AMD kan säga upp 20–30 procent av personalstyrkan

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, hoppas AMD hämtar sig från denna svaka.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det stämmer inte. AMD64 var en riktigt bra processor som AMD ledde ganska länge med. Men ändå så fortsätte Intel sälja bra eftersom de hade skapat sig ett bättre varumärke.

Jag tror du bör läsa vad jag skrev igen. Står inget om att en CPU var dålig.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på att köpa ett 660Ti som uppgradering, men nu börjar ja fundera mer på om ja skulle byta till ett 7970 eller 7950 istället.
(Är det värt att tänka i dom banorna? Vet inte hur det är, men kanske är två olika kassor och om ja väljer amd istället för nvidia hjälper inte AMD cpu-delen ändå?)
Komigen AMD!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag ser denna nyhet som positiv.
#1 Det står ingenting om konkurs. Att avställa folk kan va ett steg i rätt riktning och efektivisera. Samt att det är även ett sätt att just motverka konkurs.

#2 Släpp delar i produktion som någon annan kan bättre (Intel)
Fokusera på det man faktiskt är bra på.

Sen att folk siar om att Intel skulle chockhöjja priser på sina konsument CPUr stämmer inte (inte i långa loppet, på kort sikt kanske). Finns något i Marknadsekonomi som heter: Tillgång och efterfrågan.
Skulle tex intel sätta vilka priser dom vill (det dom egentligen har rätt till), anser då marknaden att något är för dyrt så säger den ifrån genom minskat köp, vilket i sin tur kan öppna upp för andra aktörer.

Ja, jag vet att detta är VÄLDIGT generaliserat. Men förhoppningsvis enkelt nog att förstå, samt att alla dessa domedags sior om AMDs eventuella bortgång får mig att le.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Sen när säljer amd samma skit i nu förpackning?
Bulldozer har aldrig funnits på marknaden förr

Intel om någon är duktiga på det därimot...

oj

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Skrattar bäst som skrattar sist.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

kan de inte bara göra sina cpuer 1 cm större och proppa in prestanda i den!....

Permalänk
Medlem

The apocalypse is close now... Till och med mayaindianera utsåg AMD's konkurs.
Den tekniska eran är över, R.I.P Advanced Micro Devices (1969-2012). ;_;

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Fy fan vad tråkigt.... De förtjänar inte det(personalen) inte amd heller
Ska fan köpa deras piledriver för att stödja dem, även när jag e sjuknöjd med mitt 1055t :/

Vem lägger 3k mer på en dator som är bara lite snabbare(jä*la snälla-pappa-köp-mej-det-här ungar(inget illa för de som e äldre)

Handlar inte AMD/ATI grejor då allt jag haft med AMD/ATI har strulat något otroligt.
lägger hellre dom extra kronorna på att det funkar när det släpps. Och ja, jag är ingen fanboy.. båda parterna har haft sina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Skrattar bäst som skrattar sist.

yes, och som vi ser är de inte vi konsumenter som skrattar...

Permalänk
Medlem

Snälla AMD, återhämta er själva!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Sen att folk siar om att Intel skulle chockhöjja priser på sina konsument CPUr stämmer inte (inte i långa loppet, på kort sikt kanske). Finns något i Marknadsekonomi som heter: Tillgång och efterfrågan.

Och vad säger läran om marknadsekonomin att det händer när tillgången minskar? Om nu AMD inte kan konkurera med intel i högprestanda segmentet finns det ju mycket mindre tillgång av högpresterande CPUer. Om jag inte har fått något om bakfoten kommer då efterfrågan att gå upp och intel kan ta ut högre priser eftersom de som behöver prestanda inte har något alternativ (aka dålig tillgång).

Sen tror jag inte priserna skulle chockhöjas, snarare tvärt om. Priset för deras bästa CPUer kommer att öka efterhand om AMD hamnar längre och längre efter.

Permalänk
Medlem

Är det oväntat att AMD måste skära ner så hårt, när dom har så svårt att färdigställa sina produkter?

