Permalänk

Bränt Moderkort

Tjaa.

Datorn min hände sig för någon dag sedan. Efter det så fick jag inte igång den utan den fick vara. Igår så tänkte jag att jag testar att reseta CMOS, sagt och gjort. Datorn går då igång och jag tänker att den får stå på en liten stund bara för att se så inget konstigt händer. Går iväg från rummet i 1 min och sen så känner jag att det börjar lukta bränt.
Spring in till datorn och den är då död och det luktar jävligt bränt. (Kände lukten i hela lägenheten)

Idag plockade jag ut alla delar för att se vad det kunde vara och ser att det är bränt intill cpu sockeln och stoppar man ditt näsan så känner man jävligt tydligt att det är därifrån det kommer.

Jag undrar nu vad det är som kan ha gjort att moderkortet brände? Agget luktar inget, är det då helt? Vill inte köpa nytt moderkort och köra in det med risk för att agget bränner det också.

Agget är ett XFX 750W 80+ Silver. Knappt 1 år gammalt

Mvh Baronen

Permalänk
Medlem

Om du tar loss processorn och kollar undetill, är det brämt där också?

Det lite svårt att veta vad som kan ha orsakat detta, då det kan vara att du på något sätt kortslutit moderkortet när du pillat där = glappsladd eller annat, eller så kan nätaggregatet ha grillat den av för mycket ström.

Permalänk

Ska kolla under Cpu'n också. Jag har inte pillat där på ett bra tag så har svårt att tro det. Är mest nojig över att jag köper ett nytt kort och det blir grillat också.

Cpu'n ser ut att må bra och luktar heller inte så mkt.

Permalänk
Medlem

Kan du markera på en bild där det brände på moderkrotet?

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Kan du markera på en bild där det brände på moderkrotet?

Det ligger en liten kol bit eller något längst ner vid den typ och det är där det är mest bränt. Sen ser man även på "flänsen" eller vad det är att något har bränt.

Permalänk
Medlem

Kan vara att 4+4pin har gett moderkortet en strömkyss, lite svårt att veta egentligen, kan vara en chansning att använda det nätaggregatet

Permalänk

Okey så det finns inget säkert sätt att testa om det är nätagget eller inte? Agget har jag garanti kvar på men inte på några andra delar i datorn typ. Kan man skicka in agget i "förebyggande syfte" eller kan man testa och om det bränner det nya moderkortet täcker då garantin på nätagget även det nya moderkortet. Om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

är det skräp som hamnat på kortet och sedan kortslutit eller är kolbiten från moderkortet?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Tror biten är från moderkortet. Ser att det saknas en liten bit av någon svart plast bit precis där nere.