Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tror mer på 20-25% på allt, som onoff hade vid sin konkursrea.

Isåfall så blir det här första gången jag handlar där Förstår inte hur har dom klarat sig hittills när man kunde få tag på mycket billigare grejer på internet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tror mer på 20-25% på allt, som onoff hade vid sin konkursrea.

OnOff hade 50% dagarna efter konkursbeskedet, och 75% en vecka senare.
Detta på butiker som inte skulle övertas av Expert då.

mvh f.d anställd på Onoff.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Trist, den lilla konkurrenten har gjort sitt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Tycker att ledningen sköter detta otroligt dåligt. Ett företag och dess ledning vet när båten sjunker och när det är dags att kanske börja överväga att lämna skeppet. Här har dom väntat tills skeppet bokstavligen talat ligger på botten, för att sedan ropa: Nu är det för sent! Vi kastar in handduken!

Hade dom varit lite tidigare ute så hade kanske personalen redan nu haft ett nytt jobb att gå till, kunderna hade fått lite mer kött på benen vad gäller garantier osv. Tycker bara synd om människor som kanske så sent som förra veckan köpt något svindyrt hos Expert (för dyra var dom) och nu få reda på att det kanske inte finns några garantier osv alls kvar.

Jag tycker bara att hela deras sätt att göra detta på visar klart och tydligt hur lite dom bryr sig om människor, inte bara kunder utan även personalen. Cheferna har förmodligen sugit ut så mycket det går från företaget dom här senaste månaderna.

Helt rätt att Expert går i KK, men på fel sätt.

Det är tyvärr inte så det fungerar i företagsvärlden. De har gjort helt korrekt.

Permalänk
Skrivet av Cindori:

OnOff hade 50% dagarna efter konkursbeskedet, och 75% en vecka senare.
Detta på butiker som inte skulle övertas av Expert då.

mvh f.d anställd på Onoff.

Dessutom skickades det ut till iaf en del återförsäljare (bland annat den jag då jobbade på) en lista med allt i lager, så mycket köptes väl upp av andra återförsäljare också.

Permalänk
Medlem

Jag gissar Siba is the next.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Det är tyvärr inte så det fungerar i företagsvärlden. De har gjort helt korrekt.

Kan tyvärr inte hålla med dig på något sätt alls. Dom skötte detta riktigt uruselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Inte konstigt när de försöker kränga HDMI-kablar för 700 spänn.

On topic: Tror att fler och fler fysiska butiker kommer gå den här vägen. Det kostar för mycket och för min del är det obehagligt när säljarna flåsar en i nacken hela tiden. Jag föredrar absolut att läsa på om produkterna själv och beställa från nätbutiker, även om jag kan förstå att den äldre generationen inte håller med.

Håller med om att det kommer gå mer åt e-handel av flera skäl än bara priset på produkten men det är alltid bra att kunna gå i butik att känna och peta på produkter man är sugen på och som du sen köper betydligt billigare på nätet, funkar inte lika bra med Elgiganten då dom ofta har egna skumma namn på sina serier med nån siffra/bokstav som skiljer även om det i grunden är exakt samma maskin.
Att dom sen inte har den man tänkt sig hemma utan vill pracka på en antingen en billigare och betydligt sämre produkt eller dyrare och likvärdig gör det inte bättre för ladorna då jag vet vad jag är ute efter efter timmar av efterforskningar.

Dessutom om jag köper en 5m+ HDMI för 700kr+ så är expert absolut sista butiken man tittar på då dom ändå inte har vad jag söker och skulle dom ha den så är det minst 300kr mer än mitt normala inköpsställe, kalla det fåfänga whatever men med 10m eller längre så håller jag mig till vad jag vet fungerar och ratar feltemas även om den säkert skulle fungera helt ok.
På 1m längd kan feltemas budjetsnöre ersätta allt vad Monster/Supra/QED/Argon/Van den Hul heter utan att man märker skillnad vid blindtest.

Dock tråkigt för dom berörda men inte direkt oväntat.

