Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kassettband mot renässans i serverhallen

Permalänk
Medlem

Hel*ete, slängde ju nyligen min gamla Iomega Ditto som användes flitigt innan cd-brännarna lanserades.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Inte för att vara sån, men:
Fujifilm. Inte Fuji Film.

Som fotograf så svider det lite att se redaktionen skriva detta :/

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Jag tror nog att Fuji films och IBMs ingenjörer vet bättre vad de sysslar med än några nyligen könsmogna medlemmar i sweclockers forumet.

Kom med något nytt säger ni, när såg ni senast kassettband som hade en lagringskapacitet på 35 Terabyte?

Användarnamnet kontra kommentaren, BAM! <3

OnT: Som någon annan skrivit här tidigare så kommer detta inte att vara påtagligt för oss nyligen könsmogna medlemmar i SweClockers forum då det uppenbarligen inte kommer att påverka tjänsterna vi köper och använder (t.o.m ingenjörer på IBM hade kunnat räkna ut att det vore en dålig idé). Visst, det kanske lagras m.h.a kassettband djupt in i någon grotta som ägs utav ett företag, men fortfarande blir det inte påtagligt för oss slutanvändare då vi inte kommer att hämta vår information därifrån!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Entusiast

Jag hade inte haft något emot att flytta över min backup från externa hårddiskar till kassett. Du kan ju få en 0,8/1,6 TB kassett för strax över 300 kr på komplett. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta spelare för vettiga priser. Hade varit trevligt med en revolution för även hemmaanvändare hade haft nytta av kassetter som backup.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Användarnamnet kontra kommentaren, BAM! <3

OnT: Som någon annan skrivit här tidigare så kommer detta inte att vara påtagligt för oss nyligen könsmogna medlemmar i SweClockers forum då det uppenbarligen inte kommer att påverka tjänsterna vi köper och använder (t.o.m ingenjörer på IBM hade kunnat räkna ut att det vore en dålig idé). Visst, det kanske lagras m.h.a kassettband djupt in i någon grotta som ägs utav ett företag, men fortfarande blir det inte påtagligt för oss slutanvändare då vi inte kommer att hämta vår information därifrån!

Förstår inte vad mitt användarnamn har med min kommentar att göra, antar att jag trampade på en öm tå när jag nämnde nyligen könsmogen.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Avstängd

Varför ska vissa vara så förbaskat okunniga om datorteknik och ändå vara dem som tror sig ligga vid fronten och jaga efter nyast teknik?

Band har varit, är, och kommer fortsättningsvis att vara, mediet för riktigt tung lagring. Det är lite Aftonbladet-varning på swec som kallar det för "kassettband". Tekniskt sett riktigt, men databand har ingenting att göra med de vanliga musikkassetter vi hade förr eller som man lagrade C64-program på.

De som säger att detta är att "gå tillbaka" eller "ett steg bakåt" har inte en susning om vad de talar om. Kan de ens uppvisa en definition av termen modern teknik som magiskt utesluter kapacitet i masslagring och ersätter det med något annat? Vad vill ni att minnet ska vara av för typ? Något som ska prefixas med "mega", "quantum", "flux" eller "ultra"? Jag har stor förståelse att somliga vill göra dryga kommentarer om nyss inledd könsmognad, för det är väl ungefär vad det handlar om; snorvalpar som spelar allan och tror att deras rätt fåniga och rätt förutsägbara, lågpresterande hemdatorer sätter agendan.

Det finns ingenting som kan konkurrera med GB/krona med band. Därefter kommer hårddiskar. SSDer är rent löjeväckande i sammanhanget, ren leksaksteknik.

Får jag fråga hur belackarna tänker sig att man ska lagra massiva data? Varför skulle man inte använda det medium som utvecklats längs (och därmed med en inte alltför skruvad definition av "modern" är modernast) och har uppvisat ojämförlig utvecklingspotential, nämligen magnetisk lagring?