Skrivet av SyndroMm:

Handlar inte AMD/ATI grejor då allt jag haft med AMD/ATI har strulat något otroligt.
lägger hellre dom extra kronorna på att det funkar när det släpps. Och ja, jag är ingen fanboy.. båda parterna har haft sina problem.

Håller verkligen med. Däremot har man FÖRSÖKT köpa AMD/ATI produkter, speciellt grafikkort, men det har varit alldeles för svajigt för att kännas tryggt på senaste tiden! Testat ett x antal 7950, 7970 och inget fungerar bra. Köpte ett 670 och vips så funkar allt klockrent...
Det är knappast fanboyism när det fa* inte fungerar med bluescreens, frysningar i varannat spel osv.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Även de mest fanatiska Intel/Nvidia fan behöver AMD. Hoppas de kommer tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Hur lång tid tror du det hade tagit innan det var en mindre katastrof om Intel slutade skeppa cpuer samtidigt som AMD hade gått i konkurs?
Nästintill all datorförsäljning hade upphört med följder som att massa datortillverkare hade gått i konkurs snabbt. Det hade blivit kaos på många företag som helt plötsligt från att köpa nytt hade fått börja försöka återanvända gamla cpuer. Flera elektronikkedjor hade fått problem när de inte kan sälja nytt.
Flera IT leverantörer hade fått problem när de inte kan sköta sin åtagande. Hade blivit ett mindre kaos när folk inte kunde sköta sina arbeten längre då det inte finns nya datorer att köpa när de gamla gått sönder.

Det är fullständigt orimligt och absurt att amerikanska staten skulle gå in och göra nåt sånt. I så fall jobbar det organet direkt under Al Qaida
Inte koll på lagstiftningen kring patenten men jag är tveksam till att verkligen patenten fryses, avtalen lär fortgå?

Oavsett vad lagen säger kommer det aldrig inträffa.

Det är först och främst en hypotes. Men det jag menar är att rådande modeller kommer att säljas det stoppas inte utan medans licenserna fryses så kommer det inte att släppas nya produkter som använder sig av AMD teknologi. Men innan detta händer så skall ju den sk konkurs förvaltaren i fråga utreda om företaget skall likvideras eller rekonstrueras. Men skall företaget likvideras så låses allt upp alla AMDs tillgångar och allt de äger mm. Det jag menar är att det kommer att ställa till med ordentligt med problem.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara ett välmående företag längre.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag ser denna nyhet som positiv.
#1 Det står ingenting om konkurs. Att avställa folk kan va ett steg i rätt riktning och efektivisera. Samt att det är även ett sätt att just motverka konkurs.

#2 Släpp delar i produktion som någon annan kan bättre (Intel)
Fokusera på det man faktiskt är bra på.

Sen att folk siar om att Intel skulle chockhöjja priser på sina konsument CPUr stämmer inte (inte i långa loppet, på kort sikt kanske). Finns något i Marknadsekonomi som heter: Tillgång och efterfrågan.
Skulle tex intel sätta vilka priser dom vill (det dom egentligen har rätt till), anser då marknaden att något är för dyrt så säger den ifrån genom minskat köp, vilket i sin tur kan öppna upp för andra aktörer.

Ja, jag vet att detta är VÄLDIGT generaliserat. Men förhoppningsvis enkelt nog att förstå, samt att alla dessa domedags sior om AMDs eventuella bortgång får mig att le.

Jag håller generellt med om det du skriver. Däremot tycker jag du missar en utav de stora nackdelarna: utvecklingen. Intel kanske inte chockhöjer priserna, men finns det ingen konkurrens finns det inte heller lika stor press på Intel att öka prestandan på sina processorer.

Marknaden är särskilt i processorbranschen inte heller "fri" som teorin ofta förutsätter, då det krävs enorma investeringar för att överhuvudtaget kunna börja producera en enda processor. Med andra ord är inträdeströskeln i branschen mycket hög. Det krävs inte bara stora ekonomiska resurser utan även humankapital (kunskap) för att kunna börja konkurrera med Intel. Detta är alltså teorier som talar emot att det skulle dyka upp konkurrenter till höger och vänster ifall nu AMD verkligen skulle gått i konkurs.