Permalänk
Medlem

Aj då, inte alls bra för alla anställda.
Så nu kommer vi i Skellefteå ha en Elgiganten och inget mer, OnOff försvann, sedan stängdes en av tre Expert butiker och nu försvinner de andra två.
Skellefteå är ingen stad för de som gillar och hemelektronik.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Äntligen säger jag bara, kass kundservice och skyhöga priser. Tråkigt att det försvinner så mycket jobb dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Håller med om att det kommer gå mer åt e-handel av flera skäl än bara priset på produkten men det är alltid bra att kunna gå i butik att känna och peta på produkter man är sugen på och som du sen köper betydligt billigare på nätet, funkar inte lika bra med Elgiganten då dom ofta har egna skumma namn på sina serier med nån siffra/bokstav som skiljer även om det i grunden är exakt samma maskin.
Att dom sen inte har den man tänkt sig hemma utan vill pracka på en antingen en billigare och betydligt sämre produkt eller dyrare och likvärdig gör det inte bättre för ladorna då jag vet vad jag är ute efter efter timmar av efterforskningar.

Jo visst vill man kunna klämma på produkter och få en hum om vad det är för nåt innan man köper, men vad gör många kunder då? Klämmer och frågar om råd och får hjälp och går hem och beställer det lite billigare på nätet. Kablar och sånt är ju hutlöst, men samtidigt måste man förstå att de i princip går back på datorer och grejor och försöker ta igen det på tillbehören som då blir svindyra. Tråkigt att det inte räckte till...

Permalänk
Medlem

Någon som kommer spendera hela lönen på billiga prylar som 70" tv kommande utförsäljning?

Vem blir först med 6x70" eyefinity?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

rea priser incoming

Move in!

Permalänk
Medlem

Någon som vet när rea kommer att börja?
Passa på att fynda lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Aj då, inte alls bra för alla anställda.
Så nu kommer vi i Skellefteå ha en Elgiganten och inget mer, OnOff försvann, sedan stängdes en av tre Expert butiker och nu försvinner de andra två.
Skellefteå är ingen stad för de som gillar och hemelektronik.

Den på torget borde vara kvar, bara den på solbacken som försvinner. Trist hur som helst, även fast man inte handlade där.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

För att man skall överleva som handlare idag måste man ha en fungerande koncept.

Expert ligger ofta i centrum som de alltid gjort. Där är hyrorna högre och lokalerna små. Det gör att dom måste ha höga priser för att gå runt. Eftersom branshen som sådan alltid varit priskänslig så är det inget bra koncept.

Då måste man kunna erbjuda ett mervärde i någon form. Det enda mervärdet dom haft är läget men idag är det inget mervärde för de flesta idag när internet är ännu närmare än en butik i centrum som iaf inte har ett stort utbud och där man inte kan klämma och känna på produkten som man vill.

Många i tråden gnäller på MM att dom säljer med förlust. Precis som alla andra aktörer har dom ett moderbolag och köper in via en moderbolagägd grossist. Mao så kan man mörka vinsterna gentemot kunder och anställda. Anställda som får låga lönepåslag för krisen i branschen när det i själva verket är det ingen riktig kris. Man säljer på volym och kan göra inköp för flera länder i ett grossistbolag som har extremt få anställda och själva återförsäljarna får betala dyrt för produkterna och sälja billigt för det har ägarna bestämt. Man flyttar helt enkelt vinsten dit man vill. MM, elgiganten, siba och OnOff gör/gjorde likadant och de förluster MM visar beror till stor del på de nyetableringar som de gör. Hade MM gått med den förlust som återförsäljardelen visar hade dom aldrig fortsatt. De kan göra en mindre förlust totalt sett på Sverigeäventyret men samtidigt får dom större volym på inköpen så andra länder kan gå ännu bättre pga den ökade volymen.

Samtidigt har flera av aktörerna egna finansieringsbolag och försäkringsbolag som går mycket bra, så den totala vinsten är inte obetydande för ägarna. De anställda däremot är de som verkligen hamnar i kläm, osäkra framtidsutsikter och dålig löneutveckling.