Accesstid och kapacitet är för övrigt inte motsatspar och man kan faktiskt byta det ena mot den andra under vissa förutsättningar. Men nivån på datalogin i denna tråd är synnerligen låg. Accesstid eller latens är faktiskt inte alltid ens ett relevant mått och cachning av data är datalogi som redan såg dagens ljus på 50-talet. Ändå dröjde det till 90-talet innan det blev aktuellt på PC. Take that, persondatorn!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

men shit... kan dom inte komma på nått nytt/utveckla dagens BRA tjänster ist för att blicka tillbaka och försöka återuppliva en död ko?

Världsführer-felslutet som jag tagit upp så många gånger i denna forumdel förut...

Forskningsresurser är inget nollsummespel och en krona till forskning om X kommer naturligtvis inte per automatik ta bort en krona för Y. Och, likaledes, om X inte fanns betyder det inte att man kan slänga två kronor på Y. Dessutom, vem är du att avgöra vad som är "bra"?

Du verkar ju insinuera att det är något dåligt med 500 GB/cm^3 och att det inte är tekniska siffror som avgör "brahet". Så, vad är avgörande för bra, levande, modernt, etc när du uppenbarligen inte godkänner tekniska parametrar? Edit: Ej heller verkar hållbarhet och pris vara viktigt för dig, eftersom band fullkomligt våldtar samtliga andra lagringssätt i alla hål även på detta plan. Så, vad är "bra" teknik enligt dig? För övrigt, lagring kan förvisso vara en tjänst, men ett lagringsmedium? Begriper du ens vad du talar om?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Världsführer-felslutet som jag tagit upp så många gånger i denna forumdel förut...

Forskningsresurser är inget nollsummespel och en krona till forskning om X kommer naturligtvis inte per automatik ta bort en krona för Y. Och, likaledes, om X inte fanns betyder det inte att man kan slänga två kronor på Y. Dessutom, vem är du att avgöra vad som är "bra"?

Du verkar ju insinuera att det är något dåligt med 500 GB/cm^3 och att det inte är tekniska siffror som avgör "brahet". Så, vad är avgörande för bra, levande, modernt, etc när du uppenbarligen inte godkänner tekniska parametrar? Edit: Ej heller verkar hållbarhet och pris vara viktigt för dig, eftersom band fullkomligt våldtar samtliga andra lagringssätt i alla hål även på detta plan. Så, vad är "bra" teknik enligt dig? För övrigt, lagring kan förvisso vara en tjänst, men ett lagringsmedium? Begriper du ens vad du talar om?

För att illustrera precis hur fånigt det är kan jag bjuda på några länkar:
http://www.dustin.se/product/5010114500/hp-tape-lto-ultrium-4...
1,6 TB för 236 kr ex moms.

http://www.dustin.se/product/5010443900/hp-tape-lto-ultrium-5...
3 TB för 579 kr ex moms.

Det är bra mycket billigare än även de allra billigaste 5400 rmp-greendiskarna som aldrig skulle släppas innanför dörren till riktig masslagring. Tyvärr börjar priserna på en robot på ett par hundra tusen och tyvärr verkar även små bandare kosta flera tusen. Annars hade jag som sagt gärna köpt band och kört backup på. Då kan man ju kosta på sig att inte skriva över gammal data utan bara skriva nytt varje gång och dumpa banden i en låda. Så vet man att de inte spontant har tappat all data efter ett par år. Kunde iof fått en bandrobot för kaffepengar för ett par år sedan på en auktion men lite svårt att möblera in en pjäs stor som en garderob...

Såg för övrigt en dokumentär för ett par år sedan om just problemen med att all data lagras digitalt. Arkivbeständigt bläck och bra papper håller ju i hundratals år medan digitala medier kan vara förstörda på bara några år. Vissa universitet och myndigheter har stora problem med det där och måste lösa av och spara om enorma mängder data. Där nämnde de något om arkivbeständigheten hos magnetband. Stazi var ju duktiga på att samla på sig enorma mängder data och mycket ligger fortfarande sparat på just magnetband. Tyvärr kommer man inte åt det då inga läsare har överlevt. Men banden lever vidare.

Så länge leve banden!

Sen att det är ett rätt dåligt medium för att sprida musik är en annan femma och det är väl där de flesta har bildat sin uppfattning. Har man suttit och virat in band som fastnat och trasslat ur sig i hela bandspelaren så är man nog lite lätt fientligt inställd sedan. Fast de som klagar högst här har antagligen aldrig ens lyssnat på ett kassettband...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Världsführer-felslutet som jag tagit upp så många gånger i denna forumdel förut...

Forskningsresurser är inget nollsummespel och en krona till forskning om X kommer naturligtvis inte per automatik ta bort en krona för Y. Och, likaledes, om X inte fanns betyder det inte att man kan slänga två kronor på Y. Dessutom, vem är du att avgöra vad som är "bra"?

Du verkar ju insinuera att det är något dåligt med 500 GB/cm^3 och att det inte är tekniska siffror som avgör "brahet". Så, vad är avgörande för bra, levande, modernt, etc när du uppenbarligen inte godkänner tekniska parametrar? Edit: Ej heller verkar hållbarhet och pris vara viktigt för dig, eftersom band fullkomligt våldtar samtliga andra lagringssätt i alla hål även på detta plan. Så, vad är "bra" teknik enligt dig? För övrigt, lagring kan förvisso vara en tjänst, men ett lagringsmedium? Begriper du ens vad du talar om?

trampade jag dig hårt på tårna med min åsikt? herregud lugna ner dig människa. Det kanske helt enkelt är så att jag inte vill ha en bandspelare till min dator?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

trampade jag dig hårt på tårna med min åsikt? herregud lugna ner dig människa. Det kanske helt enkelt är så att jag inte vill ha en bandspelare till min dator?

Irrelevant slutledning, inget argument. Vem har, någonsin, någonstans, insinuerat att du ska tvingas ha en "bandspelare" i din dator? Förstår du ens nyheten? Har du läst den?

Nå, kan du redogöra för vad du menade med att "dom" ska utveckla något "BRA"? Vilka är dom och vad är bra? Om du inte kan svara på det, varför vädrade du då dina åsikter?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marticus:

trampade jag dig hårt på tårna med min åsikt? herregud lugna ner dig människa. Det kanske helt enkelt är så att jag inte vill ha en bandspelare till min dator?

Och där gör du tankevurpan igen. Det här är inte tänkt för din dator hemma, det är till för masslagring av en skala som inte ens den mest aktiva torrenttankaren kommer i närheten av. Ska det lagras volymer som når petabyte om dagen så är hårddiskar inget alternativ. Det gäller även för storskalig backup. Du kan ju fundera på hur många petabyte Google och Facebook har och hur mycket pengar de kan spara på att lägga allt på band som kostar hälften i inköp och en bråkdel i ström.

Vill du ha en känsla för vilken skala det handlar om kan du titta på lite bilder från Googles datacenter som de släppte nyligen. Det är väldigt intressant.
http://www.google.com/about/datacenters/gallery/#/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

För att illustrera precis hur fånigt det är kan jag bjuda på några länkar:
http://www.dustin.se/product/5010114500/hp-tape-lto-ultrium-4...
1,6 TB för 236 kr ex moms.

http://www.dustin.se/product/5010443900/hp-tape-lto-ultrium-5...
3 TB för 579 kr ex moms.

Det är bra mycket billigare än även de allra billigaste 5400 rmp-greendiskarna som aldrig skulle släppas innanför dörren till riktig masslagring. Tyvärr börjar priserna på en robot på ett par hundra tusen och tyvärr verkar även små bandare kosta flera tusen. Annars hade jag som sagt gärna köpt band och kört backup på. Då kan man ju kosta på sig att inte skriva över gammal data utan bara skriva nytt varje gång och dumpa banden i en låda. Så vet man att de inte spontant har tappat all data efter ett par år. Kunde iof fått en bandrobot för kaffepengar för ett par år sedan på en auktion men lite svårt att möblera in en pjäs stor som en garderob...

