Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Det är väldigt sant de du säger och vad som diskuteras i denna tråd nu kan ju ses som " en höna av en fjäder".

Men vad är nästa steg! tänk dig namnet "copyswede" detta handlar inte om enstaka externa lagringsmedium.

Får denna organisation förtroende inom kommun och staten så ligger detta snart över alla typer av lagringsformer.

Det är precis samma sak som med fartkamrorna "vi vill sänka hastigheten" men dom vet att det bara gäller 20m tills man e förbi kameran. alltså handlar det om pengar.

Dom vill att upphovsrättshavarna ska få pengar för privatkopiering, men i själva verket bara är en kompensation för all piratkopiering

Vilket ligger staten väldigt varmt om hjärtat!

Kontentan blir nog det. Som jag ser det är det nästan ingen som privat kopierar längre. Finns liksom ingen mening med alla tjänster som finns idag (för att inte tala om den utbredda piratkopieringen).

Skulle de få betalt för vad folk privat kopierar så hade det inte blivit många kronor till upphovsrättshavarna genom copyswede.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Fartkamerorna är ju väldigt lyckade då de ofta sitter vid bebyggelse längs våra riksvägar där folk gärna kör 90 på 30, 40 och 60 väg.
Där spelar det ingen roll om du bara saktar ner 20m eller det realistiska 200-400m (har för mig att kamerorna mäter hastigheten vid 100m avstånd) eftersom det bara behövs saktas ner en sådan bit för att förhindrar skador.
Sedan kan man ju dissktuera kamerorna som störande objekt eftersom förare tappar koncentrationen av dem.

Offtopic

bara en jämförelse..

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Håller med till 100%

Ja, dom ska förhindra piratkopiering men gör saker som leder till ökad piratkopiering, dom tror väl knappast att folk kommer sluta kopiera för att det läggs till en avgift? Nja, riktigt så funkar det inte utan många kommer snarare se detta som ännu en anledning till att piratkopiera filer.

Ja helt klart! håller med dig till fullo.
Men när gjordes ett vettigt beslut inom kommun, stat eller regering som faktiskt grundar sig på verkligheten?

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fartkameror... lyckade?

Har tappat räkningen nu på hur många gånger man sett fartkameror blixtra. Ännu ingen böteslapp dock.

Med tanke på att olyckorna runt fartkamerorna har minskat till så gott som noll så kan man väl anse att det är väldigt lyckat!
Eller tycker du inte det? Att du senare är en sådan idiot som jag möter varje dag via mitt jobb är ju en annan historia.
Sådana idioter som riskerar andras liv titt som tätt bara för att komma fram någon enstaka minut snabbare. Ligger du närmare än ca 3 sekunder bakom bilen också kanske? Och tror du tjänar något på det?

Nä, nu blev det lite väl mycket off-topic från min sida men jag ser så mycket idioter som sätter andras folk i fara varje dag att jag på fullaste allvar är inne på att montera in en kamera och spela in allt. Sedan lägga ut det på internet med suddade skyltar. Kontakta idioterna och grattulera dom till att dom bidragit till en ny film på www.idioten_som_inte_kan_köra_i_trafiken.se

Det är sak att köra en bil, det är en sak att köra i trafiken. Många förstår inte den sistnämnda. Tyvärr...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Det är väldigt sant de du säger och vad som diskuteras i denna tråd nu kan ju ses som " en höna av en fjäder".

Men vad är nästa steg! tänk dig namnet "copyswede" detta handlar inte om enstaka externa lagringsmedium.

Får denna organisation förtroende inom kommun och staten så ligger detta snart över alla typer av lagringsformer.

Det är precis samma sak som med fartkamrorna "vi vill sänka hastigheten" men dom vet att det bara gäller 20m tills man e förbi kameran. alltså handlar det om pengar.

Dom vill att upphovsrättshavarna ska få pengar för privatkopiering, men i själva verket bara är en kompensation för all piratkopiering

Vilket ligger staten väldigt varmt om hjärtat!

Jag förstår precis var du kommer ifrån, och jo, tyvärr är det nog så att ditt resonemang stämmer, åtminstone vad det gäller just den här specifika prylen. Lobbyism är tyvärr väldigt effektivt, och givetvis har en organisation med enorma kapital i ryggen väldigt mycket bättre möjligheter att bedriva sådant än vad motståndarsidan, dvs vanliga svenssons som använder hårddiskar, har. Utöver det är det ju väldigt svårt att organisera något samarbete för att åstadkomma samma sak i en fråga som i de flestas ögon är väldigt marginell, då den drivs på det sättet den gör, att man naggar friheten lite i kanten tills inget återstår, istället för att ta allt på en gång. Folk bryr sig helt enkelt inte när varje inskränkning i sig är så liten.

Vad det gäller fartkameror tror jag dock inte att det handlar om att tjäna pengar i form av böter. Det har nog mer att göra med att det faktiskt inte finns något riktigt effektivt sätt att hålla nere hastigheterna i stort, de flesta andra metoder som står till buds är nog ännu ineffektivare sett till kostnad kontra effekt. Är man ute efter att hålla ned hastigheten lokalt kring någon strategisk punkt, säg en olycksdrabbad kurva eller övergångsställe tror jag faktiskt det kan vara riktigt effektivt.

Fast det skulle aldrig copyrightmaffian kunna gå ut med officiellt. Om de skulle motivera avgiften med att de vill kompensation för den piratkopiering en USB-disk potentiellt möjliggör, har de ju samtidigt skjutit hål på all sin moraliska argumentation kring piratkopiering; på vilket sätt är det fel att piratkopiera om man faktiskt betalt för det genom kassettavgiften?

Personligen tror jag dock det handlar om att mätt vill ha mer. Om man kan tjäna mer pengar riskfritt, utan någon annan arbetsinsats annat än administrationen vid fördelningen av pengarna, varför inte göra det? Det är ju en jäkla guldgruva rent ut sagt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Härligt, man ska alltså betala för att ha nåt att lagra lagligt inköpt musik på.

Lite kul för övrigt att dom ska ha ersättning per GB för att jag lagrar något som bara tar ett fåtal MB per fil. Om jag köper en 2TB-disk för att kunna lagra massa spel på 15GB/st samt tusentals 16mpixels råformatsbilder utan att utrymmet tar slut så ska dom alltså ha ersättning för den storleken bara för att jag kanske har ett par hundra låtar? Har nog inte ens hundra låtar längre, nu kör man ju bara Spotify vilket man inte ens KAN privatkopiera musik med.

Tanken med privatkopiering är att ersätta förlorade intäkter. Hur fan förlorar dom intäkter på att jag köper en hårddisk? Tanken är ju helt bisarr. Hur kan detta vara lagligt? Vilken lag tillåter detta och varför tänker inte regeringen utanför lådan och inser att den lagstiftningen måste bort?

Törs nästan sätta en back öl på att nästa steg blir avgift på internetabonnemang för att man kan streama musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Härligt, man ska alltså betala för att ha nåt att lagra lagligt inköpt musik på.

Lite kul för övrigt att dom ska ha ersättning per GB för att jag lagrar något som bara tar ett fåtal MB per fil. Om jag köper en 2TB-disk för att kunna lagra massa spel på 15GB/st samt tusentals 16mpixels råformatsbilder utan att utrymmet tar slut så ska dom alltså ha ersättning för den storleken bara för att jag kanske har ett par hundra låtar? Har nog inte ens hundra låtar längre, nu kör man ju bara Spotify vilket man inte ens KAN privatkopiera musik med.

Tanken med privatkopiering är att ersätta förlorade intäkter. Hur fan förlorar dom intäkter på att jag köper en hårddisk? Tanken är ju helt bisarr. Hur kan detta vara lagligt? Vilken lag tillåter detta och varför tänker inte regeringen utanför lådan och inser att den lagstiftningen måste bort?

Törs nästan sätta en back öl på att nästa steg blir avgift på internetabonnemang för att man kan streama musik.

En avgift på internetabonnemang lär bli ett godkännande på att piratkopiering är okej. Vad det gäller stream av musik så betalar man ju redan för dessa tjänster så de lär inte kunna få in en "kopieringsavgift" för streaming

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Ja helt klart! håller med dig till fullo.
Men när gjordes ett vettigt beslut inom kommun, stat eller regering som faktiskt grundar sig på verkligheten?

