Permalänk
Medlem

iRobot Roomba 780

Nu är inte detta en dator(enligt sweclockers standard) men det är en väldigt teknisk pryl som jag tror många av er är intresserade av att få en bättre inblick på. Och erkänn, vi alla älskar att slösurfa här på galleriet och något som skiljer sig från mängden är alltid roligt.

Jag hatar att städa precis lika mycket som alla andra män - och kvinnor - här på Sweclockers och har länge tittat på robotdammsugare. Men det har inte känts som att tekniken varit riktigt fulländad och det har inte varit attraktivt till hundra procent.

Men nu när jag fått lite pengar över och kollat runt på nätet igen efter dammsugare hittade jag den här skönheten och nu kändes det verkligen rätt att slå till. Schemaläggning och många andra funktioner jag tyckte passade mig perfekt.

Enjoy!

iRobot Roomba 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Nu är inte detta en dator(enligt sweclockers standard) men det är en väldigt teknisk pryl som jag tror många av er är intresserade av att få en bättre inblick på. Och erkänn, vi alla älskar att slösurfa här på galleriet och något som skiljer sig från mängden är alltid roligt.

Jag hatar att städa precis lika mycket som alla andra män - och kvinnor - här på Sweclockers och har länge tittat på robotdammsugare. Men det har inte känts som att tekniken varit riktigt fulländad och det har inte varit attraktivt till hundra procent.

Men nu när jag fått lite pengar över och kollat runt på nätet igen efter dammsugare hittade jag den här skönheten och nu kändes det verkligen rätt att slå till. Schemaläggning och många andra funktioner jag tyckte passade mig perfekt.

Enjoy!

iRobot Roomba 780

Fet pryl! En sådan skulle jag ha i mitt rum....Kan man ju gamea och damsuga samtidigt la en 5a !

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det var ett bra köp för din del! Du har helt rätt i att det är intressant med något som sticker ut.
Skumläste bara, så förlåt om du redan skrivit det, men vad kostade den?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har inte ens vetat att en sådan pryl existerade. Får man fråga vad den kostade? Jag avskyr damm i mitt rum men jag hatar att städa så en sådan vore kanske något för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Breaking Bad någon?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Fet pryl! En sådan skulle jag ha i mitt rum....Kan man ju gamea och damsuga samtidigt la en 5a !

Eller hur, det är helt perfekt! Tackar

Skrivet av csoLs:

Ser ut som om det var ett bra köp för din del! Du har helt rätt i att det är intressant med något som sticker ut.
Skumläste bara, så förlåt om du redan skrivit det, men vad kostade den?

Skrivet av j0ckeeh:

Har inte ens vetat att en sådan pryl existerade. Får man fråga vad den kostade? Jag avskyr damm i mitt rum men jag hatar att städa så en sådan vore kanske något för mig.

Skrivet av giglos:

vad kostar en sån här manick ?:)

Den kostade mig 4500:- inklusive frakt, men då var det "värsting"-modellen, om man bara ska använda till ett rum eller dylikt finns det för mycket billigare peng

Permalänk
Medlem

vad kostar en sån här manick ?:)

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk

Legendariskt, sån här teknik kommer ju dessutom bara bli bättre och bättre. Blir utan tvekan något liknande om 3/4 år när man byter lägenhet. Att köra varje dag lr varannan dag känns bäst då det alldrig byggs upp stora mängder. Själv kör jag på "när jag ser dammtussar städer jag hela lägenheten (17kvm ( =P )).

Om man har katt som inte är rädd kan den åka ovanpå romban.

Permalänk
Medlem

Har funderat på en sådan riktigt länge, nu kanske man vågar slå till... Får man fråga hur höga trösklar den klarar, har inte kunnat hitta den infon nånstans...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på den?

Annars verkar det vara en riktigt frän manick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Legendariskt, sån här teknik kommer ju dessutom bara bli bättre och bättre. Blir utan tvekan något liknande om 3/4 år när man byter lägenhet. Att köra varje dag lr varannan dag känns bäst då det alldrig byggs upp stora mängder. Själv kör jag på "när jag ser dammtussar städer jag hela lägenheten (17kvm ( =P )).

Om man har katt som inte är rädd kan den åka ovanpå romban.

