Permalänk

Nybörjare uppgradera datorn!

Tja! Min dator börjar bli nu mera 1 år gammal och känner att den börjar bli ganska seg. :/ Jag använder datorn främst för att spela wow, lol och BF3.
undrar lite vad som man ska uppgradera för att höja fps. Har en budget på 5000 kr.

ATI Radeon HD 5670

Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz

Hårdisk 500 Gb

Ram 8 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kekkonen123:

Tja! Min dator börjar bli nu mera 1 år gammal och känner att den börjar bli ganska seg. :/ Jag använder datorn främst för att spela wow, lol och BF3.
undrar lite vad som man ska uppgradera för att höja fps. Har en budget på 5000 kr.

ATI Radeon HD 5670

Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz

Hårdisk 500 Gb

Ram 8 Gb

Allt förutom minnet. Men frågan är om du kan byta mer än hdd och grafikkort, det beror på vilket moderkort du har.

Permalänk
Medlem

Både din CPU och grafikkort hade behövt en uppgradering för wow och bf3. Eftersom du redan sitter på ett 1155 moderkort kan du nog klämma in en i5:a (2500k eller 3570k om ditt mobo stödjer IB) samt ett gtx 660ti eller gtx 670.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Både din CPU och grafikkort hade behövt en uppgradering för wow och bf3. Eftersom du redan sitter på ett 1155 moderkort kan du nog klämma in en i5:a (2500k eller 3570k om ditt mobo stödjer IB) samt ett gtx 660ti eller gtx 670.

Bör i annat fall bara vara att flasha? Eller gäller det bara på Z68?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Bör i annat fall bara vara att flasha? Eller gäller det bara på Z68?

Det gäller alla med styrkretsar med nummer 6X, dvs h67, p67 och z68. I många fall räcker det med en bios-uppdatering för att de ska stödja IB-CPUer men det gäller inte alla modeller så det är bästa att dubbelkolla. Är även värt att nämna att de måste uppdateras med en SB-CPU innan man sätter i en IB-CPU.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort samt nätagg?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)