Ja du det får vi allt fundera på en stund

Permalänk
Medlem

Var är EU när man behöver dom? Konkurrens-hämmande avgifter tas ut som en skatt av en "privat" organisation...

Vidare, det är ju förbjudet att kringgå kopieringsskydd - DVD och BD är ju som bekant kopieringsskyddade - så vi tvingas betala för något vi inte får använda.

Någon har garanterat en hållhake på personer i beslutsfattande ställning...

Gissa om man kommer att köpa lagringsmedia från ÅFs utanför Sverige - vilka pajasar!

Nu ska jag börja jobba stenhårt för att "Micke Enterprises", en privat organisation utan insyn, ska få börja inkassera en fortkörningsavgift av ALLA bilägare eftersom dom någon gång antagligen kommer att köra för fort. Sen ska jag betala ut en summa till trafikskadeoffer - kanske, om det blir något över...

Det här blir bara bättre och bättre. Organisationer för funktionshindrade behöver inte betala privatkopieringsersättning:

http://www.copyswede.se/ansok-registrera/funktionshindrade/

Jag skulle nog känna mig lite kränkt om jag var funktionshindrad...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det skulle aldrig copyrightmaffian kunna gå ut med officiellt. Om de skulle motivera avgiften med att de vill kompensation för den piratkopiering en USB-disk potentiellt möjliggör, har de ju samtidigt skjutit hål på all sin moraliska argumentation kring piratkopiering; på vilket sätt är det fel att piratkopiera om man faktiskt betalt för det genom kassettavgiften?

Det är prc detta som är det underbara med hela situationen! Det är så sant de du säger. Argumentet hade brustit om avgiften hade debiterats pga piratkopieringen. Då väljer man att fokusera på privatkopiering och lägger upp ett fint argument. Svenska staten är ju inte dummare än vi forumshajar så även dom läser ju mellan raderna och ser en pengako som har potential. Underbart! Lurendrej, kollektivbestraffning, näst in till stöld.

ännu en gång! Bra sverige!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Ologiskt!!! Rättsvidrigt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Var är EU när man behöver dom? Konkurrens-hämmande avgifter tas ut som en skatt av en "privat" organisation...

Vidare, det är ju förbjudet att kringgå kopieringsskydd - DVD och BD är ju som bekant kopieringsskyddade - så vi tvingas betala för något vi inte får använda.

Någon har garanterat en hållhake på personer i beslutsfattande ställning...

Gissa om man kommer att köpa lagringsmedia från ÅFs utanför Sverige - vilka pajasar!

Jag drog iväg ett mail till pajaserna och frågade just det hur dom tänker med kopieringsskydd mm. Lär inte få svar för det blir väl för krångligt och komplicerat för dom att svara på.
Ang EU, är dåligt insatt men är väl i princip bara att skriva ihop en anmälan och skicka till eu-domstolen? Sen ska man ju iofs hoppas att någon faktiskt läser den oxå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PippiRull:

Jag drog iväg ett mail till pajaserna och frågade just det hur dom tänker med kopieringsskydd mm. Lär inte få svar för det blir väl för krångligt och komplicerat för dom att svara på.
Ang EU, är dåligt insatt men är väl i princip bara att skriva ihop en anmälan och skicka till eu-domstolen? Sen ska man ju iofs hoppas att någon faktiskt läser den oxå

Vi kan gott lämna EU, vi klarar oss bra mycket bättre utan deras domstolar och beslut.

Permalänk
Medlem

Varför i helvete pratar ens återförsäljare med Copyswede?

Sveriges lagar styrs av Riksdagen, däribland ersättningen för privatkopiering. Är det inte olagligt att manipulera lagen när man är i förtroende position, dvs Copyswede som ska administrera samma lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vi kan gott lämna EU, vi klarar oss bra mycket bättre utan deras domstolar och beslut.

Det är en annan diskussion Men så länge vi är med borde man utnyttja möjligheten ändå, fast jag är som sagt alldeles för dåligt insatt i apparaten

Permalänk
Skrivet av yroll:

Fartkamerorna är ju väldigt lyckade då de ofta sitter vid bebyggelse längs våra riksvägar där folk gärna kör 90 på 30, 40 och 60 väg.
Där spelar det ingen roll om du bara saktar ner 20m eller det realistiska 200-400m (har för mig att kamerorna mäter hastigheten vid 100m avstånd) eftersom det bara behövs saktas ner en sådan bit för att förhindrar skador.
Sedan kan man ju dissktuera kamerorna som störande objekt eftersom förare tappar koncentrationen av dem.

Och sen skaffar man en GPS med karta över alla fartkameror i Svea Rike, och sen var det inte till någon hjälp!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Är det inte lite gammeldags med "kassettavgift" på hårddiskar och USB-minnen? Jag menar hur ofta köper man det nu? Speciellt som allt mer data hamnar i olika molntjänster eller för den delen privata moln i form av NAS. Jag menar om man bortser från att hela avgiften är sjukt orättvis, den är dessutom helt utdaterad.

Permalänk
Medlem

ah. Härligt. Då kan man ju bara fortsätta att ladda ner som vanligt. Fast nu med ännu bättre samvete.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Och sen skaffar man en GPS med karta över alla fartkameror i Svea Rike, och sen var det inte till någon hjälp!

Du har nog missuppfattat fartkamerornas syfte. De är till för att få folk att sänka farten på utsatta ställen. Om du skaffar en gps med alla kamerors positioner så du vet vart du ska sakta in så har fartkamerorna gjort exakt det som de var avsedda att göra.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Mycket bra skrivet!!!

Men inte här. Om föraren tappar koncentrationen p.g.a en fartkamera! Ja då ska denna person inte överhuvudtaget sitta bakom en ratt. För i så fall tappar den mer koncentrationen av att möta en bil, se en cykel eller se ett barn som väntar vid en busshållplats...

Vad koncentrerar sig denna förare på så intensivt på att en fartkamera skulle vara ett störande objekt? Låter som denna förare tänker på allt annat än just trafiken och samspelet.

Ursäkta detta off-topic...

Det hjälper ju inte, om folk verkligen vill köra för snabbt. Skaffar man enkelt en motorcykel istället. Precis i verkligenheten, det finns sätt runt allt...Oh sweden!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Tur att domedagen är här snart!

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Om dom har "rätt" att göra detta, finns det inget fel med att sätta kopieringsavgifter på i princip vad som helst. T.ex RAM minnen, kan innehålla kopieringsskyddat material. Eller som Allexz klockrena bild Men allvarligt talat, om det är någon hemsida som förtjänar internets vrede är det då CopySwedes hemsida.

Skrivet av omnia:

ah. Härligt. Då kan man ju bara fortsätta att ladda ner som vanligt. Fast nu med ännu bättre samvete.

HAHAHA så jävla rätt!

Permalänk
Medlem

Galet att sånt här kan gå igenom år 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vadå inte kollektiv bestraffning? Det är ett straff, oavsett hur du ser det. Även om dom inte säger att det är ett straff så är det så och då straffas
alla och inte bara piraterna, sen om kollektiv bestraffning är lagligt eller ej det är jag dock inte helt 100% säker på.

Fråga min vän google. Han hävisa mig till en tredje part, Wiki
Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och nationell lagstiftning.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Det är prc detta som är det underbara med hela situationen! Det är så sant de du säger. Argumentet hade brustit om avgiften hade debiterats pga piratkopieringen. Då väljer man att fokusera på privatkopiering och lägger upp ett fint argument. Svenska staten är ju inte dummare än vi forumshajar så även dom läser ju mellan raderna och ser en pengako som har potential. Underbart! Lurendrej, kollektivbestraffning, näst in till stöld.

ännu en gång! Bra sverige!

En liten notering; detta har absolut inget med svenska staten att göra, om vi bortser från att beslutsfattare givetvis kan ha ekonomiska egenintressen av att gå immaterialrättsmaffian till mötes (läs: det skulle inte förvåna mig ett dugg om beslutet är ett resultat av bestickning i en eller annan form, alternativt jävighet bland beslutsfattarna).

De drivande i frågan är privata intressenter, det här handlar inte om att staten (som till syvende och sist är du, jag och alla andra) ska dra in mer pengar som skulle komma oss (kanske inte helt oavkortat förvisso) till gagn i slutändan, utan att ett fåtal förmodligen redan väldigt välmående människor vill ha ännu mer, utan att någon annan på något vis får ta del av de inkasserade pengarna. Det är förvisso inget ont i att någon som redan är rik vill bli rikare, men det ställer saker och ting i perspektiv att nämna det som motpol till staten.

