Iphone 5 slår nytt försäljningsrekord – två miljoner förbokningar på ett dygn

Permalänk

Har själv en iPhone 4 och den var ett givet köp för att den hade en grym skärm och helt annorlunda design om man jämförde den med den föregående modellen 3GS. Jag vill iaf känna att man byter upp sig ordentligt men gör inte det med 5:an! Fortfarande samma tråkiga menyer och nästan samma design som 4/4s. Gillar Apples produkter men det är tråkigt med samma iOS sen 2007 då första iPhonen släpptes. Vill se något nytt från Apple vad gäller design, funktioner som andra telefoner inte har och ett helt nytt fräscht iOS som känns 2012. När telefonerna säljer som de gör så kommer vi nog inte få ett nytt iOS (utseendemässigt) på 5 år, hoppades på att den skulle sälja sämre än alla tidigare modeller men det är ju Apple Ser ingen anledning till att byta från 4/4s men folk vill ju ha de senaste.

Windows Phone 8 är mer intressant just nu, blir nog inga mer iPhones för min del.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Du pratar om Apple i helhet, och Apple i helhet är inga helgon. Men ja, telefonen är säkerligen bra i jämförelse mot vad vi hade förr och vad vi fortfarande har. Att vissa har någon form av "anti apple" attityd har nog inte så mycket med Iphone 5 att göra utan snarare Apple som företag och hur det styrs. Man läser nästan inget annat än hur Apple precis som vardagliga amerikanare stämmer allt och alla. Det har gått från ett seriöst yttre till att se mer och mer ut som en långtråkig reklam för Pampers.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad, hade varit förvånad om det inte varit så.

Finns ju fortfarande folk som konverterar från en dumbphone och nu gått och väntat in 5:an inför sitt första smartphoneköp.
Sen har vi alla som hoppade på 4:an eller tidigare, vars 24 månaders bindning har gått ut, eller är på väg att gå ut.

Utöver det har vi hela massan folk av teknikintresserade som helt enkelt är sugen på en ny lur.
Mobilen är ju mer eller mindre den mest använda tekniska prylen, och samtidigt som det är såpass enkelt att betala av den via ett abbonemang så finns det ingen anledning att _inte_ uppgradera var eller vartannat år

Summa summarum är att det absolut inte är konstigt att 2 miljoner har lagt en preorder. Lär väl bli 20 miljoner när resten av världen kan börja handla.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Nepp. iPhone 4S låg på ca 7k när den kom om jag inte minns fel. iPhone 5 (enligt olika säljare) kommer ligga på minst 7k om inte mer. Även hört om upp till 8k+

Dom har alltid introducerats till samma priser?(!)
Fantasisiffrorna kommer från folk som är dumma nog att förhandsboka telefonerna till idiotsummor. Vissa lägger 12 000 kronor för att ha en chans att eventuellt få den tidigare.
Min iPhone 4 köpte jag vid release (någon vecka efter, dock i Augusti) för 5800 kronor, kontant, på MediaMarkt. Alla andra värstinglurar låg på samma prislapp, ±100 kr.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Du pratar om Apple i helhet, och Apple i helhet är inga helgon. Men ja, telefonen är säkerligen bra i jämförelse mot vad vi hade förr och vad vi fortfarande har. Att vissa har någon form av "anti apple" attityd har nog inte så mycket med Iphone 5 att göra utan snarare Apple som företag och hur det styrs. Man läser nästan inget annat än hur Apple precis som vardagliga amerikanare stämmer allt och alla. Det har gått från ett seriöst yttre till att se mer och mer ut som en långtråkig reklam för Pampers.

Man får mer än gärna kritisera Apple som företag i mina ögon. Precis som jag tycker att man ska kritisera Google och Microsoft, som inte heller har rent mjöl i påsen - företag ska kritiseras. Det vidriga är när det övergår till trakasserier av användarna, som det gör i Apples fall.

Apple är ju dessutom knappast det enda företaget som spelar fult med patent. Men då det är ett av de största företagen i världen, som bråkar med Samsung som också är ett av de största i världen, är det ju klart att det är just deras dispyt som får mest mediautrymme. Och då är Pelle 16 år framför datorn snabb med att sprida sina åsikter om att Apple är satan själv som bara stämmer till höger och vänster. Men Pelle är helt ovetandes till alla de dussintals andra företag som stämmer varandra varje vecka på exakt samma sätt, men som tack vare sin lägre börsnotering inte får i närheten lika mycket publicitet. De flesta ser bara det som viftas mitt framför näsan på dem, och ignorerar allt annat.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Allt tyder på att nya iPhone 5 kommer bli billigare än 4S.

