Ubisoft backar om kritiserat kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Äntligen! Då kanske man kan köpa ubisoft spel igen! Minns när jag och polarn skulle lira coop på splinter cell 3 och båda va tvugna att tanka ner "crack" trots vi hade köpt spelet för kopierings skyddet kom inte överens med Windows 7. Fyfan har lärt mig att hata ubi de senaste åren pga just detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

"Samtidigt lovar Ubisoft att inte skjuta PC-versionerna av populära multiplattformstitlar på framtiden utan att lansera dessa i samband med konsolvarianterna."

De löftet kommer hålla ungefär tills nya generationen av konsoler kommer ut...

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Om de nu bara sparkar personen eller personerna som hade Always on DRM som förslag, så kan jag till och med börja gilla Ubi efter detta. Anno är ju en fantastisk spelserie, Shootmania är riktigt kul, Asscreed har sina guldkorn och Driver hade varit bra om det faktiskt hade fungerat den där gången det skulle spelas på et LAN....

Nästa år: Watch Dogs utan jobbigt DRM. Kommer bli riktigt trevligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag saknar de gamla fina skydden som fanns på atari/amiga tiden där man skulle skriva in ett ord från manualen, typ sida 14, kapittel 2, ord 4.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Bra. Istället för att lägga massa pengar på att stoppa piratkopiering som ger ett fiktivt inkomstbortfall kan de ju nu lägga pengarna på att... Göra bra spel istället?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Bra. Istället för att lägga massa pengar på att stoppa piratkopiering som ger ett fiktivt inkomstbortfall kan de ju nu lägga pengarna på att... Göra bra spel istället?

Inkomstbortfallet är nog mer verklighetsförankrad, men det beror nog inte på piratkopieringen. Dem försöker bara bortförklara sig för sina aktieägare.
Kopieringsskydden skulle jag villja kalla för "fiktiva". Skydden fungerar ju inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Darkie:

Jag saknar de gamla fina skydden som fanns på atari/amiga tiden där man skulle skriva in ett ord från manualen, typ sida 14, kapittel 2, ord 4.

Hur skiljer det sig från att använda CD-keys..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inkomstbortfallet är nog mer verklighetsförankrad, men det beror nog inte på piratkopieringen. Dem försöker bara bortförklara sig för sina aktieägare.
Kopieringsskydden skulle jag villja kalla för "fiktiva". Skydden fungerar ju inte.

Om syftet är att reta upp de kunder som fortfarande betalar så har de ju lyckats, och det får till följd att de tjänar mindre, därav inkomstbortfallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är försent. Bojkottar alla spel från Ubisoft sen de uttalade att de inte skulle släppa Ghost Recon (whatever) till PC pga piratkopiering. Spenderar mina pengar gladeligen på Blizzard och på Steam

Permalänk
Musikälskare

Namnbyte på det och vi kan börja snacka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur skiljer det sig från att använda CD-keys..?

CD nycklar är unika, ordet i manualen skulle jag gissa är samma för alla

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WoXeR123:

CD nycklar är unika, ordet i manualen skulle jag gissa är samma för alla

Vilket underlättar ännu mer för piraterna?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är att man köper ett spel lagligt, och crackar det ändå fastän man inte behöver.

Går lite för långt med sin besvikelse.
Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Detta är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Steam har inga större DRMs och där säljer det som smör, trots att de spelen finns att pirata någon timme efter att det släppts.

Steam ÄR drm, inte många steam spel som går att starta utan steam, crackar du det så riskerar du att förlora hela ditt konto med alla köpta spel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Härligt, här ska det piratas! Nä men seriöst så hoppas jag att detta även infattar kravet på inloggning som alla spel numera köra med. Gött trött på att gå igenom hela "recover password/username" proceduren varje gång jag ska spela ett spel. För att inte tala om registreringen för varje spelhus.

Permalänk
Medlem

Old school!

Skrivet av Newklear:

Hur skiljer det sig från att använda CD-keys..?

Jag hade not kunnat tänka mig att betala lite extra om ett spel innehöll något riktigt old school skydd t.ex.: Klicka på symbolen som finns på sida 4 i manualen och så var man tvungen att ha rödfärgade glasögon för att kunna urskilja saker. Säg 50kr extra istället för något mer komplicerat DRM.

Nu antar jag ju att om folk köper spel de gillar om de har råd. Har de inte råd så piratar de väl spelet men å andra sidan hade de aldrig köpt det heller så det är ingen förlorad intänkt för spelföretaget om det inte ingår någon form av serverhosting. Kan tillägga att min syn på detta förändrades när jag började jobba och därmed hade mer cash än ett studiebidrag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har fått en dator sabbad av Splinter Cell drm:et, och fått mitt Heroes 6 låst pga hårdvarubyte...

Det enda drm som jag inte har problem med är steam, allt annat är bara skit och de flesta ubisoft spelen blir bättre crackade...

Visa signatur

Citera om ni vill att jag ska svara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Istället för att lägga massa pengar på att stoppa piratkopiering som ger ett fiktivt inkomstbortfall kan de ju nu lägga pengarna på att... Göra bra spel istället?

Ja för ubisoft spel är ju verkligen dåliga. Att konsolportarna är dåliga är en annan femma, då förstår jag inte att man ens vill ladda ner spelet.

Fattar dock inte riktigt problemet med drm. Har själv aldrig haft några problem med mina ubisoft spel i alla fall.
Bara ett överdrivet gnäll för att ni individer ska känna att ni har rätt att ladda ner spelet olagligt, jävla fjantar.

Permalänk
Medlem

Assassins creed har dock varit en bra konsollport. Har spelat både med Xbox kontroll och Tangentbord o mus.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ja för ubisoft spel är ju verkligen dåliga. Att konsolportarna är dåliga är en annan femma, då förstår jag inte att man ens vill ladda ner spelet.

Fattar dock inte riktigt problemet med drm. Har själv aldrig haft några problem med mina ubisoft spel i alla fall.
Bara ett överdrivet gnäll för att ni individer ska känna att ni har rätt att ladda ner spelet olagligt, jävla fjantar.

Såja såja... Ingen mening med personangrepp. Det är inte dig vi "gnäller" på utan Ubisoft. Jag varken köper eller laddar ner deras spel, eftersom jag inte gillar deras sätt att driva företaget. För övrigt så har jag inte påstått att deras spel är dåliga, eller har jag det? Nej... ingenstans nämner jag vad jag tycker om deras spel. Skärp dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Too little too late. Köper aldrig Ubisoft igen.

Permalänk
Medlem

ubisoft kan ju ta sig, tog 3 timmar innan jag kunde köra heroes of might and magic 6 EFTER jag installerat det via skiva...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Snusfri

Det är fullkomligt meningslöst av program/spelföretag att investera pengar i kopieringsskydd.
Det spelar ingen roll om de så skulle investera 10 miljarder i ett nytt, det kommer ändå att knäckas.

Då är det bättre att lägga de pengarna på att utveckla spelet/programmet samt minimera buggar och sänka priserna lite.
Folk vill göra rätt för sig, men företagen gör det svårt när de pysslar med sånt här och misstror alla sina kunder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Synd att riktigt bra spel som Assassins Creed, Future Soldier, Battlefield spelen och Crysis är från dom sämsta företagen någonsin.
Ubisoft & EA, kiss my ass

Permalänk
Medlem

Bidrar absolut till ett eventuellt köp, om spelet verkar bra dvs.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

3 år senare: Hörni grabbar, att vara allmänt jävliga mot våra kunder kanske inte är en bra idé?

Permalänk
Medlem

Vad skönt, kanske orkar installera mitt Driver: San Francisco. Orkade inte med att man skulle behöva skaffa uplay bli medlem och massa skit.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Steam ÄR drm, inte många steam spel som går att starta utan steam, crackar du det så riskerar du att förlora hela ditt konto med alla köpta spel.

Finns crackade steam klienter med hundratals spel, helt gratis.
Fungerade förut, nu vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB