Windows 8 lanseras den 25 oktober – priserna mer eller mindre oförändrade

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 lanseras den 25 oktober – priserna mer eller mindre oförändrade

Microsofts lanseringsevenemang för Windows 8 hålls torsdagen den 25 oktober i New York. Samtidigt framkommer det att priserna hamnar på ungefär samma nivåer som föregångarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste att uppgradera skulle kosta typ 350kr sen helt nytt 700kr. Om det kostar 1000kr så är det ju nästan samma som Windows 7.

Eller är det en helt annan version?

Permalänk
Medlem

Håller fast vid W7 till pc:n, men tar gärna 8:an till min nästa surfplatta:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Roligt!

Installerade Win8 i helgen på llill-datorn i vardagsrummet. Finns en del jag tycker om och en del jag gillar mindre. Ska bli roligt när Storen börjar få lite fler appar

Roligt med nytt dock

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Vad är det för version för 950kr? Är det Pro lr ultimate?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Det känns inte som att Windows 8 kommer med så stora förrändringar från Windows 7; försökt googla fram någon definitiv förbättring men summa summarum verkar det ju bara som ett Service Pack.

Har jag fel och isåfall vad gör det värt att uppgradera?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Vad kommer skillnaden mellan COEM och Retail vara då?

Permalänk
Hedersmedlem

11 år efter XP, på dagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Kul för dom som är intresserade av Windows 8, men jag håller mig till Windows 7 om jag använder MS Windows.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad kommer skillnaden mellan COEM och Retail vara då?

Tror det är att du bara kan köpa OEM tillsammans med en ny dator (samt att du bara kan installera om Win8 på samma hårdvara) men är billigare. Retail däremot kan du installera om hur många gånger som helst men kostar mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Det känns inte som att Windows 8 kommer med så stora förrändringar från Windows 7; försökt googla fram någon definitiv förbättring men summa summarum verkar det ju bara som ett Service Pack.

Har jag fel och isåfall vad gör det värt att uppgradera?

Förbättring är fel ord men. Den stora förrändringen är ju metro!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror det är att du bara kan köpa OEM tillsammans med en ny dator (samt att du bara kan installera om Win8 på samma hårdvara) men är billigare. Retail däremot kan du installera om hur många gånger som helst men kostar mer.

Jo, fast COEM ska ju vara en version som tillåter att man byter hårdvara, så då borde det ju fungera som Retail ungefär? Och om den vänder sig till hemmabyggare, hur mycket dator måste man köpa för att man ska få köpa en sån i så fall? Räcker CPU + MB + RAM eller?

Permalänk
Medlem

Man borde inte få säga 'appar', det är som fingrarna på svarta tavlan, speciellt i Windows-relaterade sammanhang. Vad installerar ni på datorn, 'proggar'...? Är ju bara hemskt att till och med Microsoft jagar efter Apple nu och kallar program för applikationer.

Men i alla fall, skulle inte någon version av Windows 8 släppas bra mycket tidigare? Hade för mig att jag läste det någonstans.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jo, fast COEM ska ju vara en version som tillåter att man byter hårdvara, så då borde det ju fungera som Retail ungefär? Och om den vänder sig till hemmabyggare, hur mycket dator måste man köpa för att man ska få köpa en sån i så fall? Räcker CPU + MB + RAM eller?

Ok, COEM låter ju bättre än OEM (även om jag själv har kunnat ringa Microsoft och "låsa upp" min version till Retail).
Vad jag vet är det upp till datorhandlaren att bestämma om du ska få köpa COEM tillsammans med en dator eller löst i handen. Men kan dock inte svära på detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kan vara bra till en surfplatta tex. Sen till mina stationära datorer kommer jag fortsätta att använda Windows 7. Kul att det släpps relativt snart i alla fall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man borde inte få säga 'appar', det är som fingrarna på svarta tavlan, speciellt i Windows-relaterade sammanhang. Vad installerar ni på datorn, 'proggar'...? Är ju bara hemskt att till och med Microsoft jagar efter Apple nu och kallar program för applikationer.

Men i alla fall, skulle inte någon version av Windows 8 släppas bra mycket tidigare? Hade för mig att jag läste det någonstans.

Dom som har MSDNAA konto har kunnat köra Windows 8 i några veckor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Det känns inte som att Windows 8 kommer med så stora förrändringar från Windows 7; försökt googla fram någon definitiv förbättring men summa summarum verkar det ju bara som ett Service Pack.

Har jag fel och isåfall vad gör det värt att uppgradera?

Det är en hel del ändringar, mycket till det bättre en del till det sämre. Mjukare interface och lite extra lull-lull. Relevanta inställningar är iaf mer lätttillgängliga,
* Du får upp nästan alla relevanta adminverktyg från ett vänsterklick på startmenyn
* Översikt av vilka program som startas med windows i aktivitetshanteraren samt hur mycket kraft de drar under uppstarten
- En sämre 'startmeny' som tar hela skärmen med 3 olika sökställen istället för 1, hur tänkte man här? +anpassad till touch.
* Möjlighet till att använda 'apps' för t.ex. epost, facebook m.m. för att få tjänsterna mer integrerade i windows och interfacet. Känner inte allt för mycket kärlek inför hur dessa ser ut atm, speciellt inte facebook chatten men det kanske kommer vettigare alternativ. Dessutom hyfsat enkelt att göra sina egna. Apparna känns väldigt sega jämfört med riktiga program som XnView m.m.

Skrivet av Atlas Tasume:

Man borde inte få säga 'appar', det är som fingrarna på svarta tavlan, speciellt i Windows-relaterade sammanhang. Vad installerar ni på datorn, 'proggar'...? Är ju bara hemskt att till och med Microsoft jagar efter Apple nu och kallar program för applikationer.

Men i alla fall, skulle inte någon version av Windows 8 släppas bra mycket tidigare? Hade för mig att jag läste det någonstans.

Till att börja med så kommer inte ordet app från apple utan application :-] men vi får se om det eventuellt kommer någon stämning från apples sida eftersom de tydligen utvecklat och designat ordet.
Utvecklare fick Windows 8 den 15 augusti och studenter den 25:e.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Det är en hel del ändringar, mycket till det bättre en del till det sämre. Mjukare interface och lite extra lull-lull. Relevanta inställningar är iaf mer lätttillgängliga,
* Du får upp nästan alla relevanta adminverktyg från ett vänsterklick på startmenyn
* Översikt av vilka program som startas med windows i aktivitetshanteraren samt hur mycket kraft de drar under uppstarten
- En sämre 'startmeny' som tar hela skärmen med 3 olika sökställen istället för 1, hur tänkte man här? +anpassad till touch.
* Möjlighet till att använda 'apps' för t.ex. epost, facebook m.m. för att få tjänsterna mer integrerade i windows och interfacet. Känner inte allt för mycket kärlek inför hur dessa ser ut atm, speciellt inte facebook chatten men det kanske kommer vettigare alternativ. Dessutom hyfsat enkelt att göra sina egna. Apparna känns väldigt sega jämfört med riktiga program som XnView m.m.
http://www.winsupersite.com/content/content/142339/messaging....

Dold text

Det känns som att Metro kommer göra det svårare att multitaska. Typ jag som konstant har uppe tretusen fönster är jag inte så benägen att vandra runt i Metro för att komma till något annat - men jag kanske har fel. Har Windows Phone och där fungerar metro skitbra men jag är skeptisk till en stationär gamingdator :/

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Man borde inte få säga 'appar', det är som fingrarna på svarta tavlan, speciellt i Windows-relaterade sammanhang. Vad installerar ni på datorn, 'proggar'...? Är ju bara hemskt att till och med Microsoft jagar efter Apple nu och kallar program för applikationer.

Men i alla fall, skulle inte någon version av Windows 8 släppas bra mycket tidigare? Hade för mig att jag läste det någonstans.

