Guild Wars 2 kontot hackat

Permalänk
Medlem

vissa lär sig aldrig att läsa på facebook...

If you received a password reset email and you did not request it, please delete that email. Do not click on the link in the message.

We are investigating the issue.

Thank you.

~RB

Account security - We're seeing an uptick in reports of account theft and attempted account theft. We believe hackers are using databases of email addresses and passwords stolen from other games and web sites, and pre-existing trojan horses, to search for matching Guild Wars 2 accounts which they attempt to compromise. To prevent this, we have temporarily disabled the "reset password" feature, and we're working to bring email authentication online. To protect yourself, please ensure that you use a unique password for Guild Wars 2 that you don't use for any other game, email account, forum or web account.

Email authentication - Email authentication is a feature that notifies you if someone tries to log into your account from a location you've never logged in from before. Thus, even if someone guesses your game password, he can't log in unless he also guesses your email account password. You can make email authentication even more secure by using an email provider that supports two-factor authentication, such as Google or Yahoo, and taking advantage of that. We're currently preparing email authentication and intend to deploy it in a phased rollout, starting on Thursday, August 30.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag verifiera min e-mail efter att supporten skickat en ny länk (fick en igår men den var expired efter 15 min) Kan fortfarande inte logga in av någon anledning. Man ska tydligen inte kunna byta lösenord så det borde vara samma som innan, tror inte de som tog mitt konto skrev till supporten och fick ett nytt, då de säkerligen saknar lite vital information supporten vill ha.

Blir väl att skapa en ny ticket om att få ett nytt lösenord, yay 3-4 dagar väntetid till...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Bra det grabbar, hoppas ni slipper råka ut för samma sak och att tråden iallafall hjälper någon.

Låter väldigt märkligt, eller kan det ha varit för att deras servrar legat nere lite titt som tätt?

Ja, mejlen är bytt och när jag försöker logga in / återställa lösenord får jag svaret att mejl-adressen inte finns i deras system.

samma skit hände mig inatt väntar på svar från support.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Jag fick samma mail för några dagar sen. Jag har dock varken köpt GW2 eller registrerat mig på deras sida. Känns lite random att man får mail även fast man inte finns i deras system.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elius:

Jag fick samma mail för några dagar sen. Jag har dock varken köpt GW2 eller registrerat mig på deras sida. Känns lite random att man får mail även fast man inte finns i deras system.

Inte alls random, hackers och scammers skickar ut sånna här mail till folks emails som dom fått tag i på annat håll, genom malware eller nått i den stilen. Köper du valuta till andra spel från kineshemsidor så är det lätt att hamna på en sån lista.

Anledningen till att dom stängt av password reset är för att hackern i fråga redan har tillgång till ditt emailkonto och testar helt enkelt om du har ett GW2 konto genom att klicka på password reset, har du det så ser han ju det nya lösenordet tillsammans med ditt kontonamn.

Så det är inte ert GW2 konto ni behöver byta lösen på, utan erat mailkonto. Kanske vore bra ide att installera om datorn och fixa antivirus när ni ändå är igång

Själv har jag inte fått ett enda mail.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Är fortfarande bannad för försök att sälja ingame-prylar för "real-life-money"

Har varit så här sen i torsdag, är ju lite segt att dom inte ens skickat ett enda mail om det..

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Inte alls random, hackers och scammers skickar ut sånna här mail till folks emails som dom fått tag i på annat håll, genom malware eller nått i den stilen. Köper du valuta till andra spel från kineshemsidor så är det lätt att hamna på en sån lista.

Anledningen till att dom stängt av password reset är för att hackern i fråga redan har tillgång till ditt emailkonto och testar helt enkelt om du har ett GW2 konto genom att klicka på password reset, har du det så ser han ju det nya lösenordet tillsammans med ditt kontonamn.

Så det är inte ert GW2 konto ni behöver byta lösen på, utan erat mailkonto. Kanske vore bra ide att installera om datorn och fixa antivirus när ni ändå är igång

Själv har jag inte fått ett enda mail.

Som jag skrev så har jag inget GW2 konto. Hur kan de då begära password reset på ett konto som inte finns? Eller du menar att mailet jag fick är fake? Är ganska säker på att ingen har tillgång till mitt mailkonto.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elius:

Eller du menar att mailet jag fick är fake?

Ja, det är ett phishing-mail, hade du nu haft ett konto och blivit hackad, är det förmodligen för att dom hade tillgång till din mail och gjorde en password reset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

It would take a desktop PC about
344 thousand years
to crack your password

Har unika lösenord till alla sidor från lastpass lösenordgenerator. Så nej, våra lösenord har inte bruteforcats eller dylikt. Det är helt bisarrt att någon bara kan ändra mejl utan någon som helst säkerhets-fråga eller mejl-verifikation.

It would take a desktop PC about 4 thousand years to crack your password

HAHAH

Permalänk
Medlem

Yesterday, three malicious users each changed the account names of their own Guild Wars 2 accounts thousands of times, scanning through lists of email addresses stolen from other games and web sites, presumably to determine which email addresses were available (not already used for a Guild Wars 2 account) and which were taken. It obviously shouldn't be possible to change your own account name so frequently. We temporarily disabled account name changes and have now restored but limited them to prevent this.

To the thousands of people who received emails stating, "the email address for your Guild Wars account has been changed," and are not even our customers, we sincerely apologize for the spam. Please be aware that your email address is on a list of account credentials that hackers have apparently stolen from other games and web sites and are systematically scanning.

To Guild Wars 2 customers whose email addresses are being tested by hackers but not stolen, thank you for protecting your account by choosing a new, unique password for Guild Wars 2. Even though your unique password should protect you, we think you deserve to know if hackers have your email address on their list of credentials stolen from other games and web sites, so we'll send you periodic notifications when we see hackers testing your account.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Sant men om man har ett bra lösenord på mail och man har 2-step verification så är det väl inga problem?

En annan fördel är att du kan veta med säkerhet om mail du får är legitima eller t ex. phishing.

Permalänk
Medlem

Så om e-mail authentication fungerar så är väl den enda chancen att ens konto blir hackat är om dom kan logga in på ens emil konto och klicka på "Alllow Access" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Yesterday, three malicious users each changed the account names of their own Guild Wars 2 accounts thousands of times, scanning through lists of email addresses stolen from other games and web sites, presumably to determine which email addresses were available (not already used for a Guild Wars 2 account) and which were taken. It obviously shouldn't be possible to change your own account name so frequently. We temporarily disabled account name changes and have now restored but limited them to prevent this.

To the thousands of people who received emails stating, "the email address for your Guild Wars account has been changed," and are not even our customers, we sincerely apologize for the spam. Please be aware that your email address is on a list of account credentials that hackers have apparently stolen from other games and web sites and are systematically scanning.

To Guild Wars 2 customers whose email addresses are being tested by hackers but not stolen, thank you for protecting your account by choosing a new, unique password for Guild Wars 2. Even though your unique password should protect you, we think you deserve to know if hackers have your email address on their list of credentials stolen from other games and web sites, so we'll send you periodic notifications when we see hackers testing your account.

Häpp!

Har undrat lite hur det kunde komma sig att folk fick skumma mail som såg helt rätt ut även i headers osv, men nu går det ju ihop.

I mitt fall har jag inte fått ett enda från anet som jag inte begärt, men jag har nojat som fan över detta. Jag gillar för övrigt IP-verifieringen de infört, med den så kräver det ju verkligen att man har tillgång till mailen och inte bara loginuppgifter till själva spelet som det verkar.

Permalänk
Medlem

Fick ett svar på min ticket i morse kl 3, där de än en gång bad om samma information som de fått 3 gånger tidigare. Gav informationen en 4e gång, nu är det tyst igen...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monday:

Häpp!

Har undrat lite hur det kunde komma sig att folk fick skumma mail som såg helt rätt ut även i headers osv, men nu går det ju ihop.

I mitt fall har jag inte fått ett enda från anet som jag inte begärt, men jag har nojat som fan över detta. Jag gillar för övrigt IP-verifieringen de infört, med den så kräver det ju verkligen att man har tillgång till mailen och inte bara loginuppgifter till själva spelet som det verkar.

Och då är det bra om man har en separat mail för verifiering så blir det lite säkrare. Själv är jag skonad från detta så jag inte har fått några mail alls.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Och då är det bra om man har en separat mail för verifiering så blir det lite säkrare. Själv är jag skonad från detta så jag inte har fått några mail alls.

Jag fick bara sånt mail till min hotmail som jag använder överallt men inget sånt till min gmail.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Fick ett svar på min ticket i morse kl 3, där de än en gång bad om samma information som de fått 3 gånger tidigare. Gav informationen en 4e gång, nu är det tyst igen...

tråkigt att det skall vara så himla svårt för dem, men var glad att du fått svar iaf
själv har jag inte hört ett piss sen jag la upp en ticket.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

tråkigt att det skall vara så himla svårt för dem, men var glad att du fått svar iaf
själv har jag inte hört ett piss sen jag la upp en ticket.

Att inte höra något eller få automatiserade svar känns som det kvittar. Oavsett vilket har man inte kommit ett steg närmre en lösning... Jag han bara bli runt level 35, med så här dålig support skulle jag inte dra mig för att göra en chargeback och köpa ett nytt konto. Synd att jag betalade med visa

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Att få automatsvar är faktiskt något bättre än att inte få svar alls. För vad jag hört, och upplevt själv när jag kontaktade supporten så dröjde det ett antal dagar när man fick automatsvaret, som man får svara på och säga att det inte löser det problem man har, men när man sedan gjort det så blir det en människa som svarar inom två dagar, och förhoppningsvis då har läst igenom ärendet ordentligt.

I ditt fall låter det helt galet, dock. Man kan undra lite om det är lika högt tryck på supportens databasserver som på själva spelet, nu. Kanske blir rollbacks där med.

Jag hörde av mig innan release och fick ett vettigt svar efter automatsvaret. (Tror inte jag protat med nån som blivit hjälpt av något automatsvar, därifrån.)

Hoppas det fixar sig för er, i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monday:

Att få automatsvar är faktiskt något bättre än att inte få svar alls. För vad jag hört, och upplevt själv när jag kontaktade supporten så dröjde det ett antal dagar när man fick automatsvaret, som man får svara på och säga att det inte löser det problem man har, men när man sedan gjort det så blir det en människa som svarar inom två dagar, och förhoppningsvis då har läst igenom ärendet ordentligt.

I ditt fall låter det helt galet, dock. Man kan undra lite om det är lika högt tryck på supportens databasserver som på själva spelet, nu. Kanske blir rollbacks där med.

Jag hörde av mig innan release och fick ett vettigt svar efter automatsvaret. (Tror inte jag protat med nån som blivit hjälpt av något automatsvar, därifrån.)

Hoppas det fixar sig för er, i alla fall.

Känns som deras autosvar enbart är för att köpa tid eller något, "nu har vi i alla fall gett honom ett autosvar, vi återkommer om 2 dagar" Har nu gått 5½ dag utan ett ordentligt svar, gjort ny ticket för att få den prioriterad enligt deras wiki. Hyser inga förhoppningar om en lösning innan helgen...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

står att dem har som policy att svara inom 72 timmar, antar att autosvaren om samma info osv är för att dem där 72 timmarna ska börja om igen.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

står att dem har som policy att svara inom 72 timmar, antar att autosvaren om samma info osv är för att dem där 72 timmarna ska börja om igen.

Kan mycket väl vara så. Bra observerat!

Permalänk
Medlem

Okej nu blir jag lite fundersam varjegång jag loggar in vill dne att jag ska autensiera mitt konto kollar detaljerna Region stämmer inte men IP stämmer överäns är det okej då då

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

står att dem har som policy att svara inom 72 timmar, antar att autosvaren om samma info osv är för att dem där 72 timmarna ska börja om igen.

Jag skulle gissa på att ett autosvar bygger på med 72h. Undrar om det är som med vissa abonemang förr då man kunde spara minuter. Jag skrev en ticket, fick autosvar 1h senare, sen har jag fått 5 autosvar... 72x5 = 360h, jag borde alltså räkna med att få svar om ca 15 dygn, hoppas inga fler autosvar kommer bara.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

inne på den 74e timmen utan svar. ingen vidare support dem har

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

inne på den 74e timmen utan svar. ingen vidare support dem har

De verkar dåligt förberedda, speciellt nu när det blev problem vid lanseringen. Tråkigt för er som måste vänta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat få nog, något på deras sida är verkligen under all kritik.

Började med att skapa en ticket, den tog de inte hand om.
Gjorde en ny för att få den prioriterad, den missade dom.
Gjorde samma sak igen, väntar nu på svar. Kommer säkert en uppdatering i morgon om att jag ska göra en till...

Alla tickets är gjorda efter deras önskemål, all information finns med, rätt titlar etc.
Gjorde en tråd på deras forum, efter ett litet tag ville de att alla skriver i samma tråd, då gjorde jag det (en kompis skrev det åt mig då jag inte kan logga in på deras forum)

Har pratat med en kille på min bank nu som sa att det inte är ovanligt med dessa önskemål och att de ofta går igenom. Skulle jag inte få tillbaka mina pengar aktiverar jag min andra cd nyckel och hoppas att jag aldrig behöver ha något med deras support igen att göra. Har snart gått 7 dagar med bara autoreplys där de ber om samma information om och om igen. Ger det till på fredag, i helgen vill jag fan spela!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att den massiva mängden hack-försök verkar vara värre i GW2 än i nåt annat spel? Sedan...vad är det som gör att det verkar lyckas med?

Är det unikt enkelt för just spelet eller är det dåliga lösenord och mycket ful-surf som ligger till grund? Innan man köper spelet så vill man ju kolla vad orsakerna kan vara så att säga.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Vad är det som gör att den massiva mängden hack-försök verkar vara värre i GW2 än i nåt annat spel? Sedan...vad är det som gör att det verkar lyckas med?

Är det unikt enkelt för just spelet eller är det dåliga lösenord och mycket ful-surf som ligger till grund? Innan man köper spelet så vill man ju kolla vad orsakerna kan vara så att säga.

Diablo 3 hade också väldigt stora problem med hackade konton(det räckte med att 'hackern' kunde användarnamnet så kom han åt kontot), en jobbarkompis blev drabbad men där var deras support väl förbered och han fick tillbaka kontot redan efter 24 timmar.

Orici klistrade in ett väldigt bra inlägg tidigare i tråden hur GW2 har drabbats(enligt dom själv):

Skrivet av Orici:

Yesterday, three malicious users each changed the account names of their own Guild Wars 2 accounts thousands of times, scanning through lists of email addresses stolen from other games and web sites, presumably to determine which email addresses were available (not already used for a Guild Wars 2 account) and which were taken. It obviously shouldn't be possible to change your own account name so frequently. We temporarily disabled account name changes and have now restored but limited them to prevent this.

To the thousands of people who received emails stating, "the email address for your Guild Wars account has been changed," and are not even our customers, we sincerely apologize for the spam. Please be aware that your email address is on a list of account credentials that hackers have apparently stolen from other games and web sites and are systematically scanning.

To Guild Wars 2 customers whose email addresses are being tested by hackers but not stolen, thank you for protecting your account by choosing a new, unique password for Guild Wars 2. Even though your unique password should protect you, we think you deserve to know if hackers have your email address on their list of credentials stolen from other games and web sites, so we'll send you periodic notifications when we see hackers testing your account.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag fick bara sånt mail till min hotmail som jag använder överallt men inget sånt till min gmail.

Ok jag har iofs en gmail som är min så kallade offermail. Den använder jag när jag reggar mig på mindre seriösa ställen. Den stackars mailen är full med spam.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64