Permalänk

Air eller Pro?

Hej kara Sweclockare. Kan ju borja med att saga att jag i nulaget sitter pa amerikansk mark och ursaktar darfor att jag inte stallt om till svenskt tangentbord.

Anyhow;

Har suttit den senaste timmen och forsokt att jamfora en Macbook Air med en Macbook Pro. Jag har kollat pa 13"-modellerna i bada fallen och har extremt svart att bestamma mig. A ena sidan sa har Air SSD medan Pro kanns aningen stabilare overall fastan den har mekanisk HDD. Min pristak ar vid vad dessa kostar (1200 dollar alltsa ca 7900 kr) har icke rad att lagga till ngt. Sa rakna bara med standardutforandet pa bada tva.

Kommer framst anvanda datorn inom studier, surfande, lite knapp videoredigering, nagot enstaka spel, musiklyssnande och filmtittande.

Sa min fraga ar egentligen;

Vilken tycker ni jag bor kopa?

Cheers, och annu en gang sorry. Vet inte riktigt hur man andrar tangentbord pa MAC:arna i skolan.

Permalänk

Jag skulle säga att du tar Macbook Air.
Jag sitter på en Air och använder den dagligen till Panic Coda, Photoshop, tre webbläsare ca 10 flikar i vardera kör en Virtual Box med en Windows 7 maskin för testa hemsidor. Detta kör jag samtidigt och det rullar på hur bra som helst. Sen det bästa är ju batteritiden samt den låga vikten. En fantastisk rese kamrat. När jag åker ner till Sthlm över dagen på möten så tar jag inte ens med mig laddaren.

När det gäller spel så är den lite klen men där är inte Macbook Pro 13" något bättre då dom har samma grafik krets. Men Minecraft, Wow funkar om man drar ner grafik inställningar.

Hojta till om du undrar över nått.

Permalänk
Skrivet av hikaru_no_go:

Jag skulle säga att du tar Macbook Air.
Jag sitter på en Air och använder den dagligen till Panic Coda, Photoshop, tre webbläsare ca 10 flikar i vardera kör en Virtual Box med en Windows 7 maskin för testa hemsidor. Detta kör jag samtidigt och det rullar på hur bra som helst. Sen det bästa är ju batteritiden samt den låga vikten. En fantastisk rese kamrat. När jag åker ner till Sthlm över dagen på möten så tar jag inte ens med mig laddaren.

När det gäller spel så är den lite klen men där är inte Macbook Pro 13" något bättre då dom har samma grafik krets. Men Minecraft, Wow funkar om man drar ner grafik inställningar.

Hojta till om du undrar över nått.

Grymt bra svar, uppskattas.

Spelbiten var mest indiespel som sadana, eller mindre grejjer. Typ HoN... Sa lutar nu mot en air da. Vad finner du ger mest "bang for the buck"? Och vad ar smidigast att anvanda? Kanns som en 11" air ar lite val liten. En 13" kanns isf mer vard att kopa.

Cheers

Permalänk

Insåg just att jag behöver en cdläsare med. Naiv som jag är trodde jag att både Air och Pro har inbyggda, men så var icke fallet. Då jag helst slipper pilla med externa enheter så verkar valet bli en Pro. Någon som har kraftiga invändningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needlefeast:

Insåg just att jag behöver en cdläsare med. Naiv som jag är trodde jag att både Air och Pro har inbyggda, men så var icke fallet. Då jag helst slipper pilla med externa enheter så verkar valet bli en Pro. Någon som har kraftiga invändningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du CD så mycket att du behöver en läsare i datorn, om det bara är då och då så kan man ju använda en extern läsare med USB. Jag har själv ingen CD-läsare hemma och jag klarar mig faktiskt bra

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

MBP 13 har 1280x800 vilket är väldigt låg upplösning, MBA har 1440x900 som är betydligt trevligare att använda. Dock ska färgåtergivningen vara lite bättre på MBP.
MBP har två fördelar imho, och det är lagring och dvd-läsaren (tre om man räknar med att den kan ha 16GB ram).
Prestandaskillnaden är försumbar.

Men, om du väljer en air, köp en med 8GB ram, det går inte att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag hade valt en MBA och sparat ihop $100 och uppgraderat till 8GB RAM. Jag gjorde det själv då 4GB kändes lite i underkant för min smak i alla fall. 8GB RAM ger dessutom 512 MB grafikminne istället för 384 MB som kanske ger en liten fördel om du tänker spela.

Vad behöver du CD-läsaren till? Om du inte tänker använda DVD-filmer, ljud CDs, spelskivor eller installationsdiskar för operativsystem så kan du ju använda Remote Disc för att använda en annan dators CD/DVD läsare via nätverket.

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med min MBA13" och har aldrig saknat CD-spelaren. Det finns programvara så man kan "dela ut" CD/DVD läsare från annan dator i samma nätverk om det verkligen skulle behövas! Om du som jag kommer att använda den mest för studier så är den lätta vikten och batteritiden ett stort plus!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

Bra svar, jag gillart. Grejjen är den att jag studerar på MI och har skivor från skolan jag behöver rippa in på datorn, och vi har inga andra cd-läsare tillgängliga i lägenheten.. Det är ju fan med. Har sjukt svårt att bestämma mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken deadline du har men det är mindre än en vecka kvar till Apple's nästa event (tisdag nästa vecka) och då säger ryktena att det kan bli en eller flera nya varianter av mbp 13. Så hade jag varit dig så hade jag inte gjort någonting innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Vet inte vilken deadline du har men det är mindre än en vecka kvar till Apple's nästa event (tisdag nästa vecka) och då säger ryktena att det kan bli en eller flera nya varianter av mbp 13. Så hade jag varit dig så hade jag inte gjort någonting innan dess.

De nya MBP saknar ju CD-läsare precis som MBP retina.

Jag har själv senaste MBA 13" med 8GB minne och jag är förvånad över hur snabb den är. Den har aldrig segat ihop och SSDn är guld värd. Pumpar dessutom ut runt 6000-8000 PPD i Folding@Home vilket är i nivå med min 6-kärniga phenom x6 1055t. Otroligt..

Den nya MBP 13" är väl retina? Den kommer väl kosta 16000kr+. Samtidigt har den nuvarande MBP13 kass upplösning så jag tycker valet är givet - MBA 13!

Permalänk
Medlem

Inte helt on topic, men du kan ändra tangentbord genom att gå in på systeminställningar, språk och text (vet inte vad den heter på engelska men ikonen ser ut som en flagga), sedan fliken längst till höger - "inmatningskällor", (säkert nånting med input) kryssar i svenska - pro där och sedan kan du växla mellan tangentborden med cmd+space.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Vet inte vilken deadline du har men det är mindre än en vecka kvar till Apple's nästa event (tisdag nästa vecka) och då säger ryktena att det kan bli en eller flera nya varianter av mbp 13. Så hade jag varit dig så hade jag inte gjort någonting innan dess.

Ah okej. Hade jag ingen aning om faktiskt, tack för tipset. Pengarna ska trilla in på det amerikanska kontot på måndag så en dag ska jag nog kunna vänta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

De nya MBP saknar ju CD-läsare precis som MBP retina.

Jag har själv senaste MBA 13" med 8GB minne och jag är förvånad över hur snabb den är. Den har aldrig segat ihop och SSDn är guld värd. Pumpar dessutom ut runt 6000-8000 PPD i Folding@Home vilket är i nivå med min 6-kärniga phenom x6 1055t. Otroligt..

Den nya MBP 13" är väl retina? Den kommer väl kosta 16000kr+. Samtidigt har den nuvarande MBP13 kass upplösning så jag tycker valet är givet - MBA 13!

