Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Oj oj, Nu blev man allt sugen, ska bara förhandla fram något i still med att "jag sköter damsugandet så tar du hand om badrum mm" avtal med tjejen innan jag skaffar en

Funderar dock på att ta den klart billigare iRobot Roomba 521 för klart humanare 1800kr istället då det "ända" jag förlorar om jag förstår det rätt är hepa-filterna, möjligheten att sätta upp "väggar" samt tidsinställda pass. Det sista är det som svider mest men frågan är om det är värt 1000kr extra...

Haha samma tanke jag hade men istället skulle köpet bli en diskmaskin.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Den dagen som dessa teknologiska mirakel kan ta sig upp och ner för en trappa så ska jag skaffa en. Till dess är det nog dammsugaren som gäller. Har ju inte en ekonomi som tillåter inköp av en till varje våning :/

Koppla in 2 fläktar och en överdrivet stark motor så att den kan lyfta.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast så illa kan det inte vara, iaf inte nu för tiden. Köpte en för mer än ett år sen och den har jag inte behövt byta på ännu. kör den kanske 1-2 gånger i veckan. Men det andra stämmer jag in på, den ersätter inte men den är väldigti smidig under sängar, låga möbler, soffor bord mm.

Vill tro det också men tänka på storleken på denna coh en dammsugare, kan ju inte bara vara lika bra i en mindre storlek för liknande kostnader.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag har en Roomba 780 hemma och den är kanon måste jag säga. Stora robusta mattor som ligger under bord m.m. är inga problem men där emot så gillar den inte löst liggande mattor typ trasmattor. Dom skyver den i hop i en hög och fastnar sedan ibland på dom. Så jag tar alltid undan dom löst liggande mattorna innan jag skall köra. Men då får jag ju skakat mattorna också...

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar är; stannar den själv när den kommer till en trappa?
Jag bor i en etage lägenhet och vill ju inte komma hem och hitta min lilla robot i bitar på bottenplan efter att den har kört över kanten.

I värsta fall får man väl ha roboten på bottenplan och en vanlig dammsugare på ovanplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Gecko:

En sak som jag undrar är; stannar den själv när den kommer till en trappa?
Jag bor i en etage lägenhet och vill ju inte komma hem och hitta min lilla robot i bitar på bottenplan efter att den har kört över kanten.

I värsta fall får man väl ha roboten på bottenplan och en vanlig dammsugare på ovanplan.

http://www.youtube.com/watch?v=ZyfIftD70Sc&feature=player_det...

Jajamen, det ska alla modeller göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavling:

tänkte också köpa en sån 555. hur många rum har du

2 RoK, 67m2 har jag, funkar hur bra som helst ^^

tillägg;
Möblerat hela lägenheten efter den, dvs inga kablar på golvet, låga mattor & trösklar, ingenting framme på golvet, flesta möbler siitter på väggen/har ben högre än 10 cm (555an kommer under).

Med andra ord, perfekta förutsättningar ger ett perfekt resultat. Jag använder vanliga damsugaren när jag borrar i betongväggen, annars är mitt golv helt i 555ans våld 24/7.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tack för en grym recension ! Kommer nog köpa en inom snar framtid.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrewie:

Tack för en grym recension ! Kommer nog köpa en inom snar framtid.

Kul att du gillade den. Hoppas du blir lika nöjd som jag.

Permalänk
Skrivet av c0ll:

Hur klarar de mattor? Gård et bra med lite mer "pälsade/fransade" mattor eller klarar de bara "platta" varianter?
Och, kompis pris? ;D

den klarar mattor och trösklar upp till 20mm. dock så är dem inte så glada för fransar och ryamattor med lite längre "fransar". men i övrigt när det gäller mattor så blir det renare än vad man tror då borsten piskar trådarna en aning samtidigt som den suger.

Och till er som köper en Irobot eller redan har en nyare version. skriv gärna in i denna tråden vad ni tycker om resultatet. har ni inga egna mattor med fransar, testa då att ta hem den till någon som har det och skriv det här också. skriv då på ett ungefär hur långa fransarna var som den klarade eller inte klarade så att de som tvekar pga sina mattor slipper att chansa.

hoppas ni får lite nytta av infon.

Permalänk
Skrivet av Mr.Gecko:

En sak som jag undrar är; stannar den själv när den kommer till en trappa?
Jag bor i en etage lägenhet och vill ju inte komma hem och hitta min lilla robot i bitar på bottenplan efter att den har kört över kanten.

I värsta fall får man väl ha roboten på bottenplan och en vanlig dammsugare på ovanplan.