Verkligen! Det har redan kommit självgående dammsugare som tömmer sig själva vid dockan. Men den prisklassen(15-20 000) riktar sig mest mot företag, men precis som du säger så blir det bättre och bättre och snart kan väll även vi dödliga köpa dom

Hahaha, den taktikten körde jag också på, men jag har 70 kvadrat här i lägenheten så det tar lite tid

Skrivet av Nimrood:

Har funderat på en sådan riktigt länge, nu kanske man vågar slå till... Får man fråga hur höga trösklar den klarar, har inte kunnat hitta den infon nånstans...

Mina trösklar är med ögonmått två centimeter höga och det klaras av. Men ska nog faktikst byta ut trösklarna till tröskelplattor då jag mest tycker dom är ivägen för mina tår och Roomba kommer älska mig.

Hittade den här videon som går igenom några trösklar
http://www.youtube.com/watch?v=jQCP1F7VHjM

Skrivet av Callema:

Hur är ljudnivån på den?

Annars verkar det vara en riktigt frän manick.

Den låter, det gör den allt. Men sitter man med musik och slutna lurar/spelar hör man den knappt. Dock rekommenderar jag verkligen att köra den när man inte är hemma, så man slipper höra den öht.

Dessutom kör den lille rackaren på en om man sitter i datorstolen, kan vara ett irritationsmoment för vissa.

Permalänk
Avstängd

Bosniskt namn för en dammsugar-robot

trevligt galleri BTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

vad kostar en sån här manick ?:)

Du är inte så snabb i skallen va?

ont: grym pryl!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Bosniskt namn för en dammsugar-robot

trevligt galleri BTW

Lite humor måste man ha! Haha

Tackar!

Skrivet av bosh1:

Du är inte så snabb i skallen va?

ont: grym pryl!

Man kan skicka snabb-svar direkt från galleriet utan att kolla igenom tidigare kommentarer så nu ska vi inte vara taskiga, när det är lördag och allt

Verkligen, rekommenderas.

Permalänk

Fyfan vilken cool pryl

Har man bara någorlunda fria golv så måste de ju va en fenomenal pryl o ha

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Fyfan vilken cool pryl

Har man bara någorlunda fria golv så måste de ju va en fenomenal pryl o ha

Absolut, men den har inga problem med att komma under både säng, fåtölj, soffa och fastnar inte under köksbordet med stolar. Den verkar klara sig rätt bra ändå

Permalänk
Hedersmedlem

"Svetlana har sugit hela dagen så nu måste jag hem och tömma henne"

TS: Hur stor lägenhet har du och har du testat den på mattor?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

mycket bra skrivet och intressant!
kul och se att det funkade så bra!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

"Svetlana har sugit hela dagen så nu måste jag hem och tömma henne"

TS: Hur stor lägenhet har du och har du testat den på mattor?

Drog faktiskt det skämtet inför en kollega, du skulle sett hennes blick först! Haha

Jag: "Nä, nu ska jag hem och sätta på Svetlana!"
Hon: "hehehe(nervöst skratt) vem är detta nudå?"
Jag: "Ja, min ryska städhjälp..." (här är hennes ögon stora som tennisbollar "det är en robotdammsugare jag har köpte häromdagen, ska hem och starta den"
Hon: "Jahaaaahahaha, hoppas hon suger bra då!" följt av en lång skrattstund

Min lägenhet är 70 kvadrat med hall, kök, sovrum och vardagsrum.

Tyvärr har jag inga mattor, men vad jag läst klarar Roomba det galant. Men jag har tror att mattor med "fransar" kan bråka lite, men det är bara vad jag tror, jag har själv ingen erfarenhet.

Jag hittade den här lite snabbt: http://www.techdigest.tv/2011/09/review_irobot_r.html
Hoppas den hjälper!

Skrivet av Armada:

mycket bra skrivet och intressant!
kul och se att det funkade så bra!

Verkligen, blev förvånad själv hur bra det fungerade Faith in future, restored!

Permalänk
Medlem

Bara namnet Svetlana fick mig att asgarva Riktigt trevlig liten pryl det där! Ser inte om det frågats innan...men vad kostade den?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Bara namnet Svetlana fick mig att asgarva Riktigt trevlig liten pryl det där! Ser inte om det frågats innan...men vad kostade den?

Den här modellen kostade 4500:- men det är deras senaste modell. Finns billigare varianter för olika behov

Permalänk
Medlem

Häfttigt, vad gör djuranpassade verisionen bättre eller så än den där? har en katt så. Men låter helt klart intressant att inskaffa en.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Den här modellen kostade 4500:- men det är deras senaste modell. Finns billigare varianter för olika behov

Imej att den klarar köra över ~2cm trösklar, så fick jag en lite funderare..

Hur fungerar det om du smäller upp foten precis framför? Känner den av det eller kommer den köra rakt över?

Återigen, precis som ovan, vet du vad den djuranpassade gör bättre än denna?
Helt klart en intressant produkt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Fan va cleant! Får modda-på en robotarm också så den kan öppna dörrar.
Dumt att man har gått och gift sig helt i onödan.
Skämt åsidor.
Sjukt frän pryl, trodde aldrig att dom skulle funka så bra som videon demonstrerade.
Kan definitivt bli något liknande för vår del här hemma.
Har bara sett en liknande gräsklippare "in action".

Vår får heta Consuela.

Permalänk

Irobot Roomba

780 är en av dom bästa modellerna just nu. dock så kommer det nya modeller under året och början på nästa år.
Modellen som är anpassad för de med husdjur heter 564 Pet Series och är en väldigt bra maskin. den största skillnade på 564 och 780 är att 564:an har två olika sorters behållare och 780:n har virituella väggar. 780:n här även lite bättre batteritid än vad 564:an har. skillnaden på behållarna som följer med 564:an är att den ena behållaren tar bara upp grovdamm medans den andra har en liten gummiskrapa där den även suger upp det finaste dammet som finns kvar efter borstarna. den som bara tar upp grovdamm är rymligare invändigt. dock så är det bara 760, 770, 780 och 790 som har hepa filter. 564 klarar upp till 60kvm och 770 och 780 klarar upp till 80kvm på en laddning beroende på terräng. annars får man i stort sett exakt samma resultat av de olika modellerna. de största skillnaderna mellan de olika modellerna är tillbehör och funktioner. alltså. alla maskiner städar lika bra. dom klarar trösklar upp till 20mm och har ett sk. anti trasselsystem. så när en borste trasslar in sig i en sladd eller liknande, då börjar borstarna snurra baklänges samtidigt som roboten svänger bort från sladden. Jag hoppas ni har lite nytta av informationen vill ni veta mer så är det bara att fråga. jag säljer nämligen irobot

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralenP:

780 är en av dom bästa modellerna just nu. dock så kommer det nya modeller under året och början på nästa år.
Modellen som är anpassad för de med husdjur heter 564 Pet Series och är en väldigt bra maskin. den största skillnade på 564 och 780 är att 564:an har två olika sorters behållare och 780:n har virituella väggar. 780:n här även lite bättre batteritid än vad 564:an har. skillnaden på behållarna som följer med 564:an är att den ena behållaren tar bara upp grovdamm medans den andra har en liten gummiskrapa där den även suger upp det finaste dammet som finns kvar efter borstarna. den som bara tar upp grovdamm är rymligare invändigt. dock så är det bara 760, 770, 780 och 790 som har hepa filter. 564 klarar upp till 60kvm och 770 och 780 klarar upp till 80kvm på en laddning beroende på terräng. annars får man i stort sett exakt samma resultat av de olika modellerna. de största skillnaderna mellan de olika modellerna är tillbehör och funktioner. alltså. alla maskiner städar lika bra. dom klarar trösklar upp till 20mm och har ett sk. anti trasselsystem. så när en borste trasslar in sig i en sladd eller liknande, då börjar borstarna snurra baklänges samtidigt som roboten svänger bort från sladden. Jag hoppas ni har lite nytta av informationen vill ni veta mer så är det bara att fråga. jag säljer nämligen irobot

Vad är inköpspris? Kompis?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Häfttigt, vad gör djuranpassade verisionen bättre eller så än den där? har en katt så. Men låter helt klart intressant att inskaffa en.

Skrivet av SuperSverker:

Imej att den klarar köra över ~2cm trösklar, så fick jag en lite funderare..

Hur fungerar det om du smäller upp foten precis framför? Känner den av det eller kommer den köra rakt över?

Återigen, precis som ovan, vet du vad den djuranpassade gör bättre än denna?
Helt klart en intressant produkt

Smäller man upp foten kommer Roomba att krocka med foten sen vända, Roomba tror att det är en vägg

Kolla GeneralenP's svar angående djuranpassade robotar, han har koll!

Skrivet av Suiyoubi:

Fan va cleant! Får modda-på en robotarm också så den kan öppna dörrar.
Dumt att man har gått och gift sig helt i onödan.
Skämt åsidor.
Sjukt frän pryl, trodde aldrig att dom skulle funka så bra som videon demonstrerade.
Kan definitivt bli något liknande för vår del här hemma.
Har bara sett en liknande gräsklippare "in action".

Vår får heta Consuela.

Hahaha, du får skaffa Consuela så har du en fru som städar och en fru som tjatar!

Skrivet av GeneralenP:

780 är en av dom bästa modellerna just nu. dock så kommer det nya modeller under året och början på nästa år.
Modellen som är anpassad för de med husdjur heter 564 Pet Series och är en väldigt bra maskin. den största skillnade på 564 och 780 är att 564:an har två olika sorters behållare och 780:n har virituella väggar. 780:n här även lite bättre batteritid än vad 564:an har. skillnaden på behållarna som följer med 564:an är att den ena behållaren tar bara upp grovdamm medans den andra har en liten gummiskrapa där den även suger upp det finaste dammet som finns kvar efter borstarna. den som bara tar upp grovdamm är rymligare invändigt. dock så är det bara 760, 770, 780 och 790 som har hepa filter. 564 klarar upp till 60kvm och 770 och 780 klarar upp till 80kvm på en laddning beroende på terräng. annars får man i stort sett exakt samma resultat av de olika modellerna. de största skillnaderna mellan de olika modellerna är tillbehör och funktioner. alltså. alla maskiner städar lika bra. dom klarar trösklar upp till 20mm och har ett sk. anti trasselsystem. så när en borste trasslar in sig i en sladd eller liknande, då börjar borstarna snurra baklänges samtidigt som roboten svänger bort från sladden. Jag hoppas ni har lite nytta av informationen vill ni veta mer så är det bara att fråga. jag säljer nämligen irobot

Tack för informationen. Vet du vilka modeller som kommer? Skulle du rekommendera mig att skicka tillbaka min 780 och vänta och köpa en nyare modell eller vad tycker du? För vilken återförsäljare säljer du? Kompispris

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralenP:

780 är en av dom bästa modellerna just nu. dock så kommer det nya modeller under året och början på nästa år.
Modellen som är anpassad för de med husdjur heter 564 Pet Series och är en väldigt bra maskin. den största skillnade på 564 och 780 är att 564:an har två olika sorters behållare och 780:n har virituella väggar. 780:n här även lite bättre batteritid än vad 564:an har. skillnaden på behållarna som följer med 564:an är att den ena behållaren tar bara upp grovdamm medans den andra har en liten gummiskrapa där den även suger upp det finaste dammet som finns kvar efter borstarna. den som bara tar upp grovdamm är rymligare invändigt. dock så är det bara 760, 770, 780 och 790 som har hepa filter. 564 klarar upp till 60kvm och 770 och 780 klarar upp till 80kvm på en laddning beroende på terräng. annars får man i stort sett exakt samma resultat av de olika modellerna. de största skillnaderna mellan de olika modellerna är tillbehör och funktioner. alltså. alla maskiner städar lika bra. dom klarar trösklar upp till 20mm och har ett sk. anti trasselsystem. så när en borste trasslar in sig i en sladd eller liknande, då börjar borstarna snurra baklänges samtidigt som roboten svänger bort från sladden. Jag hoppas ni har lite nytta av informationen vill ni veta mer så är det bara att fråga. jag säljer nämligen irobot

Hur klarar de mattor? Gård et bra med lite mer "pälsade/fransade" mattor eller klarar de bara "platta" varianter?
Och, kompis pris? ;D

Permalänk
Medlem

Tack!

Detta gjorde att jag gick och köpte mig en egen. Sambon har redan namngett den "Fiffi"

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag lade en kabel framme bara för se vad som hände, Roomba svalde den direkt

det där lät först som en tyngre uppgift än nån dammsugare bör tampas med..

men då väntar vi bara på en chassimodd då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint