Kan inte hitta 30 gig på min 60 gigs hårddisk???

Permalänk

Kan inte hitta 30 gig på min 60 gigs hårddisk???

När jag köpte dator från DB så gjorde jag 2 partitioner, delade hårddisken på 2 lika stora delar. Nu var det så att moderkortet var paj, men innan jag fattade det så trodde jag det var hårddisken som var paj.
Köpte då en 40 gigs men fick samma problem(stora problem som jag inte skall gå in på), skickade i allafall tillbaka moderkortet och hårddisken.

Fick ett nytt moderkort och fick tillbaka min gamla 60 gigare, men jag använde min 40 gig när jag satte ihopdatorn för den var ju nästan oanvänd.

Men efter ett tag så behövde jag mer plats och kopplade in 60 gigaren, men nu hittar jag bara 31.44gb.
Nu idag någon månad efter att jag börjat lagra saker på de där 31.44gb så började skiten jävlas idag, hårddisken började låta ungefär så här "tjink, tjink, tjink, tjink, paus i 1 till 2 sek sen "tjink, tjink, tjink, tjink igen. Detta gjorde att datorn blev lika snabb som en miniräknare och jag kunde typ bara röra på musen.

Har nu tagit port partitionen i Fdisk, och hårddisken har sluttat låta, men nu när jag ändå är i farten så undrar jag om det finns nått sätt att hitta resten av hårddisken, det måste ju vara nån gammal partition som är trasig eller nått för den går ju inte att hitta.

Dett är ruskigt frustrerande, och jag vill inte gärna får tillbaka det gamla "tjink, tjink, tjink, tjink ljudet.

Båda hårddiskarna är av märket IBM Deskstar 7400rpm.

Tacksam för svar.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

tjink, tjink, tjink, tjink

Precis så lät min IBM 30Gb innan den gav upp , fick en Maxtor som lät som en sågklinga i byte

Går det inte att se övriga utrymmet på disken med fdisk Är den inte formaterad så syns väl den inte i Windows tror jag .

/Anders

Permalänk

Jag har kollat noga i Fdisk men jag kan då inte hitta resten av hårddisken. Datorer är riktigt läskiga när de håller på och låter en massa hela tiden, jag får hoppas att du hörde ett annat ljud än jag, men det finns ju inte så många tjink tjink ljud

Men om någon har någon aning vad det kan vara för fel, var gooood och posta här.

Visa signatur

Permalänk

Gjorde en liten upptäkt när jag grejade med dator, jag hade satt en jumper fel på 60gb hårddisken. Flyttade den till cabble select, och nu hittar jag resten av hårddisken, synd bara att den första partitionen lider av det där jobbiga ljudet, håller på och formatera den nu och den låter så där nu i början, får hoppas att det slutar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ladda hem DFT från ibms hemsida och nolla hela disken

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Tackar, ska ladda hem och testa.

En sak jag stör mig på är att det är så trångt i mitt chassi, hårddiskarna ligger typ 3mm från varandra plus att diskettstationen liger 1 mm från den övre hårddisken. Det finns helt enkelt inte nog med utrymme, man kanske kan bygga ihop nått hemma så det blir lite mer space mellan hårddiskarna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske blir för varmt?

Sätt en fläkt vid diskarna.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading