Sony lanserar krympt Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tyckte jag skrev tydligt att den inte är till för att sälja till de som redan har. Utan till de som köper nytt. Självklart finns väl någon fantast som köper allt med sony-logga. Men det hör inte hit. Om de kan tillverka samma produkt mycket billigare så gör de det, därför släpper de en moderniserad version som bara kostar en tiondel att producera jämfört med originalet som kostade närmare 10000:- att tillverka. Får inte Intel sälja sina Ivy Bridge Pentium dual cores? Är det att mjölka? En Core 2 från 2007 kan ju göra samma jobb, att den var mycket dyrare spelar förstås ingen roll? Ska nVidia sälja 8800 Ultra som kostar svinmycket att tillverka till budgetmarknaden istället för GT 630 som är tokbillig?

Det är en uppdaterad produkt för att sänka produktionskostnaden så att de kan sänka priset framöver när nästa generation kommer, inget konstigt. Precis som att PS2 var dyr att tillverka när den släpptes, men att PS2 slim bara kostar några hundra att tillverka idag så att de kan sälja den på andra marknader.

Fast det blir svårt att blanda in Intel processorer i det här som har ett "lite" bredare utbud.

Hade dock intel fortfarande sina pentium som ledstjärna hade det definitivt varit "mjölkning" enligt mig då dom hade kunnat göra bättre men gör det inte för att endast tjäna pengar.

Jag tycker att Sony gör rätt för sig att roffa åt sig pengar, tycker jag dom har förtjänat med sin konsol som på det hela stora taget är en ganska schysst produkt. Men det jag säger är att efter ha sålt samma konsol i 6år så handlar det endast om vinst marginalen och ingenting annat.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Heter den playstation anorexia?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på folk på forumen idag??

Sony släpper en mindre och med all säkerhet strömsnålare (Vilket brukar betyda svalare och tystare) version av sin konsol. Detta medför att:
- De gamla slim behöver reas ut för att tömma lagren för de nya.
- De nya kommer därefter kunna prisänkas då de är billigare att tillverka.
- HDD:n är lite större.

Vad är det som är negativt med detta?? Det är ju inte så att kommande PS3-spel inte kan spelas på äldre PS3! Alla som vill kan behålla sitt gamla utan några negativa konsekvenser. Mjölkande hade varit att på olika sätt försöka tvinga PS3-ägare att köpa nytt, men det har de ju inte gjort.
För 360-ägare som jag och alla andra som inte har PS3 är detta ett gyllene tillfälle att skaffa PS3:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Ja, den nya designen ser inte allt för tilltalande ut, hade önskat att enheten var i mattsvart plast, istället för den nu räfflade blanka looken.

Helblank plast hade också sett mycket bättre ut. Då hade den fått liknande look som PS3 Phat

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Det är inte att mjölka det sista, ps2 säljs ju fortfarande i vissa länder och ps3 har säkert många år kvar att ge sony.
Sony är ett stort företag och ps4 utvecklingen påverkas inte det minsta av detta..

Okej, men i mina ögon så ser jag detta som att dem endast ska mjölka ur det sista. Men det är min uppfattning som sagt...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Fast det blir svårt att blanda in Intel processorer i det här som har ett "lite" bredare utbud.

Hade dock intel fortfarande sina pentium som ledstjärna hade det definitivt varit "mjölkning" enligt mig då dom hade kunnat göra bättre men gör det inte för att endast tjäna pengar.

Men Sony gör bättre. De kan bara inte ha 15 paralllella konsoler ute. Kan ha max två inom samma marknad. PS4 är på gång.

Skrivet av Curemylife:

Jag tycker att Sony gör rätt för sig att roffa åt sig pengar, tycker jag dom har förtjänat med sin konsol som på det hela stora taget är en ganska schysst produkt. Men det jag säger är att efter ha sålt samma konsol i 6år så handlar det endast om vinst marginalen och ingenting annat.

Vad tycker du att de ska göra? Sluta sälja PS3? Det skulle vara mycket värre om de släppte nya konsoler var tredje år, då skulle de tvinga kunder köpa nya konsoler för de nyaste spelen när de egentligen hade fungerat på de äldre. De låter en plattform regera i några år just för att folk inte ska behöva byta konsol hela tiden. Ingen måste byta upp till den nya slim, de förbereder den bara för att vara budgetalternativ när PS4 släpps, är det fel menar du?

Permalänk
Medlem

Fan vad folk gnäller idag...

Vilka kan fördelarna vara?
Den är mindre, och efterssom detta troligen beror på att komponenterna krypmt så har de nog tillverkats av en mindre tillverkningsprocess vilket leder till svalare komponenter som drar mindre ström. Samma sak hände med Slim när den kom.
Hur är något av detta ett problem?
Enda nackdelen är priset, vilket kan motiveras med dessa förändringar, iaf för de som är i köptankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För mig är mjölkning att man släpper en ny produkt (ett tydligt exempel är CoD-serien) som inte tillför något nämnvärt som inte fanns i föregående produkt, och inte när man släpper en uppdaterad produkt, läs PS3.

Fast hur kan du anse att cod isf inte är uppdaterad? Finns ju nya vapen, banor, SP osv. Grafikmotorn är dock inte uppdaterad. Samma sak med ps3, nytt skal men samma gamla skit hårdvara i mindre format. Som sagt mjölka kan användas till mycket men förstår såklart vad du menar.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Har fortfarande min gamla kära tjockis (oslagbar design och elegans) men skulle den gå i sönder så kommer jag absolut att köpa 500gb versionen. Ser betydligt bättre ut än den tidigare slim modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Fast hur kan du anse att cod isf inte är uppdaterad? Finns ju nya vapen, banor, SP osv. Grafikmotorn är dock inte uppdaterad. Samma sak med ps3, nytt skal men samma gamla skit hårdvara i mindre format. Som sagt mjölka kan användas till mycket men förstår såklart vad du menar.

CoD riktar sig till de som redan har äldre CoD. De hade kunnat lägga till saker som expansioner. Defintivit inte bara göra en kopia av sitt eget spel som inte tillför något direkt. En bra speltillverkare gör ett nytt spel när de kommit på nya idéer. Nya slim riktar sig inte till de som redan har PS3, utan de som tänker köpa PS3, nu får de en modernare variant. Och när PS4 släppts kan de sälja denna mycket billigare än vad de hade kunnat göra med original PS3.

Sony försöker alltså inte få folk att köpa samma sak flera gånger, som i fallet med CoD. De gör bara en befintlig produkt billigare att tillverka och smidigare för nya köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Wii U släpps ju i November.

Syftar på Xbox och Playstation. Wii u lär inte få igång grafikutvecklingen till spel igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag t.ex då min 40GB drabbats av YLOD som inte går att fixa

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nardds:

Min faders gamla PS3 fat har slutat läsa skivor, så han kan mycket väl köpa denna.
Han spelar mycket spel och kollar på mycket film, men det är ju inte så kul när kylningen i ps3 fat låter mer än hela högtalar-systemet

Så denna produkt riktar sig i princip bara till de som har trasiga gamla PS3'or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

CoD riktar sig till de som redan har äldre CoD. De hade kunnat lägga till saker som expansioner. Defintivit inte bara göra en kopia av sitt eget spel som inte tillför något direkt. En bra speltillverkare gör ett nytt spel när de kommit på nya idéer. Nya slim riktar sig inte till de som redan har PS3, utan de som tänker köpa PS3, nu får de en modernare variant. Och när PS4 släppts kan de sälja denna mycket billigare än vad de hade kunnat göra med original PS3.

Sony försöker alltså inte få folk att köpa samma sak flera gånger, som i fallet med CoD. De gör bara en befintlig produkt billigare att tillverka och smidigare för nya köpare.

Ah du menar så, mjo det är så sant så. Men jag menar väl mest att jag vill ha en helt ny konsol.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Ah du menar så, mjo det är så sant så. Men jag menar väl mest att jag vill ha en helt ny konsol.