Såg för övrigt en dokumentär för ett par år sedan om just problemen med att all data lagras digitalt. Arkivbeständigt bläck och bra papper håller ju i hundratals år medan digitala medier kan vara förstörda på bara några år. Vissa universitet och myndigheter har stora problem med det där och måste lösa av och spara om enorma mängder data. Där nämnde de något om arkivbeständigheten hos magnetband. Stazi var ju duktiga på att samla på sig enorma mängder data och mycket ligger fortfarande sparat på just magnetband. Tyvärr kommer man inte åt det då inga läsare har överlevt. Men banden lever vidare.

Så länge leve banden!

Sen att det är ett rätt dåligt medium för att sprida musik är en annan femma och det är väl där de flesta har bildat sin uppfattning. Har man suttit och virat in band som fastnat och trasslat ur sig i hela bandspelaren så är man nog lite lätt fientligt inställd sedan. Fast de som klagar högst här har antagligen aldrig ens lyssnat på ett kassettband...

Hatten av för dig som lyckas trycka in alla de relevanta detaljerna i ett enda inlägg!

Ja, lagringen är ett växande problem för myndigheter och företag, speciellt när det kommer till arkivering. Arkivbeständigheten är illa även hos papper som ska vara framtagna för ändamålet och många antika eller medeltida pergament kommer överleva gångna årets kråkor på beslut. Dels på grund av kvalitén, men inte minst på grund av att det är lättare att lägga pengar på att konservera och vårda ett ovärderligt 1200-talsmanuskript än på tiotusentals handlingar på valfritt medium.

Och, den andra (första) viktiga poängen du gör är att billiga hårddiskar är billigare än dyra därför att de är budget. Att masslagra på de billigaste HDDs eller SSDs som finns tillgängliga är att inte värdera sina data. För att inte tala om CD-skivor och andra skämt. Magnetband är billiga till sin natur, men har höga investeringskostnader (förvisso är HDDs också billiga till sin natur och även billiga sådana kan lagra data förbaskat länge, men elektroniken kan gå sönder). Band är också mer frikopplade från själva mekanismen vilket är en fördel för underhåll och ger ett "strategiskt djup" när det kommer till krascher (ett elektronikfel kan sabba en hel hårddisk eller SSD, men inte ett helt bandmagasin).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Irrelevant slutledning, inget argument. Vem har, någonsin, någonstans, insinuerat att du ska tvingas ha en "bandspelare" i din dator? Förstår du ens nyheten? Har du läst den?

Nå, kan du redogöra för vad du menade med att "dom" ska utveckla något "BRA"? Vilka är dom och vad är bra? Om du inte kan svara på det, varför vädrade du då dina åsikter?

Ja, jag läste igenom nyheten som hastigast och missade punkten att det inte var för kommersiella användare detta var menat för. Jag ber om ursäkt att min dumma kommentar provocerade dig så till den milda grad och att jag drar ner nivån i sweclockers kommentarsfält.

Nu har jag erkänt att min kommentar va dum och onödig, synd att jag inte kan radera den med utan nu får dras med den, mäkta stolt.

Lägg ner nu tack.

Skrivet av Zotamedu:

Och där gör du tankevurpan igen. Det här är inte tänkt för din dator hemma, det är till för masslagring av en skala som inte ens den mest aktiva torrenttankaren kommer i närheten av. Ska det lagras volymer som når petabyte om dagen så är hårddiskar inget alternativ. Det gäller även för storskalig backup. Du kan ju fundera på hur många petabyte Google och Facebook har och hur mycket pengar de kan spara på att lägga allt på band som kostar hälften i inköp och en bråkdel i ström.

Vill du ha en känsla för vilken skala det handlar om kan du titta på lite bilder från Googles datacenter som de släppte nyligen. Det är väldigt intressant.
http://www.google.com/about/datacenters/gallery/#/

Du har ju iaf ett snyggare sätt att lägga fram att min kommentar va dum. ja detta är ju då fantastiskt för storföretag, hoppas det går vägen för dem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Ja, jag läste igenom nyheten som hastigast och missade punkten att det inte var för kommersiella användare detta var menat för.

Jag vill inte vara stygg, men det är svårt att låta bli. Inte menat för "kommersiella användare"? Det är ju precis vad det är menat för! Stora, kommersiella, aktörer behöver band, band, band och fler band. Förvisso, just denna nyhet handlar om en stor potentiell icke-kommersiell aktör, men du tror inte händelsevis att företagen bakom nog har kommersiella tankar? Bandmarknaden är ju redan etablerad och 100 TB-band skulle nog uppskattas (idag är de största banden 5 TB har jag för mig). Observera att ingen har band för att lagra 5 TB, knappt ens 100 TB. Men om man behöver lagra 1000 TB eller mer, då är band ett alternativ, speciellt om lagringsbehovet bara ökar och ökar och inte är konstant.

...

Det komiska vore förstås om det kom spinoff-teknik för hemmabruk. Då skulle de som ville ha BRA(tm) och modern(tm) snabbt bli omsprungna av oss andra som gärna offline-lagrade för en spottstyver per GB och med datahastigheter jämförbara med eller högre än SSD. Enda kruxet vore att - utan en tapeloader/bandrobot - skulle accesstiderna räknas i minuter. Men så är det ju faktiskt redan idag så fort någon ska accessa en backup eller ett arkiv av CD-skivor eller off-line-hårddiskar som säker många med stort lagringsbehov använder därför att de har flera hårddiskar än SATA-kanaler. Att ha värdefulla data online konstant är ju för övrigt hyggligt korkat.

Precis som Zotamedu påpekar är kostnaden i inköp av själva bandenheten det som avskräcker. Hade en sådan varit billigare hade nog många entusiaster redan/fortfarande kört band.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag vill inte vara stygg, men det är svårt att låta bli. Inte menat för "kommersiella användare"? Det är ju precis vad det är menat för! Stora, kommersiella, aktörer behöver band, band, band och fler band. Förvisso, just denna nyhet handlar om en stor potentiell icke-kommersiell aktör, men du tror inte händelsevis att företagen bakom nog har kommersiella tankar? Bandmarknaden är ju redan etablerad och 100 TB-band skulle nog uppskattas (idag är de största banden 5 TB har jag för mig). Observera att ingen har band för att lagra 5 TB, knappt ens 100 TB. Men om man behöver lagra 1000 TB eller mer, då är band ett alternativ, speciellt om lagringsbehovet bara ökar och ökar och inte är konstant.

...

Det komiska vore förstås om det kom spinoff-teknik för hemmabruk. Då skulle de som ville ha BRA(tm) och modern(tm) snabbt bli omsprungna av oss andra som gärna offline-lagrade för en spottstyver per GB och med datahastigheter jämförbara med eller högre än SSD. Enda kruxet vore att - utan en tapeloader/bandrobot - skulle accesstiderna räknas i minuter. Men så är det ju faktiskt redan idag så fort någon ska accessa en backup eller ett arkiv av CD-skivor eller off-line-hårddiskar som säker många med stort lagringsbehov använder därför att de har flera hårddiskar än SATA-kanaler. Att ha värdefulla data online konstant är ju för övrigt hyggligt korkat.

Precis som Zotamedu påpekar är kostnaden i inköp av själva bandenheten det som avskräcker. Hade en sådan varit billigare hade nog många entusiaster redan/fortfarande kört band.

Jag menade hemma användaren, Svensson, vilket du med all säkerhet förstod.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Sure, men skapa då inte vidöppna mål!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Trodde nog aldrig man skulle få se nåt sånt här o.O

20 år gammal teknologi som man nu forskat lite på och därmed kan använda igen.

Förväntar mig att jag ser en nyhet om floppys om nåt år ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Trodde nog aldrig man skulle få se nåt sånt här o.O

20 år gammal teknologi som man nu forskat lite på och därmed kan använda igen.

Förväntar mig att jag ser en nyhet om floppys om nåt år ^^

Nej, det här handlar inte om DVDer (som är ungefär 20 år gamla) eller SSD (som är ungefär 30 år gamla), utan om band (som är ungefär 100 år gamla), en form av magnetisk lagring (som är ungefär 130 år gammal).

Givetvis finns det inget samband med hur gammal eller ny en teknik är och hur användbar den är. Floppys har exakt noll med detta att göra.

Varför tappar folk alltid huvudet när dylika saker kommer på tal? Dagens band har ungefär lika mycket gemensamt med audiokassetter eller metalltrådsminne som racetrack-minnen har med fördröjningsledningsminne av kvicksilver eller nickel... Det komiska är att racetrack-minne hyllas som något coolt och nytt eftersom folk är för okunniga om fördröjningsledningar. Om folk hade glömt bort band hade nya bandminnen (för tertiärlagring dessutom, som majoriteten i tråden inte tycks begripa) kanske bedömts mer nyktert av de flesta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Trodde nog aldrig man skulle få se nåt sånt här o.O

20 år gammal teknologi som man nu forskat lite på och därmed kan använda igen.

Förväntar mig att jag ser en nyhet om floppys om nåt år ^^

Vadå börja använda igen? Man har aldrig slutat använda magnetband. Den vanliga hemmaanvändaren slutade med det för länge sedan men för storskalig datahantering och backup har det aldrig försvunnit och där kommer det vara kvar i en väldigt lång tid framöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MBY:

Nej, det här handlar inte om DVDer (som är ungefär 20 år gamla) eller SSD (som är ungefär 30 år gamla), utan om band (som är ungefär 100 år gamla), en form av magnetisk lagring (som är ungefär 130 år gammal).

Givetvis finns det inget samband med hur gammal eller ny en teknik är och hur användbar den är. Floppys har exakt noll med detta att göra.

Varför tappar folk alltid huvudet när dylika saker kommer på tal? Dagens band har ungefär lika mycket gemensamt med audiokassetter eller metalltrådsminne som racetrack-minnen har med fördröjningsledningsminne av kvicksilver eller nickel... Det komiska är att racetrack-minne hyllas som något coolt och nytt eftersom folk är för okunniga om fördröjningsledningar. Om folk hade glömt bort band hade nya bandminnen (för tertiärlagring dessutom, som majoriteten i tråden inte tycks begripa) kanske bedömts mer nyktert av de flesta.

Jag vet att du är forumets snille och du har säkert rätt, men för vanligt folk så är kassettband 20-30 år gammal teknologi eftersom man använde de för att spela musik o film för 20-30 år sen. DVD för mig är något jag förknippar med 2000-talet och SSD, då tänker jag 2008 och framåt ^^

Jag tror absolut att om du hade frågat folk på stan om hur gamla de anser de ovannämnda teknologierna vara så hade 9 av 10 svarat samma som mig

Skrivet av Zotamedu:

Vadå börja använda igen? Man har aldrig slutat använda magnetband. Den vanliga hemmaanvändaren slutade med det för länge sedan men för storskalig datahantering och backup har det aldrig försvunnit och där kommer det vara kvar i en väldigt lång tid framöver.

Det jag syftar på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag vet att du är forumets snille och du har säkert rätt, men för vanligt folk så är kassettband 20-30 år gammal teknologi eftersom man använde de för att spela musik o film för 20-30 år sen. DVD för mig är något jag förknippar med 2000-talet och SSD, då tänker jag 2008 och framåt ^^

Jag tror absolut att om du hade frågat folk på stan om hur gamla de anser de ovannämnda teknologierna vara så hade 9 av 10 svarat samma som mig

Det jag syftar på.

Om du själv är medveten om att dina kunskaper kan vara ytterst bristfälliga då din erfarenhet endast kommer från vad du sett under din levnad, då förstår inte jag varför du vill kommentera saken överhuvudtaget.

Resultatet kan inte bli annat än att du för svar på hur lite du vet och vilket inskränkt synsätt du har

För övrigt är det väl dags att skrota hjulet, det har ju hängt med i hundratals år utan att utvecklas. Elektricitet och ljus är till och med ännu äldre så vi kan skrota det med, och införa något mer modernt och hightech.

Om någon mot förmodan tog det sista på allvar -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Jag vet att du är forumets snille och du har säkert rätt, men för vanligt folk så är kassettband 20-30 år gammal teknologi eftersom man använde de för att spela musik o film för 20-30 år sen. DVD för mig är något jag förknippar med 2000-talet och SSD, då tänker jag 2008 och framåt ^^

Jag tror absolut att om du hade frågat folk på stan om hur gamla de anser de ovannämnda teknologierna vara så hade 9 av 10 svarat samma som mig

Det jag syftar på.

Vad spelar det för roll vad folk tycker? Är detta en tyckarfråga? Jag vet inte varför swec eller DN missleder genom att skriva "kassettband", men det borde vara uppenbart för var och en som vet något om datorer att detta inte har ett skvatt med audiokassetter att göra! Visst, banden för datalagring sitter också i kassetter, men det kallas inte för "kassettband". Det är som att jämföra Laserdisc med Bluray eller hårddiskar och floppys. Jag skulle dock hävda att skillnaden mellan Laserdisc och Bluray är betydligt mindre än mellan audiokassetter och databand. Ja, audiokassetter kan användas för att lagra data för äldre datorer i ljudkodat format (i mellan 300 och 9600 baud), men detta är INTE frågan om någon "omodern" teknik som "återupplivats". Det vore som om HDD var borta från persondatormarknaden (t.ex. därför att den var så exklusiv eller hade så höga initialkostnader) ett tag för att sedan återintroduceras som 4TB-disk och folk börjar minnas 360 kB-floppys och tror att det är samma sak.

Edit: Även unga människor borde begripa detta intuitivt. De känner väl till att förr fanns det kassettband, VHS, 8-track, rullbandspelare, etc och därmed räkna ut med arslet att detta inte gärna handlar om "vanliga" kassettband? (En audiokassett som används för datalagring till datorer som C64, PET, Apple II, etc, lagrar typiskt mellan 200-300 kB, givet runt 600 baud [säg 75 tecken per sekund] och en timmas speltid. Riktiga databand lagrade mycket, mycket mer även på den tiden, åtminstone åtskilliga MB på 70-talet, kanske tiotals eller hundratals MB, minns inte så noga.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Jag vet att du är forumets snille och du har säkert rätt, men för vanligt folk så är kassettband 20-30 år gammal teknologi eftersom man använde de för att spela musik o film för 20-30 år sen. DVD för mig är något jag förknippar med 2000-talet och SSD, då tänker jag 2008 och framåt ^^

Jag tror absolut att om du hade frågat folk på stan om hur gamla de anser de ovannämnda teknologierna vara så hade 9 av 10 svarat samma som mig

Det jag syftar på.

Men hemmaanvändare lär inte börja använda magnetband igen inom överskådlig framtid så ur det perspektivet väcks inga utdöda teknologier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Hardware guy:

Om du själv är medveten om att dina kunskaper kan vara ytterst bristfälliga då din erfarenhet endast kommer från vad du sett under din levnad, då förstår inte jag varför du vill kommentera saken överhuvudtaget.

Resultatet kan inte bli annat än att du för svar på hur lite du vet och vilket inskränkt synsätt du har

Jo helt enkelt för att jag väljer att göra det o det är inte nån annans sak att avgöra vad jag kommenterar. Man ska inte behöva vara nåt geni för att få kommentera på saker o ting.

MBY,

Alltså du skriver så mycket så man inte vet vad man ska vara på.
Jag skrev vad jag ser kassetband som o du skrev när teknologierna uppfanns o jag svarade på det. Nu säger du att det inte är en tyckarfråga.
Alltså vart vill du komma?

Jag skrev vad jag anser och så är det bara.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Givetvis får man tycka vad man vill, men det bör vara grundat på fakta.

Grundar min sitt tyckande på okunskap eller rena felaktigheter, medvetet eller omedvetet, får man vara beredd på att bli ifrågasatt.

Framförallt - är du medveten om att dina kunskaper brister så ska du inte ventilera ditt tyckande om du inte kan acceptera att bli ifrågasatt. Du verkar ju fullt medveten om att kassettbandet inte är den bästa analogin, men att du levt med det i 20-30 år så det är allt du har att jämföra med.

Kan för övrigt berätta att kassettbandet (Compact Cassette) firar 50 år nästa år.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men hemmaanvändare lär inte börja använda magnetband igen inom överskådlig framtid så ur det perspektivet väcks inga utdöda teknologier.

Alltså, om man "plötsligt" kan köpa en enhet med ett inbyggt magnetband på säg 30 TB som NAS / backup för en rimlig peng (mycket billigare än motsvarande HDD lösning) skulle jag mycket väl kunna tänka mig det idag. Visst acces tiden är lite sådär ( ) men läs och skriv prestanda bör ju kunna matcha andra medier. (Antar det är fler dataspår på bredden)

Jag menar: jag följer plånboken mer än idéal när jag köper datordelar och lär ju inte vara ensam med det

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Alltså, om man "plötsligt" kan köpa en enhet med ett inbyggt magnetband på säg 30 TB som NAS / backup för en rimlig peng (mycket billigare än motsvarande HDD lösning) skulle jag mycket väl kunna tänka mig det idag. Visst acces tiden är lite sådär ( ) men läs och skriv prestanda bör ju kunna matcha andra medier. (Antar det är fler dataspår på bredden)

Jag menar: jag följer plånboken mer än idéal när jag köper datordelar och lär ju inte vara ensam med det

Jag håller med. Om man kunde få tag på en USB-bandspelare för LTO för under tusenlappen hade jag dumpat mina externa hårddiskar och kört all backup på band. Vore så mycket smidigare av många anledningar. För offlinebackup är ju en accesstid på flera minuter inga problem alls. Det är ju samma jag har på mina externa diskar som ligger i en låda i en hylla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Hardware guy:

Givetvis får man tycka vad man vill, men det bör vara grundat på fakta.

Grundar min sitt tyckande på okunskap eller rena felaktigheter, medvetet eller omedvetet, får man vara beredd på att bli ifrågasatt.

Framförallt - är du medveten om att dina kunskaper brister så ska du inte ventilera ditt tyckande om du inte kan acceptera att bli ifrågasatt. Du verkar ju fullt medveten om att kassettbandet inte är den bästa analogin, men att du levt med det i 20-30 år så det är allt du har att jämföra med.

Kan för övrigt berätta att kassettbandet (Compact Cassette) firar 50 år nästa år.

Jovisst blir man ifrågasatt, det är inget problem. Fast när vissa inte släpper det utan fortsätter diskutera precis som om de vill att man ska erkänna att man har fel eller nåt så blir det för mycket. Det finns liksom inget att diskutera :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag håller med. Om man kunde få tag på en USB-bandspelare för LTO för under tusenlappen hade jag dumpat mina externa hårddiskar och kört all backup på band. Vore så mycket smidigare av många anledningar. För offlinebackup är ju en accesstid på flera minuter inga problem alls. Det är ju samma jag har på mina externa diskar som ligger i en låda i en hylla.

Jag vill minnas att det fanns en hyfsat billig grej som gjorde att man kunde koppla en VHS som lagrings media, kommer dock inte ihåg vad det var till för system. Förmodligen Commodore eller Amiga.