Permalänk
Avstängd

Processor fläkt.

Hej på er.

Jag har hört från FLERA kompisar att man absolut ska undvika att använda fläktarna som kommer med Intel processorn,
jag köpte en Intel i5 2500k och har installerat den med den medföljande fläkten, och jag förstår inte varför jag inte kan
använda den? låter ingenting, och det är svalt i chassi..

Är det någon som tycker som mina kompisar? varför i sånt fall?

/ Daniel.

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk

Den fungerar helt OK så länge som fläkten på den inte behöver jobba för mycket. Ska du överklocka processorn så kan det vara läge att byta till en bättre kylare, eller om du vill ha något som ser bättre ut

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattsingen:

Den fungerar helt OK så länge som fläkten på den inte behöver jobba för mycket. Ska du överklocka processorn så kan det vara läge att byta till en bättre kylare, eller om du vill ha något som ser bättre ut

Ehmm... överklocka? (jag är sämst på datorkomponenter), kan du förklara vad du menar med det?

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Jag har hört från FLERA kompisar att man absolut ska undvika att använda fläktarna som kommer med Intel processorn,
jag köpte en Intel i5 2500k och har installerat den med den medföljande fläkten, och jag förstår inte varför jag inte kan
använda den? låter ingenting, och det är svalt i chassi..

Är det någon som tycker som mina kompisar? varför i sånt fall?

Dina vänner har helt rätt. Intels boxade processorkylare presterar sämre än eftermarknadskylare. Men eftersom att du inte planerar att klocka, eller har ett skitkasst chassi utan luftcirkulation, kommer du att klara dig hur bra som helst

Skrivet av Daniel.L:

Ehmm... överklocka? (jag är sämst på datorkomponenter), kan du förklara vad du menar med det?

Vad gör du på SweCLOCKERS om du inte förstår det ordet...

Permalänk
Skrivet av Daniel.L:

Ehmm... överklocka? (jag är sämst på datorkomponenter), kan du förklara vad du menar med det?

Din processor är en upplåst variant som tillåter att man kan öka på dess hastighet ganska enkelt, ungefär som att trimma en bil eller moped.
Om du är ovan med att pilla i inställningarna till datorer så råder jag dig att läsa runt både här och på andra ställen om överklockning innan du försöker dig på något sådant. Det är ganska ofarligt så länge man har koll på vilken spänning som processorn får men då måste man veta vad som är en bra nivå att ligga på innan man pillar för mycket.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Att man absolut ska undvika var väl lite att ta i. Många får värmeproblem eftersom det kan vara knixigt att sätta dit dem ibland. Det är inte heller alla moderkort som kör den fläkten på låga varvtal by default utan drar gärna upp den i ~2000 RPM. Vad som sedan är tyst i dina öron är helt subjektivt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Dina vänner har helt rätt. Intels boxade processorkylare presterar sämre än eftermarknadskylare. Men eftersom att du inte planerar att klocka, eller har ett skitkasst chassi utan luftcirkulation, kommer du att klara dig hur bra som helst
Vad gör du på SweCLOCKERS om du inte förstår det ordet...

Tycker SweClockers är en trevlig hemsidan, och man får snabb hjälp, därför kom jag hit

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Ehmm... överklocka? (jag är sämst på datorkomponenter), kan du förklara vad du menar med det?

Kom direkt att tänka på denna!
http://www.wowbash.com/image-12490.html

On Topic: Som jag har fattat det ska orginalkylarna inte vara så illa som de var förr så ska man inte överklocka tror jag de räcker mer än väl. Har dock inte provat då man alltid av gammal vana slänger på en eftermarknads kylare utan att ens prova den som hänger med

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Skrivet av Daniel.L:

Tycker SweClockers är en trevlig hemsidan, och man får snabb hjälp, därför kom jag hit

Utan tvekan. SweClockers är först och främst för överklockning, men användarna på detta forum är i regel väldigt kunniga i datorer och erbjuder därför väldigt bra och kompetent hjälp.

On topic så kan man få en lägre temperatur och/eller ljudnivå med en eftermaknadskylare.
Teoretiskt ska livslängden öka om man kan hålla temperaturen på vettiga nivåer. Personligen vill jag ha en tyst dator nu för tiden, men jag körde på standardkylaren i flera år i början utan större problem. Sen är det ju alltid roligt att meka i datorn och prova lite nytt.