Permalänk

Skolprojekt - bygga dator

Hej! Jag är en kille på 17 år, går andra året på tekniklinjen. Fick i uppgift i kursen entreprenörskap att planera och genomföra ett projekt. Självklart vill jag bygga en dator. Här kommer man kunna följa mitt projekt, från början till slut.

Mitt mål är att bygga en dator som är snygg, stilren och sval.
Komponent lista:

Nätaggregat: Corsair HX 750w
Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI Z77A-GD55
Processor: Intel i5 3570k
Processorkylare: Noctua NH-D14
Minne: 16gb Vengeance low profile 1600mhz
Grafikkort: MSI 660 twin frozr
Lagring: A-data 120gb SSD och en 500gb HDD från Samsung.

Stort tack till Fractal Design för deras sponsring av fläktar samt deras trevliga bemötande.

Idag fick jag hem lite roliga paket!

Blev glad när chassit visade sig vara ännu snyggare i verkligheten än på bild :).

Dammfilter i bottnen.

Riktigt bra att man kan vrida hårddiskburen.

Ännu bättre att ta bort den (förutsatt att man inte behöver den).

Blev förvånad över hur många olika skruvar man fick med chassit.

Monterade in min SSD.

Samt min hårddisk.

Och även Dvd-brännaren.

Det var allt för idag. Kom gärna med synpunkter och feedback.

Permalänk

Ja där ser man Vad tackar du Fractial Design för?

Lycka till med projektet, och kom ihåg, Stilren ≠ Sparsmakad

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ja där ser man Vad tackar du Fractial Design för?

Lycka till med projektet, och kom ihåg, Stilren ≠ Sparsmakad

Tackar dem för sponsring med fläktar samt trevligt bemötande :).

Permalänk
Medlem

Ser stiligt ut, hoppas det går bra och ska följa bygget
Se bara till att få det stilrent, och bra kabeldragning
Men är det en IDE dvd jag ser, passar det med moderkortet?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Ser mycket bra ut. Hoppas att allt kommer gå bra. Vad ska ni göra av projektet sen? Försöka sälja det som en produkt?

ända jag la märke till är att du har valt luftkylning för ett tyst och svalt chassi. Där hade jag velat säga att vattenkylning är bättre i de flesta fall. Men det blir nog bra ändå

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Ser stiligt ut, hoppas det går bra och ska följa bygget
Se bara till att få det stilrent, och bra kabeldragning
Men är det en IDE dvd jag ser, passar det med moderkortet?

Kul och höra :). Ska försöka få till så bra kabeldragning jag kan. Första gången jag bygger en dator själv med möjligheter för kabeldragning så ska bli riktigt kul :).
Nu när du nämner det så blir jag osäker. Den strulade lite ibland i förra datorn så är nog lika bra att beställa en ny :). Tack för att du påpekade det :).

Skrivet av Deathdevil:

Ser mycket bra ut. Hoppas att allt kommer gå bra. Vad ska ni göra av projektet sen? Försöka sälja det som en produkt?

ända jag la märke till är att du har valt luftkylning för ett tyst och svalt chassi. Där hade jag velat säga att vattenkylning är bättre i de flesta fall. Men det blir nog bra ändå

Har inte planerat att sälja datorn när den är klar. Enligt vad jag förstått så skulle projektet gå ut på att lära oss planera och göra en projektplan. Följa den och skriva slutrapport.

Jag var sugen på vattenkylning ett tag men eftersom att jag inte byggt en dator själv någon gång så kör jag med luft då jag har lite erfarenhet av det. Blir förhoppningsvis till något framtida projekt :).

Permalänk
Medlem

"Mitt mål är att bygga en dator som är snygg, stilren och sval."

Måste erkänna att det var ganska så dumt att välja ett grafikkort ur Twin Frozr serien då Men klart, alla har olika smak

Permalänk
Skrivet av Zened:

"Mitt mål är att bygga en dator som är snygg, stilren och sval."