Irobot har 4st sensorer som sitter placerade ganska långt fram som känner av kanter. det enda sättet för en irobot att trilla ner för en trappa är om man har en sladd eller liknande som den kan trassla in sig i precis vid trappan. då backar nämligen roboten. eftersom den inte har några sensorer i bakkant så blir det då att den kan trilla ner.

Permalänk

Till er som undrar hur många rum den klarar av. du kan ha 100 rum om du vill. det handlar om att tex en 555 kan klara ca 60kvm på en laddning. dvs ca 1.5h. vill du köra ett specifikt rum. starta då roomba och stäng dörren. det är nästan det bästa man kan göra om man vill städa i sovrummet. då kör den tills dess att den har varit överallt.

Ett litet tips till er som har en irobot. tejpa fast en liten pappersbit vid utblåset som att det blåser snett uppåt. (ni får absolut INTE sätta den så att utblåset stoppas!!!!!!!!!) men så att den sitter intill i nederkant och har en vinkel på ca 45-50grader. Då slipper ni att den blåser iväg dammet som ligger bakom roboten. Har pratat med Roomba om saken, och dom ska ta upp det så att vi kanske slipper problemet på kommande robotar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralenP:

Ett litet tips till er som har en irobot. tejpa fast en liten pappersbit vid utblåset som att det blåser snett uppåt. (ni får absolut INTE sätta den så att utblåset stoppas!!!!!!!!!) men så att den sitter intill i nederkant och har en vinkel på ca 45-50grader. Då slipper ni att den blåser iväg dammet som ligger bakom roboten. Har pratat med Roomba om saken, och dom ska ta upp det så att vi kanske slipper problemet på kommande robotar

Tack för tipset, ska testa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Hur pass smart är den på att navigera?
Men att dammsugaren har någon form av radar eller ir sensorer och förstår vart den har varit, det är nog fortfarande att begära för mycket va?

Den är rätt smart eftersom den håller reda på rummets storlek på nåt vis och slutar att städa då den anser den studsat runt inom samma yta tillräckligt länge (om man då inte startar den från dockningstationen)

Skrivet av Mr.Gecko:

En sak som jag undrar är; stannar den själv när den kommer till en trappa?
Jag bor i en etage lägenhet och vill ju inte komma hem och hitta min lilla robot i bitar på bottenplan efter att den har kört över kanten.

I värsta fall får man väl ha roboten på bottenplan och en vanlig dammsugare på ovanplan.

De känner av trappor utan problem , dock antar den också att svarta mattor är "trappor" - har man många svarta mattor blir dessa inte dammsugna.
Som sagts innan , små trasmattor är inte heller så bra då den puffar runt dem till en hög eftersom sidoborsten går in under.
Man kan fixa detta genom att ta bort sidoborsten , men då försvinner möjligheten att ta hörn och längs väggar.

Har själv en Roomba 560 och en Electrolux Trilobite.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Har själv en Roomba 560 och en Electrolux Trilobite.

Vilken föredrar du? Vad är den största skillnaden i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Vilken föredrar du? Vad är den största skillnaden i jämförelse?

Skillnaderna mellan Trilobit och Roomba är rätt många , skall man hårddra är Roomba bättre på att få rent pga det våldsamma sättet den kör runt & att den har borstar som drar i sig det mesta.
Roomba trycker runt saker och kör igenom gardiner och annat medan Trilobit är mer aktsam vilket gör att har man tex kläder hängande på en stol eller draperier/gardiner/sängöverdrag så knuffar en Roomba sig igenom medan Trilobit ser det som ett hinder och stannar.

Trilobit har dock en starkare dammsugare så den har inga problem med trasmattor och tjocka mattor samt har ytterligare nån halv cm den klarar i höga trösklar , dock är den också högre.
Trilobit är väldigt skötselvänlig om man jämför med Roomban då den har betydligt större dammbehållare och ingen sidoborste + bara en gummiborste under innebär färre skötsel pga av hår (även om långa hårstrån från sambos kan fastna även där , men detta är minimalt)
Hatar man att göra ren och tömma så är Trilobiten skönare , körde den 1ggn i veckan tömde 1ggn i månaden , nu är den ståående då batteriet gett upp efter 5 år och jag har inte orkat pyssla med den biten, är inne på mitt 3e batteri på Roomban som gått 6 år nu , 1ggn i veckan.
Har bytt ut borstar & många sidoborstar samt växellåda på Roomban så den slits mer.

Har man en komplicerad layout hemma med många småytor så finns det vissa ytor en Trilobit alltid missar då den precis som i videon som är länkad försöker mappa upp ytan den skall dammsuga vilket inte är 100%.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Skillnaderna mellan Trilobit och Roomba är rätt många , skall man hårddra är Roomba bättre på att få rent pga det våldsamma sättet den kör runt & att den har borstar som drar i sig det mesta.
Roomba trycker runt saker och kör igenom gardiner och annat medan Trilobit är mer aktsam vilket gör att har man tex kläder hängande på en stol eller draperier/gardiner/sängöverdrag så knuffar en Roomba sig igenom medan Trilobit ser det som ett hinder och stannar.

Trilobit har dock en starkare dammsugare så den har inga problem med trasmattor och tjocka mattor samt har ytterligare nån halv cm den klarar i höga trösklar , dock är den också högre.
Trilobit är väldigt skötselvänlig om man jämför med Roomban då den har betydligt större dammbehållare och ingen sidoborste + bara en gummiborste under innebär färre skötsel pga av hår (även om långa hårstrån från sambos kan fastna även där , men detta är minimalt)
Hatar man att göra ren och tömma så är Trilobiten skönare , körde den 1ggn i veckan tömde 1ggn i månaden , nu är den ståående då batteriet gett upp efter 5 år och jag har inte orkat pyssla med den biten, är inne på mitt 3e batteri på Roomban som gått 6 år nu , 1ggn i veckan.
Har bytt ut borstar & många sidoborstar samt växellåda på Roomban så den slits mer.

Har man en komplicerad layout hemma med många småytor så finns det vissa ytor en Trilobit alltid missar då den precis som i videon som är länkad försöker mappa upp ytan den skall dammsuga vilket inte är 100%.

Man ska tömma den ofta oavsett hur stor eller liten behållare den har. eftersom det sitter en fläktmotor som genererar värme så blir resultatet att hår och hudrester som samlas i behållaren börjar brytas ner och kan på så sätt börja lukta ganska äckligt. lukten kan göra så att man behöver byta filter oftare. det är alltså svårt att bli av med den doften om man väl har fått den. samma sak gäller för vanliga dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralenP:

Man ska tömma den ofta oavsett hur stor eller liten behållare den har. eftersom det sitter en fläktmotor som genererar värme så blir resultatet att hår och hudrester som samlas i behållaren börjar brytas ner och kan på så sätt börja lukta ganska äckligt. lukten kan göra så att man behöver byta filter oftare. det är alltså svårt att bli av med den doften om man väl har fått den. samma sak gäller för vanliga dammsugare.

Wow , har inte hänt med trilobiten och ens med den vanliga dammsugaren som vi tömmer kanske var 9e månad , måste vara ordentlig snusk du har erfarenhet av

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Wow , har inte hänt med trilobiten och ens med den vanliga dammsugaren som vi tömmer kanske var 9e månad , måste vara ordentlig snusk du har erfarenhet av

det handlar inte om snusk. det handlar om hår och skinnrester som börjar brytas ner. och det blir en äcklig doft av det. och doften märks tydligare ju mer värme det utsätts för.
T ex. en vanlig dammsugarpåse är för stor. samma sak gäller för behållaren hos en robotdammsugare. lukten som kan bildas om man inte tömmer den för ofta, och den största nackdelen med att inte tömma den så ofta är att dammet och allt skräp som kommer in i behållaren sugs upp mot filterna och täpper till så att sugförmågan blir sämre och sämre för varje dammkorn som kommer in. så egentligen ska man försöka hålla behållaren tom hela tiden. då har man max luftflöde genom dammsugaren. detta gäller alla sorters dammsugare.

Personligen tycker jag det är äckligt om man tömmer den så sällan. men det är min åsikt

Permalänk

Nedbrytning av alla organiska material påskyndas av värme. Och vid nedbrytningen bildas värme. gå ut i en kompost och kör ner handen till mitten så ska du få se hur varmt där är. eller så litar du på vad jag säger så slipper du leta upp en kompost.

Och en sak till. Vad händer om man stryper insuget till en fläkt. jo, fläkten får jobba hårdare och slits mycket snabbare.
Det är ganska enkelt egentligen. Töm dammsugaren ofta så sparar du både batteri och motorns livslängd.
och när det kommer till vanliga dammsugare. ska du åka på semester? kasta påsen som sitter i dammsugaren (om den inte är ny) annars kan det hända att ni inte blir av med doften.
BTW. jag sitter inte och skriver denna faktan för att jag varken tycker det är kul eller för att jag får ut något av det. jag skriver det för att NI ska slippa dessa problemen.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Oj oj, Nu blev man allt sugen, ska bara förhandla fram något i still med att "jag sköter damsugandet så tar du hand om badrum mm" avtal med tjejen innan jag skaffar en

Funderar dock på att ta den klart billigare iRobot Roomba 521 för klart humanare 1800kr istället då det "ända" jag förlorar om jag förstår det rätt är hepa-filterna, möjligheten att sätta upp "väggar" samt tidsinställda pass. Det sista är det som svider mest men frågan är om det är värt 1000kr extra...

Dealen sket sig inte helt oväntat när tjejen fick reda på vad jag skaffat, dock tyckte hon det var en lysande ide och pungade in med cash till halva dammsugaren. Och som pricken över i:et ligger där en fin iRobot Roomba 521 och väntar på mig nere på coop nu. Förväntningarna är på topp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dealen sket sig inte helt oväntat när tjejen fick reda på vad jag skaffat, dock tyckte hon det var en lysande ide och pungade in med cash till halva dammsugaren. Och som pricken över i:et ligger där en fin iRobot Roomba 521 och väntar på mig nere på coop nu. Förväntningarna är på topp!

Lova att återkomma med rapport!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Lova att återkomma med rapport!

Jolanta ska stå på laddning ett par timmar först, men återkommer helt klart med resultat från denna något billigare maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

http://desmond.imageshack.us/Himg846/scaled.php?server=846&fi...

Jolanta ska stå på laddning ett par timmar först, men återkommer helt klart med resultat från denna något billigare maskin.

http://desmond.imageshack.us/Himg32/scaled.php?server=32&file...

Nå är det nått att ha ?

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Skrivet av skrewie:

Nå är det nått att ha ?

Har bara testat den lite snabbt i sovrummet när jag var iväg och handlade och måste säga att jäklar vad skitigt det verkar ha varit! Tyvärr hade den inte tagit överallt men det beror på att jag inte fixat så lägenheten är vänlig än. ligger tex fårskinn och sladdar över golvet för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dealen sket sig inte helt oväntat när tjejen fick reda på vad jag skaffat, dock tyckte hon det var en lysande ide och pungade in med cash till halva dammsugaren. Och som pricken över i:et ligger där en fin iRobot Roomba 521 och väntar på mig nere på coop nu. Förväntningarna är på topp!

Härligt att se Ser mycket fram emot dina tankar och recensioner

Permalänk
Medlem

När jag kollar på iRobot.com och gör en jämförelse på 700-serien är samtliga lämpade speciellt för husdjur, dvs plockar upp hår från djuren.

Har TS möjlighet att ge ett inflik på detta eftersom du menade på att den inte plockade upp längre hårstrån så bra?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

När jag kollar på iRobot.com och gör en jämförelse på 700-serien är samtliga lämpade speciellt för husdjur, dvs plockar upp hår från djuren.

Har TS möjlighet att ge ett inflik på detta eftersom du menade på att den inte plockade upp längre hårstrån så bra?

http://chipchick.chipchick.netdna-cdn.com/wp-content/gallery/...

Som du ser här så är det en helt vanlig borste som roterar för att ta upp skräp. Jag har en flickvän som brukar sova här på helgerna och Roomba har lite problem med hennes långa hårstrån, det är inte värre än att jag sätter mig och rengör i 1-2 minuter med dom medföljande verktygen men om man har ett husdjur som är väldigt långhårigt eller en sambo med långt hår tror jag det blir rätt bökigt faktiskt.

Sen tror jag inte Roomba har några som helst problem att ta upp hårtussar eller dylikt, det är just långa hårstrån som ställer till det lite.

iRobot har 30-dagars ångerrätt på sina produkter, så testa vettja? Det är bara mina personliga tankar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://chipchick.chipchick.netdna-cdn.com/wp-content/gallery/...

Som du ser här så är det en helt vanlig borste som roterar för att ta upp skräp. Jag har en flickvän som brukar sova här på helgerna och Roomba har lite problem med hennes långa hårstrån, det är inte värre än att jag sätter mig och rengör i 1-2 minuter med dom medföljande verktygen men om man har ett husdjur som är väldigt långhårigt eller en sambo med långt hår tror jag det blir rätt bökigt faktiskt.

Sen tror jag inte Roomba har några som helst problem att ta upp hårtussar eller dylikt, det är just långa hårstrån som ställer till det lite.

iRobot har 30-dagars ångerrätt på sina produkter, så testa vettja? Det är bara mina personliga tankar,

Jag har ett ganska mörkt golv och en vithårig golden. Så bara efter ett par dagar så ser det för jävligt ut här hemma. En Roomba i mina ögon hade varit perfekt eftersom att dammsuga 3 gånger i veckan är verkligen ingen hit. Men ska köpa hem 780-modellen och prova om den gör ett bra jobb med hundhåren. Problematiken som du beskriver kommer jag inte undan med ens med en vanlig damsugare då de sätter sig precis likadant.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

köpte mig en Roomba iRobot 581 i början av veckan efter att ha läst ditt post här. och kan inte vara något annat en nöjd. städar tystare en va en rysk städtant gör. en sak som jag tycker va lite kul är att hon pratar när hon vill informera dig om något.