Permalänk
Mionix

Lösning hittad till detta problem, antagligen ett problem med USB descriptors från tidigare mjukvara eller beta firmware. I detta fallet hade kund beta firmware 1.11 installerat senast, som kan ha ställt till det.
Vet inte ännu om det är nya mjukvaran eller gamla 1.11 betan som ställer till med problem. Är det fler som upplever detta problem får ni gärna återkomma, så får vi hitta en lösning.

Skulle någon uppleva samma problem är det bara att avinstallera all mjukvara från Mionix, ny och gammal. GÅ till enhetshanteraren och ta bort HID units från listan, även under mus och tangentbord. Scanna efter ny hårdvara, låta windows installera drivrutiner, sen installera den nya versionen av Mionix mjukvara.

Kan vi få bekräftat att det är den nya mjukvaran, inte firmware 1.11, kan vi börja titta på en lösning på detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Jag vet inte vilket drömvärld du lever i men om du vill komma in i verkligheten kan du alltid läsa bakåt i den här tråden. Det är extremt många som har problem och Mionix har som de till och med själva säger varit mycket dåliga med att komma med ny mjukvara för att lösa problemen.

Vad menar du att jag har gjort för fel? Det finns inte direkt så mycket att misslyckas med. Dubbelklicka på installationsfilen, installera, trycka på Update Firmware, vänta, plugga ur och in. Sen ska det fungera!

Du har rätt. Förlåt mig.

Permalänk

Jag ger mionix en chans även om det tagit tid att ställa allt till rätta, hoppas dom blir bättre på att utveckla produkterna, 5000 musen är den som sitter skönast i handen av alla dom mössen jag känt på, gillar den.
Hoppas att dom problem jag och andra användare är lösta nu, funkar iaf bra här inga problem med uppgraderingen och heller inga problem efter.
Däremot lite störande att det inte finns en kontroll panel för linux, men posivit att inställningarna lagras i musen, och ändrar man i win följer dom med över till linux som för tillfället är mint 13 cinnamon.

Permalänk
Mionix

Efter envist alpha testande är vi glada över att kunna presentera den senaste mjukvaran till Mionix 5000. Software och firmware är för närvarande i betastadie, vi har testat båda grundligt men är givetvis väldigt tacksamma för all feedback vi kan få från våra användare.

Mer information och länk till nedladdning av mjukvaran kan hittas här:
http://mionix.net/naos-5000-new-firmware-1-15-new-software-1-...

Med vänliga hälsningar
Anders Börjesson

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Efter envist alpha testande är vi glada över att kunna presentera den senaste mjukvaran till Mionix 5000. Software och firmware är för närvarande i betastadie, vi har testat båda grundligt men är givetvis väldigt tacksamma för all feedback vi kan få från våra användare.

Mer information och länk till nedladdning av mjukvaran kan hittas här:
http://mionix.net/naos-5000-new-firmware-1-15-new-software-1-...

Med vänliga hälsningar
Anders Börjesson

Sweet
Tackar för att ni har släppt en beta nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Efter envist alpha testande är vi glada över att kunna presentera den senaste mjukvaran till Mionix 5000. Software och firmware är för närvarande i betastadie, vi har testat båda grundligt men är givetvis väldigt tacksamma för all feedback vi kan få från våra användare.

Mer information och länk till nedladdning av mjukvaran kan hittas här:
http://mionix.net/naos-5000-new-firmware-1-15-new-software-1-...

Med vänliga hälsningar
Anders Börjesson

Varning, jag försökte updatera mus mjukvaran medans jag flyttade filer från en usb disk, fick updating failed och nu lyser inte musen samt att jag får ett slumpmässigt versionsnummer under Firmware varje gång jag kopplar in musen.
Tack och lov är min naos 5000 numera bara reserv mus så ingen större förlust.
Finns där något sätt att tvinga en ny firmware updatering?

