlunda ut och har en inte lika framträdande position. Du kan påverka sitelinks genom att förse webbplatsen med en bra och tydlig struktur. Att skicka upp en xml sidkarta till Google är bra.

Sökmotoroptimering
Visserligen har inte Google gått ut med exakt allt som ingår i algoritmen men bland oss som jobbar med det är det ganska tydligt. Google har blivit öppnare med vad som gäller.

De steg man ska gå är:

1) Gör en bra sökordsanalys och ta reda på vad som söks efter för din bransch
2) Bygg en bra webbplats med bra och unikt innehåll, utan att överdriva förekomsten av "sökorden"
3) Skaffa bra länkar med varierande ankartext och från varierande typer av webbplatser utspritt över tid
4) Välj vilka råd du ska lyssna på och av vilka. Det finns många sagor ute på vift:)

Permalänk
Medlem

Mycket felaktigheter i tråden. Mitt råd är att besöka ett forum likt SEO-forum.se för att få bättre svar.