Vet inte hur det är med andra, men jag gör skillnad på program i metro och desktop. Program i Metro, som man exempelvis kan dra ner från Windows Store, kallar jag appar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:
Dold text

Det känns som att Metro kommer göra det svårare att multitaska. Typ jag som konstant har uppe tretusen fönster är jag inte så benägen att vandra runt i Metro för att komma till något annat - men jag kanske har fel. Har Windows Phone och där fungerar metro skitbra men jag är skeptisk till en stationär gamingdator :/

Det är nog lite av en vanesak. Jag installerade det på min laptop och det kändes jäkligt knackigt de första dagarna men nu gillar de nya funktionerna. Jag har aldrig knappat mig runt i startmenyn på windows 7 och kommer troligtvis inte att göra det i windows 8 heller, att lära sig sina snabbkommandon är "a och o" :-]
Vill du komma igång med en mjukare start så bör du ha dessa i ryggraden.
[w] = windowsbutton

[w]+x = administrativa startmenyn
[w]+pause = egenskaper för 'den här datorn'
[w]+e = utforskare
[w]+r = run
[w]+s = lite inställingar m.m.
alt + f4 = stäng av datorn

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

11 år efter XP, på dagen.

Det är helt sanslöst. 2001, det innebär att om man skulle hållt fast vid föregångaren lika länge som folk hållt fast vid XP så skulle man landa på 1990. Innan Windows 3.1 :).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Har för mig jag läste att uppgradera skulle kosta typ 350kr sen helt nytt 700kr. Om det kostar 1000kr så är det ju nästan samma som Windows 7.

Eller är det en helt annan version?

Tänkte precis likadant, är det ingen som har en förklaring?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Det är nog lite av en vanesak. Jag installerade det på min laptop och det kändes jäkligt knackigt de första dagarna men nu gillar de nya funktionerna. Jag har aldrig knappat mig runt i startmenyn på windows 7 och kommer troligtvis inte att göra det i windows 8 heller, att lära sig sina snabbkommandon är "a och o" :-]
Vill du komma igång med en mjukare start så bör du ha dessa i ryggraden.
[w] = windowsbutton

[w]+x = administrativa startmenyn
[w]+pause = egenskaper för 'den här datorn'
[w]+e = utforskare
[w]+r = run
[w]+s = lite inställingar m.m.
alt + f4 = stäng av datorn

Får väl testa.

En annan not: just nu kör jag OCZs revodrive (ssd på pci-e); när jag uppgraderar till Windows 8 kommer jag behöva ha drivrutinerna till hands? Och jag antar att filsystemet har fått någon uppdatering, antar att det kan bli bråkigt.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Tror att folk inte gillar nya interfacet för att det inte förstår, som allt annat

Går mycket lättare att multitaska med W8 än tidigare, folk är allmänt lata

Permalänk

Känner mig helt kall till Windows 8, känner ingen dragningskraft att byta från Win 7 till Win 8.

Mycket möjligt jag inte förstår storheten med Win 8, men jag ser inte meningen med det.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

En större skillnad mellan Retail och OEM som många tycks ha missat är att på Retail så ingår det support från Microsoft. På OEM versionen så ingår det inte utan det är den som sålde "maskinen" eller OEM licensen som sår för supporten.

SÅ:
Retail, Full support från MS
COEM, ingen support från MS, men får man får byta hårdvara fritt.
OEM, ingen support från MS, "får inte" installeras på ny dator.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har för mig jag läste att uppgradera skulle kosta typ 350kr sen helt nytt 700kr. Om det kostar 1000kr så är det ju nästan samma som Windows 7.

Eller är det en helt annan version?

Uppgradering är itne samma sak som en ny licens. Uppgraderingen kostar ca 400 spänn men då måste du redan ha en windows7 eller vista licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:
Dold text

Det känns som att Metro kommer göra det svårare att multitaska. Typ jag som konstant har uppe tretusen fönster är jag inte så benägen att vandra runt i Metro för att komma till något annat - men jag kanske har fel. Har Windows Phone och där fungerar metro skitbra men jag är skeptisk till en stationär gamingdator :/

Testa Win8 innan du uttalar dig! Metro har inget med Multitasking och dina fönster att göra. Det är en upphottad startmeny och inget annat. Du kan fortfarande tabba och köra kortkomandon som i W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

tusing för windows? aldrig i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Uppgradering är itne samma sak som en ny licens. Uppgraderingen kostar ca 400 spänn men då måste du redan ha en windows7 eller vista licens.

Det vet jag, men var inte det jag frågade.

Vad jag hört tiidigare skulle UPPGRADERING kosta 39.99 dollar, nytt 69.99 dollar men nu ska de kosta 1000 kronor?, grejen var väl tills 2013 skulle det väl vara mycket billigare.