Men vem bryr sig om priset? Man köper med abonemang, kostar typ lika mycket oavsätt vilken mobil man har.

För övrigt tycker jag att det är en helt okay upgradering. dock hade jag nog velat se NFC oxå.
Telefonen är knappast revoultionerande, men naturlig evolution. Gillar man iOS så är det helt klart den mobilen man skall ha.

Blir nog en updatering från min iPhone 4, men mest pga den börjar blir repig och få dårligt batteri. Men mest för att "det bränner i plånboken"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nepp. iPhone 4S låg på ca 7k när den kom om jag inte minns fel. iPhone 5 (enligt olika säljare) kommer ligga på minst 7k om inte mer. Även hört om upp till 8k+

iPhone 4S släpptes den 28:e oktober i Sverige. Kollar man på prisjakt.nu's statistik för iPhone 4S så låg då iPhone 4S på ca 5800 kr. Priset var dock högre innan den släpptes i Sverige, men då var det import. Och att köpa något på import är alltid dyrare, oavsett om det är mobiler, filmer, musik m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte alls förvånad, då Iphone är så populär och det inom många kretsar är status att ha den. Vilket innebär att en ny Iphone 5 nu kan öka en sociala status.

Det är helt absurt.
Jag behöver inte gå långt för att se det...
Barnen i tösens skola är sådana...bryr jag mig inte ett skvatt om det då jag anser att barn i hennes ålder inte är kapabla att klara av att äga en telefon.
Jag vet inte HUR ofta jag sett kvarglömda telefoner när jag hämtat upp henne...

Skrivet av IcedEarth:

Inom min krets blir man inte automatiskt populär av en iPhone, du måste du ha väldigt konstiga vänner. Dock tycker dom att iPhone är jävligt snygg!

Du och din krets är inte unga nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Dom har alltid introducerats till samma priser?(!)
Fantasisiffrorna kommer från folk som är dumma nog att förhandsboka telefonerna till idiotsummor. Vissa lägger 12 000 kronor för att ha en chans att eventuellt få den tidigare.
Min iPhone 4 köpte jag vid release (någon vecka efter, dock i Augusti) för 5800 kronor, kontant, på MediaMarkt. Alla andra värstinglurar låg på samma prislapp, ±100 kr.

Vill minnas att iphone 4 16gb kostade över 10k på webhallen när den kom.

Permalänk
Skrivet av Eott:

Nej. Importpris innan release.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Man får mer än gärna kritisera Apple som företag i mina ögon. Precis som jag tycker att man ska kritisera Google och Microsoft, som inte heller har rent mjöl i påsen - företag ska kritiseras. Det vidriga är när det övergår till trakasserier av användarna, som det gör i Apples fall.

Apple är ju dessutom knappast det enda företaget som spelar fult med patent. Men då det är ett av de största företagen i världen, som bråkar med Samsung som också är ett av de största i världen, är det ju klart att det är just deras dispyt som får mest mediautrymme. Och då är Pelle 16 år framför datorn snabb med att sprida sina åsikter om att Apple är satan själv som bara stämmer till höger och vänster. Men Pelle är helt ovetandes till alla de dussintals andra företag som stämmer varandra varje vecka på exakt samma sätt, men som tack vare sin lägre börsnotering inte får i närheten lika mycket publicitet. De flesta ser bara det som viftas mitt framför näsan på dem, och ignorerar allt annat.

Förstår mycket väl att det är advokater som sitter nästintill 24/7 när det handlar om så pass stora företag. Stora som små.
Men saker och ting går också att hantera snyggare. Självklart blir Apple utsatta mer i media eftersom dom är så pass stora som dom är.
Har själv inga större problem med Apple. Min Iphone 4 blev utbytt pga en petitess till defekt, medans t.ex Samsung hade bett mig köpa en ny. Så där är Apple guld ur den aspekten. Man kanske ska skylla på media i slutändan. Det är på så vis Apple kan framstå som ett företag som fortfarande leker med pampers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Nej. Importpris innan release.

Gråimport even... Går man in och kollar på dustin(företag) idag så står det också 7000kr+. Det är var dock samma sak förra gången innan telefonen faktiskt kom till Sverige, och det var samma sak innan med Samsung Note. Folk har minne som guldfiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Har själv en iPhone 4 och den var ett givet köp för att den hade en grym skärm och helt annorlunda design om man jämförde den med den föregående modellen 3GS. Jag vill iaf känna att man byter upp sig ordentligt men gör inte det med 5:an! Fortfarande samma tråkiga menyer och nästan samma design som 4/4s. Gillar Apples produkter men det är tråkigt med samma iOS sen 2007 då första iPhonen släpptes. Vill se något nytt från Apple vad gäller design, funktioner som andra telefoner inte har och ett helt nytt fräscht iOS som känns 2012. När telefonerna säljer som de gör så kommer vi nog inte få ett nytt iOS (utseendemässigt) på 5 år, hoppades på att den skulle sälja sämre än alla tidigare modeller men det är ju Apple Ser ingen anledning till att byta från 4/4s men folk vill ju ha de senaste.

Windows Phone 8 är mer intressant just nu, blir nog inga mer iPhones för min del.

Lugn ja tror nog apple hittar något innovativt dem kan kopiera o ta patent på som passar dig

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

som en spel intreserade person apple lyckas förhands boka 2 milion enheter inom 24 timmar i hela värden och nintendo Wii U lyckas förhands boka slut alla 2 milioner enheter som dom har till salu i usa och vi ska tro att iOS håller på att ta död på spel industrin visst >_>

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Förstår mycket väl att det är advokater som sitter nästintill 24/7 när det handlar om så pass stora företag. Stora som små.
Men saker och ting går också att hantera snyggare. Självklart blir Apple utsatta mer i media eftersom dom är så pass stora som dom är.
Har själv inga större problem med Apple. Min Iphone 4 blev utbytt pga en petitess till defekt, medans t.ex Samsung hade bett mig köpa en ny. Så där är Apple guld ur den aspekten. Man kanske ska skylla på media i slutändan. Det är på så vis Apple kan framstå som ett företag som fortfarande leker med pampers

Haha, ja. Är det någonting jag fått extra klart för mig sedan jag började som teknikskribent så är det att branschen kan vara en riktig sandlåda

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eott:

Kul att folk kommer dragandes med detta igen, läste EXAKT samma saker i kommentars-trådarna när 4S släpptes, se ex denna länk till tråden om 4S:

Som flera nämnt tidigare så är detta inte några riktpriser från Apple utan tredje part som försöker sälja importerade lurar de veckor (eller som nu bara en vecka) mellan USA och Sverige-release. Apples riktpriser har inte ändrats från iphone 4, 4s eller 5.

iPhone 5 kommer ex att kosta 5800kr i din närmaste teliabutik.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Allt detta hat fascinerar mig. I mina ögon är två olika ekosystem just det, två olika ekosystem som erbjuder olika saker för olika preferenser. Apple har ett väldigt väl integrerat ekosystem, Android har ett väldigt öppet, och Microsoft har ett väldigt minimalistiskt. Jag använder iPhone av just den anledningen. Men jag har absolut ingenting emot Android, det är ett fantastiskt bra operativsystem. Samma sak med Windows Phone.

Det talas och viskas om att det är grupptryck som får en att köpa en iPhone, men jag har hittills inte sett något bevis på det. Framför allt i Sverige märker man snarare motsatsen: köper man en Apple-produkt idag så blir man märkt som fanatiker, hipster, bortskämd snorunge. Det finns inget mediautrymme för en Apple-produkt idag som inte översvämmas av kommentarer som letar rätt på varenda detalj som finns att klaga på, några rent av hittar på några nya som inte ens är rimliga. Som att "nu behöver man ju nytt skal, klart Apple ska tjäna pengar på det också!", trots att så är fallet med alla andra telefonuppgraderingar på marknaden. "Ny kontakt som man behöver adapter till!" trots att den gamla faktiskt höll sig kvar på marknaden i nio år, och att det sällan ens existerar en adapter när andra tillverkare byter kontakttyp.

Jag är helt ärlig när jag säger att hatet är nästan helt och hållet enkelriktat. Jag ser sällan eller rent av aldrig en iPhone-användare som kallar en Andoid-användare för hjärndöd slav, men jag ser dagligen det omvända. Man ser aldrig en nyhet om en ny Samsung-telefon som spammas med inlägg om att användarna är äckliga, hjärntvättade verktyg.

Den genomsnittlige iPhone-ägaren är inte en hipster, en bortskämd snorunge eller en sliskig stekare med börsjobb. Den genomsnittlige iPhone-användaren är en helt vanlig människa, en individ som alla andra som bara råkar gilla sättet Apple har implementerat sina tjänster.

Jag finner det faktiskt oroande. Bara på facebook-länken till den här nyheten kallades väldigt snabbt kunderna rent av för djur, apor och fanatiker. Frågan är hur lång tid det tar innan allt detta hat börjar manifestera sig utanför datorskärmen? Hur lång tid innan vissa skäms över sina telefonpreferenser i skolor och på arbetsplatser när människorna bakom skärmen börjar applicera sina åsikter likadant i riktiga livet, vissa blir rent av rädda för att visa sin telefon för att de kan komma att bli kallade djur, slavar och snorungar?