Det man skall hålla i minnet är att MM gjort en hel del för kunderna i Sverige. Innan de etablerade sig så fanns inga ställen där man kunde klämma och känna på mobiler etc. I dag kan man det på flera av dom andra kedjorna. Sen har MM ett stort utbud, nått som varit så och så på de andra framförallt innan MMs intåg. Så gnäll inte för mycket på de stygga tyskarna, de andra är inte så svenska dom heller.

När det gäller de anställda på expert så lär det inte vara några problem, är de kompetenta så får dom givetvis nya kneg för nån av de andra kommer täcka in marknaden där expert försvinner och är man bara inte nyanställd så har man ju en hel del erfarenhet av branshen och de andra kommer rycka i dom som verkligen är duktiga.

Samtidigt så är det ingen fara för konsumenterna. Internethandeln växer inom hemelektonik och det kommer hålla priserna låga även i framtiden även om det bara blir 2-3 stora kedjor kvar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag trodde faktiskt det var omöjligt att läsa mitt inlägg och inte uppfatta sarkasmen, när jag samtidigt raljerar om ekonomi som pseudovetenskap. Jag får kanske använda fler smileys

Vi ekonomer har svårt att se gråtoner. Behövs alltid många smileys för att vi ska haja

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo visst vill man kunna klämma på produkter och få en hum om vad det är för nåt innan man köper, men vad gör många kunder då? Klämmer och frågar om råd och får hjälp och går hem och beställer det lite billigare på nätet. Kablar och sånt är ju hutlöst, men samtidigt måste man förstå att de i princip går back på datorer och grejor och försöker ta igen det på tillbehören som då blir svindyra. Tråkigt att det inte räckte till...

När dom jämförelsevis har sämre datorer till högre pris så är det väl inte konstigt att det blir minus på dom få sålda enheterna i en tid då kunder blir mer och mer medvetna om vad som är ok och vad som är hutlöst i pris relaterat till vad man får.
Visst kan råd vara bra OM dom är nyanserade och riktiga till skillnad från vad man ofta får i ladorna av dessa kedjor och när dom också försöker pracka på en svindyra försäkringar man redan har genom hemförsäkringen så gör det inte saken bättre för dom när det är sådant dom egentligen lever på och först nu vi konsumenter blivit medvetna om att vi inte skall falla i den gropen och betala tusentals kronor extra för samma sak vi har.
Dom/ladorna/kedjorna inser inte att dom aldrig kan konkurrera med e-handelns priser eller utbud och "prisgaranti" är ju bara tomma ord då samma modell inte finns på annat håll då det skiljer nån siffra/bokstav i namnet som gör dom olika även om det är exakt samma under skalet.
Att transportera hem en relativt simpel 50"+ plasma är ingen enkel historia då den inte får ligga ner då den alltid skall transporteras stående och detta gäller även delvis LED och LCD. Att då kunna få den levererad hem till dörr utan extra kostnad är guld värt vid större storlekar och blir än mer värt när 70-85" blir vanligare. Att sen apparaten råkar vara bäst i sin klass till bra pris gör valet ännu enklare.
Dom gånger man varit sugen på nån TV dom har till bra pris så har det varit fåtal ex. av denna hemma som "inropare" men dom sen drar fulingen och försöker sälja dyrare och sämre produkt dom kan tjäna pengar på som blir än sämre med den hutlösa försäkringen. Enbart mer helt ärliga säljare har dom erkänt detta och pekat på bättre produkt som håller pris/prestanda kurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Aj då, inte alls bra för alla anställda.
Så nu kommer vi i Skellefteå ha en Elgiganten och inget mer, OnOff försvann, sedan stängdes en av tre Expert butiker och nu försvinner de andra två.
Skellefteå är ingen stad för de som gillar och hemelektronik.