Måste erkänna att det var ganska så dumt att välja ett grafikkort ur Twin Frozr serien då Men klart, alla har olika smak

Personligen tycker att att kortet är ganska snyggt faktiskt :). Vad jag har läst så ska kortet även vara ganska svalt samt tyst :). Men som du sa, alla har olika smak

Permalänk
Medlem

Denna tråden hade gjort sig snyggare i ett galleri istället... *hint* *hint*

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dew87:

Denna tråden hade gjort sig snyggare i ett galleri istället... *hint* *hint*

Hellre en bygglogg medans man håller på så lägger man upp ett galleri när man är färdig. Ger mycket bättre resultat kan jag lova.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Hellre en bygglogg medans man håller på så lägger man upp ett galleri när man är färdig. Ger mycket bättre resultat kan jag lova.

Är väll en smaksak då det fungerar vilket som.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Update 2012-10-07

Har tyvärr haft lite ont om tid pga annat skolarbete.

Nätagget var packat i en söt liten påse :).

Nätagget imonterat.

Bestämde mig för att plocka 2 fläktar från gamla chassit.
En gick in i fronten.

Plockat bort det ljuddämpade materialet i taket.

Där den andra fläkten fick sitta.

Tanken är att jag ska sätta en till fläkt i taket och en i bottnen. Är lite osäker på om jag kan montera den i taket när moderkortet och processorkylaren är monterade. Är riktigt sugen på att montera in resten av grejjerna :). Tänkte använda fläktkontrollen för att styra den undra i fronten och de två i taket. Synpunkter på detta? :).

Kommer jag ha plats att montera en fläkt i taket fast moderkort och processorkylare är där?
Det var allt för idag :).

Permalänk
Medlem

Jaha en vanligt datorbygge med andra ord?
Jag gick teknik också och vi "fick" inte ens bygga dator som projekt.
Det ansågs vara för lätt, men det var okej om vi valde att göra något mer avancerande bygge.

Ah nvm... Missade att det var en kurs.
trodde det var det stora projektet som alla har i 3an...(?) så var det på min skola iaf.

Permalänk
Skrivet av adfi:

Jaha en vanligt datorbygge med andra ord?
Jag gick teknik också och vi "fick" inte ens bygga dator som projekt.
Det ansågs vara för lätt, men det var okej om vi valde att göra något mer avancerande bygge.

Yes det är ett vanligt datorbygge. Detta är dock inte ett vanligt projektarbete som man brukar ha i tredje året utan ett projekt i kursen entreprenörskap. Vad vi valde att ha som projekt var inte det viktiga.
Jag tror inte att vi kommer få ha ett vanligt datorbygge som projektarbete i trean då det, som du säger, är alldeles för lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

Yes det är ett vanligt datorbygge. Detta är dock inte ett vanligt projektarbete som man brukar ha i tredje året utan ett projekt i kursen entreprenörskap. Vad vi valde att ha som projekt var inte det viktiga.
Jag tror inte att vi kommer få ha ett vanligt datorbygge som projektarbete i trean då det, som du säger, är alldeles för lätt.

sry för den :p. missade att det var ett kurs-projekt.

Permalänk
Skrivet av adfi:

sry för den :p. missade att det var ett kurs-projekt.

Helt lugnt

Permalänk
Medlem

Vad exakt med bygget passar in på entreprenörskap?
Kanske bara jag som missar den röda tråden så upplys gärna ifall fler än jag kanske missat det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

usch ännu en som byggger "still-rent"! Ingen som gillar Led-lampor och stora fläktar längre utom jag?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Fast nu brukar ju luftkylning vara tystare... Samt prestera jämbördigt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ha samma fläktar i chassit, blir mycket snyggare ist för att blanda lite

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Fast nu brukar ju luftkylning vara tystare... Samt prestera jämbördigt.

Detta beros ju helt på. Jag syftade på ett system som inkluderar både grafikkort och processor så att man slipper båda kylarna. Speciellt med tanke på att många grafikkort låter som ... aa.

Egengjorda system brukar också vara väldigt tysta. Så ifall du syftar på t.ex. corsair h80 så förstår ajg att du tycker de är högljydda.

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Vad exakt med bygget passar in på entreprenörskap?
Kanske bara jag som missar den röda tråden så upplys gärna ifall fler än jag kanske missat det.

Bygget har inte speciellt mycket alls med entreprenörskap att göra :). Att göra och jobba efter en projektplan, att föra bygglogg och att skriva en slutrapport har därimot en del med ämnet att göra ;). Vi fick ha vad vi ville som projekt, så vad vi valde att göra var inte det viktiga. Att jobba enligt ett speciellt sätt var grejen med projektet vad jag förstått.

Skrivet av simon253:

usch ännu en som byggger "still-rent"! Ingen som gillar Led-lampor och stora fläktar längre utom jag?

Klart man vill ha det stil-rent.

Skrivet av Jerkanftw:

Ha samma fläktar i chassit, blir mycket snyggare ist för att blanda lite

Hade faktiskt föredragit likadana fläktar överallt, men har inte råd med mer grejer för datorbygget just nu. Kommer ha 2st fläktar till från fractal design, dock 120mm. Fullt möjligt att jag fixar detta någon gång i framtiden, men detta får duga så länge :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Detta beros ju helt på. Jag syftade på ett system som inkluderar både grafikkort och processor så att man slipper båda kylarna. Speciellt med tanke på att många grafikkort låter som ... aa.

Egengjorda system brukar också vara väldigt tysta. Så ifall du syftar på t.ex. corsair h80 så förstår ajg att du tycker de är högljydda.

Jo jag slutna på slutna system. Men fattar inte hur du kunde dra slutsatsen i tidigare inlägg om att luftkylare sällan var svalla och tysta? eller tolkade jag dig fel? Dessutom är ju ett vattenkylnings system i en helt annan prisklass. Sen har han ju inte direkt ett ultimat chassi för vattenkylning.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Jo jag slutna på slutna system. Men fattar inte hur du kunde dra slutsatsen i tidigare inlägg om att luftkylare sällan var svalla och tysta? eller tolkade jag dig fel? Dessutom är ju ett vattenkylnings system i en helt annan prisklass. Sen har han ju inte direkt ett ultimat chassi för vattenkylning.

Kan ha varit dåligt formulerat. Men det jag menade var att det ultimata för att få ett tyst och svalt chassi med dagens teknik är ett vattenkylt system.
Självklart är det i en annan prisklass. och det med chassit också. Men vara bara något jag la märke till. Ska man ha vattenkylning ska man ha alla produkter anpassade efter det.

Sen är ju också kraven från alla olika på vad svalt och tyst är och vad man ska göra med det.

Permalänk
Medlem

svaerdphizk, Får man vara så fräck att man frågar vilka kablar som "satt fast" i nätagget? De som inte var modulära så att säga

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

svaerdphizk, Får man vara så fräck att man frågar vilka kablar som "satt fast" i nätagget? De som inte var modulära så att säga

Om jag inte har fel så brukar Corsair köra på 24-pin, 8-pin och kanske en PCI-E-kontakt på sina semimodulära nätagg.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Althied:

Självklart :). De kablar som sitter fast är 24pin och 8pin (om jag inte misstar mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

Självklart :). De kablar som sitter fast är 24pin och 8pin (om jag inte misstar mig).

Tack

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Försök hysta din IDE Cd-rom och fixa en sata ( alternativt ingen cd-rom alls )
Vem använder en sådan?

Ide sladden tar plats och ser ut som skit imo, bara ett tips för att få det lite mer ''cleant'' invändigt. Lycka till!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Inte få plats? Det är ju det som är det roliga, fram med dremel bara
kosovar visade hur 2st 240 samt 1st 120rad gick in i prodigyn