Vill få tillbaka raderade bilder, hjälp!

Permalänk
Medlem

Vill få tillbaka raderade bilder, hjälp!

Jag rensade mina bilder och tog bort massvis av bilder och raderade av misstag en hel mapp med mina bilder som jag ville ha kvar.
Jag råkade även tömma papperskorgen och märkte det inte föränn tre dagar efter.
Kan jag få tillbaka mappen på något vis?
Skulle bli JÄTTE tacksam om nån kunde hjälpa mig

Tog bort [b]-taggarna
Permalänk
Medlem

Life sucks, and then you die....

Du kan använda Photorec, ibland har man tur och får tillbaka det mesta. Använd inte den disken där fotona låg på förräns du kört photorec! Allt som photorec hittar SKA läggas på en annan disk, för annars kan du råka skriva över datat du vill åt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tror det finns program som kan återställa, googla

Permalänk
Medlem

Getdataback har fungerat för mig de gånger jag råkat ut för detta.

Kör just nu en recovery på ett minneskort med PhotoRec

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har skrivit över platsen där bilderna låg så fungerar valfritt data recovery program, har du installerat eller laddat ner något sedan dess på den disken/partitionen är odsen stora att bilderna kan vara borta.

prova valfritt program, Active@ Partition etc bara googla lite som kommer det massor.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Skrivit över? D:

Permalänk
Medlem

Kolla om du har någon passande systemåterställningstidpunkt som var innan du råkat ta bort filerna, det är nog det enklaste.

Eller ah, så gjorde jag med bilderna på mitt ex

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0l0urz:

Jag rensade mina bilder och tog bort massvis av bilder och raderade av misstag en hel mapp med mina bilder som jag ville ha kvar.
Jag råkade även tömma papperskorgen och märkte det inte föränn tre dagar efter.
Kan jag få tillbaka mappen på något vis?
Skulle bli JÄTTE tacksam om nån kunde hjälpa mig

Recuva är ett program som jag använde för att få tillbaka ca 200GB film som jag råkade radera
Funkar jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0l0urz:

Skrivit över? D:

Lätt förklarat, tänk hårddisken som en LP-skiva, du skriver från ena sidan till den andra, tar du bort något blir det luckor med "ledigt" utrymme mitt bland annan data och skriver du då ny data så lägger det sig i första bästa lediga utrymme dvs skriver över platsen där dina bilder låg.
Så det är väldigt lätt att skriva över området där dina bilder har legat.
Varför du kan ta fram förlorade filer är för att dem inte försvinner utan det yttersta spåret som säger vart filerna ligger har det utrymmet som tomt utrymme även om data ligger kvar och när den datan skrivs över med nytt så försvinner det.

Försökte förklara så enkelt som möjligt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Recuva är ett program som jag använde för att få tillbaka ca 200GB film som jag råkade radera
Funkar jättebra!

+1 för recuva! Minns när jag raderade familjens alla foton vid 9-årsåldern, farsan fick tillbaka allt med recuva...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

+1 för recuva! Minns när jag raderade familjens alla foton vid 9-årsåldern, farsan fick tillbaka allt med recuva...

Vilket betyder att du är mellan 9 och 15 år gammal nu ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

+1 för recuva! Minns när jag raderade familjens alla foton vid 9-årsåldern, farsan fick tillbaka allt med recuva...

rekommenderar också det. men mest för att det är det enda jag provat ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kommer mest upp bilder som jag har tittat på,alltså inte sparat,. eller bilder från spel jag har på datorn

Permalänk
Medlem

Plus att när man återställer bilden kan man inte öppna den någonstans, man kan alltså inte se den . ..

Permalänk
Hedersmedlem

c0l0urz, du får inte bättre hjälp för att du har texten fetstilt. Jag förstår att det är jobbigt att bilderna försvann men det är trevligare att läsa vanlig text.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Självklart
Visste inte ens att jag hade fet text

Permalänk
Medlem

Om du kör NTFS på disken så har du tur, för det rensar inte upp metadata för borttagna filer. Det finns en hel del program som återställer filer baserat på just metadata, så pröva de som nämnts. I värsta fall så har det skrivits över, eller så kör du ett filsystem där det rensas upp vid borttagning, men det går fortfarande att återställa filer med carvning om det är viktigt. Om det är JPG bilder du har tagit bort så har jag faktiskt ett program du kan använda, fast det är egentligen till för att leta efter olagligt material och carvningen används för att hitta alla bilder på en disk så den lär hitta en hel del mer än det som är borttaget och kommer helt ignorera mappstrukturer och filnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vilket betyder att du är mellan 9 och 15 år gammal nu ^^

Är inte Recuva äldre än så? Nåja, kanske jag var 12 då

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Getdataback har fungerat för mig de gånger jag råkat ut för detta.

Kör just nu en recovery på ett minneskort med PhotoRec

Testade det programmet nu när allt är borta på extern HDD.
Får tillbaka massa filer men kan ej öppnas
heter typ bara LostFile_Avi_24033856

Någon som har annan ide? Bilder från barnens uppväxt och filmer på dom.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Hittar inget återställningsprogram det du söker efter så finns det nog inte så mycket att göra, du kanske kan lämna in den till någon firma som försöker återställa data men det kostar en slant.

Recuva har jag använt och det har fungerat väl.
Om man råkar ta bort något av misstag så ska man INTE skriva massa saker till hårddisken då det minskar chansen att få tillbaka din förlorade data.

Har du testat Recuva och valt stället där bilderna låg?
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Linux ntfsprogs har en funktion som heter ntfsundelete (och det finns en hel del andra liknande program) som kan hjälpa. Att köra det via live-pinne hjälper en undvika att skriva till skivan som BuruZ säger.

Visa signatur

.<

Permalänk
Inaktiv

Här har du program som jag själv tycker är bra och brukar använda mig av http://www.pcinspector.de/Default.htm?language=1