Dessa försvinner (Och även endast dessa som det kommer vara rea på)
http://expert.se/Expertbutiker_Egen.html (Expert Skellefteå Nord, Varugatan 4)

Dessa blir kvar och byter namn
http://expert.se/Expertbutiker_Franchise.html (Expert Trädgårdsgatan Skellefteå Trädgårdsgatan 11)

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FentonSpadrig:

.........
Media Markt är nog den enda starka "butiken". Och nu när de får igång e-handeln också, så kommer det bara att bli bättre. Övriga starka aktörer blir ju då rena e-handelstjänster... Jag tänker typ NetOnNet, CDON, Hifi-Klubben, Komplett o.s.v. Jag som jobbar med e-handel matas dagligen med siffror, och generellt ska 75% av all handel vara just e-handel. Att då ha en bra lösning och ett bra utbud är en viktig del.

Som sagt... det är nog bara en tidsfråga innan både Siba och Elgiganten går i konkurs också. Elgiganten kanske klarar sig något längre i och med att de är så pass utspridda och att okunniga Svenssons faktiskt ofta verkar vara av uppfattningen att de (Elgiganten) faktiskt är bra - vilket de inte alls är. Men ja... den som lever får se!

Tänkte bara informera om att Siba och NetOnNet har samma ägare... oj så det ban bli. Och som andra har skrivit i tråden, det finns många ställen att ta ut en vinst och det behöver inte vara i butiken... kan vara i en grossist eller försäkrings bolag... En biltillverkare tjänar inte mycket pengar på att sälja bilarna utan på reservdelar och service...
Siffran 75% tror jag inte på över huvud taget. Kanske stämmer för någon litet företag någon stans men tittar du på Sverige som marknad så tror jag inte att e-handel står för 75%. Kanske om du skulle räkna med B2B affärer…. Men det saknar värde i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det man skall hålla i minnet är att MM gjort en hel del för kunderna i Sverige. Innan de etablerade sig så fanns inga ställen där man kunde klämma och känna på mobiler etc. I dag kan man det på flera av dom andra kedjorna. Sen har MM ett stort utbud, nått som varit så och så på de andra framförallt innan MMs intåg. Så gnäll inte för mycket på de stygga tyskarna, de andra är inte så svenska dom heller.

URSÄKTA? Har funnits hur många butiker som helst sedan mobiltelefonerma kom till Sverige där man har kunnat känna, klämma och titta på dem, speciellt efter subventionsboomen på 90-talet.

Mkt varor ja......men INGEN som helst kunskap att backa upp dem med. STora kedjor anställer inte folk som bryr sig om produkterna utan de skall SÄLJA. Det kallar jag inte för en positiv utveckling...tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Mkt varor ja......men INGEN som helst kunskap att backa upp dem med. STora kedjor anställer inte folk som bryr sig om produkterna utan de skall SÄLJA. Det kallar jag inte för en positiv utveckling...tvärtom.

Just här märker man förvisso vilken inverkan butikschefen har. Vissa butiker har över lag bra folk, men andra butiker verkar det som om de anställde första bästa som kunde de rätta modeorden utan att undersöka om de visste vad de betyder (tänker osökt på The IT Crowd).
Detta gäller förvisso inte uteslutande MediaMarkt...

Edit: kom att tänka på när vi är i Experttråden att den butiken som är närmast mig (3 min gång) är Expert, och jag har satt min fot däri hela en gång. Och aldrig mer eftersom de som jobbade där hade för fullt upp med att dra på sina organ i takt till de modeorden de slängde ur sig om hur tuffa deras mobiler var, faktiskt så upptagna med detta att de inte märkte den kunden som försökte fånga deras uppmärksamhet. Å andra sidan insåg jag snabbt att de kunde modeorden, men inte förstod sig på vad de betydde, så jag hade nog i slutändan ändå inte handlat där.

Permalänk
Medlem

Det är ett jävligt dåligt klimat vi hamnat i med de här kedjorna. Jag jobbar i en fristående butik som visserligen inte bara arbetar med hemelektronik (tur är väl det), men vi har en fot i åtminstone mobiltelefonvärlden och det är fullt förståeligt att kedjorna går omkull. Det finns inga marginaler. Och då menar jag inte bara att man inte tjänar mycket på varorna utan att marginalerna är i stort sett obefintliga. Hur ska man kunna arbeta med såna produkter? Var ska man hitta pengar till löner och underhåll?

Det som de här kedjorna håller på med är ren och skär idioti. Det borde ju logiskt sett vara varje företags önskan att tjäna pengar liksom. Och jag förstår dem. Faktum är att småföretag som vår butik har en fördel som de inte kan konkurrera med och det är service. Det gör att vi kan hålla oss flytande.

Men den här trenden har inte sett sitt slut än, särskilt inte som operatörerna själva ger sig in i leken och konkurrerar med alla som säljer deras produkter. Så vi kommer nog sluta som amerika i slutändan, där mobiler bara säljs genom operatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ingen "expert" på ekonomi, men VARFÖR måste man ANSÖKA om konkurs? Antingen går väl företaget i konkurs eller inte? Kan de gå i "konkurs" utan att ansöka om det? Vad händer då???!

För att rätten måste granska ansökan. Annars kan företag gå i konkurs när de vill och ta med alla pengar istället för att betala skulderna med dem

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Den på torget borde vara kvar, bara den på solbacken som försvinner. Trist hur som helst, även fast man inte handlade där.

Skrivet av Kazen:

Dessa försvinner (Och även endast dessa som det kommer vara rea på)
http://expert.se/Expertbutiker_Egen.html (Expert Skellefteå Nord, Varugatan 4)

Dessa blir kvar och byter namn
http://expert.se/Expertbutiker_Franchise.html (Expert Trädgårdsgatan Skellefteå Trädgårdsgatan 11)

Ah okej, trevligt att en butik iaf blir kvar (även om jag själv inte handlat desto mer från någon) men inge kul och gå arbetslös.
Men vad byter de namn till? Blir det annan kedja?

Så frågan är nu vilken klädbutik som kommer ta över Experts lokal på solbacken...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

URSÄKTA? Har funnits hur många butiker som helst sedan mobiltelefonerma kom till Sverige där man har kunnat känna, klämma och titta på dem, speciellt efter subventionsboomen på 90-talet.

Mkt varor ja......men INGEN som helst kunskap att backa upp dem med. STora kedjor anställer inte folk som bryr sig om produkterna utan de skall SÄLJA. Det kallar jag inte för en positiv utveckling...tvärtom.

Mockups, inga telefoner som varit igång och hur ser det ut på kamerasidan? Det är MM som fört det till Sverige.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har hört många bud om vad rean borde hamna på, allt från 25%-75%

Någon sade att det inte är en "riktig" rea om de blir uppköpta, tolkade det som att de bästa grejorna då förbehålls den nya ägaren och man bara fejk-rear skitsaker.

Är det smart att köpa något i en butik som inte längre erbjuder garantier?

Anledningen att jag frågar är att jag har en bit att åka till närmaste ställe och undrar om det kommer vara värt det. Har inte hört om någon än som gjorde ett klipp förra gången, så jag är lite osäker.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ingen "expert" på ekonomi, men VARFÖR måste man ANSÖKA om konkurs? Antingen går väl företaget i konkurs eller inte? Kan de gå i "konkurs" utan att ansöka om det? Vad händer då???!

Ja konkurs är något man söker för att inte förlora alla pengar man äger. Konkurs är inget som magiskt händer utan är en någorlunda lång procedur.

Permalänk
Medlem

Undrar också om det börjat någon rea redan idag, om det skulle vara värt å ta en sväng ut till expert å kika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mockups, inga telefoner som varit igång och hur ser det ut på kamerasidan? Det är MM som fört det till Sverige.

Hos KEDJORNA ja...väg dina orval rätt nästa gång.
För BUTIKER har det funnits där de har använt riktiga telefoner även innan MM-tiden...