hjälp mig med klockningen (bios funderingar)

Permalänk

hjälp mig med klockningen (bios funderingar)

kör mitt system i 12.5 x 139

om jag ökar fsb:n till 140 så botar datorn om efter att ha kommit till windows starten typ.. (nordbryggan?)

hjälper inte att ge 2Vcore.. tempsen blir bara några grader högre.. men går fortfarande inte över 139fsb.

minnerna har jag ställt ner från 166 till 133 så dom klarar sig,

testa att höja fsb:n till 166 då pci/agp e d samma som på 133..
men då vägrar datorn äns att boota, inget "piip" ljud äns..

ibland får jag vita maskar på skärmen om jag höjer till runt 150fsb.. o sen hängersig datorn i uppstarten..

såå vad kan d vara?:p

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Du verkar ha helkassa minnen hörrudu. Mina gamla sketna 2100 minnen pallade 154 fsb o dina 2700 klarar inte ens det.

Permalänk

som sagt minnerna klarar 166 utan problem.. men över det går dom inte,
men eftersom jag kan ställa ner minnerna till 133 så e d inga problem..
så om jag höjer till 139fsb så går minnrna bara på 139 så jag kan ju fsb klocka till hela 166fsb utan att minnerna börjar krångla... för då först ligger minnerna på 166 o d e ju deras normala hastighet.

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
som sagt minnerna klarar 166 utan problem.. men över det går dom inte,
men eftersom jag kan ställa ner minnerna till 133 så e d inga problem..
så om jag höjer till 139fsb så går minnrna bara på 139 så jag kan ju fsb klocka till hela 166fsb utan att minnerna börjar krångla... för då först ligger minnerna på 166 o d e ju deras normala hastighet.

Jag kom också bara upp i 139 fsb med vcore 1.750 (lr vad det som är orginal) men jag kunde komma upp i 144fsb om jag höjde vcoren. Men aldrig över det.. Då hade jag en "Super Silent 2500, Socket A" kylfläns. Nu har jag köpt en "SLK-800" men en Enermax 80mm fläkt på och än så länge har jag fått upp den i 140fsb med orginal vcore, har dock bara kört i 1 timme nu=). Så jag vet inte om det är temperaturen som har nån inverkan på hur mycket du kan clocka. Min temp sjönk hela 20c, från 60c till 40c

Visa signatur

Dator?

Permalänk

jag hoppas på att d e nordbryggan som behöver ett block bara.. den hade inte äns någon fläkt och då boota den i spel efter ett tag... för jag hade ju inga chassifläktar kvar så d blev ju ganska varmt i burken.. men jag trodde d va hårdiskarna så jag satte en fläkt till dom och då gick d o spela lite längre... men den boota fortfarande.. så jag kände på flänsen till nordbryggam o den va asvarm.. så ja satte en 60 fläkt till den och efter d boota den inte i spel... kan kanske vara att den blir för varm.. för den klarar sig ända till windowstarten ungefär sen bootar den.. så den hinner bli varm på den tiden ?

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

J,a det kan vara möjligt för min cpu som har både kylfläns och fläkt tar det ca 7-8min att komma upp i idle temp. Då är det en fläkt som kyler hela tiden också juh.. så utan fläkt och bara en liten fläns så kan det nog gå ganska snabbt..

Visa signatur

Dator?