Är det verkligen så? Som jag har förstått det så har de MBP som finns i applestore just nu inbyggd cdläsare (iaf 13"?) men jag vet inte.
Men ja, är lite sugen på en Air. Smidig. Har dock fått höra att den blir varm otroligt mycket snabbare än MBP, pga att den är så tunn. Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needlefeast:

Hej kara Sweclockare. Kan ju borja med att saga att jag i nulaget sitter pa amerikansk mark och ursaktar darfor att jag inte stallt om till svenskt tangentbord.

Anyhow;

Har suttit den senaste timmen och forsokt att jamfora en Macbook Air med en Macbook Pro. Jag har kollat pa 13"-modellerna i bada fallen och har extremt svart att bestamma mig. A ena sidan sa har Air SSD medan Pro kanns aningen stabilare overall fastan den har mekanisk HDD. Min pristak ar vid vad dessa kostar (1200 dollar alltsa ca 7900 kr) har icke rad att lagga till ngt. Sa rakna bara med standardutforandet pa bada tva.

Kommer framst anvanda datorn inom studier, surfande, lite knapp videoredigering, nagot enstaka spel, musiklyssnande och filmtittande.

Sa min fraga ar egentligen;

Vilken tycker ni jag bor kopa?

Cheers, och annu en gang sorry. Vet inte riktigt hur man andrar tangentbord pa MAC:arna i skolan.

Jag har en Macbook Air 13" som är underbar
T.om kan den köra WoW på ultra utan minsta lagg, så en Air räcker till det mesta.

Permalänk
Medlem

Air, alla behöver vi luft

Permalänk

Snabb fråga, är usb3 "bakåtkompatibelt" med usb 2.0 kontakter? Eftersom Air endast har usb3!
Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needlefeast:

Är det verkligen så? Som jag har förstått det så har de MBP som finns i applestore just nu inbyggd cdläsare (iaf 13"?) men jag vet inte.
Men ja, är lite sugen på en Air. Smidig. Har dock fått höra att den blir varm otroligt mycket snabbare än MBP, pga att den är så tunn. Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

De MacBook pros som har cd-läsare är de gamla. De nya retina (bara 15" och 17" släppta ännu) har ej cd-läsare. 13" retina släpps ju snart och förmodligen saknar den cd-läsare precis som sina storebröder. Den 13" som säljs nu är den gamla, med dålig skärm och cd-läsare (15" & 17" är redan urfasade vad jag vet, så nuvarande 13" med cd försvinner nog snart)

Jag skulle inte köpa dagens 13" MBP då den har dålig skärm och den är redan är gammal. Förmodligen försvinner den snart ur sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needlefeast:

Snabb fråga, är usb3 "bakåtkompatibelt" med usb 2.0 kontakter? Eftersom Air endast har usb3!
Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, USB 3.0 är fullt kompatibelt med USB 2.0

Dock (om jag inte missminner mig) så är det inte kompatibelt med USB 1.1, om du nu mot förmodan skulle ha någon utrustning som använder det.

--

Och jag skulle rekommendera att vänta tills efter eventet, utifall de gör något oväntat. (Har hänt förut)

Permalänk

Tackar för alla inputs, uppskattas otroligt mycket!!
Jag kommer vänta till efter eventet på tisdag och se hur jag gör då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

De MacBook pros som har cd-läsare är de gamla. De nya retina (bara 15" och 17" släppta ännu) har ej cd-läsare. 13" retina släpps ju snart och förmodligen saknar den cd-läsare precis som sina storebröder. Den 13" som säljs nu är den gamla, med dålig skärm och cd-läsare (15" & 17" är redan urfasade vad jag vet, så nuvarande 13" med cd försvinner nog snart)

Jag skulle inte köpa dagens 13" MBP då den har dålig skärm och den är redan är gammal. Förmodligen försvinner den snart ur sortimentet.

17" finns inte och kommer förmodligen aldrig komma med en retinaskärm. Det bästa du kan göra om du velar mellan 13" pro eller air att jämföra dom i en affär. Airen har högre upplösning men det tycker jag inte hjälper mot pro modellens färgåtergivning. Upplösning är inte allt. Med det sagt så skulle jag ha valt en air ändå, det är knappt någon skillnad mellan de två modellerna när man ser till prestanda och då faller det på vikt och smidighet samt air's ssd som gör otroligt mer för prestandan än ett par extra mHz på processorn.

Tvivlar STARKT på att de kommer ersätta 13" och endast köra på retinaskärmar, det kommer med högsta sannolikhet bli som med 15" skiktet, en utan retina som är billigare men har samma prestanda och en med retina som är tunnare etc.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Airen har högre upplösning men det tycker jag inte hjälper mot pro modellens färgåtergivning. Upplösning är inte allt.

Som vanlig dödlig som inte håller på med fotoredigering etc måste jag säga att jag knappt ser någon skillnad på skärmarna.

Skrivet av Suero:

T.om kan den köra WoW på ultra utan minsta lagg, så en Air räcker till det mesta.

Varför vill du lura någon att tro det?
Den kan köra WoW, men långt ifrån ultra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Egentligen är valet ganska enkelt om du anser att du behöver en CD-läsare, eftersom enbart Pro har det så är det absolut den du ska välja. Air är väldigt mobil och lätt att ta med sig men det betyder inte att Pro är klumpig på något sätt.

Skrivet av Json_81:

Som vanlig dödlig som inte håller på med fotoredigering etc måste jag säga att jag knappt ser någon skillnad på skärmarna.

Titta lite från sidan så är det en väldigt tydlig skillnad. Sen ska man även tillägga att inte heller Pro har någon exceptionell skärm, det må vara en bra TN-panel men det är fortfarande en TN-panel.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vilket som.

Du kommer bli galet nöjd.

Kör MBA om du har lagring på annat håll, annars MBP.

Har själv gått till MBP 15", kommer aldrig se tillbaka.

Spelar iofs inte så mycket, men dom spel jag vill lira finns ju som Mac.

Permalänk
Skrivet av dales:

Vilket som.

Du kommer bli galet nöjd.

Kör MBA om du har lagring på annat håll, annars MBP.

Har själv gått till MBP 15", kommer aldrig se tillbaka.

Spelar iofs inte så mycket, men dom spel jag vill lira finns ju som Mac.

Har en 1TB extern men då den är pcanvänd sen tidigare är den formaterad i NTFS. Har förstått att det filsystemet icke funkar med Mac? Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Needlefeast:

Har en 1TB extern men då den är pcanvänd sen tidigare är den formaterad i NTFS. Har förstått att det filsystemet icke funkar med Mac? Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att läsa native och med tredjepartsdrivrutin så får du även skrivstöd.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Det går att läsa native och med tredjepartsdrivrutin så får du även skrivstöd.

Sa detta innebar att jag bor kunna spela upp t.ex. musik och filmer direkt ifran harddisken utan att formatera om?

Cheers!

Permalänk

Lånar tråden lite, hur bra fungerar Apple datorer generellt i linux? Finns det mycket drivrutiner folk har suttit och knackat? Eller kommer den ens starta?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Köpte en air i veckan och är sjukt nöjd med den, älskar hur lätt och smidig den är och faktumet att den kommer med SSD. Och den frågan om man kan använda hdd's som är formaterade i NTFS till Mac så äre bara för dig att använda detta program; http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/ och nycklar för aktivering finns på nätet om du letar lite.

Permalänk
Skrivet av danteee:

Köpte en air i veckan och är sjukt nöjd med den, älskar hur lätt och smidig den är och faktumet att den kommer med SSD. Och den frågan om man kan använda hdd's som är formaterade i NTFS till Mac så äre bara för dig att använda detta program; http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/ och nycklar för aktivering finns på nätet om du letar lite.

Hmm okey. Tack for tipset, ska kolla in det!