Att hata Apple har blivit den kult som Apple-användandet påstods vara, och grupptrycket är helt klart åt andra hållet. Hatar du inte Apple så är du hjärntvättad. Om jag kan hålla mig till ett ekosystem utan att hata de andra, utan rent av uppskatta vad även de har att erbjuda och faktumet att konkurrensen driver hela branschen framåt, varför kan inte alla andra det?

Håller med lite när det gäller form och annat på internet men bland personer som inte sitter på forum eller vet så mycket om datorer brukar det enligt mig vara tvärt om. När jag köpte en sgs2 till exempel, då var det några i klassen som direkt va på mig och sa någonting i stilen med : en samsung, har den gått sönder än ?, varför köpte du inte en iphone ?, hade du inte råd med en iphone?.
Efter att ha förklarat för dem att jag köpte samsung för att jag föredrar android före ios förstod de inte hur jag kunde tycka att det var bättre...
Är säkert olika överallt men i motalas tekkniklinje är det inte riktigt så, fyra i klassen har android resten har iphone, känner dess förutom endast två personer som har android :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

som en spel intreserade person apple lyckas förhands boka 2 milion enheter inom 24 timmar i hela värden och nintendo Wii U lyckas förhands boka slut alla 2 milioner enheter som dom har till salu i usa och vi ska tro att iOS håller på att ta död på spel industrin visst >_>

Ska vi vara petiga så gäller väl inte förbokningen i hela världen utan de första 8 länderna där det är säljstart?

iPhone och iPad kommer inte döda konsolerna i första taget.. Åtminstone inte de stationära modellerna. Däremot kan PS Vita och Nintendo DS/3DS ligga ganska risigt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

Finns knappast en chans att IOS skulle ta död på spelindustrin...

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte detta väntat? Jag följer Apples lanseringar ganska svalt, men 4S hade väl det emot sig att det blev en mellanmodell, eller har jag förstått det fel? Om flera väntade med inköp då och fler miljoner till nått lite av utfasningstid för sina mobil- eller smarta telefoner, borde väl det första trycket efter 5:an vara hyfsat stort.

Är det inte mer avgörande istället hur bra andrahandsvågen blir för Apple? Historiskt har företaget flera år i rad gått in för en första stor boom. När den första skaran av inbitna Apple fans fått sitt börjar det bli mer intressant att se hur försäljningen går.

Permalänk
Medlem

Kul för Apple, antar jag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte alls förvånad, då Iphone är så populär och det inom många kretsar är status att ha den. Vilket innebär att en ny Iphone 5 nu kan öka ens sociala status.

Jag skulle hålla med dig för 1-2 år sedan men nu känns det mest som om iPhone användarna "blir mobbade" av alla som föredrar en telefon med android som OS. Självklart så förekommer det åt bägge hållen men känns som om android användarna har blivit värst nu..

Kan fortfarande inte fatta varför alla ska bråka om vem som föredrar vilken telefon osv, är otroligt löjligt.. Särskilt när vi som konsumenter inte har någon koppling till företagen whats so ever. Vore mycket trevligare om alla kunde respektera allas val i telefon

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt lite förvånad för det kändes som att hypen lagt sig lite sedan tidigare lanseringar från apple. Men det kanske bara var en inbillning...

Rensar din självutnämnda OT (kort kommentar: går redan in under §1.6 i reglerna)
Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av bonji:

Lugn ja tror nog apple hittar något innovativt dem kan kopiera o ta patent på som passar dig

Haha ja dom kanske återuppfinner den analoga klockan och tar patent på den! Sen visar den på hemskärmen! "It changes everything!" Eller något liknande

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur många som bokat, som någon annan sa trodde jag hypen hade svalnat lite.

Lugn och fin
Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Tja äntligen en surfvänligt skärm 4 tum åtminstone, även om det fortfarande är i minsta laget, såklart många vill byta upp sig. Gamla iphone hade både liten skärm och font så man vart tvungen att använda förstoringsglas när man surfade

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, inte för att jag bryr mig om hur bra/dåligt(mestadels bra i nuläget) det går för apple, men jag tycker att det är extremt tråkigt att alla går runt på samma mobil(i min klass har 25/30 en iphone, andra året natur).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tråkigt, inte för att jag bryr mig om hur bra/dåligt(mestadels bra i nuläget) det går för apple, men jag tycker att det är extremt tråkigt att alla går runt på samma mobil(i min klass har 25/30 en iphone, andra året natur).

Mamma/pappa betalar = status:)

Kul att det går bra för Apple, som om det inte gjorde det tidigare.

Permalänk
Medlem

Haters gonna hate.

Blir att köpa så fort den släpps.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Hur påverkar det dig vad andra har för telefon egentligen?

Visa signatur