Permalänk
Mionix
Skrivet av Xermalk:

Varning, jag försökte updatera mus mjukvaran medans jag flyttade filer från en usb disk, fick updating failed och nu lyser inte musen samt att jag får ett slumpmässigt versionsnummer under Firmware varje gång jag kopplar in musen.
Tack och lov är min naos 5000 numera bara reserv mus så ingen större förlust.
Finns där något sätt att tvinga en ny firmware updatering?

Hej!

Ja, du kan använda verktyget som finns i din Mionix folder, Firmware upgrader eller liknanade, sitter tyvärr inte vid datorn för tillfället och kan kolla vad den heter i den nya versionen, och skriva över din gamla firmware. Rör inte på musen medan din firmware upgrade är igång, vänta tills du får en pop-up som ber din koppla ur/in musen igen.

Hade du någon beta firmware installerad tidigare, eller hade du orginalversionen av mjukvaran som finns på vår hemsida. v 1.16, firmware 1.07?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej!

Ja, du kan använda verktyget som finns i din Mionix folder, Firmware upgrader eller liknanade, sitter tyvärr inte vid datorn för tillfället och kan kolla vad den heter i den nya versionen, och skriva över din gamla firmware. Rör inte på musen medan din firmware upgrade är igång, vänta tills du får en pop-up som ber din koppla ur/in musen igen.

Hade du någon beta firmware installerad tidigare, eller hade du orginalversionen av mjukvaran som finns på vår hemsida. v 1.16, firmware 1.07?

Den här hadde jag innan, från tidigare i tråden.http://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS%205000%201.18%20Software...

Testade även köra updaterings programmet igen via Updater.exe men den misslyckas direkt efter att jag väler "continue".
Skall testa på en annan dator när jag vaknar.

Permalänk
Mionix
Skrivet av Xermalk:

Den här hadde jag innan, från tidigare i tråden.http://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS%205000%201.18%20Software...

Testade även köra updaterings programmet igen via Updater.exe men den misslyckas direkt efter att jag väler "continue".
Skall testa på en annan dator när jag vaknar.

Kickar igång en fräsch testmaskin med ny mus och ser om jag kan återskapa problemet. Återkommer inom kort.

Permalänk
Mionix

Har testat ett par olika version och vägar att nå fram till en fungerande Naos 5000. Nedan följer en beskrivning av förloppet och lösningarna på engelska, hoppas det är ok:

2 mice connected, Naos 5000 and random plug and play mouse.
Installed v 1.16, firmware v. 1.08. Works (with known flaws)
Firmware upgraded to v 1.12 using the 1.12 installation file, Naos 5000 lighting up, no tracking recognized.
Device Manager shows a HID-compliant mouse not working, yellow symbol with an exclamation mark to show this.
Uninstalled HID compliant mouse and ALL HID keyboard devices. Scaned for hardware changes using the plug and play mouse. Naos 5000 is now working and tracks as normal.
Uninstalled Naos 5000 software v. 1.16 with firmware 1.12 loaded.
Removed all old installation files.
Installed 1.32 software. Working, showing firmware in use: v. 1.12
Upgraded firmware via the software. Upgrade failed. Naos 5000 dead. No tracking, no light.
Upgrade the firmware via the Firmware upgrade tool in the Mionix folder, Naos 5000 lights up, still no tracking.
Closed down the software
Uninstalled HID-compliant mouse with yellow exclamation mark in the Device Manger.
Uninstalled ALL HID keyboard deviced.
Uninstalled ALL HID-compliant devices under Human interface Devices. Only the ones with exactly that name, unless they asked for a computer reboot, the times I ran in to one of those, i left it as it was.
Scan for new hardware changes. Naos 5000 working as it should.

Next test: directly from 1.16 to 1.32.
Uninstalled software v 1.32
Installed software v .1.16.
Forcied a firmware overwrite using the Firmware Upgrade tool in the Mionix folder to get the firmware back to 1.08. Naos 5000 working (with known flaws)
Uninstalled software 1.16. Removed installation files.
Install software v 1.32.
Upgrading firmware to 1.15 via the software. Firmware upgrade failed. Mouse not responsive.
Closed down software.
Upgrading firmware from firmware upgrade tool found in the Mionix folder. Firmware upgraded. Naos 5000 working.
Software recognize firmware version 1.15

Som ni kan se är det en del strul. Att gå från vår gamla officiella version till den nya är inget stort problem, det ska bara fixas så att det går att göra direkt via mjukvaran så man slipper gå via det externa programmet.
Problemet kommer när man har använt en av våra beta versioner, detta på grund av ändrade USB descriptors mellan versionerna. Jag ska kolla om jag hittar en lättare lösning till detta problem, för att man inte ska behöva ha 2 möss hemma för att fixa det om man haft en firmware beta installerad. Jag tror detta gäller v. 1.10-1.14, men har inte hunnit gå igenom alla än.

Ytterligare en bugg har hittats i mjukvaran, ställer man sin lift distance på steg 1-3, alltså dom lägsta inställningarna, tappar musen helt förmågan att läsa av underlaget, på steg 4 hoppar muspekaren något när man rör den. Alla övriga steg fungerar som dom ska. Undvik att ställa ner inställningarna till dom lägsta 4 stegen tillsvidare, för att sippa problem med att koppla in en annan mus för att höja upp den igen.
Detta problem är rapporterat och arbetas på för att lösas.

Hittar ni några fler problem med mjukvaran får ni gärna rapportera det här, så åtgärdar vi det så fort vi kan.

Mvh
Anders Börjesson
Service Manager

Permalänk
Medlem

Jag fick igång min mus nu, var tvungen att uppdatera firmware via en annan dator. Något på min x64 burk verkar blockera att den skriver firmwaren, tar bort den gammla gjör den ialf.

Ps jag älskar hur Surface Quality Analyzer fungerar, min steelseries qck får betyget acceptable, min alioth 320 får 1 steg ovanför acceptable och mitt repiga träskrivbord får good 2 steg från max värdet. Ps SQA räknar ner från 10 till 0 när man tester men man måste själv klivka done för att den skall avsluta testet.

Permalänk
Mionix

Hejsan!

SQAT analyserar bara läsningen av ytan, mjuka musmattor har alltid sämre avläsning, på grund av texturen i materialet. Hårda mattor har alltid bättre resultat, runt 8 av 10, då sensorn får en mer exakt avläsning och tappar mindre data där. Givetvis handlar musmatta väldigt mycket om andra egenskaper, känsla och eget tycke med, fast en bra yta att läsa av är en bra grund för att inte uppleva tracking problem.
Alioth är tillverkad före SQAT tiden och är utvecklad med den tidens material, det finns idag bättre material att göra mjuka musmattor av för att få bättre resultat när det gäller läsning av ytan.

Ska kika på nedräkningen och om vi kan göra någon ändring där, borde inte vara allt för svårt då det bara är grafiskt.

Permalänk

Shit trodde ett tag uppdateringen av firmware hade dödat min mus totalt när den misslyckades. Tog ett tag innan jag kom fram till hur man styrde interfacet till minonix mjukvaran med tangentbordet.. Tydligen är space confirm och för att se vad som är markerat. Efter många om och men lyckades jag uppdatera firmware igen och då gick den igång efter att jag bytt usbport. Så nu är jag nöjd med musens mjukvara (iaf de delar jag testat och använder), framförallt så hänger den sig inte längre när jag trycker ok eller apply.
Bättre sent än aldrig med ny version, men trodde verkligen inte att en mionix vecka motsvarar ett år för oss dödliga.

Testat på Win8 x64.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Jaha, detta blev ju bra, skulle uppdatera musen och misslyckades, den verkar helt död nu.

Brickad?

Går ju inte uppdatera igen...

Edit: efter lite snabbt tips från Mionix supporten så löste det sig.

Körde updatern som ligger i installations mappen, fungerade inte först men efter att jag stängt av mionixmjukvaran helt su fungerade det direkt.