Viktigt att fortfarande inse är, precis som du skriver, att denna nyhet inte innebär AMDs undergång utan t.o.m. skulle kunna innebära det motsatta.

Permalänk
Medlem

inte så konstigt med tanke på att intel sålde bättre trots att amd förut hade bättre prestanda, sedan core har de varit körda

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

De behöver bättra på sig på notebook / bärbara segmentet riktigt ordentligt både vad det gäller processorer och grafikprocessorer. nVidia är riktigt starka trotts att de länge inte hade några högprestanda Keplerkretsar för segmentet, men AMD har fortfarande problem med Enduro/PowerXpress alltså deras variant av Optimus. Där kan de sälja mycket mer. Drivrutiner är allt som behövs för att göra deras mobila grafikkretsar riktigt attraktiva. Processorer är ett par generationer bort innan de kan få upp prestandan avsevärt. Diskret grafik bör de hur som helst kunna öka en hel del. Vilka de sparar på ser vi senare. Hade varit kul att se grafikdivisionen flytta tillbaka till Kanada. Fast nu är det ju HSA som gäller. AMD säljer en hel del, förmodligen mer än någonsin, men får inte in sina dyrare lösningar på marknaden så kommer priset per såld enhet vara lågt.

Produkter som Hondo bör vara intressant att se om några leverantörer hoppar på. Det hamnar ju mitt i mellan Atom och Core. Uppföljare kommer ju med GCN-grafik också.

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Är det oväntat att AMD måste skära ner så hårt, när dom har så svårt att färdigställa sina produkter?

Håller verkligen med. Däremot har man FÖRSÖKT köpa AMD/ATI produkter, speciellt grafikkort, men det har varit alldeles för svajigt för att kännas tryggt på senaste tiden! Testat ett x antal 7950, 7970 och inget fungerar bra. Köpte ett 670 och vips så funkar allt klockrent...
Det är knappast fanboyism när det fa* inte fungerar med bluescreens, frysningar i varannat spel osv.

Själv har nästan alla mina kompisar AMD grafikkort och INGEN av dom har haft problem. Har själv haft problem med mitt Nvidia kort, hade ett problem där frekvensen låste sig på 203Mhz lite som det ville. Var grymt jobbigt.

Nu försöker jag inte snacka bort att AMD faktiskt har haft problem men menar på att det är långt ifrån alla som upplevt dem.

Problem finns även för Nvidia. Ett av dem var väl med 600-serien, v-sync hade stutter problem?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om vi leker med tanken att AMD konkar och intel börjar ta ut överpris för sina CPUer så att det blir ett påtagligt problem: Öppnar det då inte upp för andra tillverkare? Om IBM då säger att vi kommer att köra på risc igen med ett nytt instructionset än x86/x64. Det är ju ju därför vi har operativsystem för att de ska skydda programmen från den underliggande hårdvaran. Portas windows till en ny arkitektur och de löser legacyn någorlunda snyggt (t.ex. rosetta som gjorde att man kunde köra gamla os 9 appar i os x) så kan ju programmen fortsätta köra.

Kostnaden för detta är ju klart inte försumbart men uppkommer behovet så kommer någon att fylla det. Är intel smarta så lägger de isf priserna precis under gränsen där detta behov uppkommer.

IBM har fortfarande x86 licens förmodligen och så har 2-3 andra företag också. Det har aldrig varit några större problem att tillverka kompatibla grejer. AMD är för övrigt de som äger x86-64. Intel skulle knappast tillåtas köpa upp de resurserna. Rosetta gjorde bara så man kunde köra PPC OS X-appar. Classic enivronment (OS9-instans) går inte att köra på x86. Windows har körts på MIPS, PowerPC och Alpha genom åren. Det var därifrån tekniken att köra program byggda för andra processorer delvist kom ifrån. Idag kan t ex Android på Intel emulera ARM. Sen är det inte så att teknik tillhör en viss instruktionsuppsättning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gulbanan:

Fy fan vad tråkigt.... De förtjänar inte det(personalen) inte amd heller
Ska fan köpa deras piledriver för att stödja dem, även när jag e sjuknöjd med mitt 1055t :/

Vem lägger 3k mer på en dator som är bara lite snabbare(jä*la snälla-pappa-köp-mej-det-här ungar(inget illa för de som e äldre)

Någon med en inkomst, dessutom är inte Intel processorer bara lite snabbare, de är ofta mycket snabbare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om AMD inte kan konkurrera längre då får vi hoppas att ARM blir kraftigare. Nån måste hålla Intels priser nere.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm

Skrivet av usilusken:

Om AMD inte kan konkurrera längre då får vi hoppas att ARM blir kraftigare. Nån måste hålla Intels priser nere.

AMD kan inte gå i konkurs, intel skulle inte tillåta det då det betyder att intel skulle splittras av EU och USA då ingen av dem tillåter totalt monopol. Och då de andra två som har C1 på x86/amd64 (via och de som köpte SiS licens som jag inte kommer ihåg namnet på) inte kan tävla om ens 1% tillsammans så ser jag som enda lösning för Intel att antingen proppa upp AMD eller nån av de andra två till att de når 5% gränsen. Att hjälpa ARM hjälper inte heller då de inte delar samma marknad i dagsläget.

Min gissning är att amd mot förmodan skulle konka att intel sätter sina kulor bakom VIA då de har långtgående partnerskap och deras CPU'er utan tvekan kan tävla i performance per watt mot intel och har fungerande 64bit instruktionsset medans de som köpte SiS licens ligger i ca pentium1 utan några instruktioner som mmx osv men i fler mhz.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Själv har nästan alla mina kompisar AMD grafikkort och INGEN av dom har haft problem. Har själv haft problem med mitt Nvidia kort, hade ett problem där frekvensen låste sig på 203Mhz lite som det ville. Var grymt jobbigt.

Nu försöker jag inte snacka bort att AMD faktiskt har haft problem men menar på att det är långt ifrån alla som upplevt dem.

Problem finns även för Nvidia. Ett av dem var väl med 600-serien, v-sync hade stutter problem?

AMD's grafikkortsdivision och APU divisionen varkar inte avställa nån i dagsläget det är manufacturing av x86 chippen som tar smällen för avställningarna. R&D verkar inte heller påverkas ännu. Vi får se, men AMD har länge pratat om att outsource:a tillverkningen av deras CPU division så de slipper ha sin enorma fabrik i dresden och den i malaysia i drift då det kostar multum och med tanke på att TMC nu kan tillverka i bättre nanometer än både AMD och INTEL's fabriker så kanske det är ett sunt val.

Inte för att bajsa på nVIDIA men deras grafikkort må ha bättre drivers än AMD/ATI men price/performance är utan tvekan i AMD's fördel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

AMD's grafikkortsdivision och APU divisionen varkar inte avställa nån i dagsläget det är manufacturing av x86 chippen som tar smällen för avställningarna. R&D verkar inte heller påverkas ännu. Vi får se, men AMD har länge pratat om att outsource:a tillverkningen av deras CPU division så de slipper ha sin enorma fabrik i dresden och den i malaysia i drift då det kostar multum och med tanke på att TMC nu kan tillverka i bättre nanometer än både AMD och INTEL's fabriker så kanske det är ett sunt val.

Inte för att bajsa på nVIDIA men deras grafikkort må ha bättre drivers än AMD/ATI men price/performance är utan tvekan i AMD's fördel.

Är det inte så att AMD sedan länge sålde av sina egna fabs. Dessa drivs om jag minns rätt av ett företag som nu heter Globalfoundries.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

yes, och som vi ser är de inte vi konsumenter som skrattar...

Nä. Intel lär skratta hela vägen till banken. Ska vi ha lite gissningslek vad Haswell kommer kosta?

Hursom så tycker jag det är mycket olyckligt hur AMD gör nu. För de sparkar ingenjörer. Hur ska de få fram nya produkter? De borde sparkat ledningen istället, de är det stora problemet.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Detta är POSITIVT, AMD har under många år satsat spretigt, lidit under dåliga VD:s och ledningar. Även med tidigare uppsägningar inräknat så har AMD alldeles för mycket Personal som inte gör tillräcklig nytta, samt en alldeles för stor kostnadskostym. Många i tråden ser detta på fel sätt, AMD har under många år tagit fel beslut, nu tar de äntligen rätt beslut, om och om igen. AMD är ett helt annorlunda företag nu: inga fabriker, börjat öppna upp för en SoC liknande modell osv osv. OEM fokus ist. för konsument. Det krävs inte lika mycket folk.

De tidigare förändringarna tex när de sålde av sina kisel-fabriker osv har jag nog tyckt i stort sett varit bra. Köpet av ATI var nog också ganska rätt. De behöver komma bort ifrån GlobalFoundries dock, deras process är sämre än många andras. Framtiden med Jaguar et al ser också bra ut. Men att sparka ingenjörer i sån skala som det verkar de nu kommer göra låter inte direkt positivt. Och att det verkar vara grafik-sidan som ska få flest uppsagda låter inte heller något vidare. Det låter som revirpissande chefer som slåss internt, kan aldrig leda till något bra.

Men vi får väl se, jag hoppas Charlie Demerjian på Semiaccurate har fel. Annars lär AMD försvinna ut i marginalen likt VIA.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

tror knappast dom går i kunkurs, men lika bra att dom fokuserar på moderkort/cpu med bra GPU då intel suger på det

för mig personligen väljer jag intel och nvidia varje dag i veckan ÄVEN om nvidia är lite dyrare så känns det som att dom levererar mer kvalité

Just det här otroliga fanboitänket är fan otroligt.

Skrivet av cardeci:

Du är medveten om att AMD gör likadant (och rätt nyligen, dessutom, man fick "pengar tillbaka" ibland från AMD när man köpte servrar för några år sedan)?

Men att det är en helt OK och laglig metod om man inte har en dominerande marknadsställing.

T.ex. så skulle nog nVidia kunna göra det med grafikkort, eller AMD, eftersom de delar ungefär lika på marknaden.

Microsoft gjorde också så, och fick problem, eftersom de också ansågs ha dominerande marknadsställning.

Kickback är en sak, där man får pengar när man köpt mycket av en vara och får en rabatt retroaktivt. Att ha två priser beroende på om en köpare kommer köpa enbart det ena företagets grejer en helt annan sak och det som både M$ och Intel blivit fällda för. Det är alltså äpplen och päron du försöker jämföra.

Skrivet av Kaleid:

Det stämmer inte. AMD64 var en riktigt bra processor som AMD ledde ganska länge med. Men ändå så fortsätte Intel sälja bra eftersom de hade skapat sig ett bättre varumärke.

Intel mutade bolag att köpa deras hyffsade cpuer när AMD hade en bättre. Har inget med varumärke att göra.

Skrivet av femkantig:

inte så konstigt med tanke på att intel sålde bättre trots att amd förut hade bättre prestanda, sedan core har de varit körda

Se ovan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Men vi får väl se, jag hoppas Charlie Demerjian på Semiaccurate har fel. Annars lär AMD försvinna ut i marginalen likt VIA.

Det har han väl i stort sett alltid.

GF är fullt jämförbart med IBM och Samsung eftersom de delar teknik och plattform. De är en bra tillverkningspartner i stort och många byter faktiskt till dem. TSMC är det fortfarande som tillverkar GPUer, chipset och lågpris (E-serien, C-serien, Hondo) APUer däremot. De har problem titt som tätt där också. Vill de få kapital och kassakista kan de alltid göra AMDs grafikdivision Kanadensisk igen och sälja till börsen. Inte så troligt med HSA-strategin, men de behöver se till att de är konkurrenskraftiga inom bärbara och att de faktiskt har volym nog. AMDs problem är egentligen att produkterna de säljer är för billiga, de kan i princip inte möta efterfrågan de senaste åren. Därför är det viktigt att de investerar i ny teknik och forskning. GPUer, alltså integrerade behöver de se till att de är smarta nog att fungera med den begränsade bandbredden cpuer ändå har. Annars kan de lika gärna göra det hela till ett diskret grafikkorts-företag igen.