Att utpeka staten som intressent i det här fallet är hursomhelst en ren felaktighet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Varför kan artister inte bara sluta slänga iväg pengarna och sluta se royaltys som sin pension?
Ne, dom ska leva som kungar för att dom kan göra musik/sjunga/spela bättre än genomsnittet? Dom får nog med pengar ändå utan att copyswede måste lobba för ännu mer deg åt "Stackarna"....

Hade hellre sett att de 80:- gick till nån hemlös stackare än nån känd oekonimisk idiot -.-

Sen är det ju väldigt många artister som inte kan leva på sina alster, eller knappt kan. Och då menar jag inte moppepojkar från Dalsland som spelar heavy metal i ett garage (inget fel med det dock), utan mer välkända artister. Det är väl dock inte dessa som drar in storkovan på Copyswedes avgifter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

barra en fråga om butiker och leverantörer struntar i den här avgiften vad händer då, har copyswede så mycket att säga till om då när dom inte ens är någon myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det här blir bara bättre och bättre. Organisationer för funktionshindrade behöver inte betala privatkopieringsersättning:

http://www.copyswede.se/ansok-registrera/funktionshindrade/

Jag skulle nog känna mig lite kränkt om jag var funktionshindrad...

Är inte det diskriminering ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk

Dags för folkomröstning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Med tanke på att olyckorna runt fartkamerorna har minskat till så gott som noll så kan man väl anse att det är väldigt lyckat!
Eller tycker du inte det?

Jo, det är lyckat.. men många som kör för fort, tittar mer på kameran och hastighetsmätaren, än om det kommer en bil/barnvagn bakom fartkameran..

Skrivet av Knashatt:

Att du senare är en sådan idiot som jag möter varje dag via mitt jobb är ju en annan historia.

Är nog också en sådan idiot.. men skulle nog kalla sölisarna som stoppar upp trafiken, ännu värre idioter.. När någon ligger i 70km/t på 90 väg och har 20 bilar efter sig, sen inte fattar att alla vill om, så är det ju klart att folk blir otåliga och gör vansinnesomkörningar. Ser det varje dag..

Skrivet av Knashatt:

Sådana idioter som riskerar andras liv titt som tätt bara för att komma fram någon enstaka minut snabbare. Ligger du närmare än ca 3 sekunder bakom bilen också kanske? Och tror du tjänar något på det?

Ibland, om personen är som den jag beskrev ovan.. för att få första bästa tillfälle att komma om. Du anar inte hur mycket man kan tjäna på det..
Nu beror ju det på hur långt man ska..

Skrivet av Knashatt:

Nä, nu blev det lite väl mycket off-topic från min sida men jag ser så mycket idioter som sätter andras folk i fara varje dag att jag på fullaste allvar är inne på att montera in en kamera och spela in allt. Sedan lägga ut det på internet med suddade skyltar. Kontakta idioterna och grattulera dom till att dom bidragit till en ny film på www.idioten_som_inte_kan_köra_i_trafiken.se

Jo, har sett folk som gjort detta och kan väl bara säga att ingen film jag sett hittils, har höjt mina ögonbryn. De har blivit utskrattade, av de flesta..

Skrivet av Knashatt:

Det är sak att köra en bil, det är en sak att köra i trafiken. Många förstår inte den sistnämnda. Tyvärr...

Kan väl säga så här.. Har haft körkort många år, kört för fort i stort sett varje gång jag varit ute, kört både 20km/t för fort och 30 med polisen en meter bakom, aldrig orsakat en olycka och de som kommenterat min bilkörning säger att de känner sig trygga, då jag inte utmanar ödet.
Och det är just det sistnämnda som är den springade punkten.. Sett folk göra de mest horribla omkörningar i kurvor med noll sikt osv., men har man lite säkerhetstänk, sänker man farten när man kommer till lite bebyggelse, korsningar, eller man får möte av en kö av bilar.

Själv är jag mer för att folk håller lite högre hastighet, än alla gamla gubbar som ligger i 70 på 90 vägen och gör folk vansinniga.

Väldigt offtopic, men kände att jag ville ge ett svar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD