Asus XONAR D2X - För lite ström?

Permalänk

Asus XONAR D2X - För lite ström?

Tja,

Installerade mitt nya Asus XONAR D2X igår.

Varje gång det kom till installation av drivers, dock, så dök det upp ett meddelande som sade att kortet fick för lite ström. Jag klickade bara förbi då det på texten lät lite som att det mer var en misstanke att det kanske fick för lite ström, och att man borde se till att så inte var fallet och sedan klicka vidare. Jag har ju trots allt ett AX850 Gold nätaggregat, så det ska ju verkligen inte vara några problem.

Ljudet funkar dessutom ur kortet, och verkar väldigt imponerande. Behöver säkert tweakas lite, men ändock.

Är det något jag ska vara varsam över? Behövs det verkligen mer ström? Eller gnäller sådana kort för ingenting?
Det har dukit upp lite gröna sträck (streck?) över ena skärmen då och då sedan igår natt, men jag vet inte om detta är för att ljudkortet på något vis snor väsentlig ström av resten av systemet, eller om mitt grafikkort håller på att paja och det hela är ett slumpartat sammanträffande.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in den separata strömförsörjningen till kortet?

Permalänk

Du kommer förmodligen höra om den extra strömförsörjningen inte är inkopplad. Det har hänt mig ett flertal tillfällen efter att jag har flyttat datorn. Jag har dock bara ett Asus Xonar DX.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att kolla är om man kan höra ett relä klicka i kortet när du startar datorn.

Permalänk

Jag kopplade in kortet via en sån där 4-pin kabel som gick in i en mindre kabel och in i kortet. Utförlig beskrivning, jag vet.

Ja, ett sånt där klickande ljud sker när datorn startas! Kan det alltså då vara att kortet är fel ikopplat?
Jävla skumt, för ljudet verkar ju jättefint.

Permalänk

Den kommer också klaga på at den inte får någon ström om man inte installerat drivrutiner har jag för mig, även om strömkabeln är i.

Och som xrim sa, den kommer klicka rätt distinkt vid uppstart (ungefär när windows laddat klart) om den är inkopplat rätt

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Jag kopplade in kortet via en sån där 4-pin kabel som gick in i en mindre kabel och in i kortet. Utförlig beskrivning, jag vet.

Ja, ett sånt där klickande ljud sker när datorn startas! Kan det alltså då vara att kortet är fel ikopplat?
Jävla skumt, för ljudet verkar ju jättefint.

Klickande ljudet är väl när förstärkaren i kortet startar.

Permalänk
Inaktiv

Hade själv samma problem, verkar som att Asus återigen trumferar med sin höga kvalité (ironi).

Löste det genom ett antal omstarter, sen sitter kortet som standard inte riktigt i porten heller, så man får verkligen pressa ner det och sen skruva fast det i chassit. Med med lite meckande och nedladdning av de senaste drivrutinerna löste biffen till slut.

Permalänk

Ja, då verkar allt bra då?

Mitt kort vill också sitta lite löst, Aresz. Den utnyttjar ju bara ungefär en tiondel av platsen, så den lilla säkerhets-haspen på moderkortet har ju inte ens något att greppa tag i. Försökte också trycka i mitt lite mer, och förlitade mig sedan på skruven som fäster allt i schassit. Håller inte den så håller ingenting.

Nu när vi ändå är på detta: är det något utöver Asus senaste drivers jag bör införskaffa för att göra det mesta av mitt kort? Fick även en liten utility mjukvara för att tweaka ljud osv. Vilken inställning är bäst, anser ni?

Tack!