Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Extern hårddisk, NTFS => FAT32, hur?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk, NTFS => FAT32, hur?

hej!
köpte precis en ny extern hårddisk:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163645-toshiba_extern...

problemet är att det står att den är tom när jag ska spela upp den via tvn eller dvdspelaren. efter lite efterforskning verkar det som att hårddisken bara spelar upp med FAT32-system. försökte formatera om den till FAT32 men det står bara NTFS och exFAT. kan jag göra på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Gå in i diskhanteraren, ta bort paritionen, skapa en ny och formatera med FAT32.

Permalänk
Medlem

tack, försökte det nu. men kan bara välja exFAT eller NTFS forstfarande. ideer?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns nog inte stöd för FAT32 längre. Inte ens XP kunde skapa större partitioner än 32GB med FAT32 har jag för mig. Använd externt verktyg, tex gparted.

Edit: Finns massor som vanligt om man googlar, t ex http://www.sevenforums.com/hardware-devices/215808-help-forma...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

*uppdatering*
Jag kunde välja att formatera till FAT32 om jag valde att disken inte skulle vara större än 8 gb. men jag vill ju gärna utnyttja hela disken. förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damberg:

*uppdatering*
Jag kunde välja att formatera till FAT32 om jag valde att disken inte skulle vara större än 8 gb. men jag vill ju gärna utnyttja hela disken. förslag?

Läs posten ovanför

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha fat32 med extern hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damberg:

*uppdatering*
Jag kunde välja att formatera till FAT32 om jag valde att disken inte skulle vara större än 8 gb. men jag vill ju gärna utnyttja hela disken. förslag?

Fat32 stödjer bara 8 GB, men har fördelen att fungera på fler plattformer en NTFs, därför finns xFat, det gör så man kan utnyttja mer än 8GB, kommer dock inte ihåg ifall det är multiplatformat men testa xFat och se ifall det fungar i TVn

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför vill man ha fat32 med extern hdd?

Använder själv en egen extern HDD för att lagra filmer/bilder o spela upp på PS3n

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krushy:

Fat32 stödjer bara 8 GB, men har fördelen att fungera på fler plattformer en NTFs, därför finns xFat, det gör så man kan utnyttja mer än 8GB, kommer dock inte ihåg ifall det är multiplatformat men testa xFat och se ifall det fungar i TVn

Tyvärr helt fel. FAT32 stödjer partitioner upp till 8 terabyte.

http://support.microsoft.com/kb/314463

The maximum disk size is approximately 8 terabytes when you take into account the following variables: The maximum possible number of clusters on a FAT32 volume is 268,435,445, and there is a maximum of 32 KB per cluster, along with the space required for the file allocation table (FAT).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tyvärr helt fel. FAT32 stödjer partitioner upp till 8 terabyte.

http://support.microsoft.com/kb/314463

The maximum disk size is approximately 8 terabytes when you take into account the following variables: The maximum possible number of clusters on a FAT32 volume is 268,435,445, and there is a maximum of 32 KB per cluster, along with the space required for the file allocation table (FAT).

Fel av mig, det var så att Fat32 inte stödjer filer över 4 GB dvs den kanske har utrymme för mer än 4GB men filerna man sätter i den får max vara 4 GB vardera.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Använder själv en egen extern HDD för att lagra filmer/bilder o spela upp på PS3n

Är det inte 4gb begränsningar på filer tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Är det inte 4gb begränsningar på filer tex?

Ja, det stämmer med FAT32 men de flesta TV apparater, DVD spelare, alla TV spels konsoler mm klarar bara FAT32 så man har inget val om man vill kunna koppla till dom (Självklart finns det undantag som klarar NTFS).

stavfel
Permalänk
Medlem

Om du använder ett partitioneringsprogram som tex Paragon Partition Manager eller Parted Magic (som är en gratis livecd) så kan du lätt formatera din disk med Fat32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ja, det stämmer med FAT32 men de flesta TV apparater, DVD spelare, alla TV spels konsoler mm bara klarar FAT32 så man har inget val om man vill kunna koppla till dom (Självklart finns det undantag som klarar NTFS).

Snacka om bakåtkompatibelt då

Permalänk
Medlem

tack för svaren, har tyvärr inte tillgång till hårddisken förens i mitten på december igen. så jag återkommer med resultatet!

Permalänk

har nu en disk som har varit en intern som jag har gjort till en extern . den ska användas till Nintendo Wii och var jag än läser så vill wii ha FAT 32 , den är nu en NTFS . jag gick in på formatera och disk hanteraren men det ända jag kan ändra till är exFAT eller NTFS . är exFAT samma som FAT 32 den frågar också efter storlek på allokeringsenhet , standar eller ska jag välja 32 k för fat32 eller är det något annat .
jag använder Windows vista

jag gjorde om disken såhär , efter mycket krångel från mig , men nu kan jag , även fas jag tror jag hade sönder min hjärna lite .

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1347730-hur-gor-ma...

Permalänk

dubbel p