Det kommer. Det tar inte längre tid bara för att de släpper denna, tvärtom! En lättillverkad och billig variant av PS3 är en förberedelse för att förpassa den ner till budgetsegmentet. Det ser jag som ett tecken på att PS4 är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Är inga problem, helt olika målgrupper och jag personligen tror inte så mycket på Wii U, kommer inte bryta så mycket ny mark med den

Skickades från m.sweclockers.com

Nja jag ska i allafall ha en sådan då målgruppen kommer att ändras verkar det som ,och min grabb är 11 så det passar aldelles utmärkt ,och vill jag ha så kallat "next gen" grafik ,så har jag ju min pc som bara nu är kraftfullare än både ps4 och den andra

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det kommer. Det tar inte längre tid bara för att de släpper denna, tvärtom! En lättillverkad och billig variant av PS3 är en förberedelse för att förpassa den ner till budgetsegmentet. Det ser jag som ett tecken på att PS4 är på gång.

Bara trevligt, hoppas bara på bra hårdvara.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Så denna produkt riktar sig i princip bara till de som har trasiga gamla PS3'or.

Var iofs inte det jag sa, innan så sa jag även att det föds nya kunder varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Djs:

Nja jag ska i allafall ha en sådan då målgruppen kommer att ändras verkar det som ,och min grabb är 11 så det passar aldelles utmärkt ,och vill jag ha så kallat "next gen" grafik ,så har jag ju min pc som bara nu är kraftfullare än både ps4 och den andra

Självklart är den kraftfullare än PS4, den finns ju inte ens och officiellt finns inga siffror på vad den kommer att innehålla, endast spekulationer, när PS3 kom så var det RSX-chippet kraftigare än någon PC hade än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Självklart är den kraftfullare än PS4, den finns ju inte ens och officiellt finns inga siffror på vad den kommer att innehålla, endast spekulationer, när PS3 kom så var det RSX-chippet kraftigare än någon PC hade än

Skickades från m.sweclockers.com

jovisst , men till vilken nytta ? i en konsol menar jag . Jag tror knappast att den kommer att bli lika kraftfull som en pc för då skulle den kosta 8-10000 ,och vem skulle köpa den då i dessa ekonomiska tider .Jag vill gissa på att den inte kommer att bli så himla kraftfull som vissa verkar tro jag menar . kolla på crysis 1 som tydligen ska funka utmärkt på en konsol idag som innehåller 6 år gammal teknologi ,vilket man ej trodde för ett par år sedan

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Där finns flera anledningar att komma med den här typen av revisioner av konsoler.

Vi har krav från myndigheter att strömförbrukningen på konsoler ska ner exempelvis.

Att få ner priset för att nå kunder man inte nått innan.

För att möta konkurrensen är ju den mest givna anledningen med 12GB versionen ställer man sig bättre mot Xbox 4GB och Wii U Basic.
Det är ju så att Sony vetat om att Nintendo skulle behöva släppa sin nya konsol tidigare pga. usel attach rate som resulterade i att tredjeparts utvecklarna gav upp Wiin. Och då måste man göra något då man själva inte är redo att berätta för världen om sin nya konsol.
Så det är inte omöjligt att även Microsoft hittar på något med Xboxen också.

I det här fallet rör det sig dock inte om en krympning av CPUn, Sony har bekräftat att inga fler krympningar av Cell CPUn kommer att ske då de inte kan räkna hem investeringen som hade krävts.
Men man har enligt egen utsago effektiviserat fabriken rejält.

Blu-Ray-läsaren ska vara något det fått ner kostnaden på.

Trist är att priset ligger lite väl högt hade hoppats på 1400-1500SEK på 12GB-varianten i Sverige men det kan vara som någon tidigare antytt att man har lagt priserna lite högre än tänkt då man inte lyckats sälja ut tillräckligt av de gamla slim än.
Ryktet om att den här först skulle annonseras ut på Gamescom men man valde att vänta till TGS talar för det.

Jag hade tänkt sälja min slim och köpa den här men med de här priserna skiter jag i det.

Permalänk
Skrivet av mirre55:

Blu-Ray-läsaren ska vara något det fått ner kostnaden på.

Så sämre BD-läsare då?, större risk för att lasern pajar osv?, tjockis ps3:an är ju känd för ha en bd-läsare i klass med dom läsare man kan köpa separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Så sämre BD-läsare då?, större risk för att lasern pajar osv?, tjockis ps3:an är ju känd för ha en bd-läsare i klass med dom läsare man kan köpa seperat.

Min laser gick sönder på min förra tjockis-PS3, då hade den hunnit bli 2,5 år gammal. Fick ut en ny PS3 på garantin dock ^^

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Min laser gick sönder på min förra tjockis-PS3, då hade den hunnit bli 2,5 år gammal. Fick ut en ny PS3 på garantin dock ^^

Tursamt :), suger om det hinner gå över 3 år när garantin är slut. Min PS3:a är 4 år gammal så är lite orolig för att lasern kan lägga av när som helst, hoppas inte BD-läsaren i denna nya slim ps3:a är av sämre kvalité.

Permalänk
Medlem

Med nuvarande priser så känns det mer intressant med en PS3 Slim 320GB för 1900kr än en PS3 Skinny b*tch 500GB för 2600kr. Troligtvis så drar den nya mindre ström, men frågan är om det om 180GB extra motiverar 700kr extra. 12GB känns alldeles för lite då alla spel verkar installera en massa. En ny 60GB, fast med SSD istället hade kunnat vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Syftar på Xbox och Playstation. Wii u lär inte få igång grafikutvecklingen till spel igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att Wii U kommer skilja sig så mycket jämfört med PS4 och XBOX 720.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tyst?

Det räckte med att jag läste rubriken så kände jag mig tvingad att kommentera ...
Jag behöver varken en mindre eller snyggare PS3:a - Jag vill bara att den är tyst, sen kan den se ut hur som helst. Iofs bra om den kunde spela äppelmusikfiler ... och lite fler videoformat! Kantutjämning vore också bra ... Just det ja, bättre hantering av spellistor och ... Nej Sony - Sorry, men det kommer bli en HTPC istället ....

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Djs:

jovisst , men till vilken nytta ? i en konsol menar jag . Jag tror knappast att den kommer att bli lika kraftfull som en pc för då skulle den kosta 8-10000 ,och vem skulle köpa den då i dessa ekonomiska tider .Jag vill gissa på att den inte kommer att bli så himla kraftfull som vissa verkar tro jag menar . kolla på crysis 1 som tydligen ska funka utmärkt på en konsol idag som innehåller 6 år gammal teknologi ,vilket man ej trodde för ett par år sedan

Fast fr.o.m PS3 så lanserades de inte som spelkonsoll, utan som multimediamaskin och den kostade 6000+ vid lansering i Sverige och sålde, så det är nog inga problem, kan Bose sälja en ljudanläggning som bara är förstärkare, iPod-docka och högtalare för 40 000kr i dessa ekonomiska tider så ser jag inte problemet, konstigt nog så säljs det mer "lyxprodukter" när det är ekonomisk kris än annars, tror folk trösthandlar mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Om de fått ner ljudvolym och strömförbrukning igen, tillsammans med sänkta tillverkningskostnader, så är det ju väldigt positivt för både Sony och konsumenten.

Om läshastigheten på flashminnet (12Gb) är snabbare, kan man köra aktuellt spel på den och skaffa en fetare disk för resten.

Garantin på min är död sedan länge, kanske drar ut den på tradera och pröjsar mellanskillnaden på en ny. PS4 lär ju inte vara bakåtkompatibel, och ungarna vill nog inte bli av med alla PS3-spel...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Tror inte att Wii U kommer skilja sig så mycket jämfört med PS4 och XBOX 720.

Jo, det är redan bekräftat att Wii U bara är marginellt bättre än Xbox 360.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Självklart är den kraftfullare än PS4, den finns ju inte ens och officiellt finns inga siffror på vad den kommer att innehålla, endast spekulationer, när PS3 kom så var det RSX-chippet kraftigare än någon PC hade än

Skickades från m.sweclockers.com

Skitsnack. RSX var ett bantat konsumentgrafikkort från nästan 2 år innan releasen av PS3. Inget revolutionerande direkt. Det var ett vanligt 7800-kort fast bantat så att pixelfillrate var betydligt sämre än 6000-seriens kort från 2004! Samtidigt var bandbredden strypt till en tredjedel av vad grafikkort hade på den tiden och minnesmängden runt hälften. RSX kunde inte mäta sig med PC-marknadens grejer. Och ett år efter att PS3 släppts och PC-marknaden återigen fördubblat grafikprestandan så vad PS3 ett skämt på den biten.