Permalänk

Har uppdaterat till första betan dvs https://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS5000%20Software%20V1.30....
men törs nu inte uppdatera till senaste då folk rapporterat om brickade möss, jag har ingen extra mus men kan ju givetvis köra tangentbord för test, men hur bör man göra för att absolut inte misslyckas.
Då firmwaren ovan ställde till med mer än den ordnade.

Edit: Fick till uppdateringen utan problem, dock ingen nyare firmware.
Så har fortfarande problem med att musen inte startar efter att datorn varit avstängd.
Detta funkade dock bra innan beta versionen.

Permalänk
Medlem

Nämen kolla, nytt produktsläpp. http://www.youtube.com/watch?v=Jq1Xs6qwCcg

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Har ni planer på att släppa ett mekaniskt tangentbord utan numpad fast i övrigt lika maxat som Zibal 60? Det finns inga bakgrundsbelysta tenkeyless med svensk layout idag och Zibal 60 är det mest solida mekaniska tangentbordet jag provat på (tjocka keycaps, underbar belysning). Och snälla behåll svarta brytare, de är överlägsna för gaming

Permalänk
Medlem

Jag har otroligt mycket problem med min nya Mionix Naos 5000. Varje gång jag startar om datorn så fungerar inte det att röra pekaren, vänster och högerklick registreras dock. För att lösa detta (varje dag) måste jag koppa i min gamla mus, och sedan installera firmware.

Det är lite konstigt ändå, hur många gånger jag än installerar om firmware så säger den att "New firmware detected!" som om att firmware skulle avinstallera varje gång jag stänger av datorn. Software programmet är ingen höjdare heller, första gången jag sätter igång det och försöker ändra binds + färgen så lägger musen av, helt död. Var tvungen att hålla på googla en massa för att förstå vad som kunde ha hänt, slutade med att jag laddade ner den här firmware betan som släpptes, v1.33 tror jag, sen koppla ur och koppla in musen om och om igen tills den ville fungera.

Sen får musen ryck ibland, den börjar röra sig själv över skärmen utan att jag gör något, väldigt skumt och har verkligen lett till en hel del speldödar.

Rekommenderar verkligen inte den här musen till någon, passform är väl en sak men att det är den mest ostabila jäveln jag någonsin lagt min hand på är ett faktum.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Skrivet av Sebathon:

Jag har otroligt mycket problem med min nya Mionix Naos 5000. Varje gång jag startar om datorn så fungerar inte det att röra pekaren, vänster och högerklick registreras dock. För att lösa detta (varje dag) måste jag koppa i min gamla mus, och sedan installera firmware.

Det är lite konstigt ändå, hur många gånger jag än installerar om firmware så säger den att "New firmware detected!" som om att firmware skulle avinstallera varje gång jag stänger av datorn. Software programmet är ingen höjdare heller, första gången jag sätter igång det och försöker ändra binds + färgen så lägger musen av, helt död. Var tvungen att hålla på googla en massa för att förstå vad som kunde ha hänt, slutade med att jag laddade ner den här firmware betan som släpptes, v1.33 tror jag, sen koppla ur och koppla in musen om och om igen tills den ville fungera.

Sen får musen ryck ibland, den börjar röra sig själv över skärmen utan att jag gör något, väldigt skumt och har verkligen lett till en hel del speldödar.

Rekommenderar verkligen inte den här musen till någon, passform är väl en sak men att det är den mest ostabila jäveln jag någonsin lagt min hand på är ett faktum.

Har samma problem jag också, dock inte varje gång. Jag drar dock bara ur usb'n och sätter i den igen så funkar allt som det ska.
Dock lite jobbigt att man skall behöva göra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Har samma problem jag också, dock inte varje gång. Jag drar dock bara ur usb'n och sätter i den igen så funkar allt som det ska.
Dock lite jobbigt att man skall behöva göra det...

konstigt jag har då aldrig haft det problemet

Permalänk
Medlem

Update: Efter jag installerat firmware v108b så funkar musen som den ska, troligtvis beta versionen av firmware som var ostabil som en full älg. Synd att musen inte är plug'n'play p.g.a. alla skumma fel jag har haft, men nu tillslut verkar allt som det ska.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Skrivet av Sebathon:

Update: Efter jag installerat firmware v108b så funkar musen som den ska, troligtvis beta versionen av firmware som var ostabil som en full älg. Synd att musen inte är plug'n'play p.g.a. alla skumma fel jag har haft, men nu tillslut verkar allt som det ska.

Den fungerar alltså bättre nu när du nedgraderat musen, det gjorde min också har dock inte kört in någon äldre version igen men antar att det är ett måste om man skall få den att fungera som den ska igen...

Permalänk
Medlem

Hej, jag köpte en Mionix Naos 3200 för ett litet tag sen, jag har installerat drivrutiner osv, testat att installera om windows 7 och jag har även testat windows xp med samma problem; När man startar upp datorn registreras inte första knapptryckningen på musens andra knappar. Jag har t.ex. tumknapparna på musen tilldelade vanliga knapptryckningar, och när jag trycker på tumknappen första gången händer ingenting, men sen är allt ok tills man stänger av datorn. Är detta ett känt fel? Eller finns det något program som kan hjälpa till att känna av första knapptryckningen? Ganska irriterande i spel och liknande när man trycker första gången och inget händer.

Best Regards

Permalänk
Avstängd

Har ett Mionx Zibal 60 (som jag är jävligt nöjd med) .. dock måste man alltid tända bakgrundsbelysningen efter var omstart.. på mid qpad-mk 85 så lyser den senaste inställningen man gjort... går detta ställa in? var inne på Mionix hemsida men hittade inget om detta

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

mionix naus 5000

hej har en mionix naus 5000 har haft den i snart 1 år och vänsterklick har blivit så trög att klickljudet är borta ser samma problem med högerklick fast inte lika allvarligt än. Musen är välvårdad och rengör den från damm och smuts i jämna mellanrum.

Ska detta slitas ut så snabbt menar för 700kr som jag betalade bör väl knapparna hålla mer än så.

Kan man få detta på någon typ av garanti?

Permalänk

Någon mer som har en Naos 5000 vars scroll har börjat gnissla? Mycket tråkigt då garantin har gått ut och jag är väldigt nöjd i övrigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Tråkigt att när man köpte sin 5000 mus så höll den i 2 månader sen fick jag reklamera. Gick inte att klicka mer. Men detta var också för över 1 år sen. Men en utav de bästa möss jag använde mig av.

Permalänk
Medlem

Ja, skönaste musen jag använt men fick tyvärr reklamera den på grund av gnisslande skrollhjul. Synd, det borde vara bättre kvalité med tanke på vad den kostar.

Permalänk
Skrivet av Yakimah:

Ja, skönaste musen jag använt men fick tyvärr reklamera den på grund av gnisslande skrollhjul. Synd, det borde vara bättre kvalité med tanke på vad den kostar.

Ja, väldigt synd på en såpass dyr (och grym i övrigt) mus. Får nog bli att byta till annat märke tyvärr.
Hade inte haft något emot en längre garantitid än ett år heller. Känns dåligt att den bara ska hålla ett år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Tja, fick precis ett mail om erna nya mus Naos 8200, och jag sitter precis i uppgraderings tankar då min Naos 5000 börjar bli lite sliten.

Är riktigt nöjd med min 5000, iaf då det kommer till den mekaniska/fysiska biten, mjukvaran kan vara lite väl buggig ibland.
Har dock inte testat eran nya beta mjukvara än...

Iaf, är det något mer än högre dpi sensor och snabbare processor som gör att 8200 är bättre än 5000?

Och har ni fått till eran mjukvara till denna mus, är rätt jobbigt då musen får för sig att man dubbelklickar då man enkelklickar, släpper upp musknappen även fast man håller den nere m.m

Visa signatur

Stuff and things!