Bara jag som överdriver ?

Permalänk
Medlem

Bara jag som överdriver ?

Tjena

Tänkte bara höra med folk om det kan vara så att det bara är jag som överreagerar på en situation som uppstått.

Saken är att jag förbokat en produkt hos ett företag till ett visst pris. Nu när produkten lanserats så är priset ett annat (sänkning) än det jag förbokat det för och får därför betala en högre (priset produkten lagts upp för) kostnad.

Här skulle jag visserligen bara kunna returnera produkten och sedan köpa till det billigare men väljer att kontakta företaget för att se om allt verkligen är korrekt.

Nu det som jag reagerar på, svaret jag för att jag ska betala det jag betalat, fine jag drabbas inte av en ekonomisk kris och bryr mig inte speciellt mycket om summan som skiljer. Men sättet dom gör detta på, låter folk förboka till 1 pris för att sedan lansera det till ett annat och sälja för det.

Bara jag som verkar grinig eller företaget som gjort fel ?

Permalänk
Medlem

ser inget större fel/problem här kan varit fel pris dom råkat skriva ut innan osv?

Inget att va upprörd över

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Det är helt klart företagets fel men det handlar såklart också om vad och vilket och hur mycket pengar pengar produkt och företag det är.

Permalänk
Medlem

Är ett utav sveriges större webbutiker och summan är en ynka 100-lap.

@Solding visst kan man ha skrivit fel pris osv. Men vanligtvis brukar det vara åt andra hållet dvs butiken tar ut för lite och väljer därav annullera eller be kunden betala resten. Men när det sker åt andra hållet dvs kunden betalar mer (och just denna bit som får mig att surna till) så väljer företaget att inte göra något utan låtsas som det regnar.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått saken rätt så har priset sjunkit efter det att du förbokade produkten, och du vill ha det nya priset.

Om vi vänder på det hela, om produkten hade gått upp i pris, och du fick den till det lägre förbokningspriset, hade du blivit upprörd då?
Svarar du nej på den frågan så ska du inte vara upprörd nu heller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om jag förstått saken rätt så har priset sjunkit efter det att du förbokade produkten, och du vill ha det nya priset.

Om vi vänder på det hela, om produkten hade gått upp i pris, och du fick den till det lägre förbokningspriset, hade du blivit upprörd då?
Svarar du nej på den frågan så ska du inte vara upprörd nu heller.

Om jag förstått saken rätt så var det det motsatta, han förbokade produkten men när den kom så höjdes priset och han tvingades betala det högre priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om jag förstått saken rätt så har priset sjunkit efter det att du förbokade produkten, och du vill ha det nya priset.

Om vi vänder på det hela, om produkten hade gått upp i pris, och du fick den till det lägre förbokningspriset, hade du blivit upprörd då?
Svarar du nej på den frågan så ska du inte vara upprörd nu heller.

Som jag skrev så är det inte pengarna, summan är så pass liten mot vad produkten kostade så att jag inte är i behov av dom.
Utan det är som sagt hur företaget agerar mot deras kunder.

Och skulle vi nu vända på som du säger så hade verkligheten sett du så här:

Hej vi är företag XXX

Tyvärr så har tryckfels nisse varit framme och vi kan tyvärr inte erbjuda dig produkten till det pris du beställt det för.

Om du fortfarande är intresserad av att köpa produkten så återkom till våran kundtjänst, annars kommer din order annuleras

/BLA BLA

XX

Sen finns det ju vissa undantag där företaget visar goodwill och låter en behålla sin förbokning till den lägre kostnaden men då hade dom istället fått beröm för kundvård och inte gnäll för icke existerande sådan.

obs delen ovan är fiktiv men är generellt vad som brukas sägas

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog det företaget gör är rätt. Du har själv valt att köpa produkten i det priset du har köpt det för och därav har du accepterat priset. Sen kan företag ofta visa goodwill men inget jag personligen kräver om dessa situationer.

Jag har råkat ut för den bakvända situationen och jag är väldigt glad för jag har sparat några hundralappar på det

Permalänk

Genom att förboka köper man en garanti för att få produkten då den lanseras, men samtidigt tar man risken att priset om man istället köpt produkten vid lansering är ett annat, verkar väl